Historic Rali Bajnokság – Kemény szezonnyitó

Öt nevezővel, de végül csak négy résztvevővel rajtolt az idei Országos Historic Rali Bajnokság, a Valvoline–Start Autó Ralin. A versenyzőket mindkét nap külön értékelték, így a historic mezőnye már két futamon van túl. A várakozásoknak megfelelően mindkét versenyt a Wirtmann–Schneer páros nyerte.

Meglehetősen nehéz körülmények közepette zajlott az szezonnyitó két Országos Historic Rali bajnoki futam, hiszen az egri pályák egy része nagyon rossz állapotban volt. Bár hivatalosan aszfalt versenyként került megrendezésre, helyenként a pálya minősége inkább murvás szakaszokra emlékeztetett. Az autók alja többször is leért, ami komoly károkat tett bennük.

Az öt nevező közül a Gáll Csaba–Kiss Roland párost csak a rajtdobogón láthattuk, ugyanis a rég óta hirdetett Opel Asconát egy vevő a helyszínen megvette, így Gáll szombaton már nem tudott vele elrajtolni.

Az abszolút értékelésben így a Wirtmann–Schneer párosnak nem nagyon volt ellenfele, és simán nyerték mind a szombati, mind pedig a vasárnapi értékelést. Persze csak az időeredményeket tekintve volt sima a győzelmük, hiszen pályafutásuk egyik legnehezebb versenyét teljesítették.

„Ez volt pályafutásom legnehezebb versenye” – mondta Wirtmann a célban. „Borzasztóan rossz minőségűek voltak az utak. Hiába volt nagyrészük autópálya simaságú, ahol rossz volt az út minősége, az nagyon szétverte a kocsit. Három felnit kellett eldobnunk, a kartervédőnk folyamatosan leért, leütöttük a kartert. Szerintem nem lett volna szabad ilyen utakra ráengedni a mezőnyt.”

Az első napon a második, míg vasárnap a harmadik helyet szerezte meg a Varga István–Keresztes István páros az elnyűhetetlen Volkswagen Sciroccóval. Nekik is volt műszaki problémájuk, illetve a szalagkorlát közlekedésével nem voltak kibékülve.

„Az első nap két gyorsaságit kuplung nélkül mentünk, vasárnap reggelre sikerült megcsinálnunk” – mondta Varga István. „A második napot egy megforgással kezdtük. Az volt a baj, hogy az aszfaltot már nem is láttuk, a murva (kihordás) pedig olyan volt, mintha csapágygolyón mennénk. A szalagkorlátok meg elég veszélyesen közlekednek errefelé. Mi megyünk hatvannal, a szalagkorlát meg 120-szal jön velünk szembe. Az utolsó körben a kipufogócsonk tömítésünk is tönkrement, de bezörögtünk a célba. Itt vagyunk, mi kell ennél több?”

A mezőny egyetlen olyan tagja volt a Varga Roland–Varga Sándor kettős, akik minden probléma nélkül úszták meg a versenyt. Sőt, a Zsigulis páros még a mások által annyit kritizált murvakihordásokat is élvezte. Az első napot a harmadik, a másodikat pedig a negyedik helyen zárták.

„Az autó tökéletes működött, csak benzint és vizet kellett beletöltenünk” – mondta Varga Roland. „Ez az N-es csoda mindent kibír. A pályák mocskosak voltak, de nagyon élveztük. Egyedül az okozott egy kis problémát, amikor a nézők kövekből egy kupacot építettek elénk az úton. Ezen átmentünk és háromszáz méteren keresztül szedtem össze az autót.”

Már a verseny előtti napok is kalandosra sikeredtek a Nagy István–Tóth Tibor kettősnek, akik csütörtökön még autót építettek, szombaton váltó hiba miatt kiestek, vasárnap azonban a második helyen végeztek.

„Csütörtökön összetörtük az autót, és egész éjszaka szereltünk” – mondta Nagy István. „Szombaton a harmadik gyorsaságin a váltónk tönkre ment és kiestünk. Este sikerült megjavítani, a második napunk zökkenőmentes volt, de lehetett volna jobb is.”

Az Országos Historic Rali Bajnokság következő futamát Miskolcon rendezik, április 23-24. között.

A VALVOLINE–START AUTÓ RALI, HISTORIC VÉGEREDMÉNYE

1. FUTAM, SZOMBAT

1. Wirtmann Ferenc–Schneer László, Ford Escort Mk1 RS2000, 51:47,8

2. Varga István–Keresztes István, Volkswagen Scirocco, 56:43,9

3. Varga Roland–Varga Sándor, Lada 2101 Gr 2, 1:01:32,7

2. FUTAM, VASÁRNAP

1. Wirtmann Ferenc–Schneer László, Ford Escort Mk1 RS2000,  42:24,4

2. Nagy István–Tóth Tibor, Volkswagen Golf, 43:50,6

3. Varga István–Keresztes István, Volkswagen Scirocco, 47:50,9

4. Varga Roland–Varga Sándor, Lada 2101 Gr 2, 51:22,3

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.