A Toyota a rali vb-t és az IRC-t is fontolgatja

Elképzelhető, hogy a Toyota visszatér a rali világbajnokságra, vagy az IRC-re, esetleg mind a kettőre.

A japán gyár a gazdasági válságra hivatkozva, tavaly szállt ki a Formula–1-ből, ahol az eltöltött évek és az elköltött dollármilliók ellenére sem tudott dobogós helyezésnél jobb eredményt felmutatni.

Most azonban más autósportágakat vizsgálnak, ahol a sporttevékenységüket folytathatják. A lehetséges cél a túraautó és a rali lehet. Ezért Pascal Vasselon, a Toyota Motorsport vezetője ellátogat a Portugál Ralira, később pedig egy IRC-futamot is felkeres.

A Toyota számára nem ismeretlen a raliversenyzés, hiszen korábban a Celica A csoportos és a Corolla WRC változatával több sikert is elértek. 93-ban, 94-ben és 99-ben is megnyerték a márka világbajnokságot. 90-ben és 92-ben Carlos Sainzcal nyerték meg az egyéni vb-t, amit 93-ban Juha Kankkunennel, 94-ben pedig Didier Auriollal is megismételtek.

A Toyota korábban híres volt arról, hogy a gyári csapata mellett, importőrein keresztül több privát versenyzőt is támogatott, kiváló technikai hátteret biztosítva neki.

A 2011-től életbelépő szabályok szerint pedig csak minimális különbség lesz a WRC-k, illetve az IRC-n szereplő Szuper–2000-es autók között. Vagyis a Toyota egyetlen modell kifejlesztésével két sorozatban is képviseltethetné magát.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Toyota Motorsport jelenleg is meglévő, kölni központját eredetileg a rali csapatuk számára hozták létre. Amikor pedig kiszálltak a Formula–1-ből, ennek a központnak az értékesítése szóba sem került, tehát jelenleg is megvan.

A Toyota mellett a Mini és a Volkswagen is érdeklődik a rali világbajnokság iránt, ahol jelenleg két gyártó, a Citroën és a Ford képviselteti magát gyári szinten.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“