Krózser Menyhért

Krózser Menyhért először indul az FIA gokart világbajnokságon

Pályafutása során először állhat rajthoz az FIA gokart világbajnokságon Krózser Menyhért, ott is mindjárt a legnagyobb múltra visszatekintő OK kategóriában, amelynek elődjében 1964-ben hirdettek először világbajnokot. A HUMDA Academy 14 éves versenyzője nagyon jó formában várja idei legnagyobb megmérettetését.

Szeptember 15–18-án, az olaszországi Sarnóban rendezik a gokartsport idei legnagyobb eseményét, az FIA gokart világbajnokságot az OK és OKJ kategóriában. Az FIA Európa-bajnokságtól eltérően – amely négy futamos sorozat –, a vb-t egyetlen hétvégén rendezik.

A tét nagy, hiszen egy nagyon patinás sorozatról van szó. 1964-ben írták ki először a 100 cm3-es direkthajtású kategóriában a világbajnokságot. Az idők során többször is változott. 2007-ben 125 cm3-re emelték a motorok hengerűrtartalmát, 2016 óta pedig OK-nak nevezik, ami az Original Kart rövidítése, jelezve, hogy ez az a kategória, amely a gokartversenyzés eredetéhez nyúlik vissza.

Krózser Menyhért
Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

Az OK kategória világbajnokai közül többen is eljutottak a Forma–1-ig. Többek között Riccardo Patrese, Jan Magnussen, Jarno Trulli vagy Vitantonio Liuzzi. A jelenlegi Forma–1-es mezőnyben pedig két olyan versenyző is van, aki az OK kategória elődjében (akkor éppen KF1-nek vagy KF-nek hívták) világbajnoki címet tudott szerezni.

Az elmúlt hétvégén Monzában, a Williams csapat színeiben szenzációsan debütáló Nyck de Vries kétszer, 2010-ben és 2011-ben is világbajnok lett, míg a McLaren sztárja, Lando Norris 2013-ban hódította el a vb-címet.

A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző Krózser Menyhértnek tehát komoly feladata lesz a hétvégén. Az OK mezőnyben 94 nevező van, ami nem meglepő módon, idei rekord.

Menya sikeres felkészülésen van túl, hiszen még júliusban tesztelt a világbajnokságnak is otthont adó Sarnóban, augusztus végén pedig a DPK Racing színeiben állt rajthoz ugyanitt egy olasz bajnoki futamon.

Krózser Menyhért
Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

„Nagyon várom már a világbajnokságot – mondta Krózser Menyhért a rá jellemző nyugalommal. – A felkészülésünk remekül sikerült. Az olasz bajnoki futamon már az első pillanattól megvolt a tempónk és a DPK Racinggel jó beállításokat találtunk.

Nekem ez az első szezonom az OK kategóriában, az ellenfelek között több tapasztalt versenyző is van, de pont attól nevezik ezt a futamot FIA világbajnokságnak, hogy mindenki itt van, aki számít.

Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

Nem akarok plusz terhet rakni magamra, úgy kezelem a hétvégét, mint bármelyik eddigi versenyemet, vagyis a legjobbat akarom kihozni magamból és harcolni fogok minden egyes pozícióért.

Szerintem jó verseny lesz, érdemes lesz követni.“

Az MHH Kart Team együttműködő partnerei

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., HUMDA, HUMDA Academy, GR Motorsport

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax