Csomós Mixi: Megyünk tovább!

Baleset miatt esett ki Csomós Mixi és Nagy Attila az FIA rally Európa-bajnokság idei második futamán, a Kanári-szigetek Rallyn. A HUMDA Academy párosa jól kezdett, hiszen a kvalifikáción a harmadik helyet szerezték meg. Péntek reggel az első gyorsaságin az eső hátráltatta őket, majd egy nyolcadik idővel kezdték meg a felzárkózást. A negyedik szakaszon pályafeldolgozási hiba miatt szalagkorlátnak ütköztek. A versenyzők nem sérültek meg a Skoda Fabia Rally2 evo viszont igen, így nem folytathatták vele a versenyt. A csapat jelenleg is mérlegeli a lehetőségeit, de ígérik, mennek tovább. 

„Először is szeretném megköszönni mindenkinek az érdeklődést, a jókívánságokat és a biztatást – mondta Csomós Mixi. – Atival (Nagy Attila) mind a ketten jól vagyunk, bár én nagyon magam alatt vagyok, hogy ekkora kárt okoztunk az autóban. 

Egyértelműen pályafeldolgozási hiba volt, amiért csak magunkat okolhatjuk. Bal 3 gyengének írtuk fel a kanyart, de így utólag inkább bal 4 erős lenne. A versenyen az előtte lévő két kanyarból gyorsabban jöttünk ki, mint ahogyan a pályabejáráson számítottam rá és esélyünk sem volt befordulni. Eltolta az orrát, nekiütköztünk a szalagkorlátnak, majd átestünk rajta. Bár az autó elég rosszul néz ki, az utastér szinte karcmentes maradt, mi sem sérültünk meg Atival. 

Fotó: Csomós Mixi, Kanári-szigetek Rally 2023

A közvetlenül mögöttünk rajtoló páros nem látott minket, de az utána érkezők megálltak, akkor már kiszálltunk az autóból. Simon Wagner a tűzoltó készülékét is odaadta, amit ezúton is köszönünk. 

Sok időt és energiát fektettünk a versenybe. Rengeteg belsőkamerás felvételt néztem, pontos taktikánk volt, amit Atival betartottunk. Nem akartunk kockáztatni, nem vállaltuk túl magunkat. Ezt az egy kanyart írtuk fel rosszul. Nagyon sajnálom, hogy nem tudtunk a szurkolóknak jó eredményt elérni.“

Fotó: Csomós Mixi, Kanári-szigetek Rally 2023

Pedig a verseny jól kezdődött a magyar páros számára.

„Jól bizony – veszi át a szót Nagy Attila, navigátor. – Nagyon jó hangulatban, kipihenten érkeztünk a versenyre. Ahogyan előtte is nyilatkoztam, már ismertük a helyszínt, sokkal nyugodtabban készülhettünk, mint egy évvel ezelőtt. 

Mixivel az volt a taktikánk, hogy a kvalifikáción a lehető legjobb eredményt érjük el, hogy minél előrébb tudjunk rajtolni. Harmadik időt autóztunk és a második rajthelyet választhattuk. 

Péntek reggel az első gyorsaságin előttünk esett le az eső, majd elállt és a később rajtolóknak felszáradt a pálya. A Kanári-szigetek Rallyról tudni kell, hogy talán egész évben itt a leghomogénebb a pálya, ha száraz, akkor végig száraz, ha vizes, akkor végig vizes, mindenkinek. Ez most másképp volt. Itt veszítettünk 29 másodpercet, ami nem esett jól, de etapon megbeszéltük és összeraktuk magunkat. 

Fotó: Csomós Mixi, Kanári-szigetek Rally 2023

A pénteki második pálya nagyon érdekes volt. Az elején még megvolt a tapadás, de aztán elkezdett csúszkálni az autó. Nem nagyon értettük, hiszen ezek az utak általában úgy tapadnak, hogy a kanyarokban leszakad az ember feje. Utólag hallottam másoktól is, hogy ugyanezt tapasztalták és hogy valószínűleg nagyon finom por lehetett az úton. 

Mi nagyon rossznak éreztük, de az eredmény mégis jó lett, nyolcadik időt futottunk. 

Az ominózus gyorsasági előtt megbeszéltük, hogy még lazábban megyünk, nem erőltetjük, Mixi jobban folyatja az autót. Ezt is tettük és ez a pálya volt a legtisztább. Hiba nélkül mentünk, de az a balos, nagyon alá lett írva. Sajnálom, hogy így alakult.“

Fotó: Csomós Mixi, Kanári-szigetek Rally 2023

A baleset után készült képeken látható, hogy a Skoda Fabia Rally2 evo jelentős sérüléseket szenvedett és sok munka vár a csapatra, de a jó hír, hogy nem adják fel. 

„Megyünk tovább – nyilatkozta Szabó Krisztián csapatvezető. – Az autó és a lehetőségek felmérése még zajlik. Két hét múlva lesz a Lengyel Rally, azt valószínűleg ki kell hagynunk, de utána szeretnénk folytatni az Európa-bajnoki szereplést. 

Mixi és Ati nagyon sokat fejlődtek az elmúlt egy év alatt. Sokkal érettebben versenyeznek, ezt láthattuk a Fafe Rallyn is. Sajnos egy ilyen pályafeldolgozási hiba benne van a rallyban. Náluk sokkal tapasztaltabb párosokkal is előfordult már. 

Fotó: Csomós Mixi, Kanári-szigetek Rally 2023

Ettől függetlenül az anyagi kár jelentős, ami most komoly feladat elé állítja a csapatot, de változatlanul hiszünk Mixiben és Atiban. Bízunk benne, hogy hamarosan meg tudják mutatni, milyen eredményre képesek.“

Csomós Mixi és Nagy Attila együttműködő partnerei

HUMDA Academy, HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., RabócsiRing Kft., CIKS Kft., ZÉG Kft., Balázs-Diák Kft., GR-Motorsport, Autogumiplaza.hu, Pirelli, MTE Speciál Kft., BAZ Express Csomag Logisztika Hungary Kft., VÁRI-VILL Kft., BCS-Gépész Kft.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax