Krózser Menya: Ilyen az Európa-bajnokság élmezőnyében menni

Egy hete még a zuerai pályát tanulta Krózser Menyhért a Champions of the Future bajnoki fordulóján. Ezt a tudását szerette volna eredményre váltani a gokart Európa-bajnokság futamán, amely részben sikerült is. A harmadik előfutamában egy jó rajtot követően végre megtapasztalhatta, milyen az Eb OKJ kategóriájának élmezőnyében versenyezni. 

Szabadkártyával indulhatott az MHH Kart Team versenyzője a gokart Európa-bajnokság zuerai hétvégéjén. Mivel nem nevezett a teljes sorozatra, egy versenyt választhatott. A döntés azért esett a spanyol pályára, mert itt az előző hétvégén a Champions of the Future sorozat futamát rendezték, így két hét alatt két versenyen állhatott rajthoz. Ráadásul mind a két sorozatban a váz, a motor és a gumi is azonos, így nem kellett különböző körülményeket megszokni. 

Menya az első héten a pályát tanulta, a másodikra viszont eredményt ígért. 

„Ezt részben sikerült megvalósítanom – mondta a mindig önkritikus versenyző. – Az edzéseken jó volt a tempóm, de az időmérőn elkövettem egy hibát: úgy engedtem el a mezőnyt, hogy közben lementem a poros ívre. Az MG guminak meg az a sajátossága, hogy nehezen tisztul. A leintés utáni köröm lett volna jó. Így a csoportomban 17., összesítettben 66. lettem. 

Mind az öt előfutamban a 22. helyről rajtoltam. A gokartban, a rajt után általában a belső ív a legjobb, ott lehet sokat nyerni, de a zuerai pálya nagyon érdekes, itt néha jobban jársz a külső ívvel. Az első két előfutamban a belső ívet választottam, ami nagyon nem jött be, másodszorra ki is löktek. 

A harmadik futamban megpróbáltam a külső ívet, ami nagyon működött, feljöttem a kilencedik helyre. Ebben a mezőnyben óriási a különbség a top tízben vagy azon kívül versenyezni. Hátul inkább a daráló érvényesül, elöl van szükség az igazi tudásra. Jó volt ezt megtapasztalni, bár nem tartott sokáig, mert az egyik kanyarban kilöktek, ezért visszaestem a 20. helyre. 

A következő két futamon nem volt rossz a rajtom, de nem sikerült annyit előrejönni. A rövid, hatkörös futamokon pedig nincs sok időd javítani. Az utolsó futamban már nagyon érezhető volt, hogy a motorom nincs a topon, de nem akarom erre fogni az eredményt. Én is szerepelhettem volna jobban. 

Pozitívuma a hétvégének, hogy a zuerai pályát most már nagyon jól ismerem és hogy ha rövid ideig is, de tudtam az élmezőnyben menni. Ezt szeretném a következő versenyeimen minél többször megismételni.“

Krózser Menyhért, MHH Kart Team, OKJ kategória
FIA gokart Európa-bajnokság, Zuera (Spanyolország) 2021. július 23–25.

Résztvevők: 83
Időmérőfutam: 17.
Időmérő összesített: 66.
CF előfutam: 22. 
AF előfutam: 24. 
BF előfutam: 20. 
DF előfutam: 14. 
EF előfutam: 23. 
Előfutamok összesített: 67.

Az MHH Kart Team együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., MedVie healthcare solutions, Pillango GmbH, Laguna Fürdőszoba, Quality House

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax