Ha csendben maradt volna…

Elég érdekes nyilatkozatott tett Olivier Quesnel, a Citroën Racing vezetője a wrc.com-on:

„A tavalyi évről azt mondhatom, hogy a Ford csak egy versenyt nyert rendes körülmények között, Finnországban. Görögországban Seb kicsúszott. Lengyelországban problémánk volt, Ausztráliában megbüntettek. Finnországban kikaptunk, ez tény” – nyilatkozta Quesnel.

Érdekes, nem?

Mert én eddig úgy tudtam, hogy a versenyt rendes körülmények között az nyeri, aki a végén (a büntetésekkel együtt) a legrövidebb idő alatt teljesíti a távot. Legalábbis valami ilyesmi szerepel a versenykiírásban.

Persze az egy versenyen nem nevezhető rendes körülménynek, ha valaki kicsúszik. Mert az ugye már nem is rendes versenyző. És hát ha Hirvonen nem csúszik ki egy versenyen, Loeb viszont igen, akkor ki volt jobb azon a versenyen?

Ha egy csapatnak gondja van, az sem rendes körülmény persze. Az viszont tény, hogy ha valaki kicsúszik, kihagy négy gyorsaságit, és úgy csatlakozik újra a versenyhez, akkor az tényleg nem rendes körülmény. A rali eredeti szabályai szerint Loebnek Lengyelországban csomagolnia kellett volna, és viszlát pontszerzés, és ezzel együtt viszlát világbajnoki cím. Ha valaki kihagy négy gyorsaságit és úgy végez a hetedik helyen, az számomra tényleg nem rendes körülmény, ezzel egyet értek.

De a legkevésbé rendes körülmény az, hogy ha egy autót nem olyan alkatrésszel szerelnek, ami homológ. Lehet vakarózni, hogy jaj hát, rossz fényképet küldtünk az FIA-nak, és hát hogy ez az alkatrész nem jelentett előnyt. Homológ volt az alkatrész Loeb autójában az Ausztrál Ralin? Nem. Hát akkor megint csak viszontlátásra. És örüljön a Citroën, hogy nem zárták ki a komplett csapatot a versenyből.

Quesnel nem említette meg a Szardínia Ralit, ahol Loeb két perc büntetést kapott, mert úgy ment gyorsaságin, hogy navigátorának, Daniel Elenának nem volt bekapcsolva a biztonsági öve. Vagyis Loeb veszélyeztette navigátora életét, amiért megint csak nem lett volna túl súlyos büntetés, ha kizárják. Mellesleg azt a versenyt is Ford nyerte, és szegény Latvala nem tehet róla, hogy a Citroën versenyzői addig bénáztak, amíg nem tudtak vele lépést tartani. Talán meg kellett volna állnia a gyorsaságin, bevárni Loeböt, hogy újra kezdjék a versenyt, mert akkor az normális körülmény lett volna?

Szóval lefordítva Quesnel szavait, ha a versenyző vagy a csapata bénázik, akkor az nem normális körülmény. Én ezzel sem értek egyet. A versenyző, a navigátora és a csapata is hibázhat. Még ha Loebről és a Citroënről is van szó. A rali erről szól. Aki kevesebbet hibázik, az nyer a végén.

Amellett, hogy minden tiszteletem Olivier Quesnelé és Sébastien Loebé is – és egy szóval sem vitatom, hogy megérdemelten lettek világbajnokok – ez a nyilatkozat csak arra volt jó, hogy emlékeztesse a világot, mennyit is hibázott tavaly a Citroën és Loeb. És hogy mennyire az FIA jóindulatán múlt az, hogy Loeb tavaly világbajnok lett, mert ha a nem homológ alkatrész miatt kizárják őket Ausztráliában, akkor most Hirvonen lenne a világbajnok, és akkor aztán lehetne magyarázkodni, hogy mi volt normális körülmény.

Persze azért nem gondolom, hogy Quesnel sem rossz fiú, lenne, de ebben az esetben bölcsebben tette volna, ha hallgat.

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.