Nagyon jó hangulatú versennyel és kiélezett csatával folytatódott az Országos Historic Ralibajnokság a Vác Ralin. A historicban rekordközelinek számító 16 nevező gondoskodott róla, hogy egyetlen csoportban se lehessen sétakocsikázni, és a verseny után szinte mindenki elégedetten állapította meg: nagyon felgyorsult a mezőny. Vácon új taggal bővült a historic család, hiszen a méltán népszerű Varga „C” Zoltán is rajthoz állt BMW M3-asával és úgy tűnik, megtetszett neki a bajnokság.
Óriási sikernek könyvelhető el az Országos Historic Ralibajnokság szereplése a Vác Ralin. Ez volt az első alkalom, amikor a historic mezőnye nem rali 1-es vagy rali 2-es futamhoz, hanem az RTE mezőnyéhez csatlakozott. Már az előkészítő munka is nagy összefogást igényelt, a verseny rendezője, Fodor Krisztán is mindent megtett annak érdekében, hogy jó hangulatú, színvonalas versenyt biztosítson a historicnak. A megbecsülést mutatta, hogy a historic mezőnye rajtolt elsőnek és a díjkiosztón is kiemelten szerepeltek.
„Nagyon jól, flottul szervezett verseny volt” – mondta Barna György a Historic Munkacsoport vezetője. „A gyorsasági szakaszok jók voltak, és a mai világban nagyon fontos tényező volt, hogy kis költségvetésből lehetett megoldani a versenyzést. Nem volt könnyű dolog a két, eltérő szabályú historic és RTE bajnokságot egy futamra összehozni, de minden fél sokat tett azért, hogy ez a verseny megvalósuljon, és azt gondolom, hogy az összefogásra és a végeredményre is mindenki büszke lehet.”
Bár a historicban nincs abszolút értékelés, hiszen az autókat homologizációjuk szerinti korcsoportba osztják, azért a pálya széléről is látszott, hogy a historicban először induló Varga „C” Zoltán–Sirkó Csaba kettős volt a leggyorsabb BMW M3-assal, akik az Endrődi Harri–Kulcsár Dániel páros igazi kuriózumnak számító Tatra 613-asa előtt nyerték meg az idén bevezetett Replica Kupát.
„Nagyon jó verseny volt és nagyon jól éreztem magam” – mondta Varga „C”. „Wirtmann Feri, Kövesdán András, Leitold Karcsi, Totya (Tóth István), én ezek között az emberek között nőttem fel, vagy említhetném Sándor Pista bácsit is, aki az összekötőnk volt. Ezért a társaságért akartam itt menni. Tavaly nézőként voltam a versenyen, akkor sok csúszás volt, de az idén a rendezés is jó volt. Szívesen láttak a Replica kategóriában, úgyhogy fogok még itt versenyezni.”
Az 1970–75 között homologizált autók C csoportjában évek óta Wirtmann Ferenc viszi a prímet, akinek állandó navigátora, Schneer László – ahogy ők mondják – még mindig futómű fejlesztés alatt áll, ezért Barna György lett az állandó beugró navigátor a Ford Escort RS 2000 Mk 1-esben. Wirtmann-nak azonban egyre jobban kell számolnia az ellenfelekkel is.
„Nagyon begyorsult a mezőny” – mondta Wirtmann. „Még talán soha sem kellett ennyire sietnem. A fiatalok egyre jobban mennek és visznek magukkal minket is. Volt egy buta korai rajtom, amire annyira rákoncentráltam, hogy hamarabb indultam. Ezért kaptunk tíz másodperc büntetést, és az autóval is volt egy-két műszaki hibánk, de nagyon jó verseny volt, nagyon élveztük.”
A Wirtmann–Barna kettős mindennek ellenére megnyerte a C csoport versenyét a Juhász Zsolt–Rimár Tamás páros BMW 2002-ese és Tóth „Totya” István–Hammer Tamás kettős Skoda S120 S-e előtt.
A legnépesebb mezőny most is a 76-81 között homologizált autók D csoportjában alakult ki. A Kövesdán András–Kerekes József páros tesztelni hozta a Porsche 911 RS-t, amelyet a tavalyi komlói esésük után újra kellett építeni.
„Folyamatosan fejlesztjük az autó, de most már úgy néz ki, hogy a végső stádiumban vagyunk, és Komlóra talán már olyan lesz, mint amilyennek szeretnénk” – mondta Kövesdán. „A versenyt egy kicsit bizonytalanul kezdtük, és nagyon meglepett, hogy ennyire begyorsultak az ellenfelek. Szerintem egyre több olyan versenyző van a magyar bajnokságban, akik egy kis külföldi tapasztalat után megállnák a helyüket az Európa-bajnokságon is.”
Kövesdán végig nagy csatában volt a historic bajnokság egyik legmeghatározóbb párosával, a Nagy István–Tóth Tibor kettőssel, akik Volkswagen Golfjukkal tavaly rendre műszaki hiba miatt estek ki. Most még vezettek is Kövesdán előtt, ám végül a porschés páros annyira begyorsult, hogy 6,8 másodperc előnnyel Nagyék előtt megnyerte a csoportot.
„Tavaly hol a motor, hol a féltengely miatt estünk ki” – mondta Tóth Tibor, Nagy István navigátora. „Nagyon örülünk, hogy most sikerült célba érnünk. Vezettünk ugyan Kövesdán előtt, de a verseny végére annyira begyorsult, hogy nem akartunk ész nélkül utána menni. Ez a második helyezésünk is nagyon szép eredmény.”
A D csoport harmadik, akár győzelemre is esélyes párosa a Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél duó volt Opel Kadett C-vel, akik talán a legtöbbet gyorsultak az elmúlt egy év alatt. Vácon pedig azt is megmutatták, hogy hosszútávon is képesek két keréken autózni.
„A harmadik gyorsasági végén elütöttünk egy lassítót, ami két kerékre állított minket és bedobta az autót az árokba” – mesélte Kalapács. „A szerelőknek sikerült helyrehozni a futóművet, amivel meglepő módon még gyorsulni is tudtunk. Egy részről sajnálom, hogy nem nyertünk, más részről viszont nagyon örülök, hogy nem tettük tetőre az autót.”
A D csoport negyedik helyén a Zsótér Bertalan–Eigel Attila páros ért célba Opel Ascona B 1900-zal. Az ötödik helyet a Leitold Károly–Bazsó Ildikó páros szerezte meg Fiat 131 Abarth-tal. Bazsó Ildikó számára ez volt az első alkalom, hogy kipróbálta magát a navigátorülésben – miután Leitold állandó társa, Gábor János nem tudott részt venni a versenyen –, de talán nem az utolsó.
Az elnyűhetetlen Varga István–Keresztes István páros szerezte meg a hatodik helyet Volkswagen Sciroccóval, megelőzve a Kátai Tamás–Kása Ferenc kettős Fiat 131 Abarthját.
A 82–86 között homologizált autók csoportjában ezúttal is az Ördögh Miklós–Imrik Tamás duó állt rajthoz egyedül, akik becsülettel teljesítették a távot a már sok versenyt látott Ford Escort XR3i-vel.
Az Országos Historic Ralibajnokság harmadik futama a Baranya Kupa lesz október 20–21-e között.
VÁC RALI HISTORIC VÉGEREDMÉNYE
„C” KORCSOPORT (1970-75)
1. Wirtmann Ferenc–Barna György Ford Escort RS 2000 MK.1 34:02,3
2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás BMW 2002 35:19,2
3. Tóth István–Hammer Tamás Skoda S120 S 39:14,3
Lukács Zsolt–Sárdi Zoltán Skoda 110 Rally kiesett
„D” KORCSOPORT (1976-81)
1. Kövesdán András–Kerekes József Porsche 911 RS 35:00,7
2. Nagy István–Tóth Tibor Volkswagen Golf I GTI 35:07,5
3. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél Opel Kadett C Coupe 35:14,1
4. Zsótér Bertalan–Eigel Attila Opel Ascona B 1900 35:30,2
5. Leitold Károly–Bazsó Ildikó Fiat 131 Abarth Rallye 37:29,7
6. Varga István–Keresztes István Volkswagen Scirocco GTI 38:50,2
7. Kátai Tamás–Kása Ferenc Fiat 131 Abarth Rallye 39:12,5
Varga Roland–Varga Sándor VAZ 21011/2106 kiesett
Kőváry Barna–Tóth Zsolt Trabant 601 kiesett
„E” KORCSOPORT (1982-86)
1. Ördögh Miklós–Imrik Tamás Ford Escort XR3i 44:12,3
REPLICA KUPA
1. Varga”C”Zoltán–Sirkó Csaba BMW E30 M3 31:48,6
2. Endrődi Harri–Kulcsár Dániel Tatra 613 41:44,4
ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG ÁLLÁSA KÉT FUTAM UTÁN
1. (B) CSOPORT
1. Mekler László–Mekler Mikó Edit Alfa Romeo Giulia Sprint GT 1,5
2. (C) CSOPORT
1. Wirtmann Ferenc–Barna György Ford Escort MK1 RS2000 35
2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás BMW 2002 12,5
3. Tóth István–Kósa F./Hammer T. Skoda 120S Rallye 11,5
4. Lukács Zsolt–Sárdi Zoltán Skoda 110R Rallye 1
3. (D) CSOPORT
1. Zsótér Bertalan–Eigel Attila Opel Ascona B 29
2. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél Opel Kadet C GTE 26,5
3. Varga István–Keresztes István Volkswagen Scirocco 18
4. Varga Roland–Varga Sándor VAZ 21011/2106 16
5. Kövesdán András–Jójárt/Kerekes Porsche 911 RS 15,5
6. Nagy István–Tóth Tibor Volkswagen Golf I 13,5
7. Leitold Károly–Gábor/Leitoldné Fiat Abarth 131 Rally 12
8. Kátai Tamás–Bauer/Kása Fiat Abarth 124 Rally 12
9. Dergez Attila–Luca Orsolya VAZ 21011 7,5
10. Hammer Tamás–dr. Szarvas Szilvia VAZ 21011 6
11. Királyvári Gábor–Szám Béla Wartburg 353 WR 5,5
12. Kővári Barna–Tóth Zsolt Trabant 601 4
13. Kacsári György–Kacsári Balázs Fiat 131 Racing 1,5
4. (D) CSOPORT
1. Ördögh Miklós–Imrik Tamás Ford Escort XR3i 15,5
REPLICA KUPA
1. Bánkúti Krisztián–Vukics Balázs Fiat 131 Abarth Rally 10
Varga „C” Zoltán–Sirkó Csaba BMW E30 M3 10
3. Endrődi Harri–Kulcsár Dániel Tatra 613 8