Bertalan Márton győzött és visszavette a vezetést a Peugeot Kupában

Bertalan Márton és Paizs Róbert nyerték a Peugeot Kupa és a kétkerék-hajtásúak versenyét is az Országos Rallybajnokság ötödik futamán, a Győr Rallyn. Így az utolsó futam előtt visszavették a vezetést a Peugeot Kupában. A legnagyobb meglepetést azonban azzal okozták, amikor a városi gyorsaságin abszolút hetedik időt autóztak a 208 Rally4-essel. 

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Bertalan Márton. – A Mecsek Rally előtt egy kicsit nyomasztott, hogy vezetjük a bajnokságot, ami akkor rányomta a bélyegét a versenyünkre. Ezt most tudatosan el akartam kerülni, lazán készültünk, verseny közben sem volt görcsösség bennünk, mégis azt mondhatom, most vettük a legkomolyabban a rallyt. 

Szombaton még az ellenfelek is arra számítottak, hogy Csesznek a miénk lesz, hiszen igazi pályaautós gyorsasági, de mégis kikaptunk rajta. Olaszfalu–Tés viszont nagyon szűk, egy nyomsávos út volt, ami nekem korábban nagyon nem feküdt. Most mégis jól tudtunk rajta autózni, ami engem lepett meg a legjobban.

Bertalan Márton
Fotó: Bertalan Márton

Másnap a két döntő gyorsasági a Rábaring és a városi pálya volt. Az ellenfelektől eltérően nem egy, hanem két pótkereket vittünk magunkkal, amit folyamatosan cseréltünk, minden pályára a legalkalmasabb gumit raktuk fel. 

Édesapám sokat segített a beállításokban. Eleinte nem nagyon akartam elhinni, hogy jó lesz, amit mond, de aztán kipróbáltam és bejött. 

A városi gyorsaságira is próbáltunk alaposan felkészülni, de amikor mondták, hogy abszolút hetedik időt autóztunk és a kategóriatársaknak adtunk hét másodpercet, akkor, bevallom, először azt hittem, egy körrel kevesebbet mentünk vagy elrontottunk valamit. De nem!

Fotó: Bertalan Márton

Nagy megtiszteltetés volt a hétvégén Zagyva Lajos ellen versenyezni. Ő nekem mindig is etalon volt, és óriási dolognak tartom, hogy ilyen közel tudtunk hozzá lenni. A célban odajött hozzánk a navigátora és gratulált a győzelmünkhöz – amit először nem értettem –, de aztán mondta, hogy ők a verseny végén leadták a menetlevelüket, nem akarták befolyásolni a bajnokságot. Így nyertünk mi.

Nem mondom, hogy nem örülök a győzelemnek, de a második helyezéssel is boldog lettem volna. Zagyva Lali bától nem szégyen kikapni, főleg úgy, ahogy ezen a hétvégén ment. Le a kalappal előtte. 

Sajnálom, hogy a bajnokságban legnagyobb ellenfelünk, Határ Attila késett. Jót vívtunk vele is. 

Bertalan Márton
Fotó: Bertalan Márton

A győzelmünkkel visszavettük a vezetést a bajnokságban, úgyhogy nagyon készülünk a Rally Hungaryre, ahol szeretnénk megnyerni a Peugeot Kupa éves bajnokságát.“

Paizs Róbert is a lazaságot és a pontosságot emelte ki, miközben a rendezők munkáját is dicsérte: 

„Nagyon ügyes volt Marci, és szerintem fejben sokkal jobban menedzselte le a versenyt, mint a Mecsek Rallyt – mondta Paizs Róbert. – Akkor vezettük a bajnokságot, aminek a súlya nagyon nyomta. Most lazább volt, de talán emiatt sokkal pontosabb is. 

Egy meleg pillanatunk volt, amikor az első Tényőn egy jobb 11-ben megdobta a Peugeot a hátulját. Ott Marci egy kicsit magára ijesztett, de ura volt a helyzetnek. 

Fotó: Bertalan Márton

Nekem személy szerint nagyon tetszett a Győr Rally. Jó volt a rendezés, pontos volt a lebonyolítás, Olaszfalu pedig igazi vb-s pálya. 

A Peugeot Kupában a számításaink szerint öt ponttal vezetünk, de nem szabad hátradőlni, Nyíregyházán komoly meccs lesz a bajnoki címért.“

Bertalan Márton és Paizs Róbert együttműködő partnerei: 

PR-Parts Autóalkatrészek Kft., Pilis Autóüveg Kft., RI-Car Kft., Emineo Magánkórház, Kezew Tabak Bt., Autodekor.hu

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax