Begyorsult a historic mezőny – Vác Rali tudósítás

Nagyon jó hangulatú versennyel és kiélezett csatával folytatódott az Országos Historic Ralibajnokság a Vác Ralin. A historicban rekordközelinek számító 16 nevező gondoskodott róla, hogy egyetlen csoportban se lehessen sétakocsikázni, és a verseny után szinte mindenki elégedetten állapította meg: nagyon felgyorsult a mezőny. Vácon új taggal bővült a historic család, hiszen a méltán népszerű Varga „C” Zoltán is rajthoz állt BMW M3-asával és úgy tűnik, megtetszett neki a bajnokság.

Óriási sikernek könyvelhető el az Országos Historic Ralibajnokság szereplése a Vác Ralin. Ez volt az első alkalom, amikor a historic mezőnye nem rali 1-es vagy rali 2-es futamhoz, hanem az RTE mezőnyéhez csatlakozott. Már az előkészítő munka is nagy összefogást igényelt, a verseny rendezője, Fodor Krisztán is mindent megtett annak érdekében, hogy jó hangulatú, színvonalas versenyt biztosítson a historicnak. A megbecsülést mutatta, hogy a historic mezőnye rajtolt elsőnek és a díjkiosztón is kiemelten szerepeltek.

„Nagyon jól, flottul szervezett verseny volt” – mondta Barna György a Historic Munkacsoport vezetője. „A gyorsasági szakaszok jók voltak, és a mai világban nagyon fontos tényező volt, hogy kis költségvetésből lehetett megoldani a versenyzést. Nem volt könnyű dolog a két, eltérő szabályú historic és RTE bajnokságot egy futamra összehozni, de minden fél sokat tett azért, hogy ez a verseny megvalósuljon, és azt gondolom, hogy az összefogásra és a végeredményre is mindenki büszke lehet.”

Bár a historicban nincs abszolút értékelés, hiszen az autókat homologizációjuk szerinti korcsoportba osztják, azért a pálya széléről is látszott, hogy a historicban először induló Varga „C” Zoltán–Sirkó Csaba kettős volt a leggyorsabb BMW M3-assal, akik az Endrődi Harri–Kulcsár Dániel páros igazi kuriózumnak számító Tatra 613-asa előtt nyerték meg az idén bevezetett Replica Kupát.

„Nagyon jó verseny volt és nagyon jól éreztem magam” – mondta Varga „C”. „Wirtmann Feri, Kövesdán András, Leitold Karcsi, Totya (Tóth István), én ezek között az emberek között nőttem fel, vagy említhetném Sándor Pista bácsit is, aki az összekötőnk volt. Ezért a társaságért akartam itt menni. Tavaly nézőként voltam a versenyen, akkor sok csúszás volt, de az idén a rendezés is jó volt. Szívesen láttak a Replica kategóriában, úgyhogy fogok még itt versenyezni.”

Az 1970–75 között homologizált autók C csoportjában évek óta Wirtmann Ferenc viszi a prímet, akinek állandó navigátora, Schneer László – ahogy ők mondják – még mindig futómű fejlesztés alatt áll, ezért Barna György lett az állandó beugró navigátor a Ford Escort RS 2000 Mk 1-esben. Wirtmann-nak azonban egyre jobban kell számolnia az ellenfelekkel is.

„Nagyon begyorsult a mezőny” – mondta Wirtmann. „Még talán soha sem kellett ennyire sietnem. A fiatalok egyre jobban mennek és visznek magukkal minket is. Volt egy buta korai rajtom, amire annyira rákoncentráltam, hogy hamarabb indultam. Ezért kaptunk tíz másodperc büntetést, és az autóval is volt egy-két műszaki hibánk, de nagyon jó verseny volt, nagyon élveztük.”

A Wirtmann–Barna kettős mindennek ellenére megnyerte a C csoport versenyét a Juhász Zsolt–Rimár Tamás páros BMW 2002-ese és Tóth „Totya” István–Hammer Tamás kettős Skoda S120 S-e előtt.

A legnépesebb mezőny most is a 76-81 között homologizált autók D csoportjában alakult ki. A Kövesdán András–Kerekes József páros tesztelni hozta a Porsche 911 RS-t, amelyet a tavalyi komlói esésük után újra kellett építeni.

„Folyamatosan fejlesztjük az autó, de most már úgy néz ki, hogy a végső stádiumban vagyunk, és Komlóra talán már olyan lesz, mint amilyennek szeretnénk” – mondta Kövesdán. „A versenyt egy kicsit bizonytalanul kezdtük, és nagyon meglepett, hogy ennyire begyorsultak az ellenfelek. Szerintem egyre több olyan versenyző van a magyar bajnokságban, akik egy kis külföldi tapasztalat után megállnák a helyüket az Európa-bajnokságon is.”

Kövesdán végig nagy csatában volt a historic bajnokság egyik legmeghatározóbb párosával, a Nagy István–Tóth Tibor kettőssel, akik Volkswagen Golfjukkal tavaly rendre műszaki hiba miatt estek ki. Most még vezettek is Kövesdán előtt, ám végül a porschés páros annyira begyorsult, hogy 6,8 másodperc előnnyel Nagyék előtt megnyerte a csoportot.

„Tavaly hol a motor, hol a féltengely miatt estünk ki” – mondta Tóth Tibor, Nagy István navigátora. „Nagyon örülünk, hogy most sikerült célba érnünk. Vezettünk ugyan Kövesdán előtt, de a verseny végére annyira begyorsult, hogy nem akartunk ész nélkül utána menni. Ez a második helyezésünk is nagyon szép eredmény.”

A D csoport harmadik, akár győzelemre is esélyes párosa a Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél duó volt Opel Kadett C-vel, akik talán a legtöbbet gyorsultak az elmúlt egy év alatt. Vácon pedig azt is megmutatták, hogy hosszútávon is képesek két keréken autózni.

„A harmadik gyorsasági végén elütöttünk egy lassítót, ami két kerékre állított minket és bedobta az autót az árokba” – mesélte Kalapács. „A szerelőknek sikerült helyrehozni a futóművet, amivel meglepő módon még gyorsulni is tudtunk. Egy részről sajnálom, hogy nem nyertünk, más részről viszont nagyon örülök, hogy nem tettük tetőre az autót.”

A D csoport negyedik helyén a Zsótér Bertalan–Eigel Attila páros ért célba Opel Ascona B 1900-zal. Az ötödik helyet a Leitold Károly–Bazsó Ildikó páros szerezte meg Fiat 131 Abarth-tal. Bazsó Ildikó számára ez volt az első alkalom, hogy kipróbálta magát a navigátorülésben – miután Leitold állandó társa, Gábor János nem tudott részt venni a versenyen –, de talán nem az utolsó.

Az elnyűhetetlen Varga István–Keresztes István páros szerezte meg a hatodik helyet Volkswagen Sciroccóval, megelőzve a Kátai Tamás–Kása Ferenc kettős Fiat 131 Abarthját.

A 82–86 között homologizált autók csoportjában ezúttal is az Ördögh Miklós–Imrik Tamás duó állt rajthoz egyedül, akik becsülettel teljesítették a távot a már sok versenyt látott Ford Escort XR3i-vel.

Az Országos Historic Ralibajnokság harmadik futama a Baranya Kupa lesz október 20–21-e között.

VÁC RALI HISTORIC VÉGEREDMÉNYE

“C” KORCSOPORT (1970-75)

1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort RS 2000 MK.1          34:02,3

2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                                    35:19,2

3. Tóth István–Hammer Tamás              Skoda S120 S                                39:14,3

Lukács Zsolt–Sárdi Zoltán                 Skoda 110 Rally                            kiesett

“D” KORCSOPORT (1976-81)

1. Kövesdán András–Kerekes József     Porsche 911 RS                             35:00,7

2. Nagy István–Tóth Tibor                     Volkswagen Golf I GTI                35:07,5

3. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél        Opel Kadett C Coupe                   35:14,1

4. Zsótér Bertalan–Eigel Attila               Opel Ascona B 1900                     35:30,2

5. Leitold Károly–Bazsó Ildikó              Fiat 131 Abarth Rallye                  37:29,7

6. Varga István–Keresztes István           Volkswagen Scirocco GTI            38:50,2

7. Kátai Tamás–Kása Ferenc                  Fiat 131 Abarth Rallye                  39:12,5

Varga Roland–Varga Sándor             VAZ 21011/2106                          kiesett

Kőváry Barna–Tóth Zsolt                   Trabant 601                                   kiesett

“E” KORCSOPORT (1982-86)

1. Ördögh Miklós–Imrik Tamás             Ford Escort XR3i                          44:12,3

REPLICA KUPA

1. Varga”C”Zoltán–Sirkó Csaba             BMW E30 M3                               31:48,6

2. Endrődi Harri–Kulcsár Dániel            Tatra 613                                       41:44,4

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG ÁLLÁSA KÉT FUTAM UTÁN

1. (B) CSOPORT

1. Mekler László–Mekler Mikó Edit      Alfa Romeo Giulia Sprint GT       1,5

2. (C) CSOPORT

1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort MK1 RS2000            35

2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                                    12,5

3. Tóth István–Kósa F./Hammer T.        Skoda 120S Rallye                        11,5

4. Lukács Zsolt–Sárdi Zoltán                 Skoda 110R Rallye                       1

3. (D) CSOPORT

1. Zsótér Bertalan–Eigel Attila               Opel Ascona B                              29

2. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél        Opel Kadet C GTE                       26,5

3. Varga István–Keresztes István           Volkswagen Scirocco                    18

4. Varga Roland–Varga Sándor             VAZ 21011/2106                          16

5. Kövesdán András–Jójárt/Kerekes      Porsche 911 RS                             15,5

6. Nagy István–Tóth Tibor                     Volkswagen Golf I                        13,5

7. Leitold Károly–Gábor/Leitoldné        Fiat Abarth 131 Rally                    12

8. Kátai Tamás–Bauer/Kása                   Fiat Abarth 124 Rally                    12

9. Dergez Attila–Luca Orsolya               VAZ 21011                                   7,5

10. Hammer Tamás–dr. Szarvas Szilvia VAZ 21011                                   6

11. Királyvári Gábor–Szám Béla            Wartburg 353 WR                         5,5

12. Kővári Barna–Tóth Zsolt                  Trabant 601                                   4

13. Kacsári György–Kacsári Balázs       Fiat 131 Racing                             1,5

4. (D) CSOPORT

1. Ördögh Miklós–Imrik Tamás             Ford Escort XR3i                          15,5

REPLICA KUPA

1. Bánkúti Krisztián–Vukics Balázs       Fiat 131 Abarth Rally                    10

Varga „C” Zoltán–Sirkó Csaba          BMW E30 M3                               10

3. Endrődi Harri–Kulcsár Dániel            Tatra 613                                       8

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Zagyva Dorka: Zagyvaróna csodálatos gyorsasági

Rengeteget tanult Zagyva Dorka pályafutása első ORB2-es és egyben első komoly aszfaltos rallyversenyén, a Salgó Rallyn. Édesapjával, Zagyva Lajos csak a célba érkezésre és a tapasztaltszerzésre koncentráltak, ám ezt jócskán túl teljesítették, hiszen a Citroën C2 R2 Max-szal az abszolút értékelés 11., még az RC4-es kategória 7. helyén végeztek. 

„Nagyon boldog vagyok – kezdte Zagyva Dorka. – Régen versenyeztem már aszfalton, ilyen gyors és komoly pályákon pedig még soha sem mentem, ezért nagyon izgultam a verseny előtt.

A két pálya közül Szuhától tartottam egy kicsit, mert felhordásos, szűk, fák között kell menni… De amikor először lejöttünk rajta, apával egymásra néztünk és azt mondtuk, ez nagyon jó pálya. Zagyvaróna pedig csodálatos: gyors, technikás, nagyon tudni kell rajta helyezkedni. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Ez első körben még egy kicsit tapogatóztam, de aztán egyre jobban kezdtem használni az autót. Be mertem menni tőre, tudtam improvizálni, alkalmazkodni a változó körülményekhez. Nagyon élveztem. 

Ha az időeredményünket nézed, akkor látszik, hogy van hová fejlődnöm, de így első lépésnek ez nagyon jó volt. Büszke vagyok apára is, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, és nem sokkal több rutinja van a navigálásban, mint nekem a vezetésben, ennek ellenére hibátlan munkát végzett.

A következő verseny a Mecsek Rally lehet, ami közvetlenül a szóbeli érettségi után lesz. Nem tudom, hogy bevállaljuk-e. Utána viszont szeretnék minél többet időt autóban tölteni, minél többet tanulni a rallyról.

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Köszönöm mindenkinek, aki lehetővé tette, hogy elrajtoljak életem első Salgó Rallyján, köszönöm a szurkolást, a jókívánságokat, a lájkokat. Nagyon jól estek.“

Dorkánál csak édesapja, Zagyva Lajos volt elégedettebb, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, de úgy tűnik nem az utolsó, hiszen nagyon megtetszettek neki a pályák. 

„Nagyon pozitív tapasztalatokkal és mondhatom azt is, hogy élményekkel lettem gazdagabb – mondta. – Dorka ahhoz képest, hogy élete első ORB2-es versenye volt és most ment először gyors, valódi aszfaltos pályákon, szerintem nagyon jól teljesített. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Az első körben tapogatóztunk. Megbeszéltük, hogy nem megyünk gyorsan, a tapasztalatszerzés a cél, de Dorka betegesen nézi az időket. Szerinte nagyon rosszul jöttünk, de mondtam, hogy ne foglalkozzon vele. 

Zagyvarónán első körben 10:16-ot jöttünk, másodikban 10:04-et, harmadikban 9:59-et. Ez még messze nem pályacsúcs, de látszik rajta az egyenletes fejlődés.

Ami engem illet, rettenetesen koncentráltam a számolásra, de a navigálásra is. A gyorsaságin csak az itinert tudtam diktálni, ott semmire nem volt idő, hogy itt engedd ki, vagy oda helyezkedj. Etapon meg tudtuk beszélni a tapasztaltainkat, de már közel van Dorka ahhoz, hogy egy profi navigátor többet tud segíteni neki, mint én. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Bármennyire is hihetetlen, még én sem versenyeztem a Salgó Rallyn. Valahogy mindig kimaradt, de már látom, hogy nagy hiba volt. Mind a két pálya nagyon tetszett, nekem Szuha talán még jobban. Az pedig, hogy többször is keresztezzük a Zagyva folyót, megint csak nagyon különleges dolog volt számomra. Szerintem nem most jártam itt utoljára. 

Ahogy Dorka is mondta, a következő hetekben a tanulásra koncentrál, az a fontosabb. Ha az érettségi után készen áll a Mecsek Rallyra, akkor ott indulunk, ha nem, akkor megyünk a következő versenyen.“

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.