119 éve vették, azóta a családé és még versenyeznek is vele

119 évvel ezelőtt, 1903-ban Sir George White, a „villamoskirály”, bristoli üzletember, tőzsdeügynök és később a Bristol Aeroplane Company alapítója 750 fontot költött egy csillogóan új Panhard-Levassorra, amelyet fia, Stanley White kapott a 21. születésnapjára. A francia autó a mai napig a White család tulajdonában van, Stanley unokája – aki szintén Sir George White – készül arra, hogy a hűséges Panhardot vezesse az idei RM Sotheby’s London-Brighton Veteránautó Verseny

Valójában nem is  a 21. születésnapján kapta meg a kulcsokat, Stanley-t ugyanis elküldték az ajándékáért Párizsba, ahol a 2,4 literes, négyhengeres „Centaure” motorral szerelt gépet, egy négyüléses, Labourdette által készített karosszériával adták át. A 40 mérföld/órás sebességre képes, lelkes új tulajdonosával a volán mögött a visszaút azonban korántsem volt könnyű.

Fotó: London To Brighton – Veteran Car Run

Vásárlásakor a Panhard fehérre volt festve, finom piros részletekkel (a képen 1903-ból, Stanley-vel a kormánynál Newquayben), de ezt a festést a család sötétzöld-fekete színűre változtatta, és a rendszámtáblák bevezetésével AE 10-es lajstromjelet kapta. „Ekkor festették le utoljára, 1904-ben” – mosolyog Sir George, aki nagyapja 1964-ben bekövetkezett halálakor örökölte a kocsit eredeti állapotában.

Fotó: London To Brighton – Veteran Car Run
Fotó: London To Brighton – Veteran Car Run
Fotó: London To Brighton – Veteran Car Run
Fotó: London To Brighton – Veteran Car Run

Stanley egyéb fejlesztései közé tartozott a szélvédő és a motorháztető, és a sebesség szerelmeseként egy cserélhető könnyűszerkezetes versenykarosszériát is rendelt hozzá.

Miután félig visszavonult White a somerseti Chard közelében lévő nyaralójába, a Yarty folyóhoz tett horgásztúrákra használta az autót. Az AE 10 először az ötvenes években indult a Veterán Autóversenyen, amikor Sir Alec Croydon, a BAC motorosztályának vezetője engedélyezte, hogy a versenyekre benevezzék.

A jelenlegi Sir George úgy véli, hogy ez lesz a Panhard 20. London–Brighton útja, az első kilenc Sir Alec irányítása alatt, a legutóbbi tíz pedig a saját tulajdonában.

Fotó: London To Brighton – Veteran Car Run

„Valaki egyszer azt mondta nekem, hogy az a vicces a futamban, hogy tudod, hogy el fog romlani a kocsid, de nem tudod, hogy hol és mikor! Azt hiszem, ez igaz – nevet. –  Az a rendkívüli a Panhardban, hogy ha megfelelően felkészítjük, és ha minden úgy megy, ahogy reméljük, akkor gond nélkül el lehet hajtani vele Brightonba. Valójában azonban sosem az az igazán izgalmas verseny, amikor minden úgy megy, ahogy reméled, mert akkor nem érzed, hogy igazán megküzdöttél.”

Fotó: London To Brighton – Veteran Car Run

„A mai technikához képest egy buta, öreg autóval száguldozunkl, de a siker érzése  pont ettől óriási! Tényleg van valami egészen csodálatos abban, amikor hajnalban a Hyde Parkban találkozunk. Emlékszem, egyik évben az egész park és a víz felett alacsony köd volt. A félhomályban állva, a köddel mindenütt, megjelent egy autó viaszgyertyákkal a fényszóróiban. Egészen, egészen rendkívüli volt.

Aztán elhagyni a Hyde Parkot csodálatos. Hatalmas a feldobottság és a fantasztikus elégedettség érzése, ha eljutsz Brightonba, és az a szörnyű érzés, hogy jaj, ne, egy egész évet kell várnunk, hogy újra megtehessük ezt az egészet…”

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Zsírpapa Zsír versenyen indult, de tényleg!

Váratlanul állt rajthoz Zsírpapa és az Öreglány Kunmadarason, az Intercars Rallysprinten. Meszes mindent belehajigált a tárcsába, de kaptak kávét, sütit és egy bónuszkört is, úgyhogy baromi jól érezték magukat. 

„Annyira jó verseny volt, hogy nem hiszed el, de tényleg! – kezdte Zsírpapa a beszámolót. – 160 induló volt, egy nap alatt betelt a nevezés. Nekem a harmadik nap jutott eszembe, hogy felhívom a rendezőt, lemennénk a fiúkkal egyet bohóckodni, tudod, hogy vigyem a szerelőimet. Azt mondja, betelt a nevezés, de tudod mit papa? Meghívlak benneteket. Na így mentünk le. Képzeld el, nevezést sem kellett fizetnünk, tényleg vendégek voltunk. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

De hallod, olyan jó társaságba kerültünk. Jöttek a fiatalok, hogy szia papa, szia papa! Mintha mindig itt mentünk volna. Volt helyünk a szervizben, mindenki jól érezte magát, sütött, főzött. Szabó Attila szervizelt mellettünk, tőlük kaptunk kávét, mert azt persze elfelejtettünk vinni. Zsocáék voltak a másik oldalon, ők hozták a sütit.

Nálunk Meszes szokott ilyenkor főzni, de most sütött. Levittük a tárcsát, abba hajigált bele mindent, debrecenit, császárszalonnát, kolozsváriszalonnát, grillkolbászt, meg vittünk egy fél zöldségest is, hogy senki ne maradjon éhen. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

A pálya, figyelj ide, tök frankó volt. Nyolc kilométer, fel tudtál váltani negyedikbe, ötödikbe. Volt benne szlalom rész is, de pont annyi, hogy az ember elviselje. A szerelő srácok, Deme Zsolti, Hosszú Laci, Rauth Tibi mind fülig érő szájjal szálltak ki. Ott volt velünk Lipi is, de ő nem akart beülni. 

Na de várjál! Még nem a szponzorokat akarom mondani, azt majd később. Ott vagyunk a harmadik kör rajtjában, megköszöntem a sportbírónak a munkáját, meg hogy itt lehettünk.

Lejöttünk a gyorsról, integetnek, hogy álljak meg. Megállok, azt mondja a srác, most telefonáltak a rajtból, ha akarok mehetek még egyet. Na, gyorsan visszamentem Norbikáért – az ő anyukája hozta a sütit –, mert kérdezte, hogy egyszer majd beülhetne-e. Mondtam neki, most van az egyszer, úgyhogy őt is vittem. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Na most elmondom a szponzorokat: köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek, hogy támogatnak. Nélkülük nem tudnék versenyezni, ilyen jó csapatom sem lenne és a szerelőket sem tudtam volna most vinni. 

Köszönöm a rendezőknek, a sportbíróknak, mindenkinek, aki ezt a versenyt összerakta, a versenyzőtársaknak, a szurkolóknak, hogy ilyen jó hangulatot teremtettek. Nagyon jól éreztük magunkat. Üzenem mindenkinek, ha jó versenyen akar indulni, vagy szurkolni ide jöjjön, mert ez nagyon zsír volt.

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Legközelebb historicon találkozunk, mert Wirtmann-nak már a múltkor is megígértem, hogy jól elverem. Addig vigyázzatok magatokra! Puszi a csajoknak!“