A Renault mindent visz

Bár hivatalosan még nem erősítették meg a hírt, hogy a Renault nevez az IRC-re, ez még nem jelenti azt, hogy a napokban felröppent hír ne lenne igaz. A Ford nevezését is csak az utolsó pillanatokban jelentették be, ami pedig elég nyilvánvaló, hiszen minek küldene az M-Sport két autót a Monte-Carlo Ralira, ha nem szerepelhetnek a tévé közvetítésben, és minek fejlesztették volna ki a Fiestát, ha az IRC-n mindjárt egy komoly piacot buktak volna el vele.

A Renault is hasonló cipőben jár. Bár a franciák egyelőre a Formula–1-re és annak a létező összes alosztályára koncentrálnak, ám PSA-csoport tagjaival együtt, egyszerűen nem tehetik meg, hogy ne legyenek jelen a ralisportban is. Ha pedig a Renault versenyautó fejlesztésébe kezd, általában nem követik el azt a hibát, hogy vakaróznak rajta, legyen egy autónk, de ne is kerüljön túl sokba a fejlesztés. Ha ők csinálnak valamit, akkor az csakis a legjobb minőség lehet.

Így készült el a Renault Clio R3-as változata, ami egész Európában letarolta a kategóriát, pont, ahogyan annak idején a Mégane Maxi és a Clio Szuper–1600-as változata tette. Az autó népszerűségét tovább növelte, hogy szerte Európában Clio kupákat írnak ki, ahol számos, nagyjából egyforma R3-as autókkal lehet egymás ellen versenyezni. Az ilyen márkakupák pedig folyamatosan termelik a tehetségeket. Elég csak a magyar Suzuki kupákra gondolni, ahol az azonos teljesítmény miatt a versenyzők folyamatosan rá voltak kényszerülve a fejlődésre. És milyen nagyszerű pilóták kerültek ki onnan.

Hogy milyen komoly dolog a Renault Clio kupa, abból már tavaly a Sanremo Ralin kaphattunk ízelítőt, ahol vagy kéttucatnyi ilyen autó gyűlt össze Európa minden pontjáról. De a mostani Monte-Carlo Rali nevezési listája is elég meggyőző, hiszen az A7-es mezőny teljes egészében R3-as Cliókból áll, és miután 15 ilyen autó nevezett, elég nehéz dolga lesz bármelyik másik márkának labdába rúgnia a Renault mellett.

Vagyis ha a franciák neveznek az IRC-re, a szezonnyitón garantált a maximum pont a kétkerekes kupába, amit még értékesebbé tehet, hogy gyaníthatóan az ellenfelek sem tudnak sok pontot szerezni. Ha pedig a Montéra ilyen mezőnyt tudtak összetrombitálni, akkor ezt az összes európai aszfalt versenyre is meg tudják tenni. Akkor pedig a többi márkának alaposan fel kell kötnie a versenygumijait.

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.