Hová tűnt a vb-mezőny?

Bár a legtöbb szurkoló csak a WRC-k miatt követi a vb-t, olykor egész jó kis versenyeket láthattunk akár a junior világbajnokságon, akár az N-es vb-n. A junior vb-ről olyan nevek kerültek ki, mint Sébastien Loeb, Dani Sordo, PG Andersson, Patrik Sandell, Sébastien Ogier vagy a legfrissebb cseh tehetség, Martin Prokop.

Az N-es vb inkább a valóban privát versenyzők számára szolgált, de itt is akadtak jó nevű pilóták, mint mondjuk Toshi Arai, vagy a tavalyi bajnok, Armindo Araujo, de láthattuk itt versenyezni Mamfred Stohlt és Andreas Aignert is.

Éppen ezért szomorú, hogy az idei nevezési lista csak a töredéke a tavalyinak. A junior vb-re mindössze négyen neveztek a tavalyi 14 értékelt, kilenc állandó résztvevővel szemben, ami azt jelenti, hogy miután a bajnokság hat futamából ötön kell minden versenyzőnek részt venni, ha valaki célba tud érni, akkor annak szinte garantált a dobogós helyezés.

N csoportban is csak egy kicsit jobb a helyzet, ahol 11-en neveztek, szemben a tavalyi 26 értékelt, és 19 állandó versenyzővel. Az N-es vb kilenc futamból áll, amelyből haton kell részt venni. Az előzetes nevezések alapján pedig csak a Francia és a Wales Ralinak van nyolcnál több résztvevője. Vagyis hét futamon minden célba érkező garantáltan pontot kap.

Az idén először kiírt Szuper–2000-es bajnokságra hat csapat adta le a nevezését. Bár a versenyzők nevét itt nem kellett megadni, de úgy néz ki, hogy Nasser Al-Attiyah, Martin Prokop és Janne Tuohino Ford Fiestával, Patrik Sandell pedig Skoda Fabiával indul majd. Rajtuk kívül még Michal Kosciuszko várható illetve a René George-csapat színeiben egy Skoda Fabia.

Az S2000-es bajnokság tíz futamából heten kötelező rajthoz állni. Ami már most biztos, hogy Nasser Al-Attiyah fogja nyerni a Japán Ralit, mivel arra a versenyre egyedül ő nevezett.

A vb tehát nem áll túl jól a nevezők létszámával, amely valószínűleg a gazdasági válság hatásaira vezethető vissza, amely az autósportot kiszolgáló támogatói hátteret talán az idén sújtja a legjobban.

Az FIA mindenesetre a junior, az N-es és a Szuper–2000-es vb nevezési zárlatát is meghosszabbított a tavaszig, de aki eddig nem tudta összeszedni a pénzt a szezonra, annak a tavaszig sem lesz rá sokkal több esélye.

Ha pedig a vb-n ez a tendencia, akkor a magyar bajnokságban sem várhatunk sok jót, ahol egyelőre nagy a tanácstalanság, és az sincs kizárva, hogy a például a mi Szuper–1600-as bajnokságunkban fele annyian lesznek, mint a junior vb-n.

Krózser Menyhért

Krózser Menyhért világbajnokok ellen bizonyított

Soha sem kellett még ennyi világ-, Európa- és olasz bajnok ellen bizonyítania Krózser Menyhértnek, aki pályafutása legerősebb mezőnyébe csöppent a WSK Super Master Series harmadik fordulóján. A Brilliant Driver Program versenyzője azonban cseppet sem illetődött meg, az időmérő csoportjában egy 5. hellyel tette le a névjegyét.

﹡ WSK Super Master Series – 3. futam, Franciacorta (Olaszország), 2024. február 16–18.

A KZ kategória a gokartversenyzés csúcsa, ahol nem ritka, hogy valaki akár húsz év tapasztalattal is versenyezzen. Éppen ezért szokták a kategóriát két csoportra, KZ-re és KZ2-re osztani. Előbbiben a rutinos, eredményes versenyzők indulnak – például a korábbi KZ2-es világ- és Európa-bajnokok –, míg a KZ2-t alapvetően utánpótlás kategóriának szánják. Ritkán versenyez egy mezőnyben a KZ és a KZ2, azonban ahol ezt megteszik, ott igazi tűzijátékot láthatnak a szurkolók.

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

Ez történt Franciacortában, a WSK Super Master Series harmadik futamán, ahol rekordszámú, 85 fő nevezett KZ2-be (ez volt az összevont kategória neve). De nem csak sokan voltak, hanem erősek is, hiszen szokatlan módon több egykori világ-, Európa és olasz bajnok is rajthoz állt.

Krózser Menyhért, ahogyan megszokhattuk tőle, örült a kihívásnak és hogy a gokartversenyzés legjobbjaival mérheti össze tudását. Az időmérőn alaposan oda is tette magát és csoportjában 5., míg összesített értékelésben 15. lett.

Az előfutamok során kuplunghibával küzdött, ami miatt a rajtjai nem voltak tökéletesek, ennek ellenére három top 9-es eredményt ért el. A második előfutamban azonban kilökték, így ott utolsó helyen végzett. Ez eléggé rányomta a bélyegét a további szereplésére, hiszen ennek az egy mozzanatnak köszönhetően 15 helyet veszített az előfutamok során és a 29.-en jutott tovább.

Az elődöntőben és a döntőben fékhiba hátráltatta ugyan, de így is mind a kétszer – ahogy már megszokhattuk tőle – javított a pozícióján és végül a 25. helyen fejezte be a döntőt.

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

„Ez volt a legerősebb mezőny, amiben valaha versenyeztem – mondta Krózser Menyhért. – A franciacortai pályát ismerem és szeretem is, nagyon készültem erre a hétvégére.

Az időmérő jól sikerült. Ennyi világ- és Európa-bajnok között a 15. helyezés szerintem nagyon jó eredmény. Főleg, ha belegondolsz abba, hogy volt olyan ellenfelem, aki már akkor ebben a kategóriában versenyzett, amikor én elkezdtem gokartozni. Gondolhatod, hogy mekkora rutinjuk van, de éppen ezért volt nagy kihívás ellenük versenyezni.

Nagyon bosszantott, amikor a második előfutamban kilöktek, egy teljesen érthetetlen manőverrel. Ezzel sokat buktam, ha olyan eredményt tudtam volna elérni, mint a többi előfutamon, akkor a 14–15. helyen juthattam volna tovább.

Az előfutamokon kuplung problémám volt, ami a rajtnál hátráltatott, vasárnap pedig a fék nem működött rendesen.

Mindent egybevetve, úgy érzem, hogy a hétvégéből kihoztam a lehető legtöbbet, iszonyúan sokat lehet fejlődni ilyen ellenfelek között, ilyen harcias környezetben. Két hét múlva még jobb leszek.“

A WSK Super Master Series március 1–3-a között zárul Krózser Menyhért egyik kedvenc pályáján, Sarnóban.

Krózser Menyhért, BDP Team, KZ2 eredmények

Résztvevők: 85
Időmérő csoport: 5.
Időmérő: 13.
CE előfutam: 8.
CD előfutam: 34. (baleset miatt kiesett)
AC előfutam: 7.
BC előfutam: 9.
Előfutamok összesített: 29.
A Elődöntő: 14.
Elődöntő utáni összesített: 27.
Döntő: 25.

A Brilliant Driver Program együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., BDP Team – Brilliant Driver Program