Historic Rali Miskolc – Egy nappal, egy éjszaka

Egyedül az Iharos és Goller Országos Historic Rali Bajnokság mezőnye mondhatja el magáról, hogy teljes egészében sötétben megrendezett versenyen vett részt a Maxx Miskolc Ralin, hiszen a historic versenyzők számára minden versenynapot külön futamként értékelnek. Így egy nappali és egy éjszakai versenyt vívtak Miskolcon.

Kilenc páros nevezett az Iharos és Goller Országos Historic Rali Bajnokság miskolci harmadik és negyedik futamára, amelyből a Felián–Papp kettős nem tudott elrajtolni, azonban a nyolcfős mezőny így is pont a négyszerese volt a tavalyi Miskolc Ralin rajthoz állt két párosnak.

Már az elsőnapi verseny is komoly izgalmakkal szolgált és sajnos balesetekben is bővelkedett. Az első gyorsasági szakaszon a Nagy–Tóth páros Volkswagen Golf GTI-vel ragadta magához az abszolút első helyet, amit a második szakaszon a Wirtmann–Schneer kettős megkontrázott a Ford Escort Mk1-essel.

Nagy a hazai pálya előnyét kihasználva rátett egy lapáttal, ám a harmadik gyorsaságin megforgott, a negyediken pedig felborult, és kiesett a versenyből. A Wirtmann–Schneer kettősnek így egy defekt is belefért az idejébe és könnyedén nyerték az első futamot. Másnap szintén ők voltak a leggyorsabbak.

A Nagy–Tóth kettős Golfját sikerült kikalapálni így a második futamon rajthoz tudtak állni, de mivel nem volt lámpájuk, így ezúttal Wirtmannékkal sem tudtak harcolni és a második helyen végeztek.

Mind a két napon külön verseny folyt a két Skodás páros között. Szombaton nappal, a Tóth–Bruckner duó volt a gyorsabb és 8,1 másodperc megelőzve a Balogh–Balogh kettőst, a második helyen végeztek. Másnap, vasárnap hajnalban viszont fordult a kocka. Ekkor Balogh volt a gyorsabb és hódította el Wirtmann valamint Nagy mögött a harmadik helyet és előzte meg a negyedik Tóthot. A régi motoros Tóth István leginkább az etapok minőségére panaszkodott. Szerinte helyenként vetekedett a veszprémi lőtérrel, és az S120 váltója is etapon szakadt szét.

Az első napon a negyedik, a második napon pedig a hatodik helyet szerezte meg a Varga–Gulyás kettős a Gruppe 2-es Lada 2101-essel. Vargát ezúttal sem zavarta az utak minősége, a rengeteg kihordás, mondván, hogy a Zsigulit nem lehet semmivel sem tönkretenni.

Vargáék nyújtottak elsősegélyt a Madár–Fridrich páros balesetnél. A Skoda 130 RS-sel versenyző páros egy balos kanyarban esett le az útról, és a navigátort, Fridrich Lászlót agyrázkódással korházba is kellett szállítani, ám az óta már szerencsére kiengedték. Ezúton is mielőbbi gyógyulást kívánunk neki.

A szombati nap harmadik balesetet szenvedő párosa a Varga–Bacsa duó volt, az Mk1-es Ford Escorttal. Varga József elmondása szerint igazi Fordosan közlekedtek, de egy kicsit nagy volt a tempó. Az Escort becsóválta a hátulját, de már éppen visszafelé tartottak az útra, amikor a padka és az út közti szintkülönbség megdobta az autót és fának ütköztek. Az ütközés következtében az Escort kormányműve tönkrement, ami miatt az első napi versenyből kiestek, de másnap újra ringbe szálltak, és az ötödik helyen futottak be.

A mezőny minden kétséget kizáróan legnépszerűbb autója a Rakóczki–Kondás páros Fiat Abarth 595-öse volt. Az Abarth becsülettel helytállt, bár a vasárnapi célban már csak a két ötvény tartotta helyén a kipufogót, de egy megforgást is túlélt, ami után a nézők rakták vissza az útra. Rakóczki elmondása szerint felfelé néha kevés volt az ötven lóerő, de lefelé simán ment 110-et is az autó. Mindezt pedig húszliteres fogyasztással.

Az Országos Historic Rali Bajnokság következő futama a Salgó–Gemer Rali lesz, május 21-23-a között.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax