Begyorsult a historic mezőny – Vác Rali tudósítás

Nagyon jó hangulatú versennyel és kiélezett csatával folytatódott az Országos Historic Ralibajnokság a Vác Ralin. A historicban rekordközelinek számító 16 nevező gondoskodott róla, hogy egyetlen csoportban se lehessen sétakocsikázni, és a verseny után szinte mindenki elégedetten állapította meg: nagyon felgyorsult a mezőny. Vácon új taggal bővült a historic család, hiszen a méltán népszerű Varga „C” Zoltán is rajthoz állt BMW M3-asával és úgy tűnik, megtetszett neki a bajnokság.

Óriási sikernek könyvelhető el az Országos Historic Ralibajnokság szereplése a Vác Ralin. Ez volt az első alkalom, amikor a historic mezőnye nem rali 1-es vagy rali 2-es futamhoz, hanem az RTE mezőnyéhez csatlakozott. Már az előkészítő munka is nagy összefogást igényelt, a verseny rendezője, Fodor Krisztán is mindent megtett annak érdekében, hogy jó hangulatú, színvonalas versenyt biztosítson a historicnak. A megbecsülést mutatta, hogy a historic mezőnye rajtolt elsőnek és a díjkiosztón is kiemelten szerepeltek.

„Nagyon jól, flottul szervezett verseny volt” – mondta Barna György a Historic Munkacsoport vezetője. „A gyorsasági szakaszok jók voltak, és a mai világban nagyon fontos tényező volt, hogy kis költségvetésből lehetett megoldani a versenyzést. Nem volt könnyű dolog a két, eltérő szabályú historic és RTE bajnokságot egy futamra összehozni, de minden fél sokat tett azért, hogy ez a verseny megvalósuljon, és azt gondolom, hogy az összefogásra és a végeredményre is mindenki büszke lehet.”

Bár a historicban nincs abszolút értékelés, hiszen az autókat homologizációjuk szerinti korcsoportba osztják, azért a pálya széléről is látszott, hogy a historicban először induló Varga „C” Zoltán–Sirkó Csaba kettős volt a leggyorsabb BMW M3-assal, akik az Endrődi Harri–Kulcsár Dániel páros igazi kuriózumnak számító Tatra 613-asa előtt nyerték meg az idén bevezetett Replica Kupát.

„Nagyon jó verseny volt és nagyon jól éreztem magam” – mondta Varga „C”. „Wirtmann Feri, Kövesdán András, Leitold Karcsi, Totya (Tóth István), én ezek között az emberek között nőttem fel, vagy említhetném Sándor Pista bácsit is, aki az összekötőnk volt. Ezért a társaságért akartam itt menni. Tavaly nézőként voltam a versenyen, akkor sok csúszás volt, de az idén a rendezés is jó volt. Szívesen láttak a Replica kategóriában, úgyhogy fogok még itt versenyezni.”

Az 1970–75 között homologizált autók C csoportjában évek óta Wirtmann Ferenc viszi a prímet, akinek állandó navigátora, Schneer László – ahogy ők mondják – még mindig futómű fejlesztés alatt áll, ezért Barna György lett az állandó beugró navigátor a Ford Escort RS 2000 Mk 1-esben. Wirtmann-nak azonban egyre jobban kell számolnia az ellenfelekkel is.

„Nagyon begyorsult a mezőny” – mondta Wirtmann. „Még talán soha sem kellett ennyire sietnem. A fiatalok egyre jobban mennek és visznek magukkal minket is. Volt egy buta korai rajtom, amire annyira rákoncentráltam, hogy hamarabb indultam. Ezért kaptunk tíz másodperc büntetést, és az autóval is volt egy-két műszaki hibánk, de nagyon jó verseny volt, nagyon élveztük.”

A Wirtmann–Barna kettős mindennek ellenére megnyerte a C csoport versenyét a Juhász Zsolt–Rimár Tamás páros BMW 2002-ese és Tóth „Totya” István–Hammer Tamás kettős Skoda S120 S-e előtt.

A legnépesebb mezőny most is a 76-81 között homologizált autók D csoportjában alakult ki. A Kövesdán András–Kerekes József páros tesztelni hozta a Porsche 911 RS-t, amelyet a tavalyi komlói esésük után újra kellett építeni.

„Folyamatosan fejlesztjük az autó, de most már úgy néz ki, hogy a végső stádiumban vagyunk, és Komlóra talán már olyan lesz, mint amilyennek szeretnénk” – mondta Kövesdán. „A versenyt egy kicsit bizonytalanul kezdtük, és nagyon meglepett, hogy ennyire begyorsultak az ellenfelek. Szerintem egyre több olyan versenyző van a magyar bajnokságban, akik egy kis külföldi tapasztalat után megállnák a helyüket az Európa-bajnokságon is.”

Kövesdán végig nagy csatában volt a historic bajnokság egyik legmeghatározóbb párosával, a Nagy István–Tóth Tibor kettőssel, akik Volkswagen Golfjukkal tavaly rendre műszaki hiba miatt estek ki. Most még vezettek is Kövesdán előtt, ám végül a porschés páros annyira begyorsult, hogy 6,8 másodperc előnnyel Nagyék előtt megnyerte a csoportot.

„Tavaly hol a motor, hol a féltengely miatt estünk ki” – mondta Tóth Tibor, Nagy István navigátora. „Nagyon örülünk, hogy most sikerült célba érnünk. Vezettünk ugyan Kövesdán előtt, de a verseny végére annyira begyorsult, hogy nem akartunk ész nélkül utána menni. Ez a második helyezésünk is nagyon szép eredmény.”

A D csoport harmadik, akár győzelemre is esélyes párosa a Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél duó volt Opel Kadett C-vel, akik talán a legtöbbet gyorsultak az elmúlt egy év alatt. Vácon pedig azt is megmutatták, hogy hosszútávon is képesek két keréken autózni.

„A harmadik gyorsasági végén elütöttünk egy lassítót, ami két kerékre állított minket és bedobta az autót az árokba” – mesélte Kalapács. „A szerelőknek sikerült helyrehozni a futóművet, amivel meglepő módon még gyorsulni is tudtunk. Egy részről sajnálom, hogy nem nyertünk, más részről viszont nagyon örülök, hogy nem tettük tetőre az autót.”

A D csoport negyedik helyén a Zsótér Bertalan–Eigel Attila páros ért célba Opel Ascona B 1900-zal. Az ötödik helyet a Leitold Károly–Bazsó Ildikó páros szerezte meg Fiat 131 Abarth-tal. Bazsó Ildikó számára ez volt az első alkalom, hogy kipróbálta magát a navigátorülésben – miután Leitold állandó társa, Gábor János nem tudott részt venni a versenyen –, de talán nem az utolsó.

Az elnyűhetetlen Varga István–Keresztes István páros szerezte meg a hatodik helyet Volkswagen Sciroccóval, megelőzve a Kátai Tamás–Kása Ferenc kettős Fiat 131 Abarthját.

A 82–86 között homologizált autók csoportjában ezúttal is az Ördögh Miklós–Imrik Tamás duó állt rajthoz egyedül, akik becsülettel teljesítették a távot a már sok versenyt látott Ford Escort XR3i-vel.

Az Országos Historic Ralibajnokság harmadik futama a Baranya Kupa lesz október 20–21-e között.

VÁC RALI HISTORIC VÉGEREDMÉNYE

„C” KORCSOPORT (1970-75)

1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort RS 2000 MK.1          34:02,3

2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                                    35:19,2

3. Tóth István–Hammer Tamás              Skoda S120 S                                39:14,3

Lukács Zsolt–Sárdi Zoltán                 Skoda 110 Rally                            kiesett

„D” KORCSOPORT (1976-81)

1. Kövesdán András–Kerekes József     Porsche 911 RS                             35:00,7

2. Nagy István–Tóth Tibor                     Volkswagen Golf I GTI                35:07,5

3. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél        Opel Kadett C Coupe                   35:14,1

4. Zsótér Bertalan–Eigel Attila               Opel Ascona B 1900                     35:30,2

5. Leitold Károly–Bazsó Ildikó              Fiat 131 Abarth Rallye                  37:29,7

6. Varga István–Keresztes István           Volkswagen Scirocco GTI            38:50,2

7. Kátai Tamás–Kása Ferenc                  Fiat 131 Abarth Rallye                  39:12,5

Varga Roland–Varga Sándor             VAZ 21011/2106                          kiesett

Kőváry Barna–Tóth Zsolt                   Trabant 601                                   kiesett

„E” KORCSOPORT (1982-86)

1. Ördögh Miklós–Imrik Tamás             Ford Escort XR3i                          44:12,3

REPLICA KUPA

1. Varga”C”Zoltán–Sirkó Csaba             BMW E30 M3                               31:48,6

2. Endrődi Harri–Kulcsár Dániel            Tatra 613                                       41:44,4

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG ÁLLÁSA KÉT FUTAM UTÁN

1. (B) CSOPORT

1. Mekler László–Mekler Mikó Edit      Alfa Romeo Giulia Sprint GT       1,5

2. (C) CSOPORT

1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort MK1 RS2000            35

2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                                    12,5

3. Tóth István–Kósa F./Hammer T.        Skoda 120S Rallye                        11,5

4. Lukács Zsolt–Sárdi Zoltán                 Skoda 110R Rallye                       1

3. (D) CSOPORT

1. Zsótér Bertalan–Eigel Attila               Opel Ascona B                              29

2. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél        Opel Kadet C GTE                       26,5

3. Varga István–Keresztes István           Volkswagen Scirocco                    18

4. Varga Roland–Varga Sándor             VAZ 21011/2106                          16

5. Kövesdán András–Jójárt/Kerekes      Porsche 911 RS                             15,5

6. Nagy István–Tóth Tibor                     Volkswagen Golf I                        13,5

7. Leitold Károly–Gábor/Leitoldné        Fiat Abarth 131 Rally                    12

8. Kátai Tamás–Bauer/Kása                   Fiat Abarth 124 Rally                    12

9. Dergez Attila–Luca Orsolya               VAZ 21011                                   7,5

10. Hammer Tamás–dr. Szarvas Szilvia VAZ 21011                                   6

11. Királyvári Gábor–Szám Béla            Wartburg 353 WR                         5,5

12. Kővári Barna–Tóth Zsolt                  Trabant 601                                   4

13. Kacsári György–Kacsári Balázs       Fiat 131 Racing                             1,5

4. (D) CSOPORT

1. Ördögh Miklós–Imrik Tamás             Ford Escort XR3i                          15,5

REPLICA KUPA

1. Bánkúti Krisztián–Vukics Balázs       Fiat 131 Abarth Rally                    10

Varga „C” Zoltán–Sirkó Csaba          BMW E30 M3                               10

3. Endrődi Harri–Kulcsár Dániel            Tatra 613                                       8

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“