Andreucci nyert, Hänninen majdnem bajnok – Sanremo Rali

Az olasz bajnok, Paolo Andreucci nyerte a Sanremo Ralit, az IRC tizedik állomását, megszerezve ezzel a Peugeot idei harmadik, saját maga első IRC győzelmét.

Juho Hänninen hatalmas hajrával lett második, míg Freddy Loix az utolsó gyorsaságin verte meg Kris Meeke-et a harmadik helyért folyó versenyben.

Hänninen idei kilencedik dobogós helyezésével (egyedül Belgiumban nem volt az első háromban, ahol kiesett) karnyújtásnyira került az IRC bajnoki címtől. A hátralévő két futamon már egy második helyezéssel is bajnok lehet, míg egyetlen ellenfelének, Jan Kopeckynek mind a két versenyt meg kellene nyernie.

Paolo Andreucci már a Szardínia Ralin is versenyben volt pályafutása első IRC-futam győzelméért, és a Sanremo Ralinak is ezzel a céllal vágott neki. Kris Meeke-től a negyedik gyorsaságin vette át a vezetést. Onnantól fogva csak egy szakaszra engedte ki kezéből, amikor a péntek éjszakai 44 km-es Ronde gyorsaságin Giandomenico Basso egy merész húzással vágott slickkel állt rajthoz a vizes pályán és verte el a teljes mezőnyt.

Andreucci azonban szombaton reggel visszavette a vezetést és egészen a célig ki sem engedte a kezéből.

Sokáig úgy tűnt, hogy nem csak olasz győzelem születik Sanremóban, hanem teljes olasz dobogó is, hiszen a két gyári Fiat versenyző, Giandomenico Basso és Luca Rossetti végig ott loholtak a sarkában. Az utolsó három szakasz előtt Basso 0,9 másodpercre közelítette az élen állót. Ám a tizedik gyorsasági megpecsételte a Fiat versenyzők sorsát. Rossettit defekt, Bassót pedig differenciálmű hiba hátráltatta, így visszaestek az ötödik, hetedik helyre.

Ha nincs a két fiatos hibája, akkor sem biztos, hogy tartani tudták volna a lépést az IRC-t vezető Juho Hänninennel. A finn szárnyalt szombaton és több mint negyven másodpercet faragva hátrányából jött fel az ötödik helyről a másodikra.

A másik gyári Skodával Freddy Loix is jelentőset lépett előre a szombati napon, ő három szakasszal a vége előtt még hatodik volt, végül mégis dobogóra állhatott, amikor az utolsó gyorsaságin megelőzte Kris Meeke-et. Így bár a Skoda kivételesen nem nyert, két gyári autója is dobogón végzett.

Meeke a verseny elején még a győzelemért volt harcban, az első három gyorsaságin vezetett, de a hatodik (44 km-es) Rondén megforgott és 50 másodpercet veszített. Az utolsó gyorsaságin pedig nem tudta tartani harmadik helyét Loixszal szemben, és végül a negyediken végzett.

Egész hétvégén nem nagyon találta a ritmust Jan Kopecky, aki tavaly baleset miatt esett ki a versenyen, és végül a két fiatos között hatodik lett, aminél sokkal jobb teljesítményre lesz szüksége a két hátralévő versenyen, ha a bajnoki pontversenyben meg akarja verni csapattársát, Hänninent.

Az igen népes és erős mezőnyben Thierry Neuville szerezte meg a nyolcadik helyet.

A Barum Ralin a győzelemért is versenyben lévő Bryan Bouffier az ötödik helyen kapott defektet és veszített vele három percet, amivel csak 12. lett.

Nagyon szolid formát mutatott a két év kihagyás után visszatért Gilles Panizzi, aki korábban háromszor nyerte a Sanremo Ralit, még amikor az vb-futam volt. A Proton Satria Neóval csak a húszadik helyen futott be. Többek között a kétkerékhajtásúak versenyét megnyerő Sandro Sottile is megelőzte őt egy R3-as Honda Civic-kel.

Három magyar résztvevője is volt a versenynek, akik közül a Pálinkás–Bagaméri páros Renault Clióval az A7 16. helyén futott be. A Puskádi–Godor és a Vizin–Zsiros kettősök a verseny feladására kényszerültek.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“