A vén szarokat akarom

A historic is rali.

„Minek ide ezek a vén szarok?” – kérdezte az egyik vezetője sportágunknak a Mecsek Rali előtt, amikor arról folyt a vita, hogy a historic autók az Eb-kandidálás végett a mezőny előtt rajtoljanak.

Jó, hát még soha sem látott historic ralit sem Magyarországon, sem pedig külföldön, és valószínűleg azt is elfelejtette, hogy ő maga is historic korabeli ember már, úgyhogy ezt a fogyatékát talán meg is bocsáthatjuk.

Ez a gondolat jutott eszembe, amikor a héten felröppent a hír, hogy több rendező is visszamondta a historic rali rendezést, és a 2010-es bajnokság mindössze három futamra csökkent.

Az Intéző Bizottság egy szavazáson gyorsan megerősítette azon elképzelését, mely szerint a rali 1, a rali 2 és a historic közös versenyeken kell, hogy szerepeljen, de hát tudjuk, hogy az MNASZ-ben amit ma megszavaznak, az nem feltétlenül van úgy holnap is.

Miután sokadmagammal nem értettem, hogy milyen oka lehet a historic száműzetésének, megpróbáltam utánajárni, de mindenhol falakba ütköztem. Mígnem szép lassan lesett a húsz fillér, hogy nem a historickal van itt a baj, hanem egyszerűen egy politikai csatározás közepére került ez a szakág. Na itt abba is hagyom, mert senkinek nem hiányzik, hogy karácsony előtt elhányja magát a sportágban lévő politikai helyzettől, az ellenzéktől és az ellenzék ellenzékétől, meg az ellenzék ellenzékének ellenzős ellenzőitől.

Inkább az jutott eszembe, hogy micsoda arcok versenyeznek itt a historicba. A célban a legtöbben hosszú hibalajstrommal szoktak szolgálni, hogy mi mindennel kellett megküzdeniük, és hogy olykor egész éjszaka az autót szegelték, hogy másnap ott lehessenek a versenyen. „De a lényeg, hogy itt vagyunk” – szokták mondani. Mármint a célba és magán a versenyen. Mert a rali erről szól. Időnként nagyon meg kell küzdeni érte, és olykor az ember már a verseny előtt feladná a sok szívás miatt, de aztán mégis ott van. Arról nem is beszélve, hogy ezek a vén szarok micsoda szemet gyönyörködtető látványt nyújtanak, és egy-másik autó talán még szebben is van megépítve, mint egy WRC. Ráadásul egyik-másik versenyzőnél időnként nagyon el tud gurulni a gyógyszer, mi meg nem győzünk huhogni a pályák szélén.

Szóval, ha valakiben még mindig felmerülne, hogy minek ide ez a sok vén szar, akkor a válasz egyszerű: mert ők is versenyzők és ők is a rali családjának tagjai.

Mint ahogyan egyébként a fiatal és a középkorú szarok is azok, és bármennyire is nem tetszik egyeseknek, senkit sem fogunk ebből a családból elengedni.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“