Hirvonen nyer, teljes Ford dobogó – Svéd Rali harmadik nap

Mikko Hirvonen nyerte a Svéd Ralit mindössze 6,5 másodperc előnnyel a verseny legnagyobb meglepetését szolgáltató 23 éves Mads Östberg előtt. Miután a harmadik helyet drámai csatában Jari-Matti Latvala szerezte meg, a Ford az új WRC-k első versenyén a teljes dobogót kibérelte magának.

A gyári Citroënnel Sébastien Ogier szerezte meg a negyedik helyet, Petter Solberg az utolsó napon lengéscsillapító hiba miatt veszítette el a harmadikat és végzett az ötödiken, míg a világbajnoki cím védője, Sébastien Loeb az első öt versenyzőtől jócskán lemaradva, csak hatodik lett.

Némi vigaszt nyújtott a Citroën-csapatnak, hogy az utolsó, élőben közvetített gyorsasági szakaszt, amiért az idén plusz pontok járnak, Ogier nyerte Loeb és Latvala előtt.

A verseny első két napján az elsőnek rajtolók voltak hátrányban, pénteken a mély hó, szombaton pedig a keskenyre kijárt nyom miatt. Vasárnap azonban fordult a kocka és az első autók által felvert hó okozott problémát a látási viszonyokban. Mikko Hirvonen így meg tudta tartani szombati előnyét és egy év után újra rali világbajnoki futamot nyert.

Még az utolsó napon is komoly nyomást gyakorolt rá a fiatal norvég versenyző, Mads Östberg, aki második helyével pályafutása legjobb eredményét érte el a Stobart–Ford színeiben. (Korábbi legjobb eredménye a 2009-es Portugál Ralin hatodik helyezése volt.)

Szombat este még a harmadik helyen állt Petter Solberg, aki azonban vasárnap a törött lengéscsillapító miatt veszített sok időt, amivel előbb a negyedik helyre esett vissza, majd az utolsó gyorsaságin újra lelassult autója, így végül ötödik lett.

Solberg után a dobogó alsó foka Sébastien Ogier-nek állt, ám a francia versenyző egy kicsúszással tovább is passzolta azt Jari-Matti Latvalának.

Sébastien Loeb az első napon veszített sok időt, amikor a mély hóban nyomot kellett vágnia, de két defektje sem volt a segítségére, így csak a hatodik helyet tudta megszerezni, ami a 2009-es Lengyel Rali óta a legrosszabb eredménye.

Több gyorsaságit is nyert PG Andersson, de egy oldalra billenés, egy defekt és a kormány szervo hibája miatt végül csak hetedik lett. Többé-kevésbé jó versenyt futott Kimi Räikkönen, aki több gyorsasági szakaszon is az első ötben autózott, végül pedig a nyolcadik helyet szerezte meg.

Matthew Wilson lett a kilencedik, Khalid Al-Qassimi pedig a tizedik. A legjobb Szuper–2000-es autóval Patrik Sandell a 11. helyen végzett.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“