Begyorsult a historic mezőny – Vác Rali tudósítás

Nagyon jó hangulatú versennyel és kiélezett csatával folytatódott az Országos Historic Ralibajnokság a Vác Ralin. A historicban rekordközelinek számító 16 nevező gondoskodott róla, hogy egyetlen csoportban se lehessen sétakocsikázni, és a verseny után szinte mindenki elégedetten állapította meg: nagyon felgyorsult a mezőny. Vácon új taggal bővült a historic család, hiszen a méltán népszerű Varga „C” Zoltán is rajthoz állt BMW M3-asával és úgy tűnik, megtetszett neki a bajnokság.

Óriási sikernek könyvelhető el az Országos Historic Ralibajnokság szereplése a Vác Ralin. Ez volt az első alkalom, amikor a historic mezőnye nem rali 1-es vagy rali 2-es futamhoz, hanem az RTE mezőnyéhez csatlakozott. Már az előkészítő munka is nagy összefogást igényelt, a verseny rendezője, Fodor Krisztán is mindent megtett annak érdekében, hogy jó hangulatú, színvonalas versenyt biztosítson a historicnak. A megbecsülést mutatta, hogy a historic mezőnye rajtolt elsőnek és a díjkiosztón is kiemelten szerepeltek.

„Nagyon jól, flottul szervezett verseny volt” – mondta Barna György a Historic Munkacsoport vezetője. „A gyorsasági szakaszok jók voltak, és a mai világban nagyon fontos tényező volt, hogy kis költségvetésből lehetett megoldani a versenyzést. Nem volt könnyű dolog a két, eltérő szabályú historic és RTE bajnokságot egy futamra összehozni, de minden fél sokat tett azért, hogy ez a verseny megvalósuljon, és azt gondolom, hogy az összefogásra és a végeredményre is mindenki büszke lehet.”

Bár a historicban nincs abszolút értékelés, hiszen az autókat homologizációjuk szerinti korcsoportba osztják, azért a pálya széléről is látszott, hogy a historicban először induló Varga „C” Zoltán–Sirkó Csaba kettős volt a leggyorsabb BMW M3-assal, akik az Endrődi Harri–Kulcsár Dániel páros igazi kuriózumnak számító Tatra 613-asa előtt nyerték meg az idén bevezetett Replica Kupát.

„Nagyon jó verseny volt és nagyon jól éreztem magam” – mondta Varga „C”. „Wirtmann Feri, Kövesdán András, Leitold Karcsi, Totya (Tóth István), én ezek között az emberek között nőttem fel, vagy említhetném Sándor Pista bácsit is, aki az összekötőnk volt. Ezért a társaságért akartam itt menni. Tavaly nézőként voltam a versenyen, akkor sok csúszás volt, de az idén a rendezés is jó volt. Szívesen láttak a Replica kategóriában, úgyhogy fogok még itt versenyezni.”

Az 1970–75 között homologizált autók C csoportjában évek óta Wirtmann Ferenc viszi a prímet, akinek állandó navigátora, Schneer László – ahogy ők mondják – még mindig futómű fejlesztés alatt áll, ezért Barna György lett az állandó beugró navigátor a Ford Escort RS 2000 Mk 1-esben. Wirtmann-nak azonban egyre jobban kell számolnia az ellenfelekkel is.

„Nagyon begyorsult a mezőny” – mondta Wirtmann. „Még talán soha sem kellett ennyire sietnem. A fiatalok egyre jobban mennek és visznek magukkal minket is. Volt egy buta korai rajtom, amire annyira rákoncentráltam, hogy hamarabb indultam. Ezért kaptunk tíz másodperc büntetést, és az autóval is volt egy-két műszaki hibánk, de nagyon jó verseny volt, nagyon élveztük.”

A Wirtmann–Barna kettős mindennek ellenére megnyerte a C csoport versenyét a Juhász Zsolt–Rimár Tamás páros BMW 2002-ese és Tóth „Totya” István–Hammer Tamás kettős Skoda S120 S-e előtt.

A legnépesebb mezőny most is a 76-81 között homologizált autók D csoportjában alakult ki. A Kövesdán András–Kerekes József páros tesztelni hozta a Porsche 911 RS-t, amelyet a tavalyi komlói esésük után újra kellett építeni.

„Folyamatosan fejlesztjük az autó, de most már úgy néz ki, hogy a végső stádiumban vagyunk, és Komlóra talán már olyan lesz, mint amilyennek szeretnénk” – mondta Kövesdán. „A versenyt egy kicsit bizonytalanul kezdtük, és nagyon meglepett, hogy ennyire begyorsultak az ellenfelek. Szerintem egyre több olyan versenyző van a magyar bajnokságban, akik egy kis külföldi tapasztalat után megállnák a helyüket az Európa-bajnokságon is.”

Kövesdán végig nagy csatában volt a historic bajnokság egyik legmeghatározóbb párosával, a Nagy István–Tóth Tibor kettőssel, akik Volkswagen Golfjukkal tavaly rendre műszaki hiba miatt estek ki. Most még vezettek is Kövesdán előtt, ám végül a porschés páros annyira begyorsult, hogy 6,8 másodperc előnnyel Nagyék előtt megnyerte a csoportot.

„Tavaly hol a motor, hol a féltengely miatt estünk ki” – mondta Tóth Tibor, Nagy István navigátora. „Nagyon örülünk, hogy most sikerült célba érnünk. Vezettünk ugyan Kövesdán előtt, de a verseny végére annyira begyorsult, hogy nem akartunk ész nélkül utána menni. Ez a második helyezésünk is nagyon szép eredmény.”

A D csoport harmadik, akár győzelemre is esélyes párosa a Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél duó volt Opel Kadett C-vel, akik talán a legtöbbet gyorsultak az elmúlt egy év alatt. Vácon pedig azt is megmutatták, hogy hosszútávon is képesek két keréken autózni.

„A harmadik gyorsasági végén elütöttünk egy lassítót, ami két kerékre állított minket és bedobta az autót az árokba” – mesélte Kalapács. „A szerelőknek sikerült helyrehozni a futóművet, amivel meglepő módon még gyorsulni is tudtunk. Egy részről sajnálom, hogy nem nyertünk, más részről viszont nagyon örülök, hogy nem tettük tetőre az autót.”

A D csoport negyedik helyén a Zsótér Bertalan–Eigel Attila páros ért célba Opel Ascona B 1900-zal. Az ötödik helyet a Leitold Károly–Bazsó Ildikó páros szerezte meg Fiat 131 Abarth-tal. Bazsó Ildikó számára ez volt az első alkalom, hogy kipróbálta magát a navigátorülésben – miután Leitold állandó társa, Gábor János nem tudott részt venni a versenyen –, de talán nem az utolsó.

Az elnyűhetetlen Varga István–Keresztes István páros szerezte meg a hatodik helyet Volkswagen Sciroccóval, megelőzve a Kátai Tamás–Kása Ferenc kettős Fiat 131 Abarthját.

A 82–86 között homologizált autók csoportjában ezúttal is az Ördögh Miklós–Imrik Tamás duó állt rajthoz egyedül, akik becsülettel teljesítették a távot a már sok versenyt látott Ford Escort XR3i-vel.

Az Országos Historic Ralibajnokság harmadik futama a Baranya Kupa lesz október 20–21-e között.

VÁC RALI HISTORIC VÉGEREDMÉNYE

„C” KORCSOPORT (1970-75)

1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort RS 2000 MK.1          34:02,3

2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                                    35:19,2

3. Tóth István–Hammer Tamás              Skoda S120 S                                39:14,3

Lukács Zsolt–Sárdi Zoltán                 Skoda 110 Rally                            kiesett

„D” KORCSOPORT (1976-81)

1. Kövesdán András–Kerekes József     Porsche 911 RS                             35:00,7

2. Nagy István–Tóth Tibor                     Volkswagen Golf I GTI                35:07,5

3. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél        Opel Kadett C Coupe                   35:14,1

4. Zsótér Bertalan–Eigel Attila               Opel Ascona B 1900                     35:30,2

5. Leitold Károly–Bazsó Ildikó              Fiat 131 Abarth Rallye                  37:29,7

6. Varga István–Keresztes István           Volkswagen Scirocco GTI            38:50,2

7. Kátai Tamás–Kása Ferenc                  Fiat 131 Abarth Rallye                  39:12,5

Varga Roland–Varga Sándor             VAZ 21011/2106                          kiesett

Kőváry Barna–Tóth Zsolt                   Trabant 601                                   kiesett

„E” KORCSOPORT (1982-86)

1. Ördögh Miklós–Imrik Tamás             Ford Escort XR3i                          44:12,3

REPLICA KUPA

1. Varga”C”Zoltán–Sirkó Csaba             BMW E30 M3                               31:48,6

2. Endrődi Harri–Kulcsár Dániel            Tatra 613                                       41:44,4

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG ÁLLÁSA KÉT FUTAM UTÁN

1. (B) CSOPORT

1. Mekler László–Mekler Mikó Edit      Alfa Romeo Giulia Sprint GT       1,5

2. (C) CSOPORT

1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort MK1 RS2000            35

2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                                    12,5

3. Tóth István–Kósa F./Hammer T.        Skoda 120S Rallye                        11,5

4. Lukács Zsolt–Sárdi Zoltán                 Skoda 110R Rallye                       1

3. (D) CSOPORT

1. Zsótér Bertalan–Eigel Attila               Opel Ascona B                              29

2. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél        Opel Kadet C GTE                       26,5

3. Varga István–Keresztes István           Volkswagen Scirocco                    18

4. Varga Roland–Varga Sándor             VAZ 21011/2106                          16

5. Kövesdán András–Jójárt/Kerekes      Porsche 911 RS                             15,5

6. Nagy István–Tóth Tibor                     Volkswagen Golf I                        13,5

7. Leitold Károly–Gábor/Leitoldné        Fiat Abarth 131 Rally                    12

8. Kátai Tamás–Bauer/Kása                   Fiat Abarth 124 Rally                    12

9. Dergez Attila–Luca Orsolya               VAZ 21011                                   7,5

10. Hammer Tamás–dr. Szarvas Szilvia VAZ 21011                                   6

11. Királyvári Gábor–Szám Béla            Wartburg 353 WR                         5,5

12. Kővári Barna–Tóth Zsolt                  Trabant 601                                   4

13. Kacsári György–Kacsári Balázs       Fiat 131 Racing                             1,5

4. (D) CSOPORT

1. Ördögh Miklós–Imrik Tamás             Ford Escort XR3i                          15,5

REPLICA KUPA

1. Bánkúti Krisztián–Vukics Balázs       Fiat 131 Abarth Rally                    10

Varga „C” Zoltán–Sirkó Csaba          BMW E30 M3                               10

3. Endrődi Harri–Kulcsár Dániel            Tatra 613                                       8

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Zsírpapa akkumulátorral tolta le a VFTS-t

Óriási versenyben volt Zsiros Imre és Mészáros Sándor a Mecsek Rallyn, ahol nem volt kisebb a tét, mint historic HE5 kategóriájának második helye. Az utolsó gyorsaságin azonban elromlott a Lada VFTS generátora, így Zsírpapa akkumulátorból tolta le. A második hely ugyan nem lett meg, a harmadik viszont igen! 

„Figyelj ide, ez egy jó verseny volt! – szögezte le Zsírpapa mindjárt az elején. – Jó volt a rendezés, jók voltak a pályák, jó volt a hangulat, minden nagyon jó volt. Csak azt sajnálom, hogy Wirtmann a rajtdobogó után kiállt. Mondtam is neki, hogy biztos megijedt, hogy most szétcsapom a száját. Mondjuk, ez volt a terv, de látod meg is ijedt tőle. 

Az volt a szerencse, hogy egy szálláson laktunk és legalább a verseny előtt meg a két nap között jókat bandáztunk velük. 

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Nálunk minden rendben volt, még ezt a marha nagy meleget is jól bírtuk Meszessel, pedig a VFTS is termeli a meleget, csak egy vaslemez van a motor és köztünk, úgyhogy nem kellett aggódnunk, hogy lefagy a szélvédő. 

Viszont nagyon komolyan mentünk. Ezzel a Benjivel (Schwalm Benjamin) meg a Plesz Márkkal nem bírok. Mind a kettő nagyon gyors, ráadásul fiatalok is. De Kelemen Csabinak mondtam, hogy Miskolcon megvert, úgyis pécsi, majd itthon jól kikap. Így is volt, adtam neki kettőt, adott egyet, adtam kettőt, megint adott egyet. 

Az utolsó gyors előtt már fényévekkel – 0,5 másodperccel – vezettünk előtte, amikor tönkre mente a generátorunk. Öt kilométerrel a rajt előtt bedobtunk egy új akkumulátort az Öreglányba, azzal toltam le. Egy baj van ilyenkor, hogy ha nem kap töltést, akkor hatezer fölé nem megy, így végül nem tudtam megverni Kelemen Csabit, de nem baj, majd jövőre, jobb ha már most készül rá. 

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Várjál, gyorsan elmondom a szponzorokat, köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek, hogy támogatnak. 

És képzeld el, nem csak kategóriában lettünk harmadikok, hanem abszolútban is ötödikek, 30 célba érkezőből. Azért az nem rossz. Mondjuk sokan kiestek az élmezőnyből. 

Köszönöm mindenkinek a versenyt, Markó Tibi rendezőnek különösen, a versenyzőtársaknak, mert nem hiszed el, milyen jó volt a hangulat, legszívesebben mentem volna még egy napot, nagyon jól éreztük magunkat. Köszönöm a szurkolóknak, a csapatomnak, Hosszú Tibinek, Zsoltinak és Lipinek, anyának, meg mindenkinek, aki ott volt. Ettől volt jó a verseny. 

Nem tudom, hogy most mi van ezzel a Fehérvár Rallyval, de mondtam Wirtmann-nak, hogy kapja össze magát, mert nagyon elhúztam a bajnokságban, bár nem tudom, hány pontom van, de biztosan több mint neki. 

Ha lesz Fehérvár, ott találkozunk, ha nem, akkor meg a következő rallyn. Addig vigyázzatok magatokra, puszi a csajoknak!“