Az utolsó ötszáz méteren dőlt el a historic bajnoki cím

A Tatabánya Rali utolsó ötszáz méterén dőlt el az Országos Historic Ralibajnokság D csoportjának bajnoki címe. Addig a Zsótér–Bertalan és a Kalapács–Kalapács kettős fej-fej melletti küzdelmet vívott egymással, ám az utolsó gyorsasági szakasz célja előtt megállt Zsótér Opel Asconájában az AC-pumpa, és a verseny feladására kényszerült. Így Kalapács Opel Kadett GTE-vel nyert és övé lett a bajnoki cím is. A Juhász–Rimár páros BMW 2002-essel szerezte meg az abszolút második helyet, amivel a C csoport bajnokságában is a második helyre jött fel. Ketten vívtak szoros csatát a D csoport bajnoki harmadik helyéért, a Leitold–Bazsó kettős Fiat 131 Abarth-tal és a Varga–Keresztes duó Volkswagen Sciroccóval. A versenyen és a bajnokságban is Leitold lett a harmadik, míg Keresztes a negyedik.

Eső, köd, vizes pálya, csúszós fehér aszfalt és éjszakába nyúló gyorsasági szakaszaival kihívásokban bővelkedett az Országos Historic Ralibajnokság negyedik, egyben szezonzáró futama, a Tatabánya Rali.

A verseny nagy kérdése volt, hogy az Opel Kadett GTE-vel induló Kalapács–Kalapács, vagy az Opel Ascona B-vel versenyző Zsótér–Bertalan kettős nyeri a D csoport bajnokságát. A futam előtt két pont választotta el őket, ami egyben azt jelentette, aki kettejük közül nyer, az a bajnok.

A két opelos ennek megfelelően nagyon komoly tempót diktált. Sokáig úgy tűnt, hogy Zsótér lesz a befutó, aki már egy perc feletti előnnyel vezetett, ám az utolsó előtti pályán elkezdett melegedni az AC-pumpája. Az utolsó szakaszon már úgy rajtoltak, hogy vizes rongyot csavartak a pumpára, de ez sem volt elég, ötszáz méterrel az utolsó szakasz célja előtt megállt az AC és vele együtt az Opel is.

„Először azt hittük, hogy a benzin fogyott ki” – mesélte Zsótér. „A nagy kapkodásban nem is néztem az AC-t, csak később jutott eszembe, hogy hátha azzal van a gond. Addigra visszahűlt, beindítottuk az autót és begurultunk a szervizparkba. Persze ekkor már minden lehetséges időt kikéstünk. Nagyon sajnálom, hogy így alakult és hogy az utolsó ötszáz méteren veszítettük el a bajnokságot, úgy, hogy már fél kézzel fogtam a kupát. Addig nagyon keményen mentünk, mindent elválltunk. De hát ilyen a rali.”

Zsótér kiesésével Kalapács nyerte a versenyt és hatalmas előnnyel a bajnokságot is. „Nagyon kemény versenyt vívtunk most is, mint egész évben. Sajnálom, hogy így dőlt el a bajnokság. Zsótér is abszolút megérdemelte volna, de természetesen így is nagyon örülünk, és biztos vagyok benne, hogy jövőre is kemény ellenfelünk lesz” – mondta az újdonsült bajnok, Kalapács Zsolt.

Mivel egyedül indult a C csoportban a Juhász–Rimár kettős BMW 2002-essel, ezért felsorolták őket a D csoport versenyzői közé, és az itt elért eredményük után járó pontszámot vihették magukkal a C csoportban. A második helyért járó pontok pedig elegendők voltak ahhoz, hogy a C csoport bajnokságában a harmadikról a második helyre lépjenek előre.

„Az idén mind a két másfeles szorzójú versenyen kiestünk, ezért nagyon szerettünk volna Tatabányán célba érni” – mondta Juhász Zsolt. „A bajnokság második helye volt a célunk, ezért nagyon taktikusan, minden rizikós helyzetet kerülve versenyeztünk. Nagyon örülök a versenyen és a bajnokságban elért második helyezésünknek is.”

A D csoportos bajnokság harmadik helyéért harcolt egymással a két régi motorosnak számító Leitold–Bazsó és a Varga–Keresztes kettős, akik a versenyen is megtalálták egymást és igen szoros versenyt vívtak. Leitoldnak végül a Fiat Abarth 131-essel a sötétben sikerült elhúznia és a versenyen valamint a bajnokságban is a harmadik helyet szerezte meg.

„Először nem akartunk elindulni a versenyen, de örülök, hogy végül még is rajthoz álltunk, mert kiváló volt a Tatabánya Rali” – mondta Leitold Károly. „Az autó remekül viselkedett, brutálisan megy a mostani motorunkkal, úgyhogy minden rendben volt.”

Hasonlóan vélekedett Varga István is, aki a tavalyi év után az idén is bejelentette, hogy ez volt a búcsúfutama, és hogy jövőre már nem versenyez, de talán most sem végleges a döntése.

„Még talán sohasem volt ilyen jó az autóm” – mondta Varga, aki pár héttel ezelőtt, a Baranya Kupán robbantotta fel a motorját a Sciroccóban. „Egy hibát követtem el, lámpa nélkül mentem el a versenyre. Na most, szerinted az én öreg szememmel mennyire láttam este a fekete aszfalton a fekete lassító gumikat? Ha nem áll a lassító mellett a sportbíró láthatósági mellényben, még mindig a lassítót keresnék.”

A verseny ötödik célba érője az Ördögh–Imrik páros lett Ford Escort XR3i-vel, akik ezzel az E csoportban megvédték a tavaly megszerzett bajnoki címüket.

„Nagyszerű dolog újra bajnoknak lenni, még akkor is, ha mi indultunk egyedül az E csoportban” – mosolygott Ördögh Mixi, aki szokás szerint azonnal áttért mások érdemeire. „Nagyon jó verseny volt a Tatabánya Rali. Kiválóan dolgoztak a sportbírók, akiknek ezúton is köszönöm a munkájukat. Nagyon sajnáltam Zsótér Bercit, hogy az utolsó gyorsaságin esett ki. Ez hihetetlen pech volt. Egyébként nagyon jó a hangulat a historicban, mindenkinek csak ajánlani tudom, aki a versenyzés mellett még jól is akarja érezni magát.”

Mindössze a rajtdobogóig jutott a Wirtmann–Barna kettős, akiknek etapon fogazott le az egyes és a kettes fokozat a replica kategóriába nevezett Ford Escort Brutal Turbóban. „Szombat este éppen le akartuk rakni az autót egy szervizben, amikor az utolsó lámpától elindulva lefogazott a váltónk” – mesélte Wirtmann, aki gyorsan hozzátette: „Nem baj, a váltót felújítjuk, az autó pedig gyakorlatilag rajtkész állapotban van a jövő évi bajnokságra.”

Szintén váltóhiba miatt nem is tudott rajthoz állni a versenyen Kövesdán András a Porschéval, míg Varga C Zoltán adminisztratív okok miatt maradt távol a versenytől. Kőváry Barna pedig a felkészülési idő hiányában hagyta ki a futamot. „Nagyon szerettünk volna rajthoz állni a versenyen, a rendező maximális támogatásáról biztosított minket, de a munkámmal egyszerűen annyira elcsúsztam, hogy nem maradt időm a felkészülésre. Remélem, egy későbbi időpontban kárpótolhatom a tatabányai közönséget” – mondta Kőváry.

Mivel a replica kategóriának így nem volt pontszerzője, a bajnokságot az Endrődi–Kulcsár páros távollétében is megnyerte a Tatra 613-assal.

A TATABÁNYA RALI HISTORIC VÉGEREDMÉNYE
1. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél, Opel Kadett C GTE, D3, 56:05,9
2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás, BMW 2002, C3, +1:41,6
3. Leitold Károly–Bazsó Ildikó, Fiat Abarth 131 Rally, D3, +3:25,4
4. Varga István–Keresztes István, Volkswagen Scirocco, D2, +4:13,6
5. Ördögh Miklós–Imrik Tamás, Ford Escort XR3i, E2, +14:08,2
Kiesett versenyzők
GY9 Zsótér Bertalan–Eigel Attila, Opel Ascona B, AC-pumpa
GY1 Wirtmann Ferenc–Barna György, Ford Escort MK-1 Brutal Turbo, váltó

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA
2012. május 31-június 2., 46. Mecsek Historic Rali (1,5-szörös szorzó)
2012. szeptember 29-30., III. PM Peugeot Vác Rali (1-szeress szorzó)
2012. október 20-21., Baranya Kupa 2012 (1,5-szörös szorzó)
2012. november 17-18., Tatabánya Rali (1-szeress szorzó)

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“