Két fiatal tehetség kap lehetőséget Zagyva Lajostól az Oroszlány Rallyn

Egy kisebb all stars gálát hozott össze Zagyva Lajos az Oroszlány Rallyra, aki egy héttel a verseny előtt úgy döntött, nem ő áll rajthoz a Peugeot 208 Rally4-esével, hanem két fiatal tehetségre, Bertalan Mártonra és Határ Attilára bízza az autóját. Mutassák meg a fiatalok, mit tudnak. 

„Az Oroszlány Rally nekünk szinte hazai verseny, nagyon szeretjük, éppen olyan kötelező dolog a naptárunkban, mint a Veszprém Rally – mondta Zagyva Lajos. – Eredetileg úgy terveztük, hogy a lányom, Zagyva Dorka előfut a Citroën C2 R2 Maxszal, én navigálok neki, és mellette indulok a Peugeot-val is. 

De lent voltunk a múlt héten az R-Cup Challenge-en, Cereden, ahol Bertalan Marci és Határ Attila is nagyon sokat segítettek Dorkának. Nem volt tréningautónk, csak egy buszunk, mondták, hogy itt van az ő kocsijuk, menjen Dorka azzal. A versenyen is beültek mellé, nagyon segítőkészek voltak.

Zagyva Lajos
Fotó: Makai Gergely / MGR Images // Zagyva Lajos

Mind a két srácot régóta ismerem, még az édesapjukon keresztül. Ekkor jutott eszembe, hogy mindig azt mondom, már nem nekünk öregeknek kellene versenyeznünk, hanem a fiataloknak. Most tehetek is érte valamit, és mondtam nekik, srácok, menjetek ti Oroszlányban a Peugeot-mmal. 

Nagyon meglepődtek rajta, de amióta ezt kitaláltam, egyre jobban örülök, hogy két ilyen tehetséges és nagyon alázatos versenyzőnek tudok egy kicsit segíteni a pályafutásában. 

Én meg majd elüldögélek Dorka mellett a Citroënben mint navigátor. Ott is lesz éppen elég feladatom, ráadásul most még az esővel is riogatnak, nem lesz egyszerű“ – nevet Zagyva. 

Bertalan Márton neve nem ismeretlen a rallysportban, hiszen édesapja, Bertalan Zsolt maga is versenyzett. Marcit Mózes Máté navigálásával láthatjuk idén az ORC-ben egy Mitsubishi Lancer Evo IX-cel. Emellett pedig az R-Cup Challenge egyik szervezője is. De hogy tovább fokozzuk a meglepetéseket, Oroszlányban nem más fog neki navigálni, mint a 2wd idei mércéje, Hangodi Bendegúz, aki a volánt cseréli fel az itinerre.

Fotó: Makai Gergely / MGR Images // Zagyva Lajos

„Nagyon meglepett ezzel a felajánlás Zagyva Lajos. Nem is velem beszélt, hanem édesapámmal, ő mondta nekem, hogy volna egy ilyen lehetőség, érdekel-e – mesélte Bertalan Márton. – Először el sem akartam hinni. Ezúton is köszönöm neki ezt a lehetőséget. Eddig is nagyon tiszteltem őt a versenyzői pályafutása és a sportemberi hozzáállása miatt, éppen ezért nagyon megtisztelő, hogy rám gondolt. 

Kíváncsian várom, hogy milyen lesz a Peugeot a Mitsubishi után. Száz lóerővel gyengébb, de sokkal modernebb autó. Hangodi Bendegúzzal szoktunk egymással vívni, aki szintén Peugeot-val indul az ORB-ben. Mindig azzal szívom a vérét, hogy női autóval versenyez. Most felhívtam és mondtam neki, hogy én is női autóval indulok, csak az a baj, hogy nincs navigátorom, mert Máté a nővére esküvőjére megy. Mondta Beni, hogy akkor beül mellém, úgyhogy a hétvégén felavatom mint navigátort.“

Határ Attila neve szintén jól cseng a rallyszurkolók körében. Édesapja, Határ István régi motoros a rallyban, de Attila is komoly karriert futott be. Éhn Dániel navigálásával egy Peugeot 306 S16 volánja mögött láthatjuk őt ORC-ben. 

Zagyva Lajos
Fotó: Makai Gergely / MGR Images // Zagyva Lajos

„Nem mertem elhinni, amikor Zagyva Lajos felajánlotta az autóját, de nem csak hogy felajánlotta, hanem rá is beszélt – nevet Határ Attila. – Nagyon komoly technika ez a Peugeot és nagy felelősség is egy ilyen autót vezetni, de Lajos mondta, hogy nem kell megváltani a világot, próbáljam ki és élvezzem. Hát erre mit mondhattam volna? 

Hatalmas megtiszteltetés, hogy rám meri bízni az autóját és nagy dolog, hogy valaki így segítse az utánpótlást, ezúton is köszönöm neki. 

Nagy előrelépés lesz a mi Peugeot-nkhoz képest, már régen szerettem volna egy ilyen autót kipróbálni, kíváncsian várom, hogy mire leszünk képesek vele.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax