Esztergom Classic 2023

Esztergom Classic: Historic, Cruise és Regularity élmény- valamint látványautózással ünnepelik meg az Esztergom Rally 30. évfordulóját május 19-21-én. 

Kereken harminc éve, 1993-ban rendezték az I. Esztergom Rallyt, amely tíz éven keresztül volt az Országos Rallybajnokság meghatározó versenye. A rendezők három évtized után újra összeálltak, hogy az Esztergom Classicon élmény- és látványautózással ünnepeljék meg az első verseny évfordulóját. 

A hagyományteremtő rendezvény a rallyversenyzés eredeti elképzeléséhez nyúlik vissza, amely az automobil kedvelői számára volt csillagtúra, összejövetel. 

Éppen ezért egyedülálló módon három szakág, a Historic, a Cruise és a Regularity képviselőit hívták meg. 

Esztergom Classic 2023

Historicban több olyan versenyző, autó vagy versenyződinasztia is rajthoz áll, akik az első Esztergom Rallyn is részt vettek. Köztük olyanok, akiket már évek óta nem láthattunk versenyautó volánja mögött.

A Cruise-ban historic autóval – nem feltétlenül versenyautóval – rendelkezők indulhatnak, akik elég bátrak hozzá, hogy nem csak álló helyzetben, hanem menetközben is megmutassák autóritkaságaikat a közönségnek. 

A Regularity szakágban a Budapest Rally mezőnye csatlakozik az Esztergom Classichoz. Ők a rallyversenyzés hőskorát, az átlagtartó versenyek szellemiségét képviselik. 

A rendezvény hangsúlyozottan historic ünnep és nem verseny, így a rallyautók látványra, a Cruise és a Regularity résztvevők pedig az élményre mennek, mind a résztvevők, mind pedig a szurkolók számára. 

„Idén lett harminc éves az I. Esztergom Rally, ami jó alkalom arra, hogy egy historic ünnepet szervezzünk az évfordulóra – mondta Köhler Zoltán, az Esztergom Classic rendezője. –  Remélem, a szurkolók számára is örömet fogunk szerezni azzal, hogy különleges historic autókat és olyan legendás versenyzőket hívtunk meg, akiket már régen láthattak a volán mögött. 

Szeretnénk a rendezvényt egy igazi historic ünneppé tenni, ezért három kategóriát hoztunk létre, amikben minden historic autózást kedvelő megtalálhatja a saját helyét. 

Az első évben korlátozott a résztvevők száma, nevezni nem is lehet, csak meghívásos alapon indulhatnak, de a jövőben szeretnénk az Esztergom Classicot nyitottá tenni minden historic autózást kedvelő számára.“

Esztergom Classic 2023

Az Esztergom Rallyk történetében mindig nagyon fontos szerepe volt Esztergom városának, amely igazi házigazdája volt a versenynek. Most is teljes mellszélességgel állt az Esztergom Classic mellé, így a város főteréről rajtol a mezőny, sőt, egy igen izgalmas városi pálya is szerepel a programban. 

„Nagy öröm számunkra, hogy több évtized kihagyás után újra rallyverseny érkezik városunkba, Esztergom Classic néven! – mondta Hernádi Ádám, Esztergom Megyei Jogú Város polgármestere. – A verseny által nem csak a városunk szépsége, de a hazai autósport kiválóságai is a reflektorfénybe kerülnek majd. 

Az Esztergom Rally nem csak a modern autóversenyek szerelmeseit vonzza, de azoknak is kihagyhatatlan lehetőséget kínál, akik szeretik az oldtimer autókat. A versenyen ugyanis számos régi, de még mindig nagyszerű állapotban lévő járművet is láthatunk majd. 

Az Esztergomi Rally évtizedek óta emlékezetes pillanatokat szolgáltatott az autósport szerelmeseinek, és örömünkre szolgál, hogy ismét vendégül láthatjuk ezt a nagyszerű versenyt városunkban.“

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre