Klausz Kristóf

Klausz Kristóf háromszor a top 3-ban

Háromszor autózott az első háromban Klausz Kristóf és Csányi Botond Skoda Fabia Rally2 evóval az Országos Rallybajnokság második futamán, a Boldogkő Rallyn. A versenyüket azonban az első gyorsasági szakaszon kapott defekt megpecsételte, a nyolcadik szakaszon pedig elúszott az autó hátulja és a egy villanyoszlopnak valamint egy fának ütköztek. Szerencsére senki sem sérült meg a balesetben, de a versenyt nem tudták folytatni. Ennek ellenére több pozitívummal zárták a hétvégét.

„Kockáztatást ígértem a Boldogkő Rallyra, de sem a defekt, sem pedig az esés nem ennek a következménye“ – mondta Klausz Kristóf. 

„Az első gyorsaságin egész jól tudtunk alkalmazkodni a tapadási viszonyokhoz. Egy tempós részen nagyon kicsit – pár centit – lehúztam az útról, ott volt egy beton szegély vagy valami hasonló, amit nem lehetett látni, az okozta a defektet. Hiba volt, hogy a pályabejárás során ezt nem néztük meg. Most már tudjuk, hogy ott van.“ 

Mivel még sok volt hátra a 18 kilométeres pályából, Klauszék megálltak és két és fél perc alatt kicserélték a kereket. A gyorsasági végére pedig összesen 2 perc 48 másodpercet veszítettek.

„Nem volt kérdés, hogy megállunk. Ha defektet kapsz, abból már jól nem tudsz kijönni. Nem akartam nagyobb kárt csinálni az autóban, ezért álltunk meg. Mivel négy intermédián mentünk ki és két slickünk volt, ha esetleg felszáradna a pálya, slicket kellett feltenni, a kört pedig keresztbe felrakott intermédiával és slickkel fejeztük be. 

A defekttel akkora hátárnyban kerültünk, amit már nem lehetett ledolgozni, gondoltuk jó merészen választunk gumit és a második körre keményeken mentünk ki. Az volt az egészben a legmeglepőbb, hogy az élmezőnyben volt aki lágyon, volt aki közepesen, mi pedig keményen versenyeztünk és a három gumi közül nem nagyon lehetett megmondani, hogy melyik volt a gyorsabb. 

Az utolsó körre is maradtunk a kemények mellett. Elől újak, hátul használtak voltak. A hetedik gyorsaságin rendben lejöttünk, második időt autóztunk. A nyolcadik szakaszon éreztem, hogy csúszkál a hátulja. Aztán olyan szinten úszott el, mintha behúztam volna a kéziféket, miközben az eleje jól tapadt. Valószínűleg hidegebb aszfaltra értünk. 

Nem tudtam megfogni és lesodródtunk az útról. Egy villanyoszlopot találtunk el, aztán nekimentünk egy fának is. A motor, a hajtás és a futómű sértetlen maradt, de a karosszérián jelentős a kár. Eléggé le is estünk, úgyhogy csak a Rescue tudott kihúzni a végén. 

Itthon már elkezdtük az autó felújítását. Négy hetünk van a következő versenyig, aminek elvileg elégnek kell lennie, a nagyobb baj az, hogy nehéz jó szakembert találni. Szeretnénk jól megcsinálni az autót, hogy olyan legyen, mint új korában, mert akkor tudunk csak az első helyért versenyezni vele. 

Két lehetőségünk van, vagy megcsináljuk az autót, vagy bérautóval megyünk a következő versenyen. 

A másik nagy kérdés, hogy május 28–29-én egy időpontban rendezik az osztrák és a magyar bajnokság futamait. Egyelőre nem döntöttük el, melyiken indulunk. 

A defektet és az esést leszámítva jó versenyünk volt. Háromszor autóztunk az első háromban. Nagyon élveztem a csatát a gyorsasági időkért. Mindig elmondom, de most is bebizonyosodott, hogy iszonyú erős a magyar bajnokság, nagyon jó versenyzők indulnak. Sokat tanultunk és én úgy érzem, hogy gyorsultunk is. Annyira motivált vagyok, hogy ha tehetném, máris autóba ülnék.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax