Klausz Kristóf

Klausz nyerni szeretne, de ehhez kockáztatni kell

Változatlanul a győzelem a célja Klausz Kristófnak és Csányi Botondnak, akiknek a Boldogkő Rally idén már a negyedik versenye lesz. A cél eléréséhez azonban még sokat kell fejlődniük, amiben egy újabb állomás lehet a hétvégi ORB-futam. 

Az osztrák és a magyar bajnokságban is szeretne idén bizonyítani Klausz Kristóf és Csányi Botond. Az ORB-ben egy futam után az ötödik helyen állnak, az osztrák bajnokságban Klausz a második, míg Csányi a navigátorok pontversenyét vezeti. Mintegy bónuszként pedig a Mitorpa Kupában is az élen állnak két verseny után. 

„Merész célt tűztünk ki az idei évre, szeretnénk felnőni a feladathoz, hogy az abszolút győzelemért szállhassunk harcba“ – mondta Klausz Kristóf, akinek már több dobogós helyezése is van az Országos Rallybajnokságban, tavaly pedig a Waldviertel Rallyn megszerezte pályafutása első osztrák abszolút győzelmét. 

„Eddig mindig ésszel és beosztással közelítettük meg a versenyeket, ami egyébként kifizetődött, hiszen rengeteget tanultunk, mostmár viszont éhesek vagyunk a győzelemre. Azt nem mondom, hogy ez egyik pillanatról a másikra fog megvalósulni, keményen meg kell dolgozni érte, de úgy érzem, hogy mostmár, ha kell, akár az ésszerűség határain belül kockáztathatunk is. 

Nagyon erős a magyar mezőny és mivel rövidek a távok, az első pillanattól fogva kőkeményen nyomni kell. A Salgón az első körre elgumiztuk magunkat, ilyesmi nem fér bele, ha a győzelemért akarsz harcolni. Négy különböző márka versenyez a magyar bajnokság élmezőnyében, de az látszik, hogy senki sincs műszaki fölénybe, csak a versenyzőkön múlik, milyen eredményt érnek el. Pont ettől izgalmasak a versenyek. 

A Boldogkő Rallyn ebbe az irányba még nem mentünk a pályákon, ez újdonság lesz számunkra. A mostani célunk az első öt, ebből már nem nagyon engednék, bár az is látszik, hogy egy magyar bajnoki futamon már ezt is igen komoly rang elérni. 

Nagyon szoros csatára számítok és remélem, hogy megint egy kicsit közelebb tudunk kerülni az első helyhez akár egy-egy szakaszon, akár a végeredményben.“

Klausz számra segítség lehet, hogy a Salgón elért negyedik helye mellett az idén van az osztrák bajnokságban a Rebenland Rallyról egy második helye, a Lavanttal Rallyról pedig egy harmadik. 

„Szerencsénk van (Csányi) Botonddal, mert két olyan bajnokságban versenyezhetünk, ahol nagyon erős a mezőny eleje. Magyarországon az első hét szinte teljesen együtt van. Ausztriában két komoly ellenfelünk van, Simon Wagner és Hermann Neubauer. Gyors és tapasztalt pilóták, őket nagyon nehéz lesz az idén bárkinek is megverni. Ellenük sem lehet lazsálni egyetlen másodpercig sem.“

Bár Klauszék vezetik a Mitropa Kupát, sőt, a CEZ-ben is jól állnak – amelynek a Salgó után a Boldogkő Rally lesz a második magyar futama – nem akarják elaprózni magukat. 

„Két bajnokságra szeretnénk koncentrálni: a magyarra és az osztrák, egész egyszerűen azért, mert itt nagyon erős ellenfelek ellen versenyezhetünk. A két naptár egyszer üti egymást, májusban Dunakanyar és a Hartbergerland Rallyt rendezik egy időben, úgyhogy a Boldogkő Rally után meg kell hoznunk a döntést, hogy melyiken állunk rajthoz. Nem lesz könnyű feladat.

Az viszont biztos, hogy a Boldogkő Rallyn nagyon szoros verseny lesz, remélem a szurkolók is élvezni fogják.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax