Harmadik IRC-szezonját teljesítette Vizin László. Két év Hondázás után az idén egy Volkswagen Polo Szuper–2000-essel és egy Subaru Impreza R4-essel állt rajthoz. Nem ezt tartja legsikeresebb szezonjának, de azt is megtudhattuk tőle, miért nem árulta el, hogy a Subaru vagy a Honda a jobb autó.
– Hogyan értékeled az idei szezonodat?
– Egyáltalán nem vagyok elégedett. A három IRC-szezonunk közül ez volt a legszerencsétlenebb. Jaltán az első gyorsaságin álltunk ki egy filléres alkatrész hibája miatt, a Barum Ralin pedig elrajtolni sem tudtunk. Aztán év közben jött az autóváltás. Kiss Elemérnek még most is nagyon hálás vagyok, hogy lemondott az autójáról a Mecsek Ralira, hogy azzal tudjunk rajthoz állni. Ciprus pedig úgy sikerült, ahogy. Egy kőfelverődés miatt (ami tönkretette a kormányszervót) csúsztunk vissza, kb. 4-5 percet veszítettünk vele. Ha ez és a defektünk nincs, akkor nagyjából a szériautósok között az ötödik helyen lettünk volna.
– Milyen tanulságot lehet levonni ebből az évből?
– Hogy csak jól felkészített autóval szabad nekivágni egy külföldi versenynek. A Polót Puskádi Janiék készítették fel, de szerintem nem ők tehetnek ezekről a hibákról. Jalta nekik is az első fellépésük volt, ott egy hegesztés repedt el, a Barum Ralin pedig adminisztrációs okokból nem tudtunk indulni. Cipruson egy új építésű Subaruval indultunk, az az autó nagyon tetszett, és bízom benne, hogy jövőre jobban fogunk szerepelni vele.
– Volt azért pozitívuma is az évnek?
– A Mecsek Rali mindenképpen az volt. Először is óriási dolog, hogy az IRC-mezőnye Magyarországra jött, ez nagyon sokat lendített a magyar ralisporton. Összehasonlítva a többi IRC-futammal, szerintem jó volt a rendezés is.
– A szavaidból kiderül, hogy jövőre is tervezed a folytatást.
– Igen. Már az első évben is nagyon megtetszett az IRC. Nekem már nincsenek olyan ambícióim, hogy magyar bajnok legyek, és a magyar pályákat is fejből ismerem. Az IRC-n mindig úgy válogatjuk a versenyeket, hogy legyen közte új helyszín, ami új kihívást jelent. Jövőre is szeretnék négy versenyen indulni, amik közül az egyik a Mecsek Rali lesz, a másik hármat még nem tudom. Az autó megy itthon is, ezzel is egyeztetni kell a versenynaptárat. A munkámat júliusban és októberben nem tudom otthagyni, ezért ez a két hónap kiesik. Szeretnék az idén is legalább egy új helyszínt választani, Bulgária, vagy a Korzika Rali érdekesek lehetnek.
– Eredmény szempontjából van elvárásod?
– Persze! (A szériaautó kupában) mindig az első ötben szeretnék végezni. A világot nem akarom megváltani és nincsenek olyan reményeim, hogy majd versenybe szállok a fiatalokkal a dobogós helyezésekért. De ha elmegyünk egy versenyre, akkor ott versenyezni szeretnék. Ha sikerül ez első ötbe kerülni, annak örülök, de ha kilencedikek leszünk, akkor sem dől össze a világ.
– Zsiros Gáborral már elég régen versenyeztek együtt, de gondolom, az IRC, és Turán Frigyessel a vb-szereplések után sokat fejlődött.
– Hogyne. Három éve az Ypres Rali volt az első külföldi versenye, ott még egy kicsit bizonytalan volt, mint ahogyan én is. Mostanra sokkal magabiztosabbá vált, profi navigátorrá érett. A ralinak él, ezért dolgozik, kőkeményen tanulja az angolt is.
– És te hogy állsz az angollal?
– Az én generációm még jellemzően nem beszél idegen nyelven. Amikor az IRC-be belevágtunk, akkor elkezdtem tanulni angolul. Három éve nyomom. Kicsit lassabban haladok vele, mint a fiatalok, de már egy-két szóban el tudom mondani, hogy mi történt velünk. Leginkább a kérdés megértésével van gondom, főleg, ha a bukósisak is rajtam van. Cipruson például megkérdezték tőlem, hogy a Honda vagy a Subaru a jobb? Én meg elmeséltem, hogy mi történt velünk a versenyen. Amikor elindultunk, akkor kérdezte meg (Zsiros) Gabika, hogy miért nem mondtad meg, melyik a jobb? Hát ilyesmi előfordul.
– És melyik a jobb?
– Egy jó R3-as autó semmivel sem rosszabb, mint egy N-es. A Honda 280 lóerős, de két kereket hajt, a Subaru 290, és négyet hajt, úgyhogy a kerékre nagyjából ugyanannyi teljesítmény jut. Persze a turbó miatt a Subarunak nagyobb a nyomatéka, és a négykerékhajtás miatt könnyebb vezetni. Ha megkapja a szekvenciális váltót, akkor az nagyon sokat gyorsít rajta. Mind a két autó nagyon jó. Mind a kettővel szívesen versenyzem.
– Lesz az idén lehetőséged tesztelni?
– Ha lesz Orfűn ralisprint, akkor ott indulunk, és a versenyek előtt is mindenképpen szeretnék tesztelni. Ez egy IRC-futam előtt elengedhetetlen.
A csapat együttműködő partnerei:
AXIÁL KFT., HÓD-MEZŐGAZDA ZRT., VALKON 2007 KFT., MANAX, KAMARÁS-DUNA KFT., MEVI KFT.