Krózser Menyhért

Krózser Menyhért: Ezt hívják versenyzői fejlődésnek

A gokartversenyzésben két hasonló eredmény között is óriási különbség lehet. Ezt jól szemlélteti Krózser Menyhért idei szezonja, aki OK kategóriában év elején kétszer is az első 15-ben végezett, év végén pedig 20. lett a világbajnokságon. A HUMDA Academy 15 éves versenyzőjének a két eredménye között látszólag nincs nagy különbség, azonban ami közben történt, azt hívják versenyzői fejlődésnek. 

Krózser Menyhért pályafutását már egy pár éve nyomon követhetjük és azt is láthatjuk, hogy nagyon tudatosan van felépítve. Az idei év megértését ezért egy kicsit korábban kell kezdeni. Menya 2021-ben több, különböző junior kategóriában versenyzett, különböző vázakkal, különböző motorral és különböző gumikkal, aminek köszönhetően nagyon komplex versenyző lett. 

Az azonban már évközben is látszott, hogy nagyot nőtt, így nem csak tudása, hanem elsősorban magassága miatt is kinőtte a junior kategóriát. Ezért korkedvezménnyel már 2021 végén rajthoz állhatott egy OK futamon. 

Krózser Menyhért
Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

A direkthajtású gokart-versenyzésnek ez a kategória a csúcsa amelyben a junior kategóriához képest még több dologra kell figyelnie a versenyzőnek, az erősebb motor miatt a féktávok és a kigyorsítások is mások, így a legtöbb versenyzőnek szüksége van egy tanulóévre mielőtt fel tudja venni a versenyt a kategóriában harmadik–negyedik éve szereplőkkel szemben. 

Ezért is volt meglepő Menya teljesítménye tavaly év végén, az első OK futamán. Az igazi meglepetést azonban azzal okozta, hogy 2022-ben az első két versenyén, a WSK Super Masters Seriesben mindkétszer a 15. helyen végzett. 

„Amint beültem az OK gokartba, azonnal éreztem, hogy jó helyre érkeztem – meséli Krózser Menyhért. – Az első versenyemen teszt nélkül álltam rajthoz és már az is nagyon jól sikerülhetett volna, ha nem löknek ki. A tempóm azonnal megvolt, ami látszott az idei első két versenyemen is, ahol 15. lettem.“

Krózser Menya
Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menya

Az OK mezőnye általában 60–80 fős, a világbajnokságon ez száz közelire emelkedik. Az élmezőny nagyon erős, az első húsz gyakorlatilag bármikor képes a győzelemre, éppen ezért is volt nagy szó, hogy Menya azonnal ebbe az elit társaságba került és joggal vártuk tőle a további jó eredményeket, akár dobogós helyezéseket is. Azonban az FIA Eb és a társrendezvénye, a Champions of the Future sorozat futamain megtorpant a lendülete. 

„Nagyon sokféle vázzal, motorral, gumival versenyeztem már pályafutásom során, előfordult az is, hogy egyik hétvégéről a másikra váltottunk, ezért elég nagy tapasztalatom van abban, hogyan kezeljek új szituációkat. Az FIA rendezvényeken használt MG gumi azonban minden eddiginél nehezebb feladatot jelentett. 

Sokszor meséltem már róla, röviden a lényeg, hogy egészen másképp kell felmelegíteni, mint az összes többi gumit. Portimaoban, az első Champions futamon mentem vele életemben először és azonnal elégettem őket, nem maradt tapadásom. Kellett két–három verseny mire kitapasztaltam, hogyan működik. Tesztelni sajnos nem tudtunk vele, de a teszten soha sem tudsz olyan felgumizott pályán menni, mint a versenyeken, úgyhogy ha tetszik, ha nem, a versenyhétvégéken kell megtanulni a gumikezelést.“

Fotó: MHH Kart Team / Krózser Menya

A tanulásban némi hátrányt jelentett, hogy betegség miatt három MG gumis futamot is ki kellett hagynia, ami alatt a többiek tapasztalat terén jócskán elhúztak. Menya így az élmezőnyből, az OK második felébe esett vissza. 

Nem voltak könnyű hónapok ezek, hiszen saját magának is be akarta bizonyítani, hogy tud az élmezőnyben versenyezni. Őrülten sok munkát tett a gumik kitapasztalásába, aminek végül meglett az eredménye. Az utolsó Champions és Eb-futamokon már a csapata sem értette, hogyan lehetséges, hogy a gumi kopik, Menya pedig még a 25–30 körös abroncsokkal is gyorsulni tud.

A munkát azonban továbbra sem koronázta siker. Ekkor ugyanis a csapat nem tudott már neki megfelelő műszaki hátteret biztosítani, így nem volt más választásuk, pár héttel a vb előtt csapatot kellett váltani. Így került Menya Fernando Alonso csapatához, a DPK-hoz, amivel egy olasz bajnoki futamon ismerkedett meg. 

Krózser Menyhért
Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

„Kellett egy félnap mire hozzászoktam a másfajta vázhoz és a másfajta motorhoz, de azonnal jól éreztem magam a csapatban, ami elengedhetetlen egy jó eredményhez.“

Már ezen a tesztversenyen is látszott, hogy Menya kijött a kátyúból és minden esélye megvan arra, hogy újra az élmezőnybe kerüljön. Ez a vb-n meg is történt, hiszen egy igen erős és nagy mezőnyben sikerült a döntőben 13.-nak befutnia, amiből csak egy orrkúp beesés miatt lett 20. 

„Az eredmény is nagyon jó, de számomra sokkal nagyobb értéke volt annak, hogy komoly ellenfelekkel tudtam csatázni, fel tudtam velük venni a versenyt. 

Az év elején azt gondolom, hogy számomra kedvező körülmények között, kevésbé tapadós pályán tudtam gyors lenni. Az év végre megtanultam azt, hogy minden körülmény között gyors legyek, és ez óriási különbség. 

Krózser Menyhért
Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

Lehet, kívülről az látszik, hogy szerencsétlen évem volt az MG gumikkal, de én inkább azt látom, hogy egy nagyon nehéz helyzetet sikerült megoldanom. A tempóm megvolt az év elején is, ez látszott, de az autósportban egy eredményhez nagyon sok mindenre van szükség, nem csak a gyorsaságra. Hanem például a gumikezelésre is. Az idén olyan tapasztalatot szereztem gumikezelésből, amit évek múlva is hasznosíthatok.

Nem állítom, hogy nem lett volna jobb az első tízben szerepelni egész évben, de ennek a tapasztaltszerzésnek a későbbiekben nagyobb hasznát veszem. Mentálisan az is megerősített, hogy egy vert helyzetből tudtam felállni. A jövőben sem fogok megijedni tőle, ha hasonló szituációba kerülök. 

Ha így tekintem, nagyon pozitív volt az évem. 11 versenyen álltam rajthoz, ami sokkal kevesebb, mint a legtöbb ellenfelemé, de így is sikerült bizonyítanom.“

Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

A karácsonyi szünet előtt már Menya is inkább a jövő évre koncentrál. 

„A feladatom ugyanaz lesz, mint ami az elmúlt nyolc szezonomban volt: a fejlődésemre kell koncentrálnom. Jó lenne OK-ban az idei tapasztalatomat pár jó eredményre váltani. 

A váltós KZ kategória is új kihívás lenne, de akár Forma–4-es autó tesztje is szóba jöhet. Meglátjuk, mire lesz lehetőségünk, de az biztos, hogy erősebb és jobb versenyző lettem idén, és ezt jövő ilyenkor is szeretném elmondani.“

Az MHH Kart Team együttműködő partnerei

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., HUMDA Academy, HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., GR Motorsport

Krózser Menya
Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menya
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Zsírpapa akkumulátorral tolta le a VFTS-t

Óriási versenyben volt Zsiros Imre és Mészáros Sándor a Mecsek Rallyn, ahol nem volt kisebb a tét, mint historic HE5 kategóriájának második helye. Az utolsó gyorsaságin azonban elromlott a Lada VFTS generátora, így Zsírpapa akkumulátorból tolta le. A második hely ugyan nem lett meg, a harmadik viszont igen! 

„Figyelj ide, ez egy jó verseny volt! – szögezte le Zsírpapa mindjárt az elején. – Jó volt a rendezés, jók voltak a pályák, jó volt a hangulat, minden nagyon jó volt. Csak azt sajnálom, hogy Wirtmann a rajtdobogó után kiállt. Mondtam is neki, hogy biztos megijedt, hogy most szétcsapom a száját. Mondjuk, ez volt a terv, de látod meg is ijedt tőle. 

Az volt a szerencse, hogy egy szálláson laktunk és legalább a verseny előtt meg a két nap között jókat bandáztunk velük. 

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Nálunk minden rendben volt, még ezt a marha nagy meleget is jól bírtuk Meszessel, pedig a VFTS is termeli a meleget, csak egy vaslemez van a motor és köztünk, úgyhogy nem kellett aggódnunk, hogy lefagy a szélvédő. 

Viszont nagyon komolyan mentünk. Ezzel a Benjivel (Schwalm Benjamin) meg a Plesz Márkkal nem bírok. Mind a kettő nagyon gyors, ráadásul fiatalok is. De Kelemen Csabinak mondtam, hogy Miskolcon megvert, úgyis pécsi, majd itthon jól kikap. Így is volt, adtam neki kettőt, adott egyet, adtam kettőt, megint adott egyet. 

Az utolsó gyors előtt már fényévekkel – 0,5 másodperccel – vezettünk előtte, amikor tönkre mente a generátorunk. Öt kilométerrel a rajt előtt bedobtunk egy új akkumulátort az Öreglányba, azzal toltam le. Egy baj van ilyenkor, hogy ha nem kap töltést, akkor hatezer fölé nem megy, így végül nem tudtam megverni Kelemen Csabit, de nem baj, majd jövőre, jobb ha már most készül rá. 

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Várjál, gyorsan elmondom a szponzorokat, köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek, hogy támogatnak. 

És képzeld el, nem csak kategóriában lettünk harmadikok, hanem abszolútban is ötödikek, 30 célba érkezőből. Azért az nem rossz. Mondjuk sokan kiestek az élmezőnyből. 

Köszönöm mindenkinek a versenyt, Markó Tibi rendezőnek különösen, a versenyzőtársaknak, mert nem hiszed el, milyen jó volt a hangulat, legszívesebben mentem volna még egy napot, nagyon jól éreztük magunkat. Köszönöm a szurkolóknak, a csapatomnak, Hosszú Tibinek, Zsoltinak és Lipinek, anyának, meg mindenkinek, aki ott volt. Ettől volt jó a verseny. 

Nem tudom, hogy most mi van ezzel a Fehérvár Rallyval, de mondtam Wirtmann-nak, hogy kapja össze magát, mert nagyon elhúztam a bajnokságban, bár nem tudom, hány pontom van, de biztosan több mint neki. 

Ha lesz Fehérvár, ott találkozunk, ha nem, akkor meg a következő rallyn. Addig vigyázzatok magatokra, puszi a csajoknak!“