Hänninen nyert, Meeke kiesett – Szardínia Rali

Juho Hänninen nyerte a Szardínia Ralit, amivel zsinórban a harmadik győzelmét szerezte a Skodának, és egyben ő lett az első versenyző, aki az idén duplázni tudott.

Heroikus küzdelem után lett második Paolo Andreucci a Peugeot Italia 207-esével, miután az utolsó három gyorsaságin tizedmásodpercre menő csatát vívott a Skoda gyári versenyzőjével, Jan Kopeckyvel, de végül előnyéből 2,6 másodpercet meg tudott tartani.

Szombaton még Andreucci állt az élen, de vasárnap az első körben túl puha futómű beállítással lépett pályára, ami miatt könnyedén átugrotta őt Hänninen és Meeke is. Ezek után úgy tűnt, hogy a két versenyző között fog eldőlni a verseny, főleg miután Meeke a kilencedik szakaszon 3,6 másodpercre csökkentette hátrányát. A brit versenyző azonban a tizedik gyorsaságin lecsúszott az útról és egy fának ütközve az oldalán állt meg a Peugeot.

Hänninen számára innen egyenes út vezetett a győzelemhez. Sőt nagyon úgy nézett ki, hogy a Skoda kettős győzelmet is tud aratni, miután Kopecky a délelőtti három gyorsaságin fél percről 4,3 másodpercre csökkentette hátrányát Andreuccival szemben. Az olasz azonban a második körben nem adta magát és bár Kopecky az utolsó gyorsasági előtt 1,8 másodpercre közelítette, a mindent eldöntő szakaszt Andreucci nyerte és 2,6 másodperc előnnyel Kopecky előtt a második helyen végzett.

Miután az élmezőny nagy része már szombaton kiesett, Thierry Neuville hozta be a negyedik helyre Peugeot-ját, aki. Bruno Magalhaes a szombati fékhibája után vasárnap már tudott támadni és a tizedik helyről az ötödikre kapaszkodott fel.

Teemu Arminen lett a legjobb N-es versenyző, aki Subarujával a figyelemre méltó hatodik helyet szerezte meg. PG Andersson már éppen kezdte őt befogni, amikor a tizedik gyorsaságin féltengelytörés miatt kiesett Evo X-es Mitsubishijével.

A kétkerekesek versenyét a brit Harry Hunt nyerte egy R2-es Ford Fiestával, miután az egyetlen magyar részvevő Vizin Laci bácsi szombaton egy vízátfolyásnál esett ki a második helyről, a versenyt vezető Kaspar Koitla pedig vasárnap borult fel.

A bajnokságban Hänninen tovább növelte előnyét és 42 ponttal vezet, 31 pontos csapattársa, Kopecky előtt. A Szardínián balesetet szenvedő Wilks 25 ponttal megőrizte harmadik helyét, a negyedikre viszont Magalhaes jött fel 17 egységgel. Meeke számára egyre távolabb kerül a bajnoki cím megvédésének reménye, hiszen az eddigi öt futamból csak kettőt fejezett be és 15 ponttal az ötödik helyen áll.

A Peugeot legnagyobb igyekezete ellenére sem tudott szépíteni a gyártók versenyében, ahol a Skoda most is hárommal több pontot szerzett és 80 egységgel áll az élen, míg a franciák 46 ponttal másodikok.

A Szardínia Rali végeredménye:

  1. Hänninen–Markkula, Skoda Fabia S2000, 2:31:28,6
  2. Andreucci–Andreussi, Peugeot 207 S2000, +35,6
  3. Kopecky–Stary, Skoda Fabia S2000, +38,2
  4. Neuville–Klinger, Peugeot 207 S2000, +5:58,6
  5. Magalhaes–Magalhaes, Peugeot 207 S2000, +9:55,8
  6. Arminen–Nikkola, Subaru Impreza, +10:12,3
  7. Ricci–Barone, Subaru Impreza, +11:33,4
  8. Batistini–Pisano, Peugeot 207 S2000, +11:58,1
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax