Róma Rally: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally

Bertalan Márton és Paizs Róbert másodikok lettek a Róma Rallyn!

Három futamból immáron második Rally Európa-bajnoki dobogóját szerezte Bertalan Márton és Paizs Róbert, akik az ERC4-es értékelésben a második helyet szerezték meg a Róma Rallyn, ráadásul megnyerték a Power Stage-et is. 

Újra szárnyalt a Peugeot Kupa tavalyi bajnok párosa. Az Európa-bajnokság szezonnyitóján, a Rally Hungaryn aratott meglepetés második helyezésük és egy igen küzdelmes Észt Rally után, pályafutásuk első külföldi aszfaltos versenyén, a Róma Rallyn újra dobogóra állhattak. A bajnokságban pedig mindössze 12 pontra megközelítették a harmadik helyezetett. 

Különleges volt a Róma Rally Bertalan Márton és Paizs Róbert számára, hiszen ezt a versenyt a Peugeot Kupa bajnoki címéért kapták. 

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

„Óriási dolog ez számunkra – lelkendezett Bertalan Márton. – Tavaly év végén még csak beszélgettünk arról, hogy az Európa-bajnokságon indulunk. 

A Rally Hungaryn minket is meglepett a második hely, az Észt Rallyn pedig megkaptuk azt a sokkot, amit mindenki, aki először indul az Eb-n. Rómába úgy jöttünk, hogy szeretnénk célba érni, és pontokat szerezni. 

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Az első öt hellyel már maximálisan elégedett lettem volna, a dobogóra csak nagyon merész álmomban mertem gondolni. Ez a második helyezés pedig még most is egészen hihetetlen dolog. 

Ha egy héttel ezelőtt valaki azt mondja nekem, hogy a Róma Rallyn megnyerjük a Power Stage-et, a célban a helybéli versenyzők odajönnek hozzám és gratulálnak, akkor biztos kinevettem volna. 

Nagyon köszönöm Balkányi Györgynek és a Peugeot Kupának, hogy a bajnoki címünket egy Eb-futammal jutalmazták, a Tagai Racing Technologyinak, hogy egy hibátlan autót kaptunk a versenyre, a HRT Racingnek, akik ezúttal is támogattak minket, és persze a szurkolóknak. Nagyon sok gratulációt kapunk. Rettenetesen jól esik, de szerintem kell pár nap, hogy feldolgozzuk, mi történt velünk ezen a hétvégén.“

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Róma Rally a nehéz versenyek között is az egyik legnehezebb

Nincs könnyű Európa-bajnoki futam, de a Róma Rally a nehéz versenyek között is a legnehezebbek közé számít. A pálya talaja folyamatosan változik, a tapadást pedig csak versenykörülmények között lehet kitapasztalni. Éppen ezért a helybéliek hatalmas rutinjával nehéz felvenni a versenyt.

„Az első külföldi Eb-futamunkra, az Észt Rallyra is alaposan felkészültünk, de a két verseny közti két hétben erre rátettem még egy lapáttal – mondta Bertalan Márton. – Napi két alkalommal futottam melegítőben a napon. Senkinek sem ajánlom, hogy kipróbálja, borzalmas érzés, de ennek köszönhetően bírtuk a versenyt. 

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

A pályák valóban nagyon különlegesek. Van jól tapadó fehér aszfalt, rosszul tapadó fehér aszfalt, töredezett aszfalt, jól tapadó sima aszfalt és rosszul tapadó sima aszfalt. Csak akkor derül ki, hogy mennyire tapad, amikor féktávot veszel rajta. Féktáv pedig van bőven, mert száz méternél hosszabb egyenest nem írtunk az itinerünkbe.

A mezőny egy kicsit kisebb volt a szokásosnál, a Róma Rally nem volt része a junior Eb-nek, ezért sokan nem jöttek el, de a helyi versenyzők mindenképpen komoly mércét jelentettek. 

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Már az első gyorsaságin is sikerült negyedik időt autóznunk és folyamatosan tudunk gyorsulni. A szombati utolsó előtti gyorsaságin azonban kaptunk egy gyomrost. A szervizben módosítottunk a beállításon, érzésre nagyon jót jöttünk, de az előző körhöz képest még magunknál is 10 másodperccel rosszabbak voltunk. Majdnem sírtam a célba, hogy mennyire kikaptunk. 

Az utolsó gyorsaságira jól felszívtam magam és ott jöttünk egy második időt, ami helyrebillentette az önbizalmamat. 

Az eredmény mellett fontosnak tartom, hogy végig kiegyensúlyozottan, hiba nélkül tudtunk autózni és messze nem kaptunk olyan sokat a helyiektől, mint ahogyan gondoltuk. Észtországban is sokat tanultunk, most még többet. A következő versenyünk, a Barum Rally még komolyabb feladat lesz.“

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Etapon elfogyott a fék 

A Róma Rally nehézségei közé tartozik, hogy nem elég gyorsan menni, az autót is be kell osztani. 

„Az itthoni pályák tapasztalatai alapján nehéz elképzelni egy Eb-futamot – mondta Paizs Róbert. – Mész a 37 fokos melegben egy 32 kilométeres pályán úgy, hogy egyik kanyarból esel a másikba. Mi 22 perc alatt teljesítettük ezt a szakaszt. Marci mondta a céljában, hogy ez már önmagában is sportteljesítmény. 

Ráadásul egy ilyen hosszú pályán az autót is be kell osztani. Ha gyorsan mégy, biztosan elfogy a fék, csak az a kérdés, mikor. Velünk előfordult, hogy lejöttünk a gyorsaságiról, a beíró után volt egy rövid egyenes, majd már etapon következett egy elágazás. Marci rálépett a fékre és nem történt semmi, egyenesen átmentünk a kereszteződésen. Akkorra fogyott el a fék, ami azt jelenti, hogy a gyorsaságin jól osztottuk be. 

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Az Észt Rally után is mondtam, hogy borzasztóan elfáradtunk, ez most méginkább igaz. Azonban nagyon jóleső ez a fáradság és nagyon boldogok vagyunk. 

Az Észt Rally is nehéz volt, a Róma Rally még nehezebb, de szerintem most jön az igazi megpróbáltatásunk a Barum Rallyn. Biztosan sok magyar szurkoló lesz kint. Mindenképpen szeretnénk pontokat szerezni, nem lesz könnyű a bajnokságban előre lépni, de mindent megteszünk érte. Csehországban találkozunk!“

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Az FIA Rally Európa-bajnokság ERC4 állása a Róma Rally után:

1. Mille Johansson (svéd) 100 pont
2. Calle Carlberg (svéd) 72 pont
3. Max McRae (brit) 62 pont
4. Timo Schulz (német) 55 pont
5. Daniel Polasek (cseh) 54 pont
6. Karl Markus Sei (észt) 53 pont
7. Jaspar Vaher (észt) 51 pont
8. Bertalan Márton (magyar) 48 pont
9. Aofie Raftery (ír) 48 pont
10. Herczig Patrik (magyar) 41 pont

A Róma Rally hivatalos eredménye itt található

Bertalan Márton és Paizs Róbert együttműködő partnerei: 

HRT SPED, PR-Parts Autóalkatrészek Kft., RI-Car Kft., Kezew Tabak Bt., Autodekor.hu, Balázs-Diák Kft, ZÉG Kft., Vári-Vill Kft., HRT Racing, Peugeot Rally Cup Hungary, Autogumiplaza.hu, MNASZ

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“