Green Motorsport

A zöld Zsigulik legendája

Két Zsigulival áll rajhoz a Mediterrán Rally historic értékelésében a Green Motorsport. Természetesen mind a kettő zöld és mind a kettőnek megvan a maga története. 

Plesz Márk és Dombai Szabolcs neve egyre jobban ismertek az Országos Historic Rallybajnokságban, hiszen az E korcsoportban ifj. Érdi Tibor Sierrája mögött a második helyen állnak egy Lada 2105-össel. Az ő történetük szorosan összefonódik Szabó Krisztiánnal és Szabó Kittivel, akik egy 2107-essel versenyeznek, szintén az E korcsoportban. 

„Minden a 2107-essel kezdődött – meséli Plesz Márk. – Ez az autó annak idején még Sturovics Péteré volt, aki három évvel ezelőtt tragikus körülmények között elhunyt. Az ő álma volt, hogy egy igazi SP rendszámos versenyautót épít belőle. Ezt már sajnos nem tudta megvalósítani. Szabó Krisztián viszont eltökélte, hogy befejezi a munkát, és három év alatt sikerült egy igazi SP rendszámos autót készítenie belőle. 

Fotó: Green Motorsport

A historic szabályainak megfelelően ez gyakorlatilag egy A csoportos Lada. A tetőlemez kivételével kicserélt rajta mindent. Az 1,6-os motort mi magunk építettük a Green Motorsportnál. Kovácsolt dugattyú és hajtókar van benne, nem is a teljesítmény, hanem a tartósság kedvéért. Padon nem volt, de olyan 120–130 lóerő körüli saccolom.“

Szabó Krisztián zöld Zsigulijának tehát, ha úgy tetszik, küldetése van, Plesz Márkénak viszont komoly múltja és híres sérülései. 

Fotó: Green Motorsport

„Ez a 2105-ös Zsiguli még Kanyik Antié volt. Talán páran emlékeznek a HMR 083-ra. Egy udvaron találtuk meg, elég rossz állapotban volt, de azonnal mondtam, hogy nekem ez a kocsi kell – nevet Márk. – Van hozzá egy tartalék karosszériánk, de ameddig ez működik, nem akarom kicserélni. Hiszek benne, hogy ennek az autónak ezzel a karosszériával lelke van. Sok elemet cseréltünk már rajta, de vannak még olyan porcikái, amelyek Antival kezdték a versenyzést. Jó sok mindent láthattak, és én ezt tisztelem bennük. 

Nagyon tetszenek a szép, makulátlan versenyautók, de mi nem kiállítási darabot akartunk építeni, hanem igazi versenyautót, amin látszik, hogy használva van. A kisebb harci sérüléseket nem is javítom ki rajta. Kicsit olyan ez, mint a Verdák filmben Matuka, aki minden horpadásához ragaszkodik, mert szép emlékei vannak róla.“

Fotó: Green Motorsport

Na de miért pont zöld a két Lada és honnan jött a Green Motorsport elnevezés? 

„Nézz rám – nevet megint Márk. – A vörös hajam miatt ír manónak becéztek, van is egy Green Irish matrica az autó hátulján, innen jött a Green Motorsport elnevezés is, ami egy igazi rallyt szerető közösség. Az autók színe innentől kezdve nem is volt kérdéses.“

Természetesen a mai historic trendeknek megfelelően Márk sem hagyhatott ki egy üzenetet ellenfelének. 

Fotó: Green Motorsport

„Zsírpapa nagyon kedvesen megemlített a cikkében, szeretném megköszönni neki ezt és a kereket, amiket a Mediterrán Rallyra adott kölcsön. Üzenem neki, hogy nagyon vigyázok rájuk, jó kezekben lesznek, és ne féljen, hogy belassulnak, egy kicsit fel is fogom pörgetni őket neki, mielőtt visszaadom.“

A Green Motorsport együttműködő partnerei: Areus Zrt., Garrison Barber Shop, Zsírpapa (hat kerékkel) és minden rally szurkoló.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax