Hideg Ádám

Hideg Ádám: A váz és a gumi is jó volt

Változatlanul motorerőhátránnyal küzd Hideg Ádám. A HUMDA Academy versenyzője a Champions of the Future nyitófutamán, Valenciában is mindent megtett a jó szereplésért, amelyet most egy előfutam nyolcadik helyezés jelentett. 

A spanyolországi Valenciában vette kezdetét a Champions of the Future (CF) sorozat, amely az FIA gokart Európa-bajnokság társrendezvénye és a futamait két héttel az Eb előtt, ugyanazokon a pályákon rendezik. 

Az OK mezőny meglepően erős volt, 76-an neveztek, amelynek köszönhetően összesen öt előfutamot rendeztek. 

A Sodikart gyári csapata a CF és az Eb-futamokra koncentrál, ezért a verseny előtt két héttel három napon keresztül teszteltek a valenciai pályán. Az akkor talált beállításokon minimálisat kellett változtatni a felgumizott és a teszthez képest melegebb aszfaltra. 

Ez volt az első alkalom, hogy Hideg Ádám OK kategóriában MG gumikon versenyzett, de az abroncs működését a teszten sikerült kitapasztalnia, így ez sem okozott neki problémát. 

Fotó: Hideg Team // Hideg Ádám

A verseny előtti szabadedzéseken jó volt a tempója, egy második és egy első helyet is szerzett. Igaz, utóbbit új gumival érte el. Az időmérő előtti utolsó edzésen azonban érezhető volt, hogy a korábbi versenyekhez hasonlóan most is motorerőhátránnyal küzd. Az időmérőn a 43. helyen végzett. 

Az első előfutamán fennakadt a gáz, ami miatt kiesett. A hétvége legjobb eredményét a második előfutamban érte el, amelyben a 8. helyig tudott felkapaszkodni. 

Nagyon jók voltak a rajtjai és az első körös helyezkedése – kivéve egy alkalmat, amikor a rajtnál nem indult be a motorja –, de az első körben megnyert pozíciókat a futamok során rendre elveszítette. Az elődöntőben a 21. helyen végzett, a döntő előtti összesítettben 43. lett, így nem jutott döntőbe. 

Fotó: Hideg Team // Hideg Ádám

„Nehéz értékelni a hétvégét, mert mindent megtettünk, de az egyenesekben kikerültek – mondta Hideg Ádám. – A verseny előtti teszt jól sikerült, már az alapbeállításaink is jók voltak. Az MG gumi sem okozott gondot. Új szettekkel gyors voltam, a kopottakon talán egy kicsit több tempót veszítettem, mint szerettem volna, de szerintem a váz és a gumik is rendben voltak. 

A szabadedzések alatt még bizakodó voltam, egyet megnyertem, egyszer második voltam a csoportomban, de amint feltekerték mindenkinek a motorját, hátrányba kerültem. 

Pozitívuma volt a hétvégének, hogy a rajtjaim jól sikerültek, az első körös helyezkedésem is jó volt. Az eredménnyel természetesen nem vagyok elégedett. Ennél sokkal jobbra vagyunk képesek, akár a Sodikart csapata, akár én is.“

A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által támogatott Hideg Ádám négyhetes verseny és tesztprogram után most egy hét pihenőt kap, hogy az iskolai kötelezettségeinek is eleget tehessen. A következő versenye március 23–26-án lesz, szintén Valenciában, ahol az FIA Európa-bajnokság nyitófutamát rendezik. Addig a pályán teszttilalom van. 

Hideg Ádám, OK eredmények
Champions of the Future 1. futam, Valencia (Spanyolország), 2023. március 9–12.

Résztvevők: 76
Időmérő csoport: 15.
Időmérő: 43.
AB előfutam: 24. (kiesett)
AE előfutam: 8.
AD előfutam: 14.
AC előfutam: 16.
AF előfutam: 11.
Előfutamok összesített: 41.
A Elődöntő: 21.
Döntő előtti összesített: 43.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax