Hová tűnt a vb-mezőny?

Bár a legtöbb szurkoló csak a WRC-k miatt követi a vb-t, olykor egész jó kis versenyeket láthattunk akár a junior világbajnokságon, akár az N-es vb-n. A junior vb-ről olyan nevek kerültek ki, mint Sébastien Loeb, Dani Sordo, PG Andersson, Patrik Sandell, Sébastien Ogier vagy a legfrissebb cseh tehetség, Martin Prokop.

Az N-es vb inkább a valóban privát versenyzők számára szolgált, de itt is akadtak jó nevű pilóták, mint mondjuk Toshi Arai, vagy a tavalyi bajnok, Armindo Araujo, de láthattuk itt versenyezni Mamfred Stohlt és Andreas Aignert is.

Éppen ezért szomorú, hogy az idei nevezési lista csak a töredéke a tavalyinak. A junior vb-re mindössze négyen neveztek a tavalyi 14 értékelt, kilenc állandó résztvevővel szemben, ami azt jelenti, hogy miután a bajnokság hat futamából ötön kell minden versenyzőnek részt venni, ha valaki célba tud érni, akkor annak szinte garantált a dobogós helyezés.

N csoportban is csak egy kicsit jobb a helyzet, ahol 11-en neveztek, szemben a tavalyi 26 értékelt, és 19 állandó versenyzővel. Az N-es vb kilenc futamból áll, amelyből haton kell részt venni. Az előzetes nevezések alapján pedig csak a Francia és a Wales Ralinak van nyolcnál több résztvevője. Vagyis hét futamon minden célba érkező garantáltan pontot kap.

Az idén először kiírt Szuper–2000-es bajnokságra hat csapat adta le a nevezését. Bár a versenyzők nevét itt nem kellett megadni, de úgy néz ki, hogy Nasser Al-Attiyah, Martin Prokop és Janne Tuohino Ford Fiestával, Patrik Sandell pedig Skoda Fabiával indul majd. Rajtuk kívül még Michal Kosciuszko várható illetve a René George-csapat színeiben egy Skoda Fabia.

Az S2000-es bajnokság tíz futamából heten kötelező rajthoz állni. Ami már most biztos, hogy Nasser Al-Attiyah fogja nyerni a Japán Ralit, mivel arra a versenyre egyedül ő nevezett.

A vb tehát nem áll túl jól a nevezők létszámával, amely valószínűleg a gazdasági válság hatásaira vezethető vissza, amely az autósportot kiszolgáló támogatói hátteret talán az idén sújtja a legjobban.

Az FIA mindenesetre a junior, az N-es és a Szuper–2000-es vb nevezési zárlatát is meghosszabbított a tavaszig, de aki eddig nem tudta összeszedni a pénzt a szezonra, annak a tavaszig sem lesz rá sokkal több esélye.

Ha pedig a vb-n ez a tendencia, akkor a magyar bajnokságban sem várhatunk sok jót, ahol egyelőre nagy a tanácstalanság, és az sincs kizárva, hogy a például a mi Szuper–1600-as bajnokságunkban fele annyian lesznek, mint a junior vb-n.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“