A gokartversenyzésben két hasonló eredmény között is óriási különbség lehet. Ezt jól szemlélteti Krózser Menyhért idei szezonja, aki OK kategóriában év elején kétszer is az első 15-ben végezett, év végén pedig 20. lett a világbajnokságon. A HUMDA Academy 15 éves versenyzőjének a két eredménye között látszólag nincs nagy különbség, azonban ami közben történt, azt hívják versenyzői fejlődésnek.
Krózser Menyhért pályafutását már egy pár éve nyomon követhetjük és azt is láthatjuk, hogy nagyon tudatosan van felépítve. Az idei év megértését ezért egy kicsit korábban kell kezdeni. Menya 2021-ben több, különböző junior kategóriában versenyzett, különböző vázakkal, különböző motorral és különböző gumikkal, aminek köszönhetően nagyon komplex versenyző lett.
Az azonban már évközben is látszott, hogy nagyot nőtt, így nem csak tudása, hanem elsősorban magassága miatt is kinőtte a junior kategóriát. Ezért korkedvezménnyel már 2021 végén rajthoz állhatott egy OK futamon.
A direkthajtású gokart-versenyzésnek ez a kategória a csúcsa amelyben a junior kategóriához képest még több dologra kell figyelnie a versenyzőnek, az erősebb motor miatt a féktávok és a kigyorsítások is mások, így a legtöbb versenyzőnek szüksége van egy tanulóévre mielőtt fel tudja venni a versenyt a kategóriában harmadik–negyedik éve szereplőkkel szemben.
Ezért is volt meglepő Menya teljesítménye tavaly év végén, az első OK futamán. Az igazi meglepetést azonban azzal okozta, hogy 2022-ben az első két versenyén, a WSK Super Masters Seriesben mindkétszer a 15. helyen végzett.
„Amint beültem az OK gokartba, azonnal éreztem, hogy jó helyre érkeztem – meséli Krózser Menyhért. – Az első versenyemen teszt nélkül álltam rajthoz és már az is nagyon jól sikerülhetett volna, ha nem löknek ki. A tempóm azonnal megvolt, ami látszott az idei első két versenyemen is, ahol 15. lettem.“
Az OK mezőnye általában 60–80 fős, a világbajnokságon ez száz közelire emelkedik. Az élmezőny nagyon erős, az első húsz gyakorlatilag bármikor képes a győzelemre, éppen ezért is volt nagy szó, hogy Menya azonnal ebbe az elit társaságba került és joggal vártuk tőle a további jó eredményeket, akár dobogós helyezéseket is. Azonban az FIA Eb és a társrendezvénye, a Champions of the Future sorozat futamain megtorpant a lendülete.
„Nagyon sokféle vázzal, motorral, gumival versenyeztem már pályafutásom során, előfordult az is, hogy egyik hétvégéről a másikra váltottunk, ezért elég nagy tapasztalatom van abban, hogyan kezeljek új szituációkat. Az FIA rendezvényeken használt MG gumi azonban minden eddiginél nehezebb feladatot jelentett.
Sokszor meséltem már róla, röviden a lényeg, hogy egészen másképp kell felmelegíteni, mint az összes többi gumit. Portimaoban, az első Champions futamon mentem vele életemben először és azonnal elégettem őket, nem maradt tapadásom. Kellett két–három verseny mire kitapasztaltam, hogyan működik. Tesztelni sajnos nem tudtunk vele, de a teszten soha sem tudsz olyan felgumizott pályán menni, mint a versenyeken, úgyhogy ha tetszik, ha nem, a versenyhétvégéken kell megtanulni a gumikezelést.“
A tanulásban némi hátrányt jelentett, hogy betegség miatt három MG gumis futamot is ki kellett hagynia, ami alatt a többiek tapasztalat terén jócskán elhúztak. Menya így az élmezőnyből, az OK második felébe esett vissza.
Nem voltak könnyű hónapok ezek, hiszen saját magának is be akarta bizonyítani, hogy tud az élmezőnyben versenyezni. Őrülten sok munkát tett a gumik kitapasztalásába, aminek végül meglett az eredménye. Az utolsó Champions és Eb-futamokon már a csapata sem értette, hogyan lehetséges, hogy a gumi kopik, Menya pedig még a 25–30 körös abroncsokkal is gyorsulni tud.
A munkát azonban továbbra sem koronázta siker. Ekkor ugyanis a csapat nem tudott már neki megfelelő műszaki hátteret biztosítani, így nem volt más választásuk, pár héttel a vb előtt csapatot kellett váltani. Így került Menya Fernando Alonso csapatához, a DPK-hoz, amivel egy olasz bajnoki futamon ismerkedett meg.
„Kellett egy félnap mire hozzászoktam a másfajta vázhoz és a másfajta motorhoz, de azonnal jól éreztem magam a csapatban, ami elengedhetetlen egy jó eredményhez.“
Már ezen a tesztversenyen is látszott, hogy Menya kijött a kátyúból és minden esélye megvan arra, hogy újra az élmezőnybe kerüljön. Ez a vb-n meg is történt, hiszen egy igen erős és nagy mezőnyben sikerült a döntőben 13.-nak befutnia, amiből csak egy orrkúp beesés miatt lett 20.
„Az eredmény is nagyon jó, de számomra sokkal nagyobb értéke volt annak, hogy komoly ellenfelekkel tudtam csatázni, fel tudtam velük venni a versenyt.
Az év elején azt gondolom, hogy számomra kedvező körülmények között, kevésbé tapadós pályán tudtam gyors lenni. Az év végre megtanultam azt, hogy minden körülmény között gyors legyek, és ez óriási különbség.
Lehet, kívülről az látszik, hogy szerencsétlen évem volt az MG gumikkal, de én inkább azt látom, hogy egy nagyon nehéz helyzetet sikerült megoldanom. A tempóm megvolt az év elején is, ez látszott, de az autósportban egy eredményhez nagyon sok mindenre van szükség, nem csak a gyorsaságra. Hanem például a gumikezelésre is. Az idén olyan tapasztalatot szereztem gumikezelésből, amit évek múlva is hasznosíthatok.
Nem állítom, hogy nem lett volna jobb az első tízben szerepelni egész évben, de ennek a tapasztaltszerzésnek a későbbiekben nagyobb hasznát veszem. Mentálisan az is megerősített, hogy egy vert helyzetből tudtam felállni. A jövőben sem fogok megijedni tőle, ha hasonló szituációba kerülök.
Ha így tekintem, nagyon pozitív volt az évem. 11 versenyen álltam rajthoz, ami sokkal kevesebb, mint a legtöbb ellenfelemé, de így is sikerült bizonyítanom.“
A karácsonyi szünet előtt már Menya is inkább a jövő évre koncentrál.
„A feladatom ugyanaz lesz, mint ami az elmúlt nyolc szezonomban volt: a fejlődésemre kell koncentrálnom. Jó lenne OK-ban az idei tapasztalatomat pár jó eredményre váltani.
A váltós KZ kategória is új kihívás lenne, de akár Forma–4-es autó tesztje is szóba jöhet. Meglátjuk, mire lesz lehetőségünk, de az biztos, hogy erősebb és jobb versenyző lettem idén, és ezt jövő ilyenkor is szeretném elmondani.“
Az MHH Kart Team együttműködő partnerei
Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., HUMDA Academy, HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., GR Motorsport