A hosszúkések napja – Szardínia Rali 1. nap

Már az első gyorsaságin is hullottak a sztárok a Szardínia Ralin, ahol szombaton mindössze három állandó (top) IRC-résztvevő zárt pontszerző helyen.

„Az első gyorsasági vízválasztó lesz” – mondta Vizin Laci bácsi, a verseny egyetlen magyar résztvevője a pályabejárás után, és mint oly sokszor, most is igaza lett.

A verseny legnagyobb sztárja, a pár napja már rali világbajnoki futamgyőzelemmel is rendelkező Sébastien Ogier alig pár kilométerrel a rajt után állt félre, hogy defektes kerekét kicserélje, majd nem sokkal később a Peugeot 207-es motorhibája miatt végleg feladta a versenyt. Az IRC pontverseny harmadik helyén álló Guy Wilks lecsúszott az útról és vagy negyven méter múlva állt csak meg, ahol egy fa elég komoly kárt tett az autóban. Wilkset pedig két törött csigolyával kellett korházba szállítani.

De ezzel még nem ért véget a dráma, hiszen a akár a győzelemre is esélyes Andreas Mikkelsen is az első gyorsaságin borította fel a Ford Fiesta S2000-est.

Az állandó IRC-résztvevők közül később még Franz Wittmann is csatlakozott a felborultak sorához.

Jól szerepelt viszont az első napon a Peugeot Italia versenyzője, Paolo Andreucci, aki a Szardínián nagyon fontos, kedvező rajpozícióját kihasználva állt az élre az első napot. Kris Meeke szintén egy Peugeot 207-essel volt leginkább a nyomában, sőt egy ideig a vezetést is át tudta venni Andreuccitól, de a két utolsó szakaszon az olasz volt a jobb, így Meeke 7,4 másodperccel az olasz mögött a második helyen áll.

Juho Hänninen egész nap a pályatakarítás rémségeivel küzdött a Skoda Fabiával, de a finn tempóját mutatja, hogy ennek ellenére csak 11,3 másodperccel van lemaradva Andreucci mögött a harmadik helyen.

Csapattársa, Jan Kopecky az első gyorsasági után még az élen állt. Kedvezőbb rajtpozíciója miatt akár ott is maradhatott volna a nap végéig, ám a második gyorson egy sziklán összetörte autója jobb elejét, és 41,2 másodperc hátránnyal csak a negyedik helyen zárta a napot.

Thierry Neuville először tapasztalhatta meg milyen négykerékhajtású autóval murván versenyezni, és közel három perc hátránnyal az ötödik helyen áll.

Teemu Arminen volt a verseny egyik meglepetése, aki egy N-es Subaru Imprezával a hatodik, közel két perc előnnyel a második N-es PG Andersson előtt. A szupersvéd egy defekttel kezdte a versenyt, de utána egészen beletalált az Evo X-es Mitsubishibe.

Egész nap fékhiánnyal küzdött Bruno Magalhaes, aki a tízedik helyen zárta az első napot hat és fél perc hátránnyal.

Vasárnap az első tíz fordított sorrendben rajtol, ami átalakíthatja az erősorrendet.

A Szardínia Rali állása az első nap után:

  1. Andreucci–Andreussi, Peugeot 207 S2000, 1:13:34,2
  2. Meeke–Nagel, Peugeot 207 S2000, +7,4
  3. Hänninen–Markkula, Skoda Fabia S2000, +11,3
  4. Kopecky–Stary, Skoda Fabia S2000, +41,2
  5. Neuville–Klinger, Peugeot 207 S2000, +2:55,4
  6. Arminen–Nikkola, Subaru Impreza, +3:46,3
  7. Andersson–Fredriksson, Mitsubishi Lancer, +5:31,7
  8. Ricci–Barone, Subaru Impreza, +5:35,4
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax