A Subaru vagy a Honda a jobb? – Vizin Laci bácsi értékeli a 2011-es szezont

Harmadik IRC-szezonját teljesítette Vizin László. Két év Hondázás után az idén egy Volkswagen Polo Szuper–2000-essel és egy Subaru Impreza R4-essel állt rajthoz. Nem ezt tartja legsikeresebb szezonjának, de azt is megtudhattuk tőle, miért nem árulta el, hogy a Subaru vagy a Honda a jobb autó.

– Hogyan értékeled az idei szezonodat?

– Egyáltalán nem vagyok elégedett. A három IRC-szezonunk közül ez volt a legszerencsétlenebb. Jaltán az első gyorsaságin álltunk ki egy filléres alkatrész hibája miatt, a Barum Ralin pedig elrajtolni sem tudtunk. Aztán év közben jött az autóváltás. Kiss Elemérnek még most is nagyon hálás vagyok, hogy lemondott az autójáról a Mecsek Ralira, hogy azzal tudjunk rajthoz állni. Ciprus pedig úgy sikerült, ahogy. Egy kőfelverődés miatt (ami tönkretette a kormányszervót) csúsztunk vissza, kb. 4-5 percet veszítettünk vele. Ha ez és a defektünk nincs, akkor nagyjából a szériautósok között az ötödik helyen lettünk volna.

– Milyen tanulságot lehet levonni ebből az évből?

– Hogy csak jól felkészített autóval szabad nekivágni egy külföldi versenynek. A Polót Puskádi Janiék készítették fel, de szerintem nem ők tehetnek ezekről a hibákról. Jalta nekik is az első fellépésük volt, ott egy hegesztés repedt el, a Barum Ralin pedig adminisztrációs okokból nem tudtunk indulni. Cipruson egy új építésű Subaruval indultunk, az az autó nagyon tetszett, és bízom benne, hogy jövőre jobban fogunk szerepelni vele.

– Volt azért pozitívuma is az évnek?

– A Mecsek Rali mindenképpen az volt. Először is óriási dolog, hogy az IRC-mezőnye Magyarországra jött, ez nagyon sokat lendített a magyar ralisporton. Összehasonlítva a többi IRC-futammal, szerintem jó volt a rendezés is.

– A szavaidból kiderül, hogy jövőre is tervezed a folytatást.

– Igen. Már az első évben is nagyon megtetszett az IRC. Nekem már nincsenek olyan ambícióim, hogy magyar bajnok legyek, és a magyar pályákat is fejből ismerem. Az IRC-n mindig úgy válogatjuk a versenyeket, hogy legyen közte új helyszín, ami új kihívást jelent. Jövőre is szeretnék négy versenyen indulni, amik közül az egyik a Mecsek Rali lesz, a másik hármat még nem tudom. Az autó megy itthon is, ezzel is egyeztetni kell a versenynaptárat. A munkámat júliusban és októberben nem tudom otthagyni, ezért ez a két hónap kiesik. Szeretnék az idén is legalább egy új helyszínt választani, Bulgária, vagy a Korzika Rali érdekesek lehetnek.

– Eredmény szempontjából van elvárásod?

– Persze! (A szériaautó kupában) mindig az első ötben szeretnék végezni. A világot nem akarom megváltani és nincsenek olyan reményeim, hogy majd versenybe szállok a fiatalokkal a dobogós helyezésekért. De ha elmegyünk egy versenyre, akkor ott versenyezni szeretnék. Ha sikerül ez első ötbe kerülni, annak örülök, de ha kilencedikek leszünk, akkor sem dől össze a világ.

– Zsiros Gáborral már elég régen versenyeztek együtt, de gondolom, az IRC, és Turán Frigyessel a vb-szereplések után sokat fejlődött.

– Hogyne. Három éve az Ypres Rali volt az első külföldi versenye, ott még egy kicsit bizonytalan volt, mint ahogyan én is. Mostanra sokkal magabiztosabbá vált, profi navigátorrá érett. A ralinak él, ezért dolgozik, kőkeményen tanulja az angolt is.

– És te hogy állsz az angollal?

– Az én generációm még jellemzően nem beszél idegen nyelven. Amikor az IRC-be belevágtunk, akkor elkezdtem tanulni angolul. Három éve nyomom. Kicsit lassabban haladok vele, mint a fiatalok, de már egy-két szóban el tudom mondani, hogy mi történt velünk. Leginkább a kérdés megértésével van gondom, főleg, ha a bukósisak is rajtam van. Cipruson például megkérdezték tőlem, hogy a Honda vagy a Subaru a jobb? Én meg elmeséltem, hogy mi történt velünk a versenyen. Amikor elindultunk, akkor kérdezte meg (Zsiros) Gabika, hogy miért nem mondtad meg, melyik a jobb? Hát ilyesmi előfordul.

– És melyik a jobb?

– Egy jó R3-as autó semmivel sem rosszabb, mint egy N-es. A Honda 280 lóerős, de két kereket hajt, a Subaru 290, és négyet hajt, úgyhogy a kerékre nagyjából ugyanannyi teljesítmény jut. Persze a turbó miatt a Subarunak nagyobb a nyomatéka, és a négykerékhajtás miatt könnyebb vezetni. Ha megkapja a szekvenciális váltót, akkor az nagyon sokat gyorsít rajta. Mind a két autó nagyon jó. Mind a kettővel szívesen versenyzem.

– Lesz az idén lehetőséged tesztelni?

– Ha lesz Orfűn ralisprint, akkor ott indulunk, és a versenyek előtt is mindenképpen szeretnék tesztelni. Ez egy IRC-futam előtt elengedhetetlen.

A csapat együttműködő partnerei:

AXIÁL KFT., HÓD-MEZŐGAZDA ZRT., VALKON 2007 KFT., MANAX, KAMARÁS-DUNA KFT., MEVI KFT.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“