A vén szarokat akarom

A historic is rali.

„Minek ide ezek a vén szarok?” – kérdezte az egyik vezetője sportágunknak a Mecsek Rali előtt, amikor arról folyt a vita, hogy a historic autók az Eb-kandidálás végett a mezőny előtt rajtoljanak.

Jó, hát még soha sem látott historic ralit sem Magyarországon, sem pedig külföldön, és valószínűleg azt is elfelejtette, hogy ő maga is historic korabeli ember már, úgyhogy ezt a fogyatékát talán meg is bocsáthatjuk.

Ez a gondolat jutott eszembe, amikor a héten felröppent a hír, hogy több rendező is visszamondta a historic rali rendezést, és a 2010-es bajnokság mindössze három futamra csökkent.

Az Intéző Bizottság egy szavazáson gyorsan megerősítette azon elképzelését, mely szerint a rali 1, a rali 2 és a historic közös versenyeken kell, hogy szerepeljen, de hát tudjuk, hogy az MNASZ-ben amit ma megszavaznak, az nem feltétlenül van úgy holnap is.

Miután sokadmagammal nem értettem, hogy milyen oka lehet a historic száműzetésének, megpróbáltam utánajárni, de mindenhol falakba ütköztem. Mígnem szép lassan lesett a húsz fillér, hogy nem a historickal van itt a baj, hanem egyszerűen egy politikai csatározás közepére került ez a szakág. Na itt abba is hagyom, mert senkinek nem hiányzik, hogy karácsony előtt elhányja magát a sportágban lévő politikai helyzettől, az ellenzéktől és az ellenzék ellenzékétől, meg az ellenzék ellenzékének ellenzős ellenzőitől.

Inkább az jutott eszembe, hogy micsoda arcok versenyeznek itt a historicba. A célban a legtöbben hosszú hibalajstrommal szoktak szolgálni, hogy mi mindennel kellett megküzdeniük, és hogy olykor egész éjszaka az autót szegelték, hogy másnap ott lehessenek a versenyen. „De a lényeg, hogy itt vagyunk” – szokták mondani. Mármint a célba és magán a versenyen. Mert a rali erről szól. Időnként nagyon meg kell küzdeni érte, és olykor az ember már a verseny előtt feladná a sok szívás miatt, de aztán mégis ott van. Arról nem is beszélve, hogy ezek a vén szarok micsoda szemet gyönyörködtető látványt nyújtanak, és egy-másik autó talán még szebben is van megépítve, mint egy WRC. Ráadásul egyik-másik versenyzőnél időnként nagyon el tud gurulni a gyógyszer, mi meg nem győzünk huhogni a pályák szélén.

Szóval, ha valakiben még mindig felmerülne, hogy minek ide ez a sok vén szar, akkor a válasz egyszerű: mert ők is versenyzők és ők is a rali családjának tagjai.

Mint ahogyan egyébként a fiatal és a középkorú szarok is azok, és bármennyire is nem tetszik egyeseknek, senkit sem fogunk ebből a családból elengedni.

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.