Historic bajnokavató lesz a Tatabánya Ralin

Két csoportban is a Tatabánya Ralin dől el a historic bajnoki cím. A dobogós helyezések pedig még három csoportban kiadók. A november 17-18-a között megrendezésre kerülő verseny lesz a historic bajnokság idei negyedik, egyben utolsó futama, amely a Vác Ralihoz hasonlóan egyszeres szorzóval szerepel a naptárban. A 11 nevező között érdekesség, hogy a C csoport bajnoka, a Wirtmann–Barna kettős ezúttal a Cosworth-motoros Escort „Brutal Turbóval” áll rajthoz, valamint, hogy a komlói futamot kihagyó három rali legenda, Kőváry Barna, Ördögh Mixi és Varga C. Zoltán is visszatér a historic mezőnyhöz.

Bár a historicban nem értékelik az abszolút sorrendet, csak az egyes korcsoportok helyezéseit, a versenyzők számára mindig komoly rangja van az abszolút első helynek. Erre a Tatabánya Ralin három páros pályázhat igen jó eséllyel. A Wirtmann–Barna kettős, Cosworth-motoros Mk1-essel, a Varga–Sirkó duó BMW M3-assal és a Kövesdán–Kerekes kettős Porsche 911 RS-sel.

Azonban nem csak rájuk érdemes figyelni, hiszen komoly csata várható a D csoportban, ahol a Kalapács–Kalapács és a Zsótér–Bertalan kettősöket mindössze két pont választja el egymástól, így akár azt is mondhatjuk, hogy a két opelos közül az lesz a bajnok, aki Tatabányán jobb helyezést ér el.

A bajnoki címért csak ők ketten vannak versenyben, de a harmadik helyre hárman – a Leitold–Bazsó, a Varga–Keresztes és a Kövesdán–Kerekes kettősök – is pályázhatnak.

A Replica kategóriában szintén nem dőlt el a bajnoki cím, amitől már csak egy karnyújtásra van az Endrődi–Kulcsár kettős a Tatra 613-assal, de ha a szerencse a Varga C–Sirkó kettős mellé áll, akár ők is megszerezhetik az év végi első helyet.

A C csoport bajnoki címe már eldőlt, de az idén meglehetősen peches Juhász–Rimár kettős egy jó eredménnyel még megszerezheti a bajnoki ezüstöt.

A közönség legnagyobb örömére a Komló Ralit kihagyó két legenda, Kőváry Barna és Ördögh Mixi is visszatérnek a Trabanttal, illetve az Escort XR3i-vel.

A TATABÁNYA RALI HISTORIC NEVEZÉSI LISTÁJA
310 Leitold Károly–Bazsó Ildikó           Fiat Abarth 131 Rally                    D3
303 Juhász Zsolt–Rimár Tamás              BMW 2002                                    C3
308 Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél     Opel Kadett C GTE                      D3
304 Zsótér Bertalan–Eigel Attila            Opel Ascona B                              D3
316 Varga C Zoltán–Sirkó Csaba           BMW E30 M3                               Replica
302 Kövesdán András–Kerekes József  Porsche 911 RS                             D4
320 Wirtmann Ferenc–Barna György    Ford Escort MK-1 Brutal Turbo   Replica
306 Varga István–Keresztes István        Volkswagen Scirocco                    D2
317 Endrődi Harri–Kulcsár Dániel         Tatra 613                                       Replica
314 Kőváry Barna–Tóth Zsolt                Trabant 601                                   D1
315 Ördögh Miklós–Imrik Tamás          Ford Escort XR3i                          E2

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG ÁLLÁSA HÁROM FUTAM UTÁN

1. (B) CSOPORT
1. Mekler László–Mekler Mikó Edit      Alfa Romeo Giulia Sprint GT       3

2. (C) CSOPORT
1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort MK1 RS2000            56
2. Tóth István–Kósa F./Hammer T.        Skoda 120S Rallye                        20,5
3. Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                                    14
4. Lukács Zsolt–Sárdi Zoltán                 Skoda 110R Rallye                       1

3. (D) CSOPORT
1. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél        Opel Kadet C GTE                       47,5
2. Zsótér Bertalan–Eigel Attila               Opel Ascona B                              45,5
3. Leitold Károly–Gábor/Leitoldné        Fiat Abarth 131 Rally                    22,5
4. Varga István–Keresztes István           Volkswagen Scirocco                    19,5
5. Dergez Attila–Luca Orsolya               VAZ 21011                                   19,5
6. Varga Roland–Varga Sándor             VAZ 21011/2106                          17,5
7. Kövesdán András–Jójárt/Kerekes      Porsche 911 RS                             17
8. Nagy István–Tóth Tibor                     Volkswagen Golf I                        13,5
9. Kátai Tamás–Bauer/Kása                   Fiat Abarth 124 Rally                    12
10. Hammer Tamás–dr. Szarvas Szilvia VAZ 21011                                   6
11. Királyvári Gábor–Szám Béla            Wartburg 353 WR                         5,5
12. Kővári Barna–Tóth Zsolt                  Trabant 601                                   4
13. Kacsári György–Kacsári Balázs       Fiat 131 Racing                             1,5

4. (D) CSOPORT
1. Ördögh Miklós–Imrik Tamás             Ford Escort XR3i                          15,5

REPLICA KUPA
1. Endrődi Harri–Kulcsár Dániel            Tatra 613                                       23
2. Bánkúti Krisztián–Vukics Balázs       Fiat 131 Abarth Rally                    15
3. Varga „C” Zoltán–Sirkó Csaba          BMW E30 M3                               10

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA
2012. május 31-június 2.  46. Mecsek Historic Rali (1,5-szörös szorzó)
2012. szeptember 29-30.  III. PM Peugeot Vác Rali (1-szeress szorzó)
2012. október 20-21.  Baranya Kupa 2012 (1,5-szörös szorzó)
2012. november 17-18. Tatabánya Rali (1-szeress szorzó)

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Zagyva Dorka: Zagyvaróna csodálatos gyorsasági

Rengeteget tanult Zagyva Dorka pályafutása első ORB2-es és egyben első komoly aszfaltos rallyversenyén, a Salgó Rallyn. Édesapjával, Zagyva Lajos csak a célba érkezésre és a tapasztaltszerzésre koncentráltak, ám ezt jócskán túl teljesítették, hiszen a Citroën C2 R2 Max-szal az abszolút értékelés 11., még az RC4-es kategória 7. helyén végeztek. 

„Nagyon boldog vagyok – kezdte Zagyva Dorka. – Régen versenyeztem már aszfalton, ilyen gyors és komoly pályákon pedig még soha sem mentem, ezért nagyon izgultam a verseny előtt.

A két pálya közül Szuhától tartottam egy kicsit, mert felhordásos, szűk, fák között kell menni… De amikor először lejöttünk rajta, apával egymásra néztünk és azt mondtuk, ez nagyon jó pálya. Zagyvaróna pedig csodálatos: gyors, technikás, nagyon tudni kell rajta helyezkedni. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Ez első körben még egy kicsit tapogatóztam, de aztán egyre jobban kezdtem használni az autót. Be mertem menni tőre, tudtam improvizálni, alkalmazkodni a változó körülményekhez. Nagyon élveztem. 

Ha az időeredményünket nézed, akkor látszik, hogy van hová fejlődnöm, de így első lépésnek ez nagyon jó volt. Büszke vagyok apára is, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, és nem sokkal több rutinja van a navigálásban, mint nekem a vezetésben, ennek ellenére hibátlan munkát végzett.

A következő verseny a Mecsek Rally lehet, ami közvetlenül a szóbeli érettségi után lesz. Nem tudom, hogy bevállaljuk-e. Utána viszont szeretnék minél többet időt autóban tölteni, minél többet tanulni a rallyról.

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Köszönöm mindenkinek, aki lehetővé tette, hogy elrajtoljak életem első Salgó Rallyján, köszönöm a szurkolást, a jókívánságokat, a lájkokat. Nagyon jól estek.“

Dorkánál csak édesapja, Zagyva Lajos volt elégedettebb, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, de úgy tűnik nem az utolsó, hiszen nagyon megtetszettek neki a pályák. 

„Nagyon pozitív tapasztalatokkal és mondhatom azt is, hogy élményekkel lettem gazdagabb – mondta. – Dorka ahhoz képest, hogy élete első ORB2-es versenye volt és most ment először gyors, valódi aszfaltos pályákon, szerintem nagyon jól teljesített. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Az első körben tapogatóztunk. Megbeszéltük, hogy nem megyünk gyorsan, a tapasztalatszerzés a cél, de Dorka betegesen nézi az időket. Szerinte nagyon rosszul jöttünk, de mondtam, hogy ne foglalkozzon vele. 

Zagyvarónán első körben 10:16-ot jöttünk, másodikban 10:04-et, harmadikban 9:59-et. Ez még messze nem pályacsúcs, de látszik rajta az egyenletes fejlődés.

Ami engem illet, rettenetesen koncentráltam a számolásra, de a navigálásra is. A gyorsaságin csak az itinert tudtam diktálni, ott semmire nem volt idő, hogy itt engedd ki, vagy oda helyezkedj. Etapon meg tudtuk beszélni a tapasztaltainkat, de már közel van Dorka ahhoz, hogy egy profi navigátor többet tud segíteni neki, mint én. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Bármennyire is hihetetlen, még én sem versenyeztem a Salgó Rallyn. Valahogy mindig kimaradt, de már látom, hogy nagy hiba volt. Mind a két pálya nagyon tetszett, nekem Szuha talán még jobban. Az pedig, hogy többször is keresztezzük a Zagyva folyót, megint csak nagyon különleges dolog volt számomra. Szerintem nem most jártam itt utoljára. 

Ahogy Dorka is mondta, a következő hetekben a tanulásra koncentrál, az a fontosabb. Ha az érettségi után készen áll a Mecsek Rallyra, akkor ott indulunk, ha nem, akkor megyünk a következő versenyen.“

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.