Hirvonen nyer, teljes Ford dobogó – Svéd Rali harmadik nap

Mikko Hirvonen nyerte a Svéd Ralit mindössze 6,5 másodperc előnnyel a verseny legnagyobb meglepetését szolgáltató 23 éves Mads Östberg előtt. Miután a harmadik helyet drámai csatában Jari-Matti Latvala szerezte meg, a Ford az új WRC-k első versenyén a teljes dobogót kibérelte magának.

A gyári Citroënnel Sébastien Ogier szerezte meg a negyedik helyet, Petter Solberg az utolsó napon lengéscsillapító hiba miatt veszítette el a harmadikat és végzett az ötödiken, míg a világbajnoki cím védője, Sébastien Loeb az első öt versenyzőtől jócskán lemaradva, csak hatodik lett.

Némi vigaszt nyújtott a Citroën-csapatnak, hogy az utolsó, élőben közvetített gyorsasági szakaszt, amiért az idén plusz pontok járnak, Ogier nyerte Loeb és Latvala előtt.

A verseny első két napján az elsőnek rajtolók voltak hátrányban, pénteken a mély hó, szombaton pedig a keskenyre kijárt nyom miatt. Vasárnap azonban fordult a kocka és az első autók által felvert hó okozott problémát a látási viszonyokban. Mikko Hirvonen így meg tudta tartani szombati előnyét és egy év után újra rali világbajnoki futamot nyert.

Még az utolsó napon is komoly nyomást gyakorolt rá a fiatal norvég versenyző, Mads Östberg, aki második helyével pályafutása legjobb eredményét érte el a Stobart–Ford színeiben. (Korábbi legjobb eredménye a 2009-es Portugál Ralin hatodik helyezése volt.)

Szombat este még a harmadik helyen állt Petter Solberg, aki azonban vasárnap a törött lengéscsillapító miatt veszített sok időt, amivel előbb a negyedik helyre esett vissza, majd az utolsó gyorsaságin újra lelassult autója, így végül ötödik lett.

Solberg után a dobogó alsó foka Sébastien Ogier-nek állt, ám a francia versenyző egy kicsúszással tovább is passzolta azt Jari-Matti Latvalának.

Sébastien Loeb az első napon veszített sok időt, amikor a mély hóban nyomot kellett vágnia, de két defektje sem volt a segítségére, így csak a hatodik helyet tudta megszerezni, ami a 2009-es Lengyel Rali óta a legrosszabb eredménye.

Több gyorsaságit is nyert PG Andersson, de egy oldalra billenés, egy defekt és a kormány szervo hibája miatt végül csak hetedik lett. Többé-kevésbé jó versenyt futott Kimi Räikkönen, aki több gyorsasági szakaszon is az első ötben autózott, végül pedig a nyolcadik helyet szerezte meg.

Matthew Wilson lett a kilencedik, Khalid Al-Qassimi pedig a tizedik. A legjobb Szuper–2000-es autóval Patrik Sandell a 11. helyen végzett.

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.