Első VFTS-győzelem a historicban

Kiscsatári Imre és Siroki Zoltán nyerték az Országos Historic Ralibajnokság harmadik fordulóját, a 19. Mojito Lemon Miskolc Ralit. Ez volt az első alkalom, hogy Lada VFTS indult a historic mezőnyben és mindjárt győzelemmel mutatkozott be.

A historic a rali 1-hez hasonlóan nehéz versenyen vett részt, hiszen az első napi pályákat nagyrészt éjszaka rendezték, másnap pedig a napsütésből esőbe, majd jégesőbe forduló időjárás nehezítette a versenyzők dolgát, akiknek többsége a két napot alvás nélkül teljesítette. A miskolci hagyományoknak megfelelően a historic a két nap nem két külön bajnoki futamon vett részt, hanem a versenyt egyben értékelték, így a párosok a szokásos pontok másfélszeresét kapták.

A legjobb időt ugyan a Merencsics–Varga kettős érte el a versenyen, ám őket a Suzuki Swift GTI könnyebb súlya miatt kizárták. A hírek szerint a problémát a szabály eltérő értelmezése okozta – a szándékos csalás lehetőségét még az ellenfelek is kizártnak tartják –, amelyet a csapat szeretne tisztázni az MNASZ-szel.

Kiscsatári mögött a Juhász–Rimár kettős ért célba a második helyen BMW 2002-essel, ők nyerték a C korcsoport is, míg a D korcsoportban a Horváth–Leitgéb páros bizonyult a legjobbnak.

Kiscsatari (Large)

Pályafutása első győzelmét aratta a Kiscsatári–Siroki páros. Az 55 éves versenyző az elmúlt húsz évben egészen biztosan nem nyert, de emlékezete szerint korábban sem. Most Merencsics kizárása után szerezte meg az első helyet. „Jó dolog a győzelem, bár nem így kellene nyerni, és az én szememben ez nem is volt igazi győzelem” – mondta Kiscsatári. „De mindegy is, mert a második helyezésnek is nagyon örültem volna. Ez volt az első versenyem a historicban és nagyon jól éreztem magam, nagyon jó a társaság. A verseny nehéz volt, de ez tetszett benne a legjobban. Jó lenne, ha még több VFTS jönne, és jókat tudnánk vívni egymással. Zsírpapa (Zsíros Imre) is készül a historicba, őt nagyon várom.”

Juhasz (Large)

A C korcsoport versenyét nyerte meg a második helyen befutó Juhász–Rimár kettős BMW 2002-essel. Számukra a biztos célba érkezés volt a legfontosabb, hiszen így a miskolci futamot kihagyó Wirtmann–Barna kettőst meg tudták előzni a bajnokságban. „Nagyon örülök a győzelemnek, de az eredményünk nincs köszönő viszonyban a teljesítményünkkel” – szögezte le Juhász. „Ezúton is elnézést kérek a szurkolóktól, hogy nem nyújtottunk olyan látványt, mint szerették volna, de szigorúan a pontokra mentünk. Tavaly többször is kiestünk műszaki hiba miatt, most a lelkünknek nagyon kellett, hogy egy ilyen nehéz versenyen célba érjünk és nyerjünk.”

Kari (Large)

Pályafutása második historic-versenyén még mindig a tapasztalatgyűjtés volt a legfontosabb Kari számára, akinek Szilassy László személyében ezúttal új, de rutinos navigátor olvasta az itinert. Az abszolút harmadik hely mellett az R3-as kategória élén is végeztek az Alfa Romeo GTV-vel, megelőzve a szintén R3-ban induló Világi–Jeszenszki páros Fiat Abarth 131 Rallyját. „Nagyon sok tapasztalatot hozott az új navigátorom. Erre szükségem is van, hiszen még mindig sok tanulnivalóm van az autóval, messze nem autóztam ki az Alfát” – mondta Kari.

Vilagi (Large)

A verseny műszaki hiba nélkül zajlott a Horváth–Leitgéb páros számára, akinek a Renault R5 Alpine-ja tökéletesen működött, ám ezúttal a pályabejáráson érte utol őket a technika ördöge, ami miatt a szombati pályákat alig tudták letréningezni. „Nem lett jó az itinerünk, szombaton csak szenvedetem, vasárnap viszont egész jót autóztunk, célba értünk és nagyon sok tapasztalattal lettünk gazdagabbak.”

Horvath (Large)

Nem mindennapi hiba miatt esett ki az Ördögh–Angyal kettős a Ford Escorttal. Mixi legendás autójában a motor hibásodott meg a második gyorsasági ötszázadik méterén, de addig is nagyon élvezte a versenyt. „Csodálatos volt Bükkszentlászlón végigautózni és a prológon értő közönség előtt versenyezni, és nagyon örülök neki, hogy az idén visszatért a Miskolc Rali” – mondta a raliversenyzésben mindig a pozitívumot meglátó Ördögh Mixi.

Az Országos Historic Ralibajnokság következő futamát, a Baranya Kupát augusztus 24–25-én rendezik, Komló központtal.

19. MOJITO LEMON–MISKOLC RALI VÉGEREDMÉNYE
1. (309) Kiscsatári Imre–Siroki Zoltán             Lada VFTS                   R1              1:36:29,0
2. (303) Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                   C3              1:39:24,1
3. (308) Kari–Szilassy László                           Alfa Romeo GTV         R3              1:43:47,5
4. (322) Világi Tamás–Jeszenszki Csaba          Fiat Abarth 131 Rally   R3              1:46:58,0
5. (315) Horváth Zsolt–Leitgéb Judit              Renault R5 Alpine Gr2 D2              1:51:02,0

Kiesett versenyzők
(319) Nagy István–Tóth Tibor                         Volkswagen Golf GTI D2
(316) Ördögh Miklós–Angyal Tamás              Ford Escort XR3i         E2

Kizárt versenyző:
(306) Merencsics Árpád–Varga Sándor           Suzuki Swift GTI         R1              1:33:05,3

*zárójelben az egész évre kiadott állandó rajtszámok

AZ ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG ÁLLÁSA HÁROM FUTAM UTÁN

C korcsoport
1. (303) Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                                      46,5
2. (301) Wirtmann Ferenc–Barna Györg         Ford Escort RS2000 Mk I               30

D korcsoport
1. (315) Horváth Zsolt–Jezsó B./Leitgéb J.     Renault R5 Alpine Gr2                    43,5
2. (304) Gaál József–Gáspár Béla                    Opel Ascona B                                30
3. (319) Nagy István–Tóth Tibor                     Volkswagen Golf GTI                     1,5

E korcsoport
1. (316) Ördögh Miklós–Angyal Tamás          Ford Escort XR3i                            1,5

R1 géposztály
1. (306) Merencsics Árpád–Varga Sándor       Suzuki Swift GTI                            20
2. (309) Kiscsatári Imre–Siroki Zoltán             Lada VFTS                                      15

R2 géposztály
1. (322) Világi Tamás–Jeszenszki Csaba          Fiat Abarth 131 Rally                      12

R3 géposztály
1. (308) Kari–Ali 76/Szilassy László                Alfa Romeo GTV                            25

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA
2013. április 5–7. Eger Rali
2013. május 10–12. Miskolc Rali
2013. augusztus 24–25. Baranya Kupa
2013. szeptember 27–29. Budapest Rali
2013. november 7–9. Mecsek Rali

AZ ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREI
Iharos és Goller Kft., Kumho, MTVA Telesport

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax