Klausz Kristóf

Klausz Kristóf: Túlfeszítettük

Az elmúlt két versenyen nagy nyomást helyezett magára Klausz Kristóf és Csányi Botond, akik a Mecsek Rallyn új célt tűztek ki maguk elé: egyszerűen jóízűt akarnak autózni és minden nyomástól megszabadulni. Annál is inkább, mert Kristóf a pécsi futam utáni héten államvizsgázik a győri Széchényi István Egyetemen, és egy jól sikerült verseny akár az egész szezonjukat is sínre teheti. 

Jó hír, hogy elkészült a Boldogkő Rallyn összetört autójuk. A Skoda Fabia Rally2 evo szebb állapotban van, mint valaha. Sőt, a hétvégén nem csak az Országos Rallybajnokságban, de a Mitropa Kupában is gyűjthetnek pontot, amivel akár vissza is vehetik a vezetést a bajnokságban. 

„Elég kemény heteken vagyunk túl – mondta Klausz Kristóf. – Az autó újjáépítése is sok energiát vett el, közben leadtam a szakdolgozatomat, és az államvizsgára is kellett készülnöm, de talán a legnagyobb terhet mi raktuk saját magunkra. 

A tavalyi szezonunk vége nagyon jól sikerült. Azt gondoltuk, hogy közelebb kerültünk egy magyar bajnoki futamgyőzelemhez, mint valaha voltunk, és ha még egy picit hozzá tudunk tenni, akkor akár meg is lehet az első hely. Azonban most úgy érezzük (Csányi) Botival, hogy ennek az eléréséhez túl nagy nyomást helyeztünk magunkra. 

A Boldogkő Rallyn az esésünkre azt mondom, hogy benne van a pakliban, addig egész jó időket autóztunk, és még a kiesés ellenére is minden jól működött. A Dunakanyar Rallyn nagy lendülettel tértünk vissza, nagyon akartunk bizonyítani, de már az első féktávon hibáztam, és utána bármit is csináltunk, semmi sem jött be. Ez a verseny volt pályafutásom egyik mélypontja. 

Fotó: MGR Images // Klausz Kristóf

A Mecsek Rallyt nagyon szeretjük, ismerjük is a pályákat, de most nem akarjuk elkövetni azt a hibát, hogy nagy terhet rakunk magunkra. Nem számoljuk sem a másodperceket, sem a pontokat. Szeretnénk egy kicsit levegőt venni, elengedni minden nyomást és pusztán a versenyzés élvezetéért menni. Ha ezt sikerül megvalósítani, akkor az eredmények is jönnek. Az sem baj, ha egy versenyt be kell áldoznunk, ha utána olyan formában leszünk, mint amilyben tavaly év végén voltunk.“

Jó hír, hogy elkészült a csapat Skoda Fabia Rally2 evója, amelyet még a Boldogkő Rallyn törtek össze egy árokba esés során, így a Mecsek Rallyn már újra saját autóval indulhatnak. 

„Kicsit sokáig tartott a karosszéria munka, de megérte, nagyon szép lett az autó. A fényezéssel kellett egy kicsit sietnünk, az nem lett olyan tökéletes, de az év végén úgyis kap egy teljes fényezést. A lényeg a karosszéria volt, ami most olyan, mintha új lenne. Az biztos, hogy az autón nem fog múlni semmi.“

A Klausz–Csányi kettős idén több bajnokságban is érdekelt. Az Országos Rallybajnokságban két kiesés után 20 ponttal a 10. helyen állnak. Az osztrák bajnokság eddigi négy futamából kétszer álltak rajthoz, és 36 ponttal az ötödik helyen állnak, mindössze 12 pontra az első helyezettől. 

A Mitropa Kupában szintén négy futamot rendeztek eddig, ebből kettőn indultak, 134 pontot gyűjtöttek, amivel Kristóf a sofőrök bajnokságában a negyedik, Botond a navigátorokéban a második. Az első helyhez képest mindössze 29 pont a lemaradásuk, amit akár a Mecsek Rallyn is behozhatnak, amely a Mitropa Kupa magyarországi futama. 

„Alapvetően a magyar és az osztrák bajnokságot céloztuk meg idén, de aztán másképp alakultak a dolgok. Az osztrák bajnokságban nagyon jó esélyünk lenne a második helyre, de megmondom őszintén, a két magyarországi nullázás után sokkal inkább itthon szeretnék bizonyítani. A bajnokság már elúszott, de egy jó eredménnyel még adósok vagyunk. 

A Mitropa Kupa nem hangzik rosszul. Nem csak a bajnoki cím motiválna, de jó versenyek következnek, ahol külföldön, erős helyi mezőnyben lehetne versenyezni. Mindig akkor fejlődtünk a legtöbbet, amikor ilyen versenyeken mentünk. 

De egyelőre nem ígérek semmit. A Mecsek Rallyn szeretnénk egy nagyon jót autózni, utána pár napot még az államvizsgámmal foglalkozom, hiszen az is fontos dolog lesz az életemben, aztán kitaláljuk a folytatást.

Remélem, a Mecsek Rallyn a szurkolóknak sem fogunk csalódást okozni.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax