A Tatabánya Rali utolsó ötszáz méterén dőlt el az Országos Historic Ralibajnokság D csoportjának bajnoki címe. Addig a Zsótér–Bertalan és a Kalapács–Kalapács kettős fej-fej melletti küzdelmet vívott egymással, ám az utolsó gyorsasági szakasz célja előtt megállt Zsótér Opel Asconájában az AC-pumpa, és a verseny feladására kényszerült. Így Kalapács Opel Kadett GTE-vel nyert és övé lett a bajnoki cím is. A Juhász–Rimár páros BMW 2002-essel szerezte meg az abszolút második helyet, amivel a C csoport bajnokságában is a második helyre jött fel. Ketten vívtak szoros csatát a D csoport bajnoki harmadik helyéért, a Leitold–Bazsó kettős Fiat 131 Abarth-tal és a Varga–Keresztes duó Volkswagen Sciroccóval. A versenyen és a bajnokságban is Leitold lett a harmadik, míg Keresztes a negyedik.
Eső, köd, vizes pálya, csúszós fehér aszfalt és éjszakába nyúló gyorsasági szakaszaival kihívásokban bővelkedett az Országos Historic Ralibajnokság negyedik, egyben szezonzáró futama, a Tatabánya Rali.
A verseny nagy kérdése volt, hogy az Opel Kadett GTE-vel induló Kalapács–Kalapács, vagy az Opel Ascona B-vel versenyző Zsótér–Bertalan kettős nyeri a D csoport bajnokságát. A futam előtt két pont választotta el őket, ami egyben azt jelentette, aki kettejük közül nyer, az a bajnok.
A két opelos ennek megfelelően nagyon komoly tempót diktált. Sokáig úgy tűnt, hogy Zsótér lesz a befutó, aki már egy perc feletti előnnyel vezetett, ám az utolsó előtti pályán elkezdett melegedni az AC-pumpája. Az utolsó szakaszon már úgy rajtoltak, hogy vizes rongyot csavartak a pumpára, de ez sem volt elég, ötszáz méterrel az utolsó szakasz célja előtt megállt az AC és vele együtt az Opel is.
„Először azt hittük, hogy a benzin fogyott ki” – mesélte Zsótér. „A nagy kapkodásban nem is néztem az AC-t, csak később jutott eszembe, hogy hátha azzal van a gond. Addigra visszahűlt, beindítottuk az autót és begurultunk a szervizparkba. Persze ekkor már minden lehetséges időt kikéstünk. Nagyon sajnálom, hogy így alakult és hogy az utolsó ötszáz méteren veszítettük el a bajnokságot, úgy, hogy már fél kézzel fogtam a kupát. Addig nagyon keményen mentünk, mindent elválltunk. De hát ilyen a rali.”
Zsótér kiesésével Kalapács nyerte a versenyt és hatalmas előnnyel a bajnokságot is. „Nagyon kemény versenyt vívtunk most is, mint egész évben. Sajnálom, hogy így dőlt el a bajnokság. Zsótér is abszolút megérdemelte volna, de természetesen így is nagyon örülünk, és biztos vagyok benne, hogy jövőre is kemény ellenfelünk lesz” – mondta az újdonsült bajnok, Kalapács Zsolt.
Mivel egyedül indult a C csoportban a Juhász–Rimár kettős BMW 2002-essel, ezért felsorolták őket a D csoport versenyzői közé, és az itt elért eredményük után járó pontszámot vihették magukkal a C csoportban. A második helyért járó pontok pedig elegendők voltak ahhoz, hogy a C csoport bajnokságában a harmadikról a második helyre lépjenek előre.
„Az idén mind a két másfeles szorzójú versenyen kiestünk, ezért nagyon szerettünk volna Tatabányán célba érni” – mondta Juhász Zsolt. „A bajnokság második helye volt a célunk, ezért nagyon taktikusan, minden rizikós helyzetet kerülve versenyeztünk. Nagyon örülök a versenyen és a bajnokságban elért második helyezésünknek is.”
A D csoportos bajnokság harmadik helyéért harcolt egymással a két régi motorosnak számító Leitold–Bazsó és a Varga–Keresztes kettős, akik a versenyen is megtalálták egymást és igen szoros versenyt vívtak. Leitoldnak végül a Fiat Abarth 131-essel a sötétben sikerült elhúznia és a versenyen valamint a bajnokságban is a harmadik helyet szerezte meg.
„Először nem akartunk elindulni a versenyen, de örülök, hogy végül még is rajthoz álltunk, mert kiváló volt a Tatabánya Rali” – mondta Leitold Károly. „Az autó remekül viselkedett, brutálisan megy a mostani motorunkkal, úgyhogy minden rendben volt.”
Hasonlóan vélekedett Varga István is, aki a tavalyi év után az idén is bejelentette, hogy ez volt a búcsúfutama, és hogy jövőre már nem versenyez, de talán most sem végleges a döntése.
„Még talán sohasem volt ilyen jó az autóm” – mondta Varga, aki pár héttel ezelőtt, a Baranya Kupán robbantotta fel a motorját a Sciroccóban. „Egy hibát követtem el, lámpa nélkül mentem el a versenyre. Na most, szerinted az én öreg szememmel mennyire láttam este a fekete aszfalton a fekete lassító gumikat? Ha nem áll a lassító mellett a sportbíró láthatósági mellényben, még mindig a lassítót keresnék.”
A verseny ötödik célba érője az Ördögh–Imrik páros lett Ford Escort XR3i-vel, akik ezzel az E csoportban megvédték a tavaly megszerzett bajnoki címüket.
„Nagyszerű dolog újra bajnoknak lenni, még akkor is, ha mi indultunk egyedül az E csoportban” – mosolygott Ördögh Mixi, aki szokás szerint azonnal áttért mások érdemeire. „Nagyon jó verseny volt a Tatabánya Rali. Kiválóan dolgoztak a sportbírók, akiknek ezúton is köszönöm a munkájukat. Nagyon sajnáltam Zsótér Bercit, hogy az utolsó gyorsaságin esett ki. Ez hihetetlen pech volt. Egyébként nagyon jó a hangulat a historicban, mindenkinek csak ajánlani tudom, aki a versenyzés mellett még jól is akarja érezni magát.”
Mindössze a rajtdobogóig jutott a Wirtmann–Barna kettős, akiknek etapon fogazott le az egyes és a kettes fokozat a replica kategóriába nevezett Ford Escort Brutal Turbóban. „Szombat este éppen le akartuk rakni az autót egy szervizben, amikor az utolsó lámpától elindulva lefogazott a váltónk” – mesélte Wirtmann, aki gyorsan hozzátette: „Nem baj, a váltót felújítjuk, az autó pedig gyakorlatilag rajtkész állapotban van a jövő évi bajnokságra.”
Szintén váltóhiba miatt nem is tudott rajthoz állni a versenyen Kövesdán András a Porschéval, míg Varga C Zoltán adminisztratív okok miatt maradt távol a versenytől. Kőváry Barna pedig a felkészülési idő hiányában hagyta ki a futamot. „Nagyon szerettünk volna rajthoz állni a versenyen, a rendező maximális támogatásáról biztosított minket, de a munkámmal egyszerűen annyira elcsúsztam, hogy nem maradt időm a felkészülésre. Remélem, egy későbbi időpontban kárpótolhatom a tatabányai közönséget” – mondta Kőváry.
Mivel a replica kategóriának így nem volt pontszerzője, a bajnokságot az Endrődi–Kulcsár páros távollétében is megnyerte a Tatra 613-assal.
A TATABÁNYA RALI HISTORIC VÉGEREDMÉNYE
1. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél, Opel Kadett C GTE, D3, 56:05,9
2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás, BMW 2002, C3, +1:41,6
3. Leitold Károly–Bazsó Ildikó, Fiat Abarth 131 Rally, D3, +3:25,4
4. Varga István–Keresztes István, Volkswagen Scirocco, D2, +4:13,6
5. Ördögh Miklós–Imrik Tamás, Ford Escort XR3i, E2, +14:08,2
Kiesett versenyzők
GY9 Zsótér Bertalan–Eigel Attila, Opel Ascona B, AC-pumpa
GY1 Wirtmann Ferenc–Barna György, Ford Escort MK-1 Brutal Turbo, váltó
ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA
2012. május 31-június 2., 46. Mecsek Historic Rali (1,5-szörös szorzó)
2012. szeptember 29-30., III. PM Peugeot Vác Rali (1-szeress szorzó)
2012. október 20-21., Baranya Kupa 2012 (1,5-szörös szorzó)
2012. november 17-18., Tatabánya Rali (1-szeress szorzó)