Két fiatal tehetség kap lehetőséget Zagyva Lajostól az Oroszlány Rallyn

Egy kisebb all stars gálát hozott össze Zagyva Lajos az Oroszlány Rallyra, aki egy héttel a verseny előtt úgy döntött, nem ő áll rajthoz a Peugeot 208 Rally4-esével, hanem két fiatal tehetségre, Bertalan Mártonra és Határ Attilára bízza az autóját. Mutassák meg a fiatalok, mit tudnak. 

„Az Oroszlány Rally nekünk szinte hazai verseny, nagyon szeretjük, éppen olyan kötelező dolog a naptárunkban, mint a Veszprém Rally – mondta Zagyva Lajos. – Eredetileg úgy terveztük, hogy a lányom, Zagyva Dorka előfut a Citroën C2 R2 Maxszal, én navigálok neki, és mellette indulok a Peugeot-val is. 

De lent voltunk a múlt héten az R-Cup Challenge-en, Cereden, ahol Bertalan Marci és Határ Attila is nagyon sokat segítettek Dorkának. Nem volt tréningautónk, csak egy buszunk, mondták, hogy itt van az ő kocsijuk, menjen Dorka azzal. A versenyen is beültek mellé, nagyon segítőkészek voltak.

Zagyva Lajos
Fotó: Makai Gergely / MGR Images // Zagyva Lajos

Mind a két srácot régóta ismerem, még az édesapjukon keresztül. Ekkor jutott eszembe, hogy mindig azt mondom, már nem nekünk öregeknek kellene versenyeznünk, hanem a fiataloknak. Most tehetek is érte valamit, és mondtam nekik, srácok, menjetek ti Oroszlányban a Peugeot-mmal. 

Nagyon meglepődtek rajta, de amióta ezt kitaláltam, egyre jobban örülök, hogy két ilyen tehetséges és nagyon alázatos versenyzőnek tudok egy kicsit segíteni a pályafutásában. 

Én meg majd elüldögélek Dorka mellett a Citroënben mint navigátor. Ott is lesz éppen elég feladatom, ráadásul most még az esővel is riogatnak, nem lesz egyszerű“ – nevet Zagyva. 

Bertalan Márton neve nem ismeretlen a rallysportban, hiszen édesapja, Bertalan Zsolt maga is versenyzett. Marcit Mózes Máté navigálásával láthatjuk idén az ORC-ben egy Mitsubishi Lancer Evo IX-cel. Emellett pedig az R-Cup Challenge egyik szervezője is. De hogy tovább fokozzuk a meglepetéseket, Oroszlányban nem más fog neki navigálni, mint a 2wd idei mércéje, Hangodi Bendegúz, aki a volánt cseréli fel az itinerre.

Fotó: Makai Gergely / MGR Images // Zagyva Lajos

„Nagyon meglepett ezzel a felajánlás Zagyva Lajos. Nem is velem beszélt, hanem édesapámmal, ő mondta nekem, hogy volna egy ilyen lehetőség, érdekel-e – mesélte Bertalan Márton. – Először el sem akartam hinni. Ezúton is köszönöm neki ezt a lehetőséget. Eddig is nagyon tiszteltem őt a versenyzői pályafutása és a sportemberi hozzáállása miatt, éppen ezért nagyon megtisztelő, hogy rám gondolt. 

Kíváncsian várom, hogy milyen lesz a Peugeot a Mitsubishi után. Száz lóerővel gyengébb, de sokkal modernebb autó. Hangodi Bendegúzzal szoktunk egymással vívni, aki szintén Peugeot-val indul az ORB-ben. Mindig azzal szívom a vérét, hogy női autóval versenyez. Most felhívtam és mondtam neki, hogy én is női autóval indulok, csak az a baj, hogy nincs navigátorom, mert Máté a nővére esküvőjére megy. Mondta Beni, hogy akkor beül mellém, úgyhogy a hétvégén felavatom mint navigátort.“

Határ Attila neve szintén jól cseng a rallyszurkolók körében. Édesapja, Határ István régi motoros a rallyban, de Attila is komoly karriert futott be. Éhn Dániel navigálásával egy Peugeot 306 S16 volánja mögött láthatjuk őt ORC-ben. 

Zagyva Lajos
Fotó: Makai Gergely / MGR Images // Zagyva Lajos

„Nem mertem elhinni, amikor Zagyva Lajos felajánlotta az autóját, de nem csak hogy felajánlotta, hanem rá is beszélt – nevet Határ Attila. – Nagyon komoly technika ez a Peugeot és nagy felelősség is egy ilyen autót vezetni, de Lajos mondta, hogy nem kell megváltani a világot, próbáljam ki és élvezzem. Hát erre mit mondhattam volna? 

Hatalmas megtiszteltetés, hogy rám meri bízni az autóját és nagy dolog, hogy valaki így segítse az utánpótlást, ezúton is köszönöm neki. 

Nagy előrelépés lesz a mi Peugeot-nkhoz képest, már régen szerettem volna egy ilyen autót kipróbálni, kíváncsian várom, hogy mire leszünk képesek vele.“

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre