CEZ-bajnok a Wirtmann–Barna páros

Az osztrák ARBÖ Ralin aratott idei ötödik győzelmével 43 pontra növelte előnyét Wirtmann Ferenc és Barna György a Historic CEZ-bajnokságban. Mivel a futamgyőzelemért 25 pont jár, már senki sem tudja őket behozni a szezonzáró Mecsek Ralin. A Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott páros így teljesítette idei tervét és megvédte a tavalyi Historic CEZ bajnoki címét. Nem volt azonban könnyű dolguk az osztrák futamon, ahol lassított felvételkén csúsztak le egy domboldalon, és csak a nézők komoly erőfeszítései árán kerültek vissza a pályára.

DSC_8508 (Large)

„Kicsit könnyebb versenynek ígérkezett az ARBÖ Rali, mint három héttel előtte az Alpi Orientali” – mesélte Wirtmann. „Ez a verseny is a hegyekben zajlott, 500 és 1500 méter magasságban, de a pályák sokkal gyorsabbak voltak, mint az olasz versenyen. Sokan mondták, hogy nem ez a legjobb rendezésű osztrák raliverseny, de mi mindent rendben találtunk.

A legnagyobb nehézséget az eső okozta, ami a rajtnál kezdett el esni, előtte már legalább három órája nem esett és gyakorlatilag a célban hagyta abba. Nem akartunk kockáztatni, ezért óvatosan kezdtünk, de simán elrontottam egy kanyar. Annyira tele volt felhordással, hogy tíz centi sár állt rajta. Hússzal próbáltam befordulni, de csak 15-tel lehetett volna.

DSC_9322 (Large)

Szép lassan befordult az eleje, próbáltam óvatosan gázt adni, de a hátsó kerék leért a fűre, és azonnal megforogtunk. Lecsúsztunk az útról és egy domboldalon a térdig érő vizes fűben elkezdtünk lefelé menni. Mint egy lassított felvételen. Az aljában álltunk meg, próbáltam visszamenni, de nulla volt a tapadás a kerék és a vizes fű között.

Az erdőből szép lassan előjöttek a nézők, előbb egy-kettő, aztán vagy húsz. Ők toltak fel minket, de annyira csúszott a fű, hogy ha az egyik oldalon erősebben toltak, azonnal megforgott az autó. Végül két és fél perc alatt visszajutottunk az útra. Ezúton is köszönöm a nézőknek. Aki ismer osztrák szurkolókat, kérem, adja át nekik!

DSC_8977 (Large)

A hátrányunkat a verseny végére sikerült ledolgoznunk és a korcsoportunkat megnyertük. Abszolútban harmadikok lettünk historicban, de két olyan autó végzett előttünk, mint amit nálunk talán a replika csoportba sorolnának. A historic szabályának nem feleltek meg.

Nagyon élveztük a versenyt, nagyszerű volt megszerezni az idei ötödik győzelmünket és nagyon örülök neki, hogy megvédtük a Historic CEZ-bajnoki címünket és most már kétszeres CEZ-bajnokok vagyunk. Az élet azonban nem áll meg, a Budapest és a Mecsek Ralin is ott leszünk.”

A Wirtmann–Barna kettős 2013-as CEZ-eredményei*:
Rebenland Rali 2. hely
Eger Rali 1. hely
Vltava Rali 1. hely
Saturnus Rali 1. hely
Velenje Rali 1. hely
Alpi Orientali Rali 5. hely
ARBÖ Rali 1. hely
*CEZ-helyezések

A CEZ Historic-ralibajnokság állása nyolc futam után:
1. Wirtmann 133
2. Mekler 90
3. Wiegner 76
4. Wagner 75
5. Pasutti 57
6. Pedro 50
7. Jiratko 49
8. Valenta 40
9. Zampaglione 33
9. Corredig 33

DSC_9319 (Large)

A CEZ Historic-ralibajnokság 2013-as naptára:
március 22–23. Rebenland Rali (Ausztria)
április 6–7. Eger Rali (Magyarország)
április 20–21. Vltava Rali (Csehország)
május 10–11. Saturnus Rali (Szlovénia)
június 1–2. Piancavallo Rali (Olaszország)
június 8–9. Velenje Rali (Szlovénia)
szeptember 1. Alpi Orientali (Olaszország)
szeptember 20–21. ARBÖ Rali (Ausztria)
november 8–9. Mecsek Rali (Magyarország)

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Beanett Bt. Munkaruházat, Iharos és Goller Kft., Kumho

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax