Fogasy harmadik győzelme a raliünnepen

Igazi raliünnep volt a Casentino Rali, amely a rendezés, a pályák és az ellenfelek tekintetében is az idei szezon legkiemelkedőbb futama volt Fogasy Gergely és Berendi Dávid számára.

A Peugeot 208 T16-ossal versenyző párost ugyan benzin probléma hátráltatta, ennek ellenére a Mitropa értékelésben idei harmadik győzelmüket aratták, amellyel tovább növelték előnyüket a bajnokság élén, abszolút értékelésben pedig a 14. helyet szerezték meg.

A Casentino Rali különlegessége volt, hogy két héttel a Róma Rali Európa-bajnoki futam előtt rendezték, így sokan felkészülési versenynek szánták, így komoly nemzetközi mezőny gyűlt össze. A 145 gyorsasági kilométer nagy részét egyetlen nap alatt kellett megtenni, az utolsó szakasz pedig egy 36 km-es pálya volt, amelyet éjszaka rendeztek.

„Nagyon komoly verseny volt, még mindig nem tértem magamhoz tőle — mesélte Fogasy Gergely. — Minden téren fantasztikus volt, a pályák, a környezet, a rendezés… Szerda este a Mitropa Kupa rendezője hívta meg a mezőnyt a saját házába, ami egy klasszikus toszkán birtok volt, csütörtökön pedig a verseny rendezője adott egy fogadást a Golf Klubban.

Szombaton, a verseny alatt három gyűjtőnk volt, három különböző helyen, mindenhol terített asztallal várták a mezőnyt. Rengeteg néző volt, akik fantasztikus hangulatot teremtettek, igazi raliünnep volt.

Nehéz pályákra készültünk, az olaszországi gyorsaságikról az emberben az a kép él, hogy nagyon jó minőségű aszfalton, egyik visszafordítóból mész a másikba. Ehhez képest az utak nagy része nem volt olyan jó minőségű és visszafordítóból sem volt olyan sok, mint amire számítottunk. Mondjuk, sok egyenes sem volt, a 36 km-es pályán egyszer fordult elő olyan 300 méter, ahol nem kellett kanyarodni.

Egyetlen nagyon bosszantó problémánk volt: későn derült ki a számunkra, hogy ezen a versenyen nem lehet Elf benzint használni, csak a Panta egyik változatát. A mi autónk Elfre volt beállítva, a Pantának erre a változatára nem találtunk semmit, így csak egy alapbeállítással tudtunk menni, amivel érezhetően gyengébb volt a motorunk.

A verseny végére kellemesen elfáradtunk, még a 36 kilométeres szakasz sem volt olyan fárasztó, mint ahogyan vártam.

A Mitropa Kupa győzelmével természetesen elégedettek vagyunk. A verseny előtt az abszolút 15-öt is azonnal aláírtam volna, de láttuk, hogy ha nincs a benzin problémánk, akkor akár az első tízben is végezhettünk volna. Emiatt van bennünk egy kis hiányérzet, de összességében nagyon jó versenyen vettünk részt, amit csak ajánlani tudok mindenkinek.

A Casentino Rali végeredménye

  • 1. Fogasy Gergely-Berendi Dávid H Peugeot 208 T16 1:37:57,9
  • 2. Hermann Gassner sen.-K. Thannhäuser D Mitsubishi Lancer Evo X +2:55,4
  • 3. Aleks Humar-Jaka Cevc SLO Peugeot 208 R2 +4:33,2
  • 4. Stefan Göttig-Natalie Solbach-Schmidt D Škoda Fabia R5 +5:57,8
  • 5. Thomas Wallenwein-Henry Wichura D Škoda Fabia R5 +6:07,0
  • 6. Steffen Schmid-Hans-Peter Loth D Citroën C2 R2 +6:43,6
  • 7. Norman Kreuter-Michaela Kreuter D Citroën DS3 R3T +9:05,2
  • 8. Martin Kainz-Andreas Bergmann D Mitsubishi Lancer Evo IX +9:48,7
  • 9. Norberto Droandi-Emanuela Florean I Peugeot 106 Rallye +10:38,6
  • 10. Rüdiger Dilg-Günter Brandl D Mitsubishi Lancer Evo VII +12:35,7

Fogasy Gergely és Berendi Dávid 2018-as eredményei

  • Rebenland Rali: műszaki hiba miatt kiestek
  • Lavanttal Rali: Mitropa Kupa 2. hely, abszolút 7. hely
  • Opatija Rali: Mitropa Kupa 1. hely, abszolút 5. hely
  • Velenje Rali: Mitropa Kupa 1. hely, abszolút 3. hely
  • Casentino Rali: Mitropa Kupa 1. hely, abszolút 14. hely

Mitropa Kupa 2018-as versenynaptára

  • március 16-17. Rebenland Rali (Ausztria)
  • április 6-7. Lavanttal Rali (Ausztria)
  • május 4-5. Opatija Rali (Horvátország)
  • május 25-26. Velenje Rali (Szlovénia)
  • július 6-7. Casentino Rali (Olaszország)
  • augusztus 3-4. Baranya Kupa (Magyarország)
  • szeptember 6-8. Nova Goricia Rali (Szlovénia)
  • szeptember 28-29. Citta di Bassano Rali (Olaszország)
  • október 19-20. 3-Städte Rali (Németország)

European Rally Trophy (Central Rally Trophy) 2018-as versenynaptára

  • május 19-20. Cesky Krumlov Rali (Csehország)
  • június 9-10. INA Delta Rali (Horvátország)
  • július 21-22. Weiz Rali (Ausztria)
  • szeptember 8-9. Nova Goricia Rali (Szlovénia)
  • szeptember 28-30. Croatia Rali (Horvátország)
  • november 2-4. Lausitz Rali (Németország)
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax