Historic Rali Bajnokság – Kemény szezonnyitó

Öt nevezővel, de végül csak négy résztvevővel rajtolt az idei Országos Historic Rali Bajnokság, a Valvoline–Start Autó Ralin. A versenyzőket mindkét nap külön értékelték, így a historic mezőnye már két futamon van túl. A várakozásoknak megfelelően mindkét versenyt a Wirtmann–Schneer páros nyerte.

Meglehetősen nehéz körülmények közepette zajlott az szezonnyitó két Országos Historic Rali bajnoki futam, hiszen az egri pályák egy része nagyon rossz állapotban volt. Bár hivatalosan aszfalt versenyként került megrendezésre, helyenként a pálya minősége inkább murvás szakaszokra emlékeztetett. Az autók alja többször is leért, ami komoly károkat tett bennük.

Az öt nevező közül a Gáll Csaba–Kiss Roland párost csak a rajtdobogón láthattuk, ugyanis a rég óta hirdetett Opel Asconát egy vevő a helyszínen megvette, így Gáll szombaton már nem tudott vele elrajtolni.

Az abszolút értékelésben így a Wirtmann–Schneer párosnak nem nagyon volt ellenfele, és simán nyerték mind a szombati, mind pedig a vasárnapi értékelést. Persze csak az időeredményeket tekintve volt sima a győzelmük, hiszen pályafutásuk egyik legnehezebb versenyét teljesítették.

„Ez volt pályafutásom legnehezebb versenye” – mondta Wirtmann a célban. „Borzasztóan rossz minőségűek voltak az utak. Hiába volt nagyrészük autópálya simaságú, ahol rossz volt az út minősége, az nagyon szétverte a kocsit. Három felnit kellett eldobnunk, a kartervédőnk folyamatosan leért, leütöttük a kartert. Szerintem nem lett volna szabad ilyen utakra ráengedni a mezőnyt.”

Az első napon a második, míg vasárnap a harmadik helyet szerezte meg a Varga István–Keresztes István páros az elnyűhetetlen Volkswagen Sciroccóval. Nekik is volt műszaki problémájuk, illetve a szalagkorlát közlekedésével nem voltak kibékülve.

„Az első nap két gyorsaságit kuplung nélkül mentünk, vasárnap reggelre sikerült megcsinálnunk” – mondta Varga István. „A második napot egy megforgással kezdtük. Az volt a baj, hogy az aszfaltot már nem is láttuk, a murva (kihordás) pedig olyan volt, mintha csapágygolyón mennénk. A szalagkorlátok meg elég veszélyesen közlekednek errefelé. Mi megyünk hatvannal, a szalagkorlát meg 120-szal jön velünk szembe. Az utolsó körben a kipufogócsonk tömítésünk is tönkrement, de bezörögtünk a célba. Itt vagyunk, mi kell ennél több?”

A mezőny egyetlen olyan tagja volt a Varga Roland–Varga Sándor kettős, akik minden probléma nélkül úszták meg a versenyt. Sőt, a Zsigulis páros még a mások által annyit kritizált murvakihordásokat is élvezte. Az első napot a harmadik, a másodikat pedig a negyedik helyen zárták.

„Az autó tökéletes működött, csak benzint és vizet kellett beletöltenünk” – mondta Varga Roland. „Ez az N-es csoda mindent kibír. A pályák mocskosak voltak, de nagyon élveztük. Egyedül az okozott egy kis problémát, amikor a nézők kövekből egy kupacot építettek elénk az úton. Ezen átmentünk és háromszáz méteren keresztül szedtem össze az autót.”

Már a verseny előtti napok is kalandosra sikeredtek a Nagy István–Tóth Tibor kettősnek, akik csütörtökön még autót építettek, szombaton váltó hiba miatt kiestek, vasárnap azonban a második helyen végeztek.

„Csütörtökön összetörtük az autót, és egész éjszaka szereltünk” – mondta Nagy István. „Szombaton a harmadik gyorsaságin a váltónk tönkre ment és kiestünk. Este sikerült megjavítani, a második napunk zökkenőmentes volt, de lehetett volna jobb is.”

Az Országos Historic Rali Bajnokság következő futamát Miskolcon rendezik, április 23-24. között.

A VALVOLINE–START AUTÓ RALI, HISTORIC VÉGEREDMÉNYE

1. FUTAM, SZOMBAT

1. Wirtmann Ferenc–Schneer László, Ford Escort Mk1 RS2000, 51:47,8

2. Varga István–Keresztes István, Volkswagen Scirocco, 56:43,9

3. Varga Roland–Varga Sándor, Lada 2101 Gr 2, 1:01:32,7

2. FUTAM, VASÁRNAP

1. Wirtmann Ferenc–Schneer László, Ford Escort Mk1 RS2000,  42:24,4

2. Nagy István–Tóth Tibor, Volkswagen Golf, 43:50,6

3. Varga István–Keresztes István, Volkswagen Scirocco, 47:50,9

4. Varga Roland–Varga Sándor, Lada 2101 Gr 2, 51:22,3

Wirtmann Ferenc

Wirtmann: Kuplung, szuperrally, de így is élveztük

Kalandos versenye volt Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek a Salgó Rallyn. Az Országos Historic Rallybajnokság második futamán az első öt szakaszt megnyerték és vezették a versenyt, amikor elromlott a Ford Escort Mk II-es kuplungja, így a napi utolsó szakaszt ki kellett hagyniuk. Szombaton szuperrallyval visszaálltak, de a kihagyott gyorsasági miatt annyi büntetést kaptak, hogy az abszolút értékelésben a nyolcadik, D csoportban pedig az ötödik helyre tudtak felkapaszkodni.

Jó versenyt ígért Wirtmann Ferenc a Salgó Rallyra és a műszaki hibájuk ellenére is azt gondolja, nem tévedett az előrejelzéssel. 

„Tényleg jó verseny volt, jó pályákkal – mondja. – Ceredet nem kell bemutatni, az egyik legjobb magyar gyorsasági. Kazár rettentő gyors, bár most megnövelték a hosszát. A másik két pályát Katalinaknaként ismerjük. Elég durva, de igazi rally gyorsasági. Sok volt a murvafelhordás, a sár, verseny közben is esett az eső, mégis kevés defekt volt. Mi Jotival nagyon élveztük a pályákat. 

Az első öt gyorsaságit megnyertük, de már az elején probléma volt a kuplunggal, nem emelt ki. A hatodik szakaszon nem mertünk elrajtolni, mert ha bent maradunk a pályán, akkor vége a versenyünknek. Inkább bementünk a szervizparkba, ahol kicseréltük a kuplungot, így másnap folytatni tudtuk a versenyt.“

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A szuperrallyt azonban a historic szabálya komolyan bünteti. 

„A historic sajátos szabálya szerint, ha ez első nap kiesel, akkor az addigi eredményeidet törlik és a kategória utolsó idejét kapod, plusz kihagyott gyorsaságinként öt percet – vette át a szót Kerekes Joti. – Ez nekünk összességében több mint 15 perc büntetést jelentett, de legalább versenyben maradtunk. Mivel szuperrallyztunk, a megszerzett pontjainkat is felezik, így számításaink szerint három pontot kaptunk, ami még mindig több, mint ha kiesetünk volna.“

A verseny második napján, szombaton így már nem kellett sietnie a párosnak és előkerültek a használt gumik is. 

„Előszedtük az összes kopott gumit, amit egyébként versenyre már nem raktunk volna fel, és elhasználtuk őket – mondta Wirtmann. – Zagyvarónát mind a háromszor megnyertük. Szuhára nem voltak jók a széles gumik, de mivel gyakorlatilag nem számított az időeredményünk, fent hagytuk őket és azzal mentünk. Ott mind a kétszer kikaptunk. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Abszolútban 8., D csoportban 5., D3-as kategóriában pedig 4.-ek lettünk. Ennyit tudtunk kihozni a versenyből. A Mecsek Rally előtt át kell néznünk a kuplungot és a hidraulikát is. Amint megvan a hiba oka, tudjuk orvosolni. Remélem, a másik magyar klasszikus versenyen, Pécsen az eredményünk is jobb lesz. De ha csak annyira élvezzük Jotival, mint a Salgót, akkor már elégedettek leszünk.“ 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax