Csomós Mixi: Megyünk tovább!

Baleset miatt esett ki Csomós Mixi és Nagy Attila az FIA rally Európa-bajnokság idei második futamán, a Kanári-szigetek Rallyn. A HUMDA Academy párosa jól kezdett, hiszen a kvalifikáción a harmadik helyet szerezték meg. Péntek reggel az első gyorsaságin az eső hátráltatta őket, majd egy nyolcadik idővel kezdték meg a felzárkózást. A negyedik szakaszon pályafeldolgozási hiba miatt szalagkorlátnak ütköztek. A versenyzők nem sérültek meg a Skoda Fabia Rally2 evo viszont igen, így nem folytathatták vele a versenyt. A csapat jelenleg is mérlegeli a lehetőségeit, de ígérik, mennek tovább. 

„Először is szeretném megköszönni mindenkinek az érdeklődést, a jókívánságokat és a biztatást – mondta Csomós Mixi. – Atival (Nagy Attila) mind a ketten jól vagyunk, bár én nagyon magam alatt vagyok, hogy ekkora kárt okoztunk az autóban. 

Egyértelműen pályafeldolgozási hiba volt, amiért csak magunkat okolhatjuk. Bal 3 gyengének írtuk fel a kanyart, de így utólag inkább bal 4 erős lenne. A versenyen az előtte lévő két kanyarból gyorsabban jöttünk ki, mint ahogyan a pályabejáráson számítottam rá és esélyünk sem volt befordulni. Eltolta az orrát, nekiütköztünk a szalagkorlátnak, majd átestünk rajta. Bár az autó elég rosszul néz ki, az utastér szinte karcmentes maradt, mi sem sérültünk meg Atival. 

Fotó: Csomós Mixi, Kanári-szigetek Rally 2023

A közvetlenül mögöttünk rajtoló páros nem látott minket, de az utána érkezők megálltak, akkor már kiszálltunk az autóból. Simon Wagner a tűzoltó készülékét is odaadta, amit ezúton is köszönünk. 

Sok időt és energiát fektettünk a versenybe. Rengeteg belsőkamerás felvételt néztem, pontos taktikánk volt, amit Atival betartottunk. Nem akartunk kockáztatni, nem vállaltuk túl magunkat. Ezt az egy kanyart írtuk fel rosszul. Nagyon sajnálom, hogy nem tudtunk a szurkolóknak jó eredményt elérni.“

Fotó: Csomós Mixi, Kanári-szigetek Rally 2023

Pedig a verseny jól kezdődött a magyar páros számára.

„Jól bizony – veszi át a szót Nagy Attila, navigátor. – Nagyon jó hangulatban, kipihenten érkeztünk a versenyre. Ahogyan előtte is nyilatkoztam, már ismertük a helyszínt, sokkal nyugodtabban készülhettünk, mint egy évvel ezelőtt. 

Mixivel az volt a taktikánk, hogy a kvalifikáción a lehető legjobb eredményt érjük el, hogy minél előrébb tudjunk rajtolni. Harmadik időt autóztunk és a második rajthelyet választhattuk. 

Péntek reggel az első gyorsaságin előttünk esett le az eső, majd elállt és a később rajtolóknak felszáradt a pálya. A Kanári-szigetek Rallyról tudni kell, hogy talán egész évben itt a leghomogénebb a pálya, ha száraz, akkor végig száraz, ha vizes, akkor végig vizes, mindenkinek. Ez most másképp volt. Itt veszítettünk 29 másodpercet, ami nem esett jól, de etapon megbeszéltük és összeraktuk magunkat. 

Fotó: Csomós Mixi, Kanári-szigetek Rally 2023

A pénteki második pálya nagyon érdekes volt. Az elején még megvolt a tapadás, de aztán elkezdett csúszkálni az autó. Nem nagyon értettük, hiszen ezek az utak általában úgy tapadnak, hogy a kanyarokban leszakad az ember feje. Utólag hallottam másoktól is, hogy ugyanezt tapasztalták és hogy valószínűleg nagyon finom por lehetett az úton. 

Mi nagyon rossznak éreztük, de az eredmény mégis jó lett, nyolcadik időt futottunk. 

Az ominózus gyorsasági előtt megbeszéltük, hogy még lazábban megyünk, nem erőltetjük, Mixi jobban folyatja az autót. Ezt is tettük és ez a pálya volt a legtisztább. Hiba nélkül mentünk, de az a balos, nagyon alá lett írva. Sajnálom, hogy így alakult.“

Fotó: Csomós Mixi, Kanári-szigetek Rally 2023

A baleset után készült képeken látható, hogy a Skoda Fabia Rally2 evo jelentős sérüléseket szenvedett és sok munka vár a csapatra, de a jó hír, hogy nem adják fel. 

„Megyünk tovább – nyilatkozta Szabó Krisztián csapatvezető. – Az autó és a lehetőségek felmérése még zajlik. Két hét múlva lesz a Lengyel Rally, azt valószínűleg ki kell hagynunk, de utána szeretnénk folytatni az Európa-bajnoki szereplést. 

Mixi és Ati nagyon sokat fejlődtek az elmúlt egy év alatt. Sokkal érettebben versenyeznek, ezt láthattuk a Fafe Rallyn is. Sajnos egy ilyen pályafeldolgozási hiba benne van a rallyban. Náluk sokkal tapasztaltabb párosokkal is előfordult már. 

Fotó: Csomós Mixi, Kanári-szigetek Rally 2023

Ettől függetlenül az anyagi kár jelentős, ami most komoly feladat elé állítja a csapatot, de változatlanul hiszünk Mixiben és Atiban. Bízunk benne, hogy hamarosan meg tudják mutatni, milyen eredményre képesek.“

Csomós Mixi és Nagy Attila együttműködő partnerei

HUMDA Academy, HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., RabócsiRing Kft., CIKS Kft., ZÉG Kft., Balázs-Diák Kft., GR-Motorsport, Autogumiplaza.hu, Pirelli, MTE Speciál Kft., BAZ Express Csomag Logisztika Hungary Kft., VÁRI-VILL Kft., BCS-Gépész Kft.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Zsírpapa akkumulátorral tolta le a VFTS-t

Óriási versenyben volt Zsiros Imre és Mészáros Sándor a Mecsek Rallyn, ahol nem volt kisebb a tét, mint historic HE5 kategóriájának második helye. Az utolsó gyorsaságin azonban elromlott a Lada VFTS generátora, így Zsírpapa akkumulátorból tolta le. A második hely ugyan nem lett meg, a harmadik viszont igen! 

„Figyelj ide, ez egy jó verseny volt! – szögezte le Zsírpapa mindjárt az elején. – Jó volt a rendezés, jók voltak a pályák, jó volt a hangulat, minden nagyon jó volt. Csak azt sajnálom, hogy Wirtmann a rajtdobogó után kiállt. Mondtam is neki, hogy biztos megijedt, hogy most szétcsapom a száját. Mondjuk, ez volt a terv, de látod meg is ijedt tőle. 

Az volt a szerencse, hogy egy szálláson laktunk és legalább a verseny előtt meg a két nap között jókat bandáztunk velük. 

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Nálunk minden rendben volt, még ezt a marha nagy meleget is jól bírtuk Meszessel, pedig a VFTS is termeli a meleget, csak egy vaslemez van a motor és köztünk, úgyhogy nem kellett aggódnunk, hogy lefagy a szélvédő. 

Viszont nagyon komolyan mentünk. Ezzel a Benjivel (Schwalm Benjamin) meg a Plesz Márkkal nem bírok. Mind a kettő nagyon gyors, ráadásul fiatalok is. De Kelemen Csabinak mondtam, hogy Miskolcon megvert, úgyis pécsi, majd itthon jól kikap. Így is volt, adtam neki kettőt, adott egyet, adtam kettőt, megint adott egyet. 

Az utolsó gyors előtt már fényévekkel – 0,5 másodperccel – vezettünk előtte, amikor tönkre mente a generátorunk. Öt kilométerrel a rajt előtt bedobtunk egy új akkumulátort az Öreglányba, azzal toltam le. Egy baj van ilyenkor, hogy ha nem kap töltést, akkor hatezer fölé nem megy, így végül nem tudtam megverni Kelemen Csabit, de nem baj, majd jövőre, jobb ha már most készül rá. 

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Várjál, gyorsan elmondom a szponzorokat, köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek, hogy támogatnak. 

És képzeld el, nem csak kategóriában lettünk harmadikok, hanem abszolútban is ötödikek, 30 célba érkezőből. Azért az nem rossz. Mondjuk sokan kiestek az élmezőnyből. 

Köszönöm mindenkinek a versenyt, Markó Tibi rendezőnek különösen, a versenyzőtársaknak, mert nem hiszed el, milyen jó volt a hangulat, legszívesebben mentem volna még egy napot, nagyon jól éreztük magunkat. Köszönöm a szurkolóknak, a csapatomnak, Hosszú Tibinek, Zsoltinak és Lipinek, anyának, meg mindenkinek, aki ott volt. Ettől volt jó a verseny. 

Nem tudom, hogy most mi van ezzel a Fehérvár Rallyval, de mondtam Wirtmann-nak, hogy kapja össze magát, mert nagyon elhúztam a bajnokságban, bár nem tudom, hány pontom van, de biztosan több mint neki. 

Ha lesz Fehérvár, ott találkozunk, ha nem, akkor meg a következő rallyn. Addig vigyázzatok magatokra, puszi a csajoknak!“