Green Motorsport

A zöld Zsigulik legendája

Két Zsigulival áll rajhoz a Mediterrán Rally historic értékelésében a Green Motorsport. Természetesen mind a kettő zöld és mind a kettőnek megvan a maga története. 

Plesz Márk és Dombai Szabolcs neve egyre jobban ismertek az Országos Historic Rallybajnokságban, hiszen az E korcsoportban ifj. Érdi Tibor Sierrája mögött a második helyen állnak egy Lada 2105-össel. Az ő történetük szorosan összefonódik Szabó Krisztiánnal és Szabó Kittivel, akik egy 2107-essel versenyeznek, szintén az E korcsoportban. 

„Minden a 2107-essel kezdődött – meséli Plesz Márk. – Ez az autó annak idején még Sturovics Péteré volt, aki három évvel ezelőtt tragikus körülmények között elhunyt. Az ő álma volt, hogy egy igazi SP rendszámos versenyautót épít belőle. Ezt már sajnos nem tudta megvalósítani. Szabó Krisztián viszont eltökélte, hogy befejezi a munkát, és három év alatt sikerült egy igazi SP rendszámos autót készítenie belőle. 

Fotó: Green Motorsport

A historic szabályainak megfelelően ez gyakorlatilag egy A csoportos Lada. A tetőlemez kivételével kicserélt rajta mindent. Az 1,6-os motort mi magunk építettük a Green Motorsportnál. Kovácsolt dugattyú és hajtókar van benne, nem is a teljesítmény, hanem a tartósság kedvéért. Padon nem volt, de olyan 120–130 lóerő körüli saccolom.“

Szabó Krisztián zöld Zsigulijának tehát, ha úgy tetszik, küldetése van, Plesz Márkénak viszont komoly múltja és híres sérülései. 

Fotó: Green Motorsport

„Ez a 2105-ös Zsiguli még Kanyik Antié volt. Talán páran emlékeznek a HMR 083-ra. Egy udvaron találtuk meg, elég rossz állapotban volt, de azonnal mondtam, hogy nekem ez a kocsi kell – nevet Márk. – Van hozzá egy tartalék karosszériánk, de ameddig ez működik, nem akarom kicserélni. Hiszek benne, hogy ennek az autónak ezzel a karosszériával lelke van. Sok elemet cseréltünk már rajta, de vannak még olyan porcikái, amelyek Antival kezdték a versenyzést. Jó sok mindent láthattak, és én ezt tisztelem bennük. 

Nagyon tetszenek a szép, makulátlan versenyautók, de mi nem kiállítási darabot akartunk építeni, hanem igazi versenyautót, amin látszik, hogy használva van. A kisebb harci sérüléseket nem is javítom ki rajta. Kicsit olyan ez, mint a Verdák filmben Matuka, aki minden horpadásához ragaszkodik, mert szép emlékei vannak róla.“

Fotó: Green Motorsport

Na de miért pont zöld a két Lada és honnan jött a Green Motorsport elnevezés? 

„Nézz rám – nevet megint Márk. – A vörös hajam miatt ír manónak becéztek, van is egy Green Irish matrica az autó hátulján, innen jött a Green Motorsport elnevezés is, ami egy igazi rallyt szerető közösség. Az autók színe innentől kezdve nem is volt kérdéses.“

Természetesen a mai historic trendeknek megfelelően Márk sem hagyhatott ki egy üzenetet ellenfelének. 

Fotó: Green Motorsport

„Zsírpapa nagyon kedvesen megemlített a cikkében, szeretném megköszönni neki ezt és a kereket, amiket a Mediterrán Rallyra adott kölcsön. Üzenem neki, hogy nagyon vigyázok rájuk, jó kezekben lesznek, és ne féljen, hogy belassulnak, egy kicsit fel is fogom pörgetni őket neki, mielőtt visszaadom.“

A Green Motorsport együttműködő partnerei: Areus Zrt., Garrison Barber Shop, Zsírpapa (hat kerékkel) és minden rally szurkoló.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“