Krózser Menyhért senior

Krózser Menya visszatér a rallypályákra

Hét év után láthatjuk újra rallyautó volánja mögött Krózser Menyhértet, aki a ZEG Rally Show-n előfutóként vezetheti a GR Motorsport Toyota GR Yarisát. Menya bár az utóbbi időben inkább már két fia versenyzői karrierjét egyengeti, hatalmas tapasztalattal rendelkezik, amelyet többek között a Magyarországon készülő versenyautó tesztelésében is kamatoztatott. 

„Menya menny!“ – emlékeztek még erre a zászlóra? Általában akkor tűnt fel, amikor egy széria Honda Civic érkezett ördögi tempóval. Sokan emlegetik, amikor ezzel az N3-as Hondával, az összkerekes N-es autókat is megverve, gyorsasági szakaszt nyert Krózser Menyhért. 

Később az IRC-n szerepelt, volt a Honda gyári versenyzője, a 2014-es Bükfürdő Rallyt pedig megnyerte. Az ORB-ben többször volt versenyben az abszolút első helyért. A 2013-as Mecsek Rallyn egy Subaru Impreza WRC-vel lett második, ’14-ben pedig a Székesfehérvár és a Veszprém Rallyn is abszolút második helyet szerzett R4-es Mitsubishivel a Szuper–2000-es és R5-ös autók között. 

Versenyzői pályafutását 2015-ben fejezte be, azóta két fia, Krózser Menyhért és Krózser Nimród útját egyengeti. Előbbi OK Senior kategóriában ostromolja a világ legrangosabb gokart versenyeit, utóbbi pedig a Radó Rally Suliban kapja az alapképzést, hogy hamarosan édesapja nyomdokaiba léphessen. 

Fotó: Sári Péter // GR Motorsport // Toyota GR Yaris

„Jó régen voltak ezek a versenyek – nevet Menya. – Nagyon örültem a lehetőségnek, amikor a GR Motorsporttól megkerestek, hogy teszteljem a GR Yarist. Szerintem óriási dolog, hogy egy ilyen autót Magyarországon, magyar mérnökökkel és magyar szerelőkkel készítenek. Ráadásul a hangulat is jó a csapatban. 

Amikor először vezettem a Yarist, azonnal az volt az érzésem, hogy ez már most nagyon jó autó. Persze még egy kicsit finomítani kell rajta, de nagyon bízom benne, hogy az ősszel be lehet dobni a mezőnyben és éles versenyen is rajthoz állhatnak vele. Én abszolút az ORC élére várom.“

Az autóról már tudjuk, hogy jó, de vajon Menya, illetve mostmár hivatalosan Menya senior, mennyit tartott meg a tempójából?

„Nézd, ha valaki azt hiszi, hogy hét év után beül egy autóba és ugyanolyan gyors lesz, mint régen, akkor az hazudik magának. Azt gondolom, hogy egy tesztpályán, teszt körülmények között megvan a tempóm. A visszatérésnek nagy jelentősséget nem tulajdonítok. Előfutók leszünk, ami jó alkalom arra, hogy kipróbáljuk az autót, de az eredmények elérését meghagyom a fiataloknak. Ha a tapasztalatommal, tudásommal tudom őket segíteni, akkor én attól már boldog vagyok.“

Fotó: Sári Péter // GR Motorsport // Toyota GR Yaris

Bár egyelőre még nem dőlt el, ki fog navigálni Menyának, a hírek szerint mind a két fia pályázik a jobb oldali ülésre. 

„Ha lesz rá mód, akkor megautóztatom őket, de nagyon oda kell figyelnem, mert mind a ketten rettentő kritikusok. Menyának hatalmas tapasztalata van a gokartban, Nimród pedig hat éve tanul Radó Pistinél, nem lehet kamuzni mellettük, ha valamit nem jól csinálok, azonnal megmondják.“

Menya népszerűségének az egyik oka az volt, hogy olyan gyorsan közlekedett a rallyautókkal, amitől az már igencsak látványos volt. 

„Nem akarom megváltani a világot a ZEG Rally Show-n, de tudom, hogy a közönség látványt vár ettől az autótól, ezt észben fogom tartani“ – nevet Menya. 

Fotó: Wirtmann Ferenc // Diósgyőr Rally

Wirtmann elaludt, de győzött

A D korcsoport első és az abszolút értékelés harmadik helyét szerezte meg Wirtmann Ferenc és Kerekes József a HUMDA Rally Országos Historic Bajnokság második futamán, a Diósgyőr Rallyn. A Ford Escort Mk II-es ezúttal is hibátlanul működött, kaptak ugyan egy lassú defektet, de ez nem hátráltatta a párost, mindössze vasárnap reggel a rajt előtt akadt némi riadalom a csapatban. 

„Jó verseny volt – mondta Wirtmann Ferenc. – Ifj. Érdi Tibi Sierrájával és Varga Zoli BMW-jével nem tudtuk felvenni a versenyt, de így is volt küzdelem. Sajnáltam, hogy Rónay Laci a Toyotával és Szemám Sanyi a Subaruval kiestek, velük lehetett volna még csatázni, de Nagy Tibi is jól ment a Golffal. Pár helyi srác pedig a saras, gödrös pályákon olyan időket autózott, hogy csak pislogtunk. 

Fotó: Wirtmann Ferenc–Kerekes József // Diósgyőr

Mályinkán a rossz minőségű rész nem feküdt nekünk. Az Escorton 13 colos kerék van, széles gumikkal, ami a jó minőségű aszfalton kiváló, de a gödrös dobálós részeken minden pillanatban ki akarta csavarni a kezemből a kormányt. 

Az autó jól viselkedett, Benító főmérnök úr a verseny előtt átnézte, azt mondta, rendben lesz. Úgy is volt. Egy defektet kaptunk ezen a rossz részen, de lassú defekt volt, nem hátráltatott minket. 

Fotó: Wirtmann Ferenc // Benító főmérnök úr, Diósgyőr Rally

A DVTK stadionban nagyon színvonalas szervizpark volt, a célban rengetegen voltak, nagyon szép serlegeket kaptunk, úgyhogy jövünk jövőre is.“

Na de mi történt vasárnap reggel, ami miatt 30 másodperc büntetést kapott a páros? 

„Elaludtunk – nevet Kerekes Joti. – Szép kényelmesen mentünk a parc ferméhez, amikor Nagy Tibi – a legnagyobb ellenfelünk – hív, hogy hol vagyunk, mert már be kellene mennünk az autóért. Na onnantól kezdve nagyon siettünk, de így is késtünk három percet, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptunk.

Fotó: Kerekes József // Diósgyőr

Egyértelműen navigátor hiba volt, de az az egy vigasztal, hogy 37 éves pályafutásom alatt még soha sem késtünk az én hibámból. Ha a következő 37 évet is megúszom hiba nélkül, akkor szerintem ezt a mostanit is megbocsátják nekem. 

Szerencsére a végeredményt nem befolyásolta. A korcsoportunkat megnyertük, ami egy másfeles szorzójú versenyen fontos dolog, ennél többet nem tehettünk volna. A következő versenyünk, a Mecsek Rally is másfeles szorzójú lesz, úgyhogy ma még pihenünk egyet, de holnap el is kezdjük a felkészülést.“

Fotó: Wirtmann Ferenc–Kerekes József // Diósgyőr

A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax