Krózser Menya

Krózser Menya remekül rajtolt

Nagyon jók voltak a rajtjai Krózser Menyhértnek az FIA gokart Európa-bajnokság negyedik, egyben utolsó állomásán az olaszországi Franciacortában. A HUMDA Academy versenyzőjének ez sajnos az eredményeiben nem látszott, mert végig motorproblémával küzdött, kétszer kilökték, egyszer a fennakadt gáz miatt esett ki, de egyéb műszaki problémák is hátráltatták. Így hiába hozta idei egyik legjobb formáját, nem tudta beverekedni magát az OK Senior döntőjébe. 

Nagyot lépett előre Krózser Menyhért két héttel ezelőtt a Champions of the Future Euro Series záró futamán, amit szintén Franciacortában rendeztek. Az MHH Kart Team versenyzője tavasszal több futamot is kihagyott betegség miatt, így az ellenfelekhez képest hátrányban volt a meglehetősen egyedi módon viselkedő MG gumik megértésében. Ezt a hátrányát dolgozta le két héttel ezelőtt, éppen ezért nagyon várta az Eb szezonzárót, hogy a tapasztalatát eredményre is válthassa. 

Fotó: MHH Kart Team

A csütörtöki szabadedzéseken nagyon jó volt a tempója. Az időmérőre azonban három tized elveszett. A műszaki hátteret szolgáltató Ward Racing állított a karburátoron, ám ez sem hozta meg a kívánt hatást. Ráadásul az új szett gumi futófelülete három kör alatt gyakorlatilag szétfoszlott. Így a 71 fős OK Senior kategóriában az időmérő csoportjában 19., összetettben 57. lett. 

Az előfutamok során próbált javítani, mindegyiken nagyon jól rajtolt, több pozíciót is nyert, ám utána motorproblémával küzdve folyamatosan esett vissza. Az első előfutamon egy hosszabb áttétel maradt a gokartjában, amivel végképp esélye sem volt felvenni a küzdelmet az ellenfelekkel. Ráadásul még ki is lökték ebben a futamban. 

Fotó: MHH Kart Team

A második sem sikerült sokkal jobban. Itt már jó volt az áttétel, de megint kilökték. A negyedik előfutamban pedig a fennakadt gázbowden miatt esett ki. A maradék két előfutamban 13. és 15. helyen futott be. 

Az elődöntőnek is nevezhető szuperfutamig két motort is cserélt a Ward Racing, de a tempó csak nem akart megjönni. Menya itt is nagyon jól rajtolt, elhúzott, több pozíciót is javított, majd szép lassan visszaesett. Végül 21.-nek futott be, amivel az összesített 54. helyen végzett, így a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző pilóta ezúttal nem jutott döntőbe. 

„Nehéz hétvégénk volt – mondta Krózser Menya. – A szabadedzéseken még jó volt a tempóm, de az időmérőtől kezdve elveszett. Mindegyik futamban jó volt a rajtom, aminek azért is örülök, mert mutatja a fejlődést. Kétszer kilöktek, egyszer pedig a gázbowdenem akadt fenn. Elég nehéz volt megmenteni a szituációt, sikerült, de így is ki kellett állnom abból a futamból. 

Fotó: MHH Kart Team

A szuperfutamon ugyanaz történt, mint az előfutamokon, jól rajtoltam, majd fokozatosan estem vissza. Két hete, a Champions of the Future szezonzáróján versenyképesebbek voltunk. Pozitívum viszont, hogy most is jó formában versenyeztem, ami tőlem tellett, azt megtettem.

Mostantól a szeptemberi világbajnokságra készülünk. Remélem, ott versenyképesebb lesz a technikánk és megmutathatom a tudásom.“

Krózser Menyhért, MHH Kart Team, OK (Senior) eredmények

Résztvevők: 71
Időmérő csoport: 19.
Időmérő összesített: 57.
CD előfutam: 20.
CF előfutam: 21. 
CE előfutam: 15. 
AC előfutam: 23. (kiesett)
BC előfutam: 13.  
Előfutamok összesítve: 60. 
B szuperfutam: 21.
Összesített a döntő előtt: 54.

Az MHH Kart Team együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., HUMDA, HUMDA Academy

Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary

Bertalan Márton és Paizs Róbert első Európa-bajnoki dobogója a Rally Hungaryn

Pályafutása legjobb eredményét érte el Bertalan Márton és Paizs Róbert a Rally Hungaryn, ahol óriási meglepetésre az RC4 Európa-bajnoki értékelésben a második helyen végeztek és ezzel az ERC4-es bajnokságban is, 24 ponttal a második helyen állnak. A magyar értékelésben pedig nagy fölénnyel nyerték a kétkerék-hajtásúak versenyét.

„Óriási dolog az Eb második hely – lelkendezett Bertalan Márton. – Három évvel ezelőtt a barátaimmal megnéztük a lengyel Eb-futamot. Ott azt gondoltam, hogy én soha sem fogok ilyan szintre jutni. 

A tavalyi Peugeot Kupa bajnoki cím után idén nagy bátran beneveztünk az Eb-re. Amikor megláttam a rajtlistát, hogy 22-en vagyunk, az ellenfeleink nagy része valahol már bajnok volt, akkor azt gondoltam, hogy ha ez első tízbe beférünk, akkor arra büszkék lehetünk.“ 

A büszkeségre azonban ennél sokkal több okuk volt, a harmadik Kislőtéren és a negyedik várpalotai szakaszon ERC4-ben a legjobb időt autózták. 

Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary
Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary

A Kislőtéren éreztem, hogy jót jöttünk. Amikor a beíróban néztem az időket, mindegyik 19 perccel kezdődött. A mienk 18-cal. Mondtam is Robinak, figyelj, szerintem ez jó idő, tuti top 10-es. Félreálltuk, megnéztem a telefonomon, nem akartam elhinni, hogy első idő. 

Amikor Várpalotát megnyertük már biztos voltam benne, hogy valami átverés, később mondják meg, hogy elmérték az időnket.“

De nem az volt. Már ekkor a hetedik helyen álltak, a szombati napot pedig a harmadikon zárták. Vasárnap két szakasz alatt megelőzték a svéd Calle Calberget, és feljöttek a második helyre, de az utolsó gyorsaságin jött a hidegzuhany. 

Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary
Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary

„Megbeszéltük (Paizs) Robival, hogy nem kockáztatunk, főleg, az utolsó gyorsaságin nem. Elrajtoltunk, de tudod, amikor azt érzed, hogy ez parádé és tudod borítani innen oda, onnan ide, akkor elhiszed, hogy bármit meg tudsz csinálni. Hát nem. 

Még öt kilométer volt hátra, emlékszem is a kőre, de már nem tudtam kikerülni. Defektet kaptunk. A balosban nem is akart elfordulni. A szakasz végén pedig azon aggódtam, hogy a visszafordítókban tolatnunk kell. Próbáltam a nyomból kijönni, nehogy a gátló megakadjon valamibe és kiszakítsa a futóművet. 

Nagyon mérges voltam magamra. Lejöttünk, nem kaptunk sokat, csak 50 másodpercet, de biztos voltam benne, hogy elúszott a második hely. Nagy bosszúsan nekiálltunk kereket cserélni, akkor jött az egyik barátunk és mondta, hogy megvan a második hely.

Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary
Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary

Hihetetlen még most is, így két nappal később. Azt el kell mondanom, hogy a HRT csapattól nagyon jól felkészített autót és nagyon jó beállításokat kaptunk, amit ezúton is köszönök. Légrádi Zoli, a csapat tulajdonosa is majd kiugrott a bőréből a célban. 

Este sokáig ünnepeltünk hétfő reggel pedig arra ébredtem, hogy a HRT-s csapattársaink, Csomós Mixi és Nagy Ati rám ugrottak az ágyban. Egyáltalán nem volt kellemes, de ha ez kell egy Eb dobogóhoz, akkor vállalom.

Nagyon sok munkánk van ebben az eredményben, és szeretném megköszönni mindenkinek aki hitt bennünk, támogatott, segített, különösképpen édesapámnak és új csapatvezetőnknek, Szabó Krisztiánnak, ‘Sisának’.  Nélkülük nem juthattunk volna el idáig.“

Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary
Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary

Paizs Róbert sem tudta leplezni örömét, bár a fáradság rajta is érződött. 

„Nagyon fárasztó héten vagyunk túl, de megérte minden egyes pillanata – nevetett Paizs. – Sokkal komolyabban készültünk erre a versenyre, mint tavaly a magyar bajnokikra. Mentálisan és fizikálisan egyaránt. Marcin azt láttam, hogy rettenetesen odatette magát, nagyon összeszedett és koncentrált volt. 

Azért döntöttünk idén az Eb-program mellett, hogy fejlődjünk. Marcin ez a fejlődés már az első versenyen mérhető volt. Nagyon jó érzés volt ekkora nevek között versenyezni és azt mondani a Rally Hungary céljában, hogy megérkeztünk az Eb-mezőnybe.  

Idén még három Eb-futamot tervezünk, a Róma, a Barum és a Silesia Rallyt. Ott is szeretnénk megállni a helyünket, bár tudjuk, hogy idegen pályákon nehezebb dolgunk lesz, de szeretjük a kihívásokat. Köszönjük mindenkinek a támogatást és a szurkolást!“

Az FIA Rally Európa-bajnokság ERC4 állása a Rally Hungary után:

1. Max McRae (brit) 30 pont
2. Bertalan Márton (magyar) 24 pont
3. Jaspar Vaher (észt) 21 pont
4. Mille Johansson (svéd) 19 pont
5. Aoife Raftery (ír) 17 pont
6. Jack Brennan (ír) 15 pont

Bertalan Márton és Paizs Róbert együttműködő partnerei: 

PR-Parts Autóalkatrészek Kft., Pilis Autóüveg Kft., RI-Car Kft., Kezew Tabak Bt., Autodekor.hu, iDoctum, ZÉG Kft., Vári-Vill Kft., HRT Racing