Két daru húzta ki Wirtmann Fordját

Az elmúlt tíz évet megúszta Wirtmann Ferenc nagyobb autótörés nélkül, azonban a Mecsek Ralin ez a sorozat megszakadt. Gyorsan tegyük hozzá, hogy szerencsésen, mert bár a Ford Escort Mk II-esnek csak a hátulja látszott ki a négy méter mély árokból, sem Wirtmann, sem navigátora, Barna György nem sérültek meg.

A Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott páros a nyolcadik gyorsasági szakaszig kiválóan szerepelt. A magyar értékelést több mint egy perccel vezették, de négy szakaszon is verték a historic Eb két éllovasát, a finn Ville Silvastit és az olasz Lucio Da Zanchét, akik lényegesen erősebb Porschéval versenyeztek. A nyolcadik szakasz után Silvasti mindössze 5,8 másodperc előnnyel vezetett Wirtmann előtt, Da Zanche viszont 5,9 másodperccel a magyar páros mögött állt.

A kilencedik, Alsómocsolád­–Mecsekpölöske gyorsaságin azonban eltört az Escort irányítókarja és árokba estek. A mentés gyorsan lezajlott, miután a szomszéd faluból egy nagyon profi csapat két darus autóval érkezett a helyszínre, vasárnap pedig a műhelyben már szét is bontották az autót, hogy az Eger Ralira elkészüljön.

„A mocsoládi gyorsasági vége felé történt egy 150 jobb 3-ban – mesélte Wirtmann. ­– Ez nálunk azt jelenti, hogy ötödikben kezd leforogni a motor és 160 körüli tempóval érkezünk a kanyarhoz, ott fékezek, négy, három és kb. hetvennel befordulunk. Odáig jutottunk, hogy négy, és mi van a kormánnyal?

Eltört a bal kormánykarunk, a jobb oldali kerék befordult ugyan, de a bal, ami külső íven, terhelt volt, ment tovább egyenesen. Mire mindez tudatosult bennem, mentünk ötven métert. Fékeztem, fordítottam ugyan a kormányt, de gyakorlatilag egyenesen elmentünk és beleestünk egy négy méter mély gödörbe.

Az ütközés ereje már nem volt nagy, mi nem sérültünk meg, de az autó felült egy betondarabra, meg sem lehetett mozdítani. Az egyik néző mondta, hogy a szomszéd faluban van egy család, akik daruzással foglalkoznak, ők jöttek ki, amikor felnyitották a pályát és két daruskocsival vették ki a Fordot. Az egyik a négy kerekénél fogva emelte, a másik meg kihúzta. A fiúk azóta szétszedték az autót, sárvédő, gépháztető, lámpa, díszrács, ilyesmi kell hozzá, a doblemezt elég javítani, úgyhogy nem nagy a sérülés. Az Eger Raliig lesz munkánk vele, de ott mindenképpen szeretnénk rajthoz állni vele.

Sajnálom, hogy így lett vége a versenyünknek, de örülök, hogy senki sem sérült meg, és viszonylag könnyen megúsztuk az esetet. Addig nagyon jól mentünk, a nyolc szakaszból négyet megnyertünk és nem is emlékszem, hogy valaha lett volna olyan, hogy Da Zanche Porschéjának egy Forddal valaki kilenc kilométeres pályán több mint tíz másodpercet adjon.

Álmomban sem gondoltam volna, hogy a két Porschéval fel tudjuk venni a versenyt. A finn Silvasti csak annyit kérdezett tőlem, hogy itt lakok? Mondtam, nem, de már jártam itt párszor, bár volt két olyan pálya, amin még soha sem mentem.

A nagy öregek, Bálint Árpi bácsi, Leitold Karcsi, Nagy Kokó mind ott álltak a pálya szélén és szurkoltak nekünk, ami jó érzés volt.

Amikor kiestünk, azt hittem, elúszott a bajnokság, de most úgy látom, hogy van esélyünk, úgyhogy Egerben újult erővel támadunk.”

WIRTMANN FERENC 2017-ES EREDMÉNYEI:

  • Rebenland Rali CEZ: C3-as kategória 3. hely
  • Miskolc Rali 1. nap: D csoport 1. hely, D3 kategória 1. hely
  • Miskolc Rali 2. nap: D csoport 1. hely, D3 kategória 1. hely
  • Miskolc Rali CEZ: D csoport 1. hely, D3 kategória 1. hely
  • Vltava Rali CEZ: C csoport 3.
  • Ózd Rali 1. nap: D csoport 1. hely, D3 kategória 1. hely
  • Ózd Rali 2. nap: D csoport 1. hely, D3 kategória 1. hely
  • Székesfehérvár Rali: műszaki hiba miatt kiesett
  • Baranya Kupa: D csoport 1. hely, D3 kategória 1. hely
  • Mecsek Rali: műszaki hiba miatt kiesett

WIRTMANN FERENC KORÁBBI HISTORIC EREDMÉNYEI:

  1. C korcsoport magyar bajnok
  2. C korcsoport magyar bajnok
  3. C korcsoport magyar bajnok
  4. C korcsoport magyar bajnok
  5. C korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok
  6. Historic CEZ-bajnok
  7. D korcsoport magyar bajnok, Historic Eb. C korcsoport 4.
  8. C korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok, Historic Eb. D korcsoport 2.
  9. D korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Iharos és Goller Kft., Ford Hovány

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax