Az ötödik helyről esett ki Csomós Mixi és Nagy Attila a Lengyel Rallyn

Minden várakozást felülmúlt Csomós Mixi és Nagy Attila szereplése a Rally Európa-bajnokság negyedik futamán, a Lengyel Rallyn.

A kedvezőtlen rajtpozíciójuk ellenére, az első napot a hatodik helyen zárták. Másnap pedig szárnyaltak, két negyedik és egy második idővel csökkentették hátrányukat, és az ötödik helyre léptek előre. A Hankook gumik remekül működtek, és már éppen a negyedik helyezést ostromolták, amikor a nyomban lévő bukkanó kidobta a Skoda Fabia R5-öt, a bal hátuljával eltaláltak egy fát, ami kiszakította a futóművet. A kiesés ellenére Csomós Mixi és Nagy Attila is pályafutása legjobb versenyeként értékelte a Lengyel Rallyt. 

Az idei két Európa-bajnoki futamuknál jobb eredményt ígért Csomós Mixi a Lengyel Rallyra, és tartotta is a szavát. Nem volt könnyű helyzetben, hiszen a lengyel murvás pályák nagyon laza talajúak, ami miatt könnyen nyomvályússá válnak a pályák. Miután a Hankook nem nevezett az idei Európa-bajnokságra, Mixiék csak az Eb-mezőny után, az 55. helyen rajtolhattak, addigra pedig már elég rossz állapotban voltak a pályák. 

Fotó: Csomós Mixi

De nem csak a mély nyommal kellett megküzdenie a magyar párosnak. Mivel most indultak először a Lengyel Rallyn, a tempós pályák is újdonságot jelentettek számukra. 

A péntek esti Mikolajki szuperspeciálon a 10. helyen kezdték a versenyt. Az első komoly szakaszt szombaton reggel teljesítették, ahol a 12. időt futották.

Ez után be kellett látniuk, hogy a tempós pályákat jobban el kell vállalniuk. Ezt is tették, és a harmadik gyorsaságin már negyedik időt autóztak. Szombaton összesen hétszer szerepeltek az első hétben és összesítettben 40,2 másodperc hátránnyal a hatodik helyre jöttek fel. 

Fotó: Csomós Mixi

Vasárnap kihasználták a sokkal kedvezőbb rajtpozíciójukat. Két negyedik idő mellett egy szenzációs második helyezést is szereztek, mindössze 0,3 másodperccel maradtak le a gyorsasági szakasz győzelemről. A hátrányukat 36,0 másodpercre faragták és feljöttek az ötödik helyre. Ekkor a negyedik helyezett Efrén Llarena 2,2, a harmadik Ken Torn pedig 8,6 másodpercre volt csak tőlük. 

Mixiék az utolsó három gyorsaságin már éppen a dobogóért voltak harcban, amikor egy jobb 22-ben a mély nyomban lévő bukkanó kidobta őket, a Skoda Fabia R5 bal hátuljával eltaláltak egy fát, ami kiszakította a futóművet. 

„Sajnálom, hogy így ért véget a versenyünk, de mégis azt mondhatom, hogy boldog vagyok – lelkendezett Csomós Mixi. – Nem számítottunk rá, hogy ennyire az élmezőnyben tudunk autózni. Szombaton sokat küzdöttünk a mély nyomokkal, vasárnap sokkal könnyebb dolgunk volt. A Hankook gumik nagyon jól működtek, többször autóztunk negyedik időt, egyszer másodikat is, ez sokkal több volt, mint amit a legmerészebb álmomban gondoltam volna. 

Az esésnél szerintem egyszerűen nem volt szerencsénk. Egyáltalán nem vállaltuk túl magunkat. Az előző körben ennél sokkal gyorsabban mentünk, a másodikra nagyon mély lett a nyom. Nem is ez volt a baj, hanem volt benne egy bukkanó, ami kidobta az autót a nyomból, lecsúsztunk az út mellé, a bal hátuljával eltaláltunk egy fát, ami visszaforgatott. Sokáig mentünk egy keréken, aztán visszabillent az autó. Mentünk volna tovább, de akkor éreztem, hogy valami nem stimmel. Amikor kiszálltunk, akkor láttuk, hogy a futómű az erdőben van. 

Legalább száz ilyen helyzetünk volt a verseny alatt. Többször előfordult, hogy ötödikben, 180-nal beakasztottam a nyomba, még gondoltam is, ha most kidob, akkor soha sem állunk meg. 

Nagyon sok tapasztalatot szereztünk a versenyen, amit, ha jövőre visszajövünk, hasznosítani tudunk. Ezt a kanyart most már ismerjük, persze itt még óvatosabbak leszünk, de a többi helyen egyszerűen el kell vállalni. 

Otthon lesz munka az autóval, de a Liepaja Rallyra készen leszünk.“

Fotó: Csomós Mixi

A gyors pályák nem csak a sofőrt, de a navigátort is különleges próbatétel elé állították. 

„Még soha sem éltem meg olyat, hogy bemondom a jobb 3-at és Mixi fék nélkül áttolja a kanyart – mondta Nagy Attila. – Ha mondjuk egy 80 jobb 3, 50 bal 2 kombinációt veszünk, akkor már a 80 közepén bemondom hogy jobb 3 és 50, majd amikor érzem, hogy Mixi fékez, akkor folytatom vége bal 2.

Most nem volt fék, úgyhogy többször is előfordult, hogy egy picit késve, már az 50 egyenesen mondtam be bal 2-t. Baj nem lett belőle, de ez például egy újdonság volt számomra, amire jobban kell figyelnem. 

Nagyon sokat tanultunk ezen a versenyen is. Például amikor lejöttünk a második gyorsaságiról, akkor szembesültünk vele, hogy sokkal jobban el kell vállalni ezeket a pályákat. 

A kiesés ellenére nagyon élveztük a versenyt. A csapatban, rajtunk kívül, mindenki profi. A Hankook gumik nagyon jól működtek, amit a mérnök tanácsolt, minden tökéletes volt. Az autó nagyon jól volt beállítva, a szerelő srácok is mindent beleadtak. Hatalmas élmény ilyen profi háttérrel egy ilyen nehéz versennyel megbirkózni. 

Köszönjük a sok szurkolást, és még egy darabig nem szeretnénk felébredni ebből az álomból, amit a Lengyel Rallyn átéltünk.“

Csomós Mixi és Nagy Attila következő versenye a Liepaja Rally lesz, július 2–3-a között. 

Fotó: Csomós Mixi
A Csomós–Nagy páros eredményei a Lengyel Rallyn

(első oszlop: gyorsasági helyezés, második oszlop: abszolút helyezés a versenyen)

10. // 10. GY1 Mikołajki Arena 1, 2,50 km
12. // 10. GY2 Krzywe 1, 15,20 km
4. // 8. GY3 Wojnasy 1, 12,87 km
6. // 8. GY4 Wieliczki 1, 24,36 km
4. // 7. GY5 Krzywe 2, 15,20 km
4. // 7. GY6 Wojnasy 2, 12,87 km
7. // 6. GY7 Wieliczki 2, 24,36 km
14. // 6. GY8 Mikołajki Arena 2, 2,50 km
4. // 6. GY9 Mikołajki MAX 1, 9,34 km
2. // 5. GY10 Świętajno 1, 18,61 km
4. // 5. GY11Miłki 1, 11,17 km
baleset miatt kiestek GY12 Mikołajki MAX 2, 9,34 km
– GY13 Świętajno 2 18,61 km
– GY14 Miłki 2 (Power Stage) 11,17 km

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Zsírpapa Zsír versenyen indult, de tényleg!

Váratlanul állt rajthoz Zsírpapa és az Öreglány Kunmadarason, az Intercars Rallysprinten. Meszes mindent belehajigált a tárcsába, de kaptak kávét, sütit és egy bónuszkört is, úgyhogy baromi jól érezték magukat. 

„Annyira jó verseny volt, hogy nem hiszed el, de tényleg! – kezdte Zsírpapa a beszámolót. – 160 induló volt, egy nap alatt betelt a nevezés. Nekem a harmadik nap jutott eszembe, hogy felhívom a rendezőt, lemennénk a fiúkkal egyet bohóckodni, tudod, hogy vigyem a szerelőimet. Azt mondja, betelt a nevezés, de tudod mit papa? Meghívlak benneteket. Na így mentünk le. Képzeld el, nevezést sem kellett fizetnünk, tényleg vendégek voltunk. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

De hallod, olyan jó társaságba kerültünk. Jöttek a fiatalok, hogy szia papa, szia papa! Mintha mindig itt mentünk volna. Volt helyünk a szervizben, mindenki jól érezte magát, sütött, főzött. Szabó Attila szervizelt mellettünk, tőlük kaptunk kávét, mert azt persze elfelejtettünk vinni. Zsocáék voltak a másik oldalon, ők hozták a sütit.

Nálunk Meszes szokott ilyenkor főzni, de most sütött. Levittük a tárcsát, abba hajigált bele mindent, debrecenit, császárszalonnát, kolozsváriszalonnát, grillkolbászt, meg vittünk egy fél zöldségest is, hogy senki ne maradjon éhen. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

A pálya, figyelj ide, tök frankó volt. Nyolc kilométer, fel tudtál váltani negyedikbe, ötödikbe. Volt benne szlalom rész is, de pont annyi, hogy az ember elviselje. A szerelő srácok, Deme Zsolti, Hosszú Laci, Rauth Tibi mind fülig érő szájjal szálltak ki. Ott volt velünk Lipi is, de ő nem akart beülni. 

Na de várjál! Még nem a szponzorokat akarom mondani, azt majd később. Ott vagyunk a harmadik kör rajtjában, megköszöntem a sportbírónak a munkáját, meg hogy itt lehettünk.

Lejöttünk a gyorsról, integetnek, hogy álljak meg. Megállok, azt mondja a srác, most telefonáltak a rajtból, ha akarok mehetek még egyet. Na, gyorsan visszamentem Norbikáért – az ő anyukája hozta a sütit –, mert kérdezte, hogy egyszer majd beülhetne-e. Mondtam neki, most van az egyszer, úgyhogy őt is vittem. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Na most elmondom a szponzorokat: köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek, hogy támogatnak. Nélkülük nem tudnék versenyezni, ilyen jó csapatom sem lenne és a szerelőket sem tudtam volna most vinni. 

Köszönöm a rendezőknek, a sportbíróknak, mindenkinek, aki ezt a versenyt összerakta, a versenyzőtársaknak, a szurkolóknak, hogy ilyen jó hangulatot teremtettek. Nagyon jól éreztük magunkat. Üzenem mindenkinek, ha jó versenyen akar indulni, vagy szurkolni ide jöjjön, mert ez nagyon zsír volt.

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Legközelebb historicon találkozunk, mert Wirtmann-nak már a múltkor is megígértem, hogy jól elverem. Addig vigyázzatok magatokra! Puszi a csajoknak!“