A hosszúkések napja – Szardínia Rali 1. nap

Már az első gyorsaságin is hullottak a sztárok a Szardínia Ralin, ahol szombaton mindössze három állandó (top) IRC-résztvevő zárt pontszerző helyen.

„Az első gyorsasági vízválasztó lesz” – mondta Vizin Laci bácsi, a verseny egyetlen magyar résztvevője a pályabejárás után, és mint oly sokszor, most is igaza lett.

A verseny legnagyobb sztárja, a pár napja már rali világbajnoki futamgyőzelemmel is rendelkező Sébastien Ogier alig pár kilométerrel a rajt után állt félre, hogy defektes kerekét kicserélje, majd nem sokkal később a Peugeot 207-es motorhibája miatt végleg feladta a versenyt. Az IRC pontverseny harmadik helyén álló Guy Wilks lecsúszott az útról és vagy negyven méter múlva állt csak meg, ahol egy fa elég komoly kárt tett az autóban. Wilkset pedig két törött csigolyával kellett korházba szállítani.

De ezzel még nem ért véget a dráma, hiszen a akár a győzelemre is esélyes Andreas Mikkelsen is az első gyorsaságin borította fel a Ford Fiesta S2000-est.

Az állandó IRC-résztvevők közül később még Franz Wittmann is csatlakozott a felborultak sorához.

Jól szerepelt viszont az első napon a Peugeot Italia versenyzője, Paolo Andreucci, aki a Szardínián nagyon fontos, kedvező rajpozícióját kihasználva állt az élre az első napot. Kris Meeke szintén egy Peugeot 207-essel volt leginkább a nyomában, sőt egy ideig a vezetést is át tudta venni Andreuccitól, de a két utolsó szakaszon az olasz volt a jobb, így Meeke 7,4 másodperccel az olasz mögött a második helyen áll.

Juho Hänninen egész nap a pályatakarítás rémségeivel küzdött a Skoda Fabiával, de a finn tempóját mutatja, hogy ennek ellenére csak 11,3 másodperccel van lemaradva Andreucci mögött a harmadik helyen.

Csapattársa, Jan Kopecky az első gyorsasági után még az élen állt. Kedvezőbb rajtpozíciója miatt akár ott is maradhatott volna a nap végéig, ám a második gyorson egy sziklán összetörte autója jobb elejét, és 41,2 másodperc hátránnyal csak a negyedik helyen zárta a napot.

Thierry Neuville először tapasztalhatta meg milyen négykerékhajtású autóval murván versenyezni, és közel három perc hátránnyal az ötödik helyen áll.

Teemu Arminen volt a verseny egyik meglepetése, aki egy N-es Subaru Imprezával a hatodik, közel két perc előnnyel a második N-es PG Andersson előtt. A szupersvéd egy defekttel kezdte a versenyt, de utána egészen beletalált az Evo X-es Mitsubishibe.

Egész nap fékhiánnyal küzdött Bruno Magalhaes, aki a tízedik helyen zárta az első napot hat és fél perc hátránnyal.

Vasárnap az első tíz fordított sorrendben rajtol, ami átalakíthatja az erősorrendet.

A Szardínia Rali állása az első nap után:

  1. Andreucci–Andreussi, Peugeot 207 S2000, 1:13:34,2
  2. Meeke–Nagel, Peugeot 207 S2000, +7,4
  3. Hänninen–Markkula, Skoda Fabia S2000, +11,3
  4. Kopecky–Stary, Skoda Fabia S2000, +41,2
  5. Neuville–Klinger, Peugeot 207 S2000, +2:55,4
  6. Arminen–Nikkola, Subaru Impreza, +3:46,3
  7. Andersson–Fredriksson, Mitsubishi Lancer, +5:31,7
  8. Ricci–Barone, Subaru Impreza, +5:35,4
Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre