Ha csendben maradt volna…

Elég érdekes nyilatkozatott tett Olivier Quesnel, a Citroën Racing vezetője a wrc.com-on:

„A tavalyi évről azt mondhatom, hogy a Ford csak egy versenyt nyert rendes körülmények között, Finnországban. Görögországban Seb kicsúszott. Lengyelországban problémánk volt, Ausztráliában megbüntettek. Finnországban kikaptunk, ez tény” – nyilatkozta Quesnel.

Érdekes, nem?

Mert én eddig úgy tudtam, hogy a versenyt rendes körülmények között az nyeri, aki a végén (a büntetésekkel együtt) a legrövidebb idő alatt teljesíti a távot. Legalábbis valami ilyesmi szerepel a versenykiírásban.

Persze az egy versenyen nem nevezhető rendes körülménynek, ha valaki kicsúszik. Mert az ugye már nem is rendes versenyző. És hát ha Hirvonen nem csúszik ki egy versenyen, Loeb viszont igen, akkor ki volt jobb azon a versenyen?

Ha egy csapatnak gondja van, az sem rendes körülmény persze. Az viszont tény, hogy ha valaki kicsúszik, kihagy négy gyorsaságit, és úgy csatlakozik újra a versenyhez, akkor az tényleg nem rendes körülmény. A rali eredeti szabályai szerint Loebnek Lengyelországban csomagolnia kellett volna, és viszlát pontszerzés, és ezzel együtt viszlát világbajnoki cím. Ha valaki kihagy négy gyorsaságit és úgy végez a hetedik helyen, az számomra tényleg nem rendes körülmény, ezzel egyet értek.

De a legkevésbé rendes körülmény az, hogy ha egy autót nem olyan alkatrésszel szerelnek, ami homológ. Lehet vakarózni, hogy jaj hát, rossz fényképet küldtünk az FIA-nak, és hát hogy ez az alkatrész nem jelentett előnyt. Homológ volt az alkatrész Loeb autójában az Ausztrál Ralin? Nem. Hát akkor megint csak viszontlátásra. És örüljön a Citroën, hogy nem zárták ki a komplett csapatot a versenyből.

Quesnel nem említette meg a Szardínia Ralit, ahol Loeb két perc büntetést kapott, mert úgy ment gyorsaságin, hogy navigátorának, Daniel Elenának nem volt bekapcsolva a biztonsági öve. Vagyis Loeb veszélyeztette navigátora életét, amiért megint csak nem lett volna túl súlyos büntetés, ha kizárják. Mellesleg azt a versenyt is Ford nyerte, és szegény Latvala nem tehet róla, hogy a Citroën versenyzői addig bénáztak, amíg nem tudtak vele lépést tartani. Talán meg kellett volna állnia a gyorsaságin, bevárni Loeböt, hogy újra kezdjék a versenyt, mert akkor az normális körülmény lett volna?

Szóval lefordítva Quesnel szavait, ha a versenyző vagy a csapata bénázik, akkor az nem normális körülmény. Én ezzel sem értek egyet. A versenyző, a navigátora és a csapata is hibázhat. Még ha Loebről és a Citroënről is van szó. A rali erről szól. Aki kevesebbet hibázik, az nyer a végén.

Amellett, hogy minden tiszteletem Olivier Quesnelé és Sébastien Loebé is – és egy szóval sem vitatom, hogy megérdemelten lettek világbajnokok – ez a nyilatkozat csak arra volt jó, hogy emlékeztesse a világot, mennyit is hibázott tavaly a Citroën és Loeb. És hogy mennyire az FIA jóindulatán múlt az, hogy Loeb tavaly világbajnok lett, mert ha a nem homológ alkatrész miatt kizárják őket Ausztráliában, akkor most Hirvonen lenne a világbajnok, és akkor aztán lehetne magyarázkodni, hogy mi volt normális körülmény.

Persze azért nem gondolom, hogy Quesnel sem rossz fiú, lenne, de ebben az esetben bölcsebben tette volna, ha hallgat.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax