Klausz Kristóf

Klausz nyerni szeretne, de ehhez kockáztatni kell

Változatlanul a győzelem a célja Klausz Kristófnak és Csányi Botondnak, akiknek a Boldogkő Rally idén már a negyedik versenye lesz. A cél eléréséhez azonban még sokat kell fejlődniük, amiben egy újabb állomás lehet a hétvégi ORB-futam. 

Az osztrák és a magyar bajnokságban is szeretne idén bizonyítani Klausz Kristóf és Csányi Botond. Az ORB-ben egy futam után az ötödik helyen állnak, az osztrák bajnokságban Klausz a második, míg Csányi a navigátorok pontversenyét vezeti. Mintegy bónuszként pedig a Mitorpa Kupában is az élen állnak két verseny után. 

„Merész célt tűztünk ki az idei évre, szeretnénk felnőni a feladathoz, hogy az abszolút győzelemért szállhassunk harcba“ – mondta Klausz Kristóf, akinek már több dobogós helyezése is van az Országos Rallybajnokságban, tavaly pedig a Waldviertel Rallyn megszerezte pályafutása első osztrák abszolút győzelmét. 

„Eddig mindig ésszel és beosztással közelítettük meg a versenyeket, ami egyébként kifizetődött, hiszen rengeteget tanultunk, mostmár viszont éhesek vagyunk a győzelemre. Azt nem mondom, hogy ez egyik pillanatról a másikra fog megvalósulni, keményen meg kell dolgozni érte, de úgy érzem, hogy mostmár, ha kell, akár az ésszerűség határain belül kockáztathatunk is. 

Nagyon erős a magyar mezőny és mivel rövidek a távok, az első pillanattól fogva kőkeményen nyomni kell. A Salgón az első körre elgumiztuk magunkat, ilyesmi nem fér bele, ha a győzelemért akarsz harcolni. Négy különböző márka versenyez a magyar bajnokság élmezőnyében, de az látszik, hogy senki sincs műszaki fölénybe, csak a versenyzőkön múlik, milyen eredményt érnek el. Pont ettől izgalmasak a versenyek. 

A Boldogkő Rallyn ebbe az irányba még nem mentünk a pályákon, ez újdonság lesz számunkra. A mostani célunk az első öt, ebből már nem nagyon engednék, bár az is látszik, hogy egy magyar bajnoki futamon már ezt is igen komoly rang elérni. 

Nagyon szoros csatára számítok és remélem, hogy megint egy kicsit közelebb tudunk kerülni az első helyhez akár egy-egy szakaszon, akár a végeredményben.“

Klausz számra segítség lehet, hogy a Salgón elért negyedik helye mellett az idén van az osztrák bajnokságban a Rebenland Rallyról egy második helye, a Lavanttal Rallyról pedig egy harmadik. 

„Szerencsénk van (Csányi) Botonddal, mert két olyan bajnokságban versenyezhetünk, ahol nagyon erős a mezőny eleje. Magyarországon az első hét szinte teljesen együtt van. Ausztriában két komoly ellenfelünk van, Simon Wagner és Hermann Neubauer. Gyors és tapasztalt pilóták, őket nagyon nehéz lesz az idén bárkinek is megverni. Ellenük sem lehet lazsálni egyetlen másodpercig sem.“

Bár Klauszék vezetik a Mitropa Kupát, sőt, a CEZ-ben is jól állnak – amelynek a Salgó után a Boldogkő Rally lesz a második magyar futama – nem akarják elaprózni magukat. 

„Két bajnokságra szeretnénk koncentrálni: a magyarra és az osztrák, egész egyszerűen azért, mert itt nagyon erős ellenfelek ellen versenyezhetünk. A két naptár egyszer üti egymást, májusban Dunakanyar és a Hartbergerland Rallyt rendezik egy időben, úgyhogy a Boldogkő Rally után meg kell hoznunk a döntést, hogy melyiken állunk rajthoz. Nem lesz könnyű feladat.

Az viszont biztos, hogy a Boldogkő Rallyn nagyon szoros verseny lesz, remélem a szurkolók is élvezni fogják.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax