Hová tűnt a vb-mezőny?

Bár a legtöbb szurkoló csak a WRC-k miatt követi a vb-t, olykor egész jó kis versenyeket láthattunk akár a junior világbajnokságon, akár az N-es vb-n. A junior vb-ről olyan nevek kerültek ki, mint Sébastien Loeb, Dani Sordo, PG Andersson, Patrik Sandell, Sébastien Ogier vagy a legfrissebb cseh tehetség, Martin Prokop.

Az N-es vb inkább a valóban privát versenyzők számára szolgált, de itt is akadtak jó nevű pilóták, mint mondjuk Toshi Arai, vagy a tavalyi bajnok, Armindo Araujo, de láthattuk itt versenyezni Mamfred Stohlt és Andreas Aignert is.

Éppen ezért szomorú, hogy az idei nevezési lista csak a töredéke a tavalyinak. A junior vb-re mindössze négyen neveztek a tavalyi 14 értékelt, kilenc állandó résztvevővel szemben, ami azt jelenti, hogy miután a bajnokság hat futamából ötön kell minden versenyzőnek részt venni, ha valaki célba tud érni, akkor annak szinte garantált a dobogós helyezés.

N csoportban is csak egy kicsit jobb a helyzet, ahol 11-en neveztek, szemben a tavalyi 26 értékelt, és 19 állandó versenyzővel. Az N-es vb kilenc futamból áll, amelyből haton kell részt venni. Az előzetes nevezések alapján pedig csak a Francia és a Wales Ralinak van nyolcnál több résztvevője. Vagyis hét futamon minden célba érkező garantáltan pontot kap.

Az idén először kiírt Szuper–2000-es bajnokságra hat csapat adta le a nevezését. Bár a versenyzők nevét itt nem kellett megadni, de úgy néz ki, hogy Nasser Al-Attiyah, Martin Prokop és Janne Tuohino Ford Fiestával, Patrik Sandell pedig Skoda Fabiával indul majd. Rajtuk kívül még Michal Kosciuszko várható illetve a René George-csapat színeiben egy Skoda Fabia.

Az S2000-es bajnokság tíz futamából heten kötelező rajthoz állni. Ami már most biztos, hogy Nasser Al-Attiyah fogja nyerni a Japán Ralit, mivel arra a versenyre egyedül ő nevezett.

A vb tehát nem áll túl jól a nevezők létszámával, amely valószínűleg a gazdasági válság hatásaira vezethető vissza, amely az autósportot kiszolgáló támogatói hátteret talán az idén sújtja a legjobban.

Az FIA mindenesetre a junior, az N-es és a Szuper–2000-es vb nevezési zárlatát is meghosszabbított a tavaszig, de aki eddig nem tudta összeszedni a pénzt a szezonra, annak a tavaszig sem lesz rá sokkal több esélye.

Ha pedig a vb-n ez a tendencia, akkor a magyar bajnokságban sem várhatunk sok jót, ahol egyelőre nagy a tanácstalanság, és az sincs kizárva, hogy a például a mi Szuper–1600-as bajnokságunkban fele annyian lesznek, mint a junior vb-n.

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre