Az utolsó ötszáz méteren dőlt el a historic bajnoki cím

A Tatabánya Rali utolsó ötszáz méterén dőlt el az Országos Historic Ralibajnokság D csoportjának bajnoki címe. Addig a Zsótér–Bertalan és a Kalapács–Kalapács kettős fej-fej melletti küzdelmet vívott egymással, ám az utolsó gyorsasági szakasz célja előtt megállt Zsótér Opel Asconájában az AC-pumpa, és a verseny feladására kényszerült. Így Kalapács Opel Kadett GTE-vel nyert és övé lett a bajnoki cím is. A Juhász–Rimár páros BMW 2002-essel szerezte meg az abszolút második helyet, amivel a C csoport bajnokságában is a második helyre jött fel. Ketten vívtak szoros csatát a D csoport bajnoki harmadik helyéért, a Leitold–Bazsó kettős Fiat 131 Abarth-tal és a Varga–Keresztes duó Volkswagen Sciroccóval. A versenyen és a bajnokságban is Leitold lett a harmadik, míg Keresztes a negyedik.

Eső, köd, vizes pálya, csúszós fehér aszfalt és éjszakába nyúló gyorsasági szakaszaival kihívásokban bővelkedett az Országos Historic Ralibajnokság negyedik, egyben szezonzáró futama, a Tatabánya Rali.

A verseny nagy kérdése volt, hogy az Opel Kadett GTE-vel induló Kalapács–Kalapács, vagy az Opel Ascona B-vel versenyző Zsótér–Bertalan kettős nyeri a D csoport bajnokságát. A futam előtt két pont választotta el őket, ami egyben azt jelentette, aki kettejük közül nyer, az a bajnok.

A két opelos ennek megfelelően nagyon komoly tempót diktált. Sokáig úgy tűnt, hogy Zsótér lesz a befutó, aki már egy perc feletti előnnyel vezetett, ám az utolsó előtti pályán elkezdett melegedni az AC-pumpája. Az utolsó szakaszon már úgy rajtoltak, hogy vizes rongyot csavartak a pumpára, de ez sem volt elég, ötszáz méterrel az utolsó szakasz célja előtt megállt az AC és vele együtt az Opel is.

„Először azt hittük, hogy a benzin fogyott ki” – mesélte Zsótér. „A nagy kapkodásban nem is néztem az AC-t, csak később jutott eszembe, hogy hátha azzal van a gond. Addigra visszahűlt, beindítottuk az autót és begurultunk a szervizparkba. Persze ekkor már minden lehetséges időt kikéstünk. Nagyon sajnálom, hogy így alakult és hogy az utolsó ötszáz méteren veszítettük el a bajnokságot, úgy, hogy már fél kézzel fogtam a kupát. Addig nagyon keményen mentünk, mindent elválltunk. De hát ilyen a rali.”

Zsótér kiesésével Kalapács nyerte a versenyt és hatalmas előnnyel a bajnokságot is. „Nagyon kemény versenyt vívtunk most is, mint egész évben. Sajnálom, hogy így dőlt el a bajnokság. Zsótér is abszolút megérdemelte volna, de természetesen így is nagyon örülünk, és biztos vagyok benne, hogy jövőre is kemény ellenfelünk lesz” – mondta az újdonsült bajnok, Kalapács Zsolt.

Mivel egyedül indult a C csoportban a Juhász–Rimár kettős BMW 2002-essel, ezért felsorolták őket a D csoport versenyzői közé, és az itt elért eredményük után járó pontszámot vihették magukkal a C csoportban. A második helyért járó pontok pedig elegendők voltak ahhoz, hogy a C csoport bajnokságában a harmadikról a második helyre lépjenek előre.

„Az idén mind a két másfeles szorzójú versenyen kiestünk, ezért nagyon szerettünk volna Tatabányán célba érni” – mondta Juhász Zsolt. „A bajnokság második helye volt a célunk, ezért nagyon taktikusan, minden rizikós helyzetet kerülve versenyeztünk. Nagyon örülök a versenyen és a bajnokságban elért második helyezésünknek is.”

A D csoportos bajnokság harmadik helyéért harcolt egymással a két régi motorosnak számító Leitold–Bazsó és a Varga–Keresztes kettős, akik a versenyen is megtalálták egymást és igen szoros versenyt vívtak. Leitoldnak végül a Fiat Abarth 131-essel a sötétben sikerült elhúznia és a versenyen valamint a bajnokságban is a harmadik helyet szerezte meg.

„Először nem akartunk elindulni a versenyen, de örülök, hogy végül még is rajthoz álltunk, mert kiváló volt a Tatabánya Rali” – mondta Leitold Károly. „Az autó remekül viselkedett, brutálisan megy a mostani motorunkkal, úgyhogy minden rendben volt.”

Hasonlóan vélekedett Varga István is, aki a tavalyi év után az idén is bejelentette, hogy ez volt a búcsúfutama, és hogy jövőre már nem versenyez, de talán most sem végleges a döntése.

„Még talán sohasem volt ilyen jó az autóm” – mondta Varga, aki pár héttel ezelőtt, a Baranya Kupán robbantotta fel a motorját a Sciroccóban. „Egy hibát követtem el, lámpa nélkül mentem el a versenyre. Na most, szerinted az én öreg szememmel mennyire láttam este a fekete aszfalton a fekete lassító gumikat? Ha nem áll a lassító mellett a sportbíró láthatósági mellényben, még mindig a lassítót keresnék.”

A verseny ötödik célba érője az Ördögh–Imrik páros lett Ford Escort XR3i-vel, akik ezzel az E csoportban megvédték a tavaly megszerzett bajnoki címüket.

„Nagyszerű dolog újra bajnoknak lenni, még akkor is, ha mi indultunk egyedül az E csoportban” – mosolygott Ördögh Mixi, aki szokás szerint azonnal áttért mások érdemeire. „Nagyon jó verseny volt a Tatabánya Rali. Kiválóan dolgoztak a sportbírók, akiknek ezúton is köszönöm a munkájukat. Nagyon sajnáltam Zsótér Bercit, hogy az utolsó gyorsaságin esett ki. Ez hihetetlen pech volt. Egyébként nagyon jó a hangulat a historicban, mindenkinek csak ajánlani tudom, aki a versenyzés mellett még jól is akarja érezni magát.”

Mindössze a rajtdobogóig jutott a Wirtmann–Barna kettős, akiknek etapon fogazott le az egyes és a kettes fokozat a replica kategóriába nevezett Ford Escort Brutal Turbóban. „Szombat este éppen le akartuk rakni az autót egy szervizben, amikor az utolsó lámpától elindulva lefogazott a váltónk” – mesélte Wirtmann, aki gyorsan hozzátette: „Nem baj, a váltót felújítjuk, az autó pedig gyakorlatilag rajtkész állapotban van a jövő évi bajnokságra.”

Szintén váltóhiba miatt nem is tudott rajthoz állni a versenyen Kövesdán András a Porschéval, míg Varga C Zoltán adminisztratív okok miatt maradt távol a versenytől. Kőváry Barna pedig a felkészülési idő hiányában hagyta ki a futamot. „Nagyon szerettünk volna rajthoz állni a versenyen, a rendező maximális támogatásáról biztosított minket, de a munkámmal egyszerűen annyira elcsúsztam, hogy nem maradt időm a felkészülésre. Remélem, egy későbbi időpontban kárpótolhatom a tatabányai közönséget” – mondta Kőváry.

Mivel a replica kategóriának így nem volt pontszerzője, a bajnokságot az Endrődi–Kulcsár páros távollétében is megnyerte a Tatra 613-assal.

A TATABÁNYA RALI HISTORIC VÉGEREDMÉNYE
1. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél, Opel Kadett C GTE, D3, 56:05,9
2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás, BMW 2002, C3, +1:41,6
3. Leitold Károly–Bazsó Ildikó, Fiat Abarth 131 Rally, D3, +3:25,4
4. Varga István–Keresztes István, Volkswagen Scirocco, D2, +4:13,6
5. Ördögh Miklós–Imrik Tamás, Ford Escort XR3i, E2, +14:08,2
Kiesett versenyzők
GY9 Zsótér Bertalan–Eigel Attila, Opel Ascona B, AC-pumpa
GY1 Wirtmann Ferenc–Barna György, Ford Escort MK-1 Brutal Turbo, váltó

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA
2012. május 31-június 2., 46. Mecsek Historic Rali (1,5-szörös szorzó)
2012. szeptember 29-30., III. PM Peugeot Vác Rali (1-szeress szorzó)
2012. október 20-21., Baranya Kupa 2012 (1,5-szörös szorzó)
2012. november 17-18., Tatabánya Rali (1-szeress szorzó)

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre