A Renault mindent visz

Bár hivatalosan még nem erősítették meg a hírt, hogy a Renault nevez az IRC-re, ez még nem jelenti azt, hogy a napokban felröppent hír ne lenne igaz. A Ford nevezését is csak az utolsó pillanatokban jelentették be, ami pedig elég nyilvánvaló, hiszen minek küldene az M-Sport két autót a Monte-Carlo Ralira, ha nem szerepelhetnek a tévé közvetítésben, és minek fejlesztették volna ki a Fiestát, ha az IRC-n mindjárt egy komoly piacot buktak volna el vele.

A Renault is hasonló cipőben jár. Bár a franciák egyelőre a Formula–1-re és annak a létező összes alosztályára koncentrálnak, ám PSA-csoport tagjaival együtt, egyszerűen nem tehetik meg, hogy ne legyenek jelen a ralisportban is. Ha pedig a Renault versenyautó fejlesztésébe kezd, általában nem követik el azt a hibát, hogy vakaróznak rajta, legyen egy autónk, de ne is kerüljön túl sokba a fejlesztés. Ha ők csinálnak valamit, akkor az csakis a legjobb minőség lehet.

Így készült el a Renault Clio R3-as változata, ami egész Európában letarolta a kategóriát, pont, ahogyan annak idején a Mégane Maxi és a Clio Szuper–1600-as változata tette. Az autó népszerűségét tovább növelte, hogy szerte Európában Clio kupákat írnak ki, ahol számos, nagyjából egyforma R3-as autókkal lehet egymás ellen versenyezni. Az ilyen márkakupák pedig folyamatosan termelik a tehetségeket. Elég csak a magyar Suzuki kupákra gondolni, ahol az azonos teljesítmény miatt a versenyzők folyamatosan rá voltak kényszerülve a fejlődésre. És milyen nagyszerű pilóták kerültek ki onnan.

Hogy milyen komoly dolog a Renault Clio kupa, abból már tavaly a Sanremo Ralin kaphattunk ízelítőt, ahol vagy kéttucatnyi ilyen autó gyűlt össze Európa minden pontjáról. De a mostani Monte-Carlo Rali nevezési listája is elég meggyőző, hiszen az A7-es mezőny teljes egészében R3-as Cliókból áll, és miután 15 ilyen autó nevezett, elég nehéz dolga lesz bármelyik másik márkának labdába rúgnia a Renault mellett.

Vagyis ha a franciák neveznek az IRC-re, a szezonnyitón garantált a maximum pont a kétkerekes kupába, amit még értékesebbé tehet, hogy gyaníthatóan az ellenfelek sem tudnak sok pontot szerezni. Ha pedig a Montéra ilyen mezőnyt tudtak összetrombitálni, akkor ezt az összes európai aszfalt versenyre is meg tudják tenni. Akkor pedig a többi márkának alaposan fel kell kötnie a versenygumijait.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“