Historic Rali Bajnokság – Kemény szezonnyitó

Öt nevezővel, de végül csak négy résztvevővel rajtolt az idei Országos Historic Rali Bajnokság, a Valvoline–Start Autó Ralin. A versenyzőket mindkét nap külön értékelték, így a historic mezőnye már két futamon van túl. A várakozásoknak megfelelően mindkét versenyt a Wirtmann–Schneer páros nyerte.

Meglehetősen nehéz körülmények közepette zajlott az szezonnyitó két Országos Historic Rali bajnoki futam, hiszen az egri pályák egy része nagyon rossz állapotban volt. Bár hivatalosan aszfalt versenyként került megrendezésre, helyenként a pálya minősége inkább murvás szakaszokra emlékeztetett. Az autók alja többször is leért, ami komoly károkat tett bennük.

Az öt nevező közül a Gáll Csaba–Kiss Roland párost csak a rajtdobogón láthattuk, ugyanis a rég óta hirdetett Opel Asconát egy vevő a helyszínen megvette, így Gáll szombaton már nem tudott vele elrajtolni.

Az abszolút értékelésben így a Wirtmann–Schneer párosnak nem nagyon volt ellenfele, és simán nyerték mind a szombati, mind pedig a vasárnapi értékelést. Persze csak az időeredményeket tekintve volt sima a győzelmük, hiszen pályafutásuk egyik legnehezebb versenyét teljesítették.

„Ez volt pályafutásom legnehezebb versenye” – mondta Wirtmann a célban. „Borzasztóan rossz minőségűek voltak az utak. Hiába volt nagyrészük autópálya simaságú, ahol rossz volt az út minősége, az nagyon szétverte a kocsit. Három felnit kellett eldobnunk, a kartervédőnk folyamatosan leért, leütöttük a kartert. Szerintem nem lett volna szabad ilyen utakra ráengedni a mezőnyt.”

Az első napon a második, míg vasárnap a harmadik helyet szerezte meg a Varga István–Keresztes István páros az elnyűhetetlen Volkswagen Sciroccóval. Nekik is volt műszaki problémájuk, illetve a szalagkorlát közlekedésével nem voltak kibékülve.

„Az első nap két gyorsaságit kuplung nélkül mentünk, vasárnap reggelre sikerült megcsinálnunk” – mondta Varga István. „A második napot egy megforgással kezdtük. Az volt a baj, hogy az aszfaltot már nem is láttuk, a murva (kihordás) pedig olyan volt, mintha csapágygolyón mennénk. A szalagkorlátok meg elég veszélyesen közlekednek errefelé. Mi megyünk hatvannal, a szalagkorlát meg 120-szal jön velünk szembe. Az utolsó körben a kipufogócsonk tömítésünk is tönkrement, de bezörögtünk a célba. Itt vagyunk, mi kell ennél több?”

A mezőny egyetlen olyan tagja volt a Varga Roland–Varga Sándor kettős, akik minden probléma nélkül úszták meg a versenyt. Sőt, a Zsigulis páros még a mások által annyit kritizált murvakihordásokat is élvezte. Az első napot a harmadik, a másodikat pedig a negyedik helyen zárták.

„Az autó tökéletes működött, csak benzint és vizet kellett beletöltenünk” – mondta Varga Roland. „Ez az N-es csoda mindent kibír. A pályák mocskosak voltak, de nagyon élveztük. Egyedül az okozott egy kis problémát, amikor a nézők kövekből egy kupacot építettek elénk az úton. Ezen átmentünk és háromszáz méteren keresztül szedtem össze az autót.”

Már a verseny előtti napok is kalandosra sikeredtek a Nagy István–Tóth Tibor kettősnek, akik csütörtökön még autót építettek, szombaton váltó hiba miatt kiestek, vasárnap azonban a második helyen végeztek.

„Csütörtökön összetörtük az autót, és egész éjszaka szereltünk” – mondta Nagy István. „Szombaton a harmadik gyorsaságin a váltónk tönkre ment és kiestünk. Este sikerült megjavítani, a második napunk zökkenőmentes volt, de lehetett volna jobb is.”

Az Országos Historic Rali Bajnokság következő futamát Miskolcon rendezik, április 23-24. között.

A VALVOLINE–START AUTÓ RALI, HISTORIC VÉGEREDMÉNYE

1. FUTAM, SZOMBAT

1. Wirtmann Ferenc–Schneer László, Ford Escort Mk1 RS2000, 51:47,8

2. Varga István–Keresztes István, Volkswagen Scirocco, 56:43,9

3. Varga Roland–Varga Sándor, Lada 2101 Gr 2, 1:01:32,7

2. FUTAM, VASÁRNAP

1. Wirtmann Ferenc–Schneer László, Ford Escort Mk1 RS2000,  42:24,4

2. Nagy István–Tóth Tibor, Volkswagen Golf, 43:50,6

3. Varga István–Keresztes István, Volkswagen Scirocco, 47:50,9

4. Varga Roland–Varga Sándor, Lada 2101 Gr 2, 51:22,3

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“