1,6 turbót fejleszt a Skoda

A Skoda hivatalosan is bejelentett, hogy elkezdte a 2011-től életbelépő 1,6 turbó világmotorjának fejlesztését, amelyet jövőre már szeretnének beépíteni a Fabiába.

A cseh gyár tavaly homologizálta le a Fabia Szuper–2000-es változatát, amellyel az idén sikert sikerre aratnak, hiszen az IRC-sorozatban az egyéni és a gyártók versenyét is vezetik.

A Ford és a Citroën már korábban bejelentette, hogy a 2011-es WRC modelljükhöz elkezdték fejleszteni az 1,6 turbó motort, amelyet szeptember környékén tudnak beépíteni a tesztautóikba.

A Skoda az idén megszerzett előnyét nem szeretné feladni, ezért kezdte el fejleszteni az 1,6 turbó motort, amely a várakozások szerint hatásosabb lesz a jelenlegi kétliteres, szívó Szuper–2000-es erőforrásoknál.

„A kétliteres motorral az autónk nagyon versenyképes” – mondta Michal Hrabanek, a Skoda Motorsport osztályának vezetője. „Ennek így kell maradnia a jövőben is. Ezért vele párhuzamosan dolgozunk az 1,6 turbó motoron is, amelyet nem csak a világbajnokságon, de más versenyeken is használhatunk.”

Az 1,6 turbó motort nem csak a raliban, hanem más szakágakban is lehet majd használni, így nem lenne meglepő, ha ugyanez a motor nem csak a Skoda raliautóiban, hanem a szintén Volkswagen csoporthoz tartozó Seat túraautóiban is megjelenne.

Fotó: Wirtmann Ferenc // Diósgyőr Rally

Wirtmann elaludt, de győzött

A D korcsoport első és az abszolút értékelés harmadik helyét szerezte meg Wirtmann Ferenc és Kerekes József a HUMDA Rally Országos Historic Bajnokság második futamán, a Diósgyőr Rallyn. A Ford Escort Mk II-es ezúttal is hibátlanul működött, kaptak ugyan egy lassú defektet, de ez nem hátráltatta a párost, mindössze vasárnap reggel a rajt előtt akadt némi riadalom a csapatban. 

„Jó verseny volt – mondta Wirtmann Ferenc. – Ifj. Érdi Tibi Sierrájával és Varga Zoli BMW-jével nem tudtuk felvenni a versenyt, de így is volt küzdelem. Sajnáltam, hogy Rónay Laci a Toyotával és Szemám Sanyi a Subaruval kiestek, velük lehetett volna még csatázni, de Nagy Tibi is jól ment a Golffal. Pár helyi srác pedig a saras, gödrös pályákon olyan időket autózott, hogy csak pislogtunk. 

Fotó: Wirtmann Ferenc–Kerekes József // Diósgyőr

Mályinkán a rossz minőségű rész nem feküdt nekünk. Az Escorton 13 colos kerék van, széles gumikkal, ami a jó minőségű aszfalton kiváló, de a gödrös dobálós részeken minden pillanatban ki akarta csavarni a kezemből a kormányt. 

Az autó jól viselkedett, Benító főmérnök úr a verseny előtt átnézte, azt mondta, rendben lesz. Úgy is volt. Egy defektet kaptunk ezen a rossz részen, de lassú defekt volt, nem hátráltatott minket. 

Fotó: Wirtmann Ferenc // Benító főmérnök úr, Diósgyőr Rally

A DVTK stadionban nagyon színvonalas szervizpark volt, a célban rengetegen voltak, nagyon szép serlegeket kaptunk, úgyhogy jövünk jövőre is.“

Na de mi történt vasárnap reggel, ami miatt 30 másodperc büntetést kapott a páros? 

„Elaludtunk – nevet Kerekes Joti. – Szép kényelmesen mentünk a parc ferméhez, amikor Nagy Tibi – a legnagyobb ellenfelünk – hív, hogy hol vagyunk, mert már be kellene mennünk az autóért. Na onnantól kezdve nagyon siettünk, de így is késtünk három percet, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptunk.

Fotó: Kerekes József // Diósgyőr

Egyértelműen navigátor hiba volt, de az az egy vigasztal, hogy 37 éves pályafutásom alatt még soha sem késtünk az én hibámból. Ha a következő 37 évet is megúszom hiba nélkül, akkor szerintem ezt a mostanit is megbocsátják nekem. 

Szerencsére a végeredményt nem befolyásolta. A korcsoportunkat megnyertük, ami egy másfeles szorzójú versenyen fontos dolog, ennél többet nem tehettünk volna. A következő versenyünk, a Mecsek Rally is másfeles szorzójú lesz, úgyhogy ma még pihenünk egyet, de holnap el is kezdjük a felkészülést.“

Fotó: Wirtmann Ferenc–Kerekes József // Diósgyőr

A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax