Duval visszavonul

29 éves korában, egy rali világbajnoki futamgyőzelemmel a háta mögött visszavonul az aktív raliversenyzéstől Francois Duval. Legalábbis belga értesülések szerint ezt jelentette be a hétvégén. Hivatalos weboldala nem érhető el, így a hírt egyelőre ott nem erősítette meg.

Duval döntésének hátterében az áll, hogy érzése szerint, az esélye annak, hogy valaha is gyári szerződéshez jut a rali világbajnokságon egyre kisebb. Ezért döntött úgy, hogy nem folytatja a tovább a szélmalomharcot, és inkább a családi használatautó kereskedésre koncentrál.

Duval 2001-ben, húsz évesen került a rali világbajnokságra. 2002-ben karolta fel a Ford-csapat. 2004-ben a Mexikó és a Deutschland Ralikon is második lett, amit követően a Citroën-csapathoz szerződött, ahol hibát hibára halmozott. Végül navigátora, Stéphane Prevot a Török Rali után úgy döntött, hogy többet nem versenyez Duvallal. Ezt követően csapata két versenyre kispadra ültette a belgát és Carlos Sainz-cal helyettesítette őt. Az év végére azonban újra visszakerült a csapatban. A bizalmat a Catalunya Ralin egy második hellyel, az Ausztrál Ralin pedig pályafutása első, és mind a mai napig egyetlen győzelmével hálálta meg.

2006-ban csak egy Skoda Fabia volánja mögött tudott rajthoz állni pár vb-futamon, 2007-ben pedig az OMV–Kronos csapat színeiben versenyzett egy Xsara WRC-vel, három aszfaltos versenyen. A Deutschland Ralin második lett.

Tavalyelőtt a Fordtól kapott lehetőséget, és szerzett két harmadik helyet a Deutschland és a Korzika Ralikon, kétszer azonban balesetet szenvedett.

Tavaly már nem tudott indulni a vb-n, és az IRC-n sem járt sok sikerrel, amikor az Ypres Rali első kanyarjában kicsúszott.

Francois Duvalt a kétezres évek elején a szakma az egyik legnagyobb tehetségnek tartotta, bár egy kicsit kezelhetetlen személyiség volt, ami miatt a belga médiának sem volt annyira a kedvence, mint Bruno Thiry vagy Freddy Loix. Az elmúlt években pedig egyre kevesebb versenyzési lehetőséget kapott, azt is főleg aszfalton, ami miatt a gyakorlatból is egyre jobban kijött.

Az idén még tárgyalt a Protonnal az IRC vagy az Ázsia-Pacifik bajnokságra, de végül úgy döntött, nem erőlködik tovább, és 83 vb-futammal, egy vb-futam győzelemmel és 14 dobogós helyezéssel a háta mögött visszavonul.

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.