Ilyen volt Ken Blockkal interjút készíteni

Hét évvel ezelőtt volt szerencsém Ken Blockkal interjút készíteni. Nem volt könnyű összehozni, kicsit úgy indult, mint egy királyi audiencia, de végül egy teljesen hétköznapi rallyrajongóval találtam szemben magam. Vagyis dehogy is volt hétköznapi. 

2015-ben, egy újonnan induló lap – aminek végül csak egy száma született meg –, a No Limit akart egy igazi nagy durranást a címlapra. Javasoltam, hogy készítsünk interjút Ken Blockkal. De ne csak egy kiküldjük a kérdéseket és a sajtósa válaszol cikket írjunk, hanem beszélgessünk vele személyesen. 

Jó – szólt a válasz. Ken Block lesz a címlapon, kap tíz oldalt az interjú, a többit intézd. 

Szerencsére, Block egyik támogatója, a Monster Energy is jó ötletnek találta a dolgot és már úton is voltam Rigába, a rallycross világbajnoki futamra. 

Iszonyú jó mezőny volt Sébastien Loebbel, Mattias Ekströmmel, Petter Solberggel. Emlékszem, hogy milyen közvetlen volt mindenki. Solberget többször is sikerült elkapnom pár szóra, a beszélgetés vége pedig az lett, hogy ha erre jársz, ugorj be hozzánk (a motorhome-ba) egy kávéra. 

Legnagyobb örömömre egy szállodában laktunk Ken Blockkal és a bárban összefutottam, na nem vele, hanem a spotterével. 

Szerinted van esélyem rá, hogy este megigyak egy sört Ken Blockkal? – kérdeztem tőle. 

Kizárt – mondta – soha sem iszik alkoholt. Pech.

Fotó: Ken Block

Maradt a hivatalos interjú időpont. 10 percet kaptam. Na persze, 10 oldalra… Oké, hogy nagy képek lesznek az újságban, de akkor is. Előző nap Petter Solberggel készítettem interjút. Ott is tíz percről volt szó, de aztán sokkal több lett. Persze Petter mindig is szeretett sztorizni. 

Aztán jött a sajtós, hogy lehetne-e, hogy két magyar újságíró közösen készítsen vele interjút, mert kevés ideje van. Kizárt mondtam, akkor inkább felejtsék el az egészet. Címlap sztoriról van szó, nem jelenhet meg ugyanaz az interjú egy másik magyar lapban is. Jó, jó, jó. 

A szervizparkban aztán magam is megbizonyosodhattam róla, miért kizárt, hogy megigyak vele egy sört. A legtöbb sztár fel-alá járkált, bárkivel beszélgethettél, de amikor megérkezett a Ford Focus, amivel egy sofőr hozta Blockot, azonnal lekordonoztak mindent. Emlékszem rá, Petter Solberg a kordonon kívülről kiabált be Blocknak, aki intett, hogy menjen már be egyet dumálni. Solberg átjutott a kordonon, más nem. 

Másnap az interjú előtt meg kellett várnunk, míg Ken Block megvacsorázik, utána fogadott mindenkit. 

Na eddig tartott a szárallűr, meg a megközelíthetetlenség. Nyilván el kell fogadni, hogy ha mindenki lépten, nyomon Ken Blockkal akar interjút készíteni, akkor nem tud a versenyzésre koncentrálni. És azt is be kellett látni, hogy a YouTube videóinak köszönhetően nagyobb sztár volt, mint Sébastien Loeb. 

Ken Block
Fotó: FORD, KEN BLOCK

„Egészen kis koromtól fogva imádom a rallyt – vágott a közepébe. – A nyolcvanas években hozták be a négykerék-hajtást a rallyba és az amerikai magazinok tele voltak az Audikkal. Aztán a Pikes Peaket közvetítették a tévében, ahol a Peugeot és az Audi is versenyzett, na, hát az aztán végképp megragadott. Nagyon szerettem vezetni és imádtam a környékünkön lévő szűk, kanyargós utakat, ahol én is úgy éreztem magam, mint egy rallyversenyző. Soha sem érdekelt a tipikus amerikai autósport, tudod az ovál, meg hogy egyenesen mennek. 

A rallyban viszont csúsznak az autók, ugratnak, van murva, hó, aszfalt minden. Azt hiszem, ez fogott meg benne, mert előtte őrült gördeszkás, snowboardos, dirtbike-os voltam. Ezek után a rally volt a legotthonosabb a számomra és ez volt az, amit tényleg akartam csinálni. Egy tipikus pályaverseny számomra unalmas, mert ugyanazokat a dolgokat ismételgeted. A rallyban nagyon érdekelt, hogy különböző talajon versenyeznek és lehet ugratni, ez sokkal izgalmasabb.“

Eddig a pontig két kérdést tudtam feltenni neki, de máris egy életre megnyert. Hatalmas lelkesedéssel mesélt a rallyról, úgy, mintha az Akropolisz Rallyn a pálya szélén találkoztam volna egy szurkolóval, egy sátorban töltött éjszaka után. 

Aztán arra terelődött a szó, hogy ha ennyire szereti a rallyt, miért várt vele 38 éves koráig? 

„Nem tudtam róla, hogy egyáltalán létezik rallyversenyzés az Államokban, azt hittem, hogy ez csak egy európai dolog. Aztán Travis Pastrana indult pár rallyversenyen 2004-ben, én meg elcsodálkoztam, hogy jé, van rally az Államokban? Hát akkor én is versenyezhetek. Azonnal beiratkoztam egy rallyiskolába. 

Amikor először vezettem egy igazi rallyautót, úgy, mint a rallyversenyzők, az olyan volt, mint amikor egy álom megvalósul. Elmondani nem tudom milyen jó volt.“

Fotó: Ken Block

Itt akár véget is érhetne a cikk, hiszen pontosan megtudhattuk milyen ember is volt Ken Block valójában. 

A tíz percet próbáltam kihúzni, ő pedig ezredszerre is elmesélte, hogyan találkozott a gymkhana kifejezéssel, hogy csak gyakorolni akart és csak úgy viccből forgatták az első videót. Még őt is meglepte, mennyi ember volt kiváncsi rá. 

Aztán beszélgettünk arról is, hogy ő a gymkhana királya és hogy mekkora dolog ilyen videókat forgatni. 

„Csak a koreográfia a lényeg, nem igényel akkora vezetési tudást, itt – mutatott a rallycross vb szervizparkjára – mindenki meg tudná csinálni.“

De akkor miért nem teszi? – kérdeztem. 

„Nem tudom, ezt tőlük kérdezd.“

Nem kellett megkérdezni, hiszen ekkor már világos volt. Ken Block nem elsősorban a vezetési tudása miatt lett olyan népszerű, hanem a munka miatt, amit egy-egy ilyen videó elkészítésébe tett. 

Amolyan ösztönös marketing zseni volt, aki sokkal jobban adta el magát, mint az egész rally világbajnokságot a promótere. 

Nem tudom emlékeztek-e Ken Block frizurájára? Nem? Komoly kutatást kellett végeznem, hogy olyan képet találjak róla, amikor nincs a fején sapka. A szponzor sapkája. (Egyébként rövidre vágott frizurája volt, amit a sapka nem tud összeborzolni.)

Többször láttam őt hivatalos sajtótájékoztatón, aminek a koreográfiája ugyanaz volt: Ken Block leült, csodálkozva megnézte a Monster Energy dobozát, kinyitotta, ivott belőle egy kortyot és letette. Pontosan úgy, hogy a Monster felirat látszódjon, amikor fényképet készítenek róla. 

Ezek olyan tulajdonságok voltak, amit oktatni kellene az autóversenyző iskolákban. 

Na de még egy sztori a végére. 2015-ben Hockenheimben volt egy őrületes rajtja Blocknak a rallycross vb-n. Hatodiknak indult, harmadiknak fordult, a gumibálát pedig úgy körzőzte le, mint ahogyan a gymkhana videóiban láttuk tőle. Még most is libabőrös a karom. 

„Nagyon új az autónk – magyarázta – és még tanuljuk, hogy milyen szituációkban vagyunk előnyben vele. Hockenheimben úgy állítottam be mindent, hogy az első kanyar külső ívén legyen a legjobb. Tudnod kell, hogy az autód hol a legjobb, hol vagy előnyben a többiekkel szemben és azt kell kihasználni. Az idén sok műszaki hibánk, balszerencsénk volt, de időnkét meg tudtuk mutatni, hogy mire képes az autónk. Hockenheim jó volt, mi?“

Jó bizony.

Az Ewrc szerint 25 rally világbajnoki futamon vett részt, ahol a legjobb eredményét a 2013-as Mexikó Rallyn érte el egy hetedik helyezéssel. Az amerikai rallybajnokságban öt győzelmet aratott és tavaly valamint tavaly előtt is második lett a sorozatban. A rallycross világbajnokságon pedig két futamon is dobogóra állhatott. Ami nem rossz egy rally rajongótól, akiből 38 évesen lett versenyző. 

De nem ezért fogunk Ken Blockra emlékezni, hanem az őrült videói miatt, amellyel megtanította nekünk a gymkhana kifejezést és amiket nem lehet elégszer megnézni. 

55 évesen – egy nagyon teljese élet után, de mégis túl korán – veszítettük el az autósport egyik legnagyobb legendáját. 

Viszlát #43!

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax