Krózser Menyhért senior

Krózser Menya visszatér a rallypályákra

Hét év után láthatjuk újra rallyautó volánja mögött Krózser Menyhértet, aki a ZEG Rally Show-n előfutóként vezetheti a GR Motorsport Toyota GR Yarisát. Menya bár az utóbbi időben inkább már két fia versenyzői karrierjét egyengeti, hatalmas tapasztalattal rendelkezik, amelyet többek között a Magyarországon készülő versenyautó tesztelésében is kamatoztatott. 

„Menya menny!“ – emlékeztek még erre a zászlóra? Általában akkor tűnt fel, amikor egy széria Honda Civic érkezett ördögi tempóval. Sokan emlegetik, amikor ezzel az N3-as Hondával, az összkerekes N-es autókat is megverve, gyorsasági szakaszt nyert Krózser Menyhért. 

Később az IRC-n szerepelt, volt a Honda gyári versenyzője, a 2014-es Bükfürdő Rallyt pedig megnyerte. Az ORB-ben többször volt versenyben az abszolút első helyért. A 2013-as Mecsek Rallyn egy Subaru Impreza WRC-vel lett második, ’14-ben pedig a Székesfehérvár és a Veszprém Rallyn is abszolút második helyet szerzett R4-es Mitsubishivel a Szuper–2000-es és R5-ös autók között. 

Versenyzői pályafutását 2015-ben fejezte be, azóta két fia, Krózser Menyhért és Krózser Nimród útját egyengeti. Előbbi OK Senior kategóriában ostromolja a világ legrangosabb gokart versenyeit, utóbbi pedig a Radó Rally Suliban kapja az alapképzést, hogy hamarosan édesapja nyomdokaiba léphessen. 

Fotó: Sári Péter // GR Motorsport // Toyota GR Yaris

„Jó régen voltak ezek a versenyek – nevet Menya. – Nagyon örültem a lehetőségnek, amikor a GR Motorsporttól megkerestek, hogy teszteljem a GR Yarist. Szerintem óriási dolog, hogy egy ilyen autót Magyarországon, magyar mérnökökkel és magyar szerelőkkel készítenek. Ráadásul a hangulat is jó a csapatban. 

Amikor először vezettem a Yarist, azonnal az volt az érzésem, hogy ez már most nagyon jó autó. Persze még egy kicsit finomítani kell rajta, de nagyon bízom benne, hogy az ősszel be lehet dobni a mezőnyben és éles versenyen is rajthoz állhatnak vele. Én abszolút az ORC élére várom.“

Az autóról már tudjuk, hogy jó, de vajon Menya, illetve mostmár hivatalosan Menya senior, mennyit tartott meg a tempójából?

„Nézd, ha valaki azt hiszi, hogy hét év után beül egy autóba és ugyanolyan gyors lesz, mint régen, akkor az hazudik magának. Azt gondolom, hogy egy tesztpályán, teszt körülmények között megvan a tempóm. A visszatérésnek nagy jelentősséget nem tulajdonítok. Előfutók leszünk, ami jó alkalom arra, hogy kipróbáljuk az autót, de az eredmények elérését meghagyom a fiataloknak. Ha a tapasztalatommal, tudásommal tudom őket segíteni, akkor én attól már boldog vagyok.“

Fotó: Sári Péter // GR Motorsport // Toyota GR Yaris

Bár egyelőre még nem dőlt el, ki fog navigálni Menyának, a hírek szerint mind a két fia pályázik a jobb oldali ülésre. 

„Ha lesz rá mód, akkor megautóztatom őket, de nagyon oda kell figyelnem, mert mind a ketten rettentő kritikusok. Menyának hatalmas tapasztalata van a gokartban, Nimród pedig hat éve tanul Radó Pistinél, nem lehet kamuzni mellettük, ha valamit nem jól csinálok, azonnal megmondják.“

Menya népszerűségének az egyik oka az volt, hogy olyan gyorsan közlekedett a rallyautókkal, amitől az már igencsak látványos volt. 

„Nem akarom megváltani a világot a ZEG Rally Show-n, de tudom, hogy a közönség látványt vár ettől az autótól, ezt észben fogom tartani“ – nevet Menya. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax