Csomós Mixi

Csomós Mixi és Bán Viktor első Eb dobogója

Pályafutása legjobb eredményét érte el Csomós Mixi és Bán Viktor a rally Európa-bajnokság hetedik futamán, a Barum Rallyn. A HM Academy magyar párosa nagyon kiegyensúlyozott versenyzéssel szerezte meg a második helyet, ami Ferjáncz Attila és dr Tandari János 1987-es győzelme és ’88-as második helye után a legjobb magyar eredmény a híres cseh versenyen. 

„Még mindig nem tudom felfogni, mi történt velünk – nevetett Csomós Mixi hétfő reggel. –  A Róma Rally előtt változtattam egy kicsit a vezetési stílusomon, már ott is érezhető volt, hogy magabiztosabb és gyorsabb lettem tőle, de igazán a Barum Rallyra állt össze minden. 

A péntek esti városi gyorsasági is jól sikerült, bár ott kellett egy kör, mire belerázódtam. Szombat reggel Slusovicén jöttünk egy harmadik időt, Katerinicét pedig megnyertük, ami után vezettük a versenyt. 

Fotó: Csomós Mixi

A negyedik gyorsasági, a 25 kilométeres Troják volt a vízválasztó. Ez egy nagyon nehéz pálya és úgy számoltam, hogyha csak 20–25 másodpercet kapunk, akkor az már nagyon jó. Az első körben 9 másodpercet kaptunk, a másodikban pedig 2,8-at. Akkor éreztem először, hogy meglehet a dobogó.“

Ami nem kis dolog a Barum Rallyn, hiszen itt volt a teljes Eb-mezőny, az Európa-bajnoki címvédő Efrén Llarénától kezdve, az idei Európa-bajnok Hayden Paddonon át, a magyar bajnokságból is jól ismert Mads Ostbergig. De a Barum Rallyn mindig a cseh versenyzők a legnagyobb ellenfelek, hiszen számukra ez az év legfontosabb versenye, és mindenki ezt akarja megnyerni.

Éppen ezért volt meglepő, hogy a Csomós–Bán kettős a Skoda Fabia Rally2 evóval a második helyen zárta az első teljes versenynapot, mindössze 14,9 másodperc hátrányban Jan Kopecky mögött. A Skoda gyári versenyzője 11-szer nyerte meg a Barum Rallyt, 2015 óta senki sem tudta őt legyőzni, a Skoda Fabia RS Rally2 fejlesztését pedig szinte kizárólag az ő segítségével végezte a gyár.  

Fotó: Csomós Mixi

„Úgy vágtunk neki a második napnak, hogy reális esélyünk van a dobogóra. Ez egyáltalán nem tett rám plusz terhet, ahogy mostanában mondani szokták, belekerültem egy flowba, ahol nagyon jó tempót tudtam autózni. 

Egy picit még lehetett volna gyorsabban is menni, de nem hiszem, hogy Kopeckyt meg tudtuk volna verni. Jobban ismeri az autót, mint bárki a világon és jobban ismeri ezeket a pályákat is, mint bárki. A másik cseh versenyzővel, Eric Caisszal is sokat beszélgettünk, az egyik szakasz után mondta, hogy itt lakik a szomszédban…

Vasárnap csak arra akartunk figyelni, hogy a második helyet megtartsuk Simon Wagner előtt. Az első két gyorsaságin tudtuk növelni az előnyünket, így a nap végén már egy légüres térben autóztunk. Sokan mentek rá az erősgyorsasági pontokra, mi nem akartunk kockáztatni. Így is ötödikek lettünk, amivel szereztünk még egy Eb-pontot. De a lényeg, hogy megvan az első Eb-dobogónk. 

Fotó: Csomós Mixi

Másfél éve, amikor elkezdtük az Eb-programot, csak álmodni mertem ilyen eredményről. Nagyon sokat tanultunk, mondhatom, hogy az elmúlt 12 hónapban megjártunk minden mélységet. A csapatunk iszonyatosan sok munkát tett bele, hogy itt lehessünk, de ez az eredmény most mindenért kárpótolta őket. 

Édesapám a csapat lelke, mindenkivel közölte, hogy most hazamegyünk és három napig ünneplünk, mindenki szánja rá az időt!

Szeretném megköszönni a szurkolóknak, hogy kitartottak mellettünk, hogy most is velünk voltak. Ezúton is bocsánatot kérek tőlük, hogy most nem tudtam annyit találkozni velük. Iszonyú kemény versenyünk volt, az utolsó négy napban négy–öt órákat aludtunk, a végére nagyon elfáradtunk, de remélem, az eredmény őket is kárpótolta.“

Fotó: Csomós Mixi

Nem csak Csomós Mixinek, hanem navigátorának, Bán Viktornak is messze ez az Eb második helyezés volt a legjobb eredménye. Vitya egy kicsit más szemszögből élte meg a Barum Rallyt. 

„Először is óriási élmény volt – nevetett. – Most is iszonyú nagy volt a tempó. A Róma Rally után meséltem, mennyire fel kellett gyorsulnom az itiner diktálásával, de erre most még egy lapáttal rá kellett tennem. Nagyon nehéz gyorsaságik voltak, rettenetesen kellett koncentrálni, nem csak a pályákon, de egész nap is, hogy ne essünk ki a ritmusból. 

Vasárnap 5:30-kor indultunk, onnantól kezdve a célig éreztem a nyomást, hogy egy nagyon nagy eredmény kapujában állunk. Most tapasztaltam meg először, miért is olyan nehéz egy Eb vagy egy vb-futam. Emlékszem, hogy húsz éve néztem Kopeckyt a pálya széléről mint szurkoló, és akkor elképzelni sem tudtam volna, hogy egyszer mellette állhatok egy Eb-dobogón. 

Fotó: Csomós Mixi

Ahogy Mixi mondta, nem tudtunk annyit foglalkozni a szurkolókkal, mint szerettünk volna, de reggel óta olvasom az üzeneteket. Megdöbbentő, hogy mekkora örömet tudtunk szerezni nekik. Nyilván ezt az eredményt a csapat építette fel, én csak az utóbbi három versenyen csöppentem bele, de úgy érzem, a szurkolók engem is befogadtak. Csodálatos élmény volt ez a verseny, és még szerintem napok kellenek, hogy feldolgozzuk.“

Az idei rally Európa-bajnokságból már csak egy verseny van hátra, október 6–8-án Nyíregyháza központtal a Rally Hungary, amelyre a Csomós–Bán páros az egyik legnagyobb esélyesként érkezik. 

„Nagyon szeretnénk a Rally Hungaryn a győzelemért harcolni. Ennyivel tartozunk a szurkolóknak“ – ígérte Csomós Mixi. 

A csapat együttműködő partnerei:

HM Academy – Hungarian Motorsport Academy, RabócsiRing Kft., CIKS Kft., ZÉG Kft., Balázs-Diák Kft., GR-Motorsport, Autogumiplaza.hu, Pirelli, MTE Speciál Kft., BAZ Express Csomag Logisztika Hungary Kft., VÁRI-VILL Kft., BCS-Gépész Kft., Slep-Szer Kft., Cutler Fitness Veszprém

 

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.