Klausz Kristóf

Klausz Kristóf: Letaroltuk az elejét

A Dunakanyar Rally első gyorsaságijának első komolyabb kanyarja pecsételte meg Klausz Kristóf és Csányi Botond versenyét, ahol a hideg gumikon elúszott a Skoda Fabia Rally2 evo hátulja és a szalagkorlátnak ütköztek. A sérülés nem volt nagy, de a törött felni miatt kereket kellett cserélniük. Pechükre az elektromos kulcs gyorskioldója is eltört és a vésztartalék pipakulccsal kellett kereket cserélniük. Így összességében több mint hat percet veszítettek, amivel a 32. helyen végeztek. 

„Az én hibám volt – szögezte le Klausz Kristóf. – A gyorsasági rajtja előtt hosszasan kellett várakozni, ami alatt lehűltek a gumik. A lengéscsillapítónk sem volt tökéletesen olyan, mint amilyennel korábban versenyeztünk, de sokkal inkább a gumik hőmérsékletén múlott. Elúszott a hátulja, nekimentünk a szalagkorlátnak és letaroltuk az elejét. 

Fotó: MGR Images // Klausz Kristóf

Nagyrészt fénysérüléssel megúsztuk, de elrepedt az egyik felni, ami miatt kereket kellett cserélnünk. Az elektromos kerékkulcs gyorskioldója azonban eltört és nem tudtuk kivenni a kulcsot. Szerencsére a Skodában van egy tartalék pipakulcs is, de azzal sokkal lassabb volt a kerékcsere, ezért veszítettünk annyi időt.“

Egy ilyen hiba után nem könnyű visszazökkenni a normális kerékvágásba, de a legfontosabb, hogy a sofőr visszaszerezze az önbizalmát. 

„Na ez nem sikerült. Azonnal tudtam, hogy az én hibám és nagyon bosszús is voltam magamra, aminek az egész kerékcsere alatt hangot is adtam. Utána próbáltuk valahogy visszaszerezni az önbizalmunkat, mentünk negyedik időt is, de őszintén szólva csapnivalóan vezettem utána, és nem is nagyon tudtam kijönni az önbizalomvesztésből.“

Fotó: MGR Images // Klausz Kristóf

A Klausz–Csányi kettős az Országos Rallybajnokság második futamán, a Boldogkő Rallyn egy árokba csúszás miatt esett ki, amelyet követően az autójuk felújítása még folyamatban van, ezért bérautóval indultak a Dunakanyar Rallyn. 

„Az autó jó volt. A Skodának van egy adatlapja, amit ha kitöltesz és elküldöd a bérbeadónak, akkor az ülést, a kormányt és a pedálsort is rád tudják állítani. Először az autó saját ülését – ami eredetileg Kopeckyé volt – próbáltam ki, de nagy volt, úgyhogy beszereltük az enyémet. 

A saját autónk és a bérautó között a lengéscsillapítóban volt a legnagyobb különbség. Ezt hiába állítod ugyanoda, mint a másik autón, függ a szelepeléstől és gáznyomástól is. Rudabányán teszteltünk, ahol nem jött ki annyira a különbség, de a versenyen éreztem, hogy egy kicsit keményebb, mint a mi gátlóink, ezért az első nap végén kicseréltük, beraktuk a mi gátlóinkat. Innentől kezdve az autónk tökéletes volt, csak a sofőr nem. 

Időeredményben annyira le voltunk maradva, hogy a pontszerzésre már nem volt esélyünk, azért mentünk tovább, hogy az önbizalmamat visszaszerezzem, de ez sem nagyon sikerült. A következő versenyünk előtt szükség lesz egy hosszabb tesztre, hogy megtaláljam az év eleji Klausz Kristófot.“

Fotó: MGR Images // Klausz Kristóf

A csapat autója készülőben van, a héten megy fényezőhöz, a jövő héten kezdhetik el az összeszerelést, ami kb. négy napig tart. Ha kész, akkor jöhet a teszt, és csak ha ez megvan, akkor a következő verseny. 

Az osztrák bajnokságban, ahol a Klausz–Csányi kettős szintén érdekelt, június 17–19-e között rendezik a Hirter Rallyt, egy héttel később, június 23–25-én pedig a magyar bajnoki Mecsek Rallyt. 

„Eredetileg mind a két versenyt terveztük, de most még nem tudom megmondani, hogy az osztrák bajnokin rajthoz tudunk-e állni. Nem akarunk kapkodni, most az a legfontosabb, hogy a saját autónk tökéletes állapotban legyen, hogy tudjunk egyet tesztelni, nem is az autó, hanem saját magam miatt, és ha már mindenki tökéletesen készen áll, akkor vágunk neki a következő versenynek.“

Klausz Kristóf és Csányi Botond az Országos Rallybajnokságban három futam után a tizedik helyen áll. Az Osztrák Rallybajnokságban a Dunakanyar Rallyval egyidőben rendezték a Hartbergerland Rallyt, ami kihagytak, így az eddigi három futamból kettőn indulva állnak a bajnokság negyedik helyén, mindössze négy pont hátrányban a második helyezetthez képest. 

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre