Green Motorsport

A zöld Zsigulik legendája

Két Zsigulival áll rajhoz a Mediterrán Rally historic értékelésében a Green Motorsport. Természetesen mind a kettő zöld és mind a kettőnek megvan a maga története. 

Plesz Márk és Dombai Szabolcs neve egyre jobban ismertek az Országos Historic Rallybajnokságban, hiszen az E korcsoportban ifj. Érdi Tibor Sierrája mögött a második helyen állnak egy Lada 2105-össel. Az ő történetük szorosan összefonódik Szabó Krisztiánnal és Szabó Kittivel, akik egy 2107-essel versenyeznek, szintén az E korcsoportban. 

„Minden a 2107-essel kezdődött – meséli Plesz Márk. – Ez az autó annak idején még Sturovics Péteré volt, aki három évvel ezelőtt tragikus körülmények között elhunyt. Az ő álma volt, hogy egy igazi SP rendszámos versenyautót épít belőle. Ezt már sajnos nem tudta megvalósítani. Szabó Krisztián viszont eltökélte, hogy befejezi a munkát, és három év alatt sikerült egy igazi SP rendszámos autót készítenie belőle. 

Fotó: Green Motorsport

A historic szabályainak megfelelően ez gyakorlatilag egy A csoportos Lada. A tetőlemez kivételével kicserélt rajta mindent. Az 1,6-os motort mi magunk építettük a Green Motorsportnál. Kovácsolt dugattyú és hajtókar van benne, nem is a teljesítmény, hanem a tartósság kedvéért. Padon nem volt, de olyan 120–130 lóerő körüli saccolom.“

Szabó Krisztián zöld Zsigulijának tehát, ha úgy tetszik, küldetése van, Plesz Márkénak viszont komoly múltja és híres sérülései. 

Fotó: Green Motorsport

„Ez a 2105-ös Zsiguli még Kanyik Antié volt. Talán páran emlékeznek a HMR 083-ra. Egy udvaron találtuk meg, elég rossz állapotban volt, de azonnal mondtam, hogy nekem ez a kocsi kell – nevet Márk. – Van hozzá egy tartalék karosszériánk, de ameddig ez működik, nem akarom kicserélni. Hiszek benne, hogy ennek az autónak ezzel a karosszériával lelke van. Sok elemet cseréltünk már rajta, de vannak még olyan porcikái, amelyek Antival kezdték a versenyzést. Jó sok mindent láthattak, és én ezt tisztelem bennük. 

Nagyon tetszenek a szép, makulátlan versenyautók, de mi nem kiállítási darabot akartunk építeni, hanem igazi versenyautót, amin látszik, hogy használva van. A kisebb harci sérüléseket nem is javítom ki rajta. Kicsit olyan ez, mint a Verdák filmben Matuka, aki minden horpadásához ragaszkodik, mert szép emlékei vannak róla.“

Fotó: Green Motorsport

Na de miért pont zöld a két Lada és honnan jött a Green Motorsport elnevezés? 

„Nézz rám – nevet megint Márk. – A vörös hajam miatt ír manónak becéztek, van is egy Green Irish matrica az autó hátulján, innen jött a Green Motorsport elnevezés is, ami egy igazi rallyt szerető közösség. Az autók színe innentől kezdve nem is volt kérdéses.“

Természetesen a mai historic trendeknek megfelelően Márk sem hagyhatott ki egy üzenetet ellenfelének. 

Fotó: Green Motorsport

„Zsírpapa nagyon kedvesen megemlített a cikkében, szeretném megköszönni neki ezt és a kereket, amiket a Mediterrán Rallyra adott kölcsön. Üzenem neki, hogy nagyon vigyázok rájuk, jó kezekben lesznek, és ne féljen, hogy belassulnak, egy kicsit fel is fogom pörgetni őket neki, mielőtt visszaadom.“

A Green Motorsport együttműködő partnerei: Areus Zrt., Garrison Barber Shop, Zsírpapa (hat kerékkel) és minden rally szurkoló.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax