Krózser Menyhért, ACI olasz bajnokság

Krózser Menyhért: Tesztfutam az FIA Európa-bajnokság előtt

Két hét múlva kezdődik a gokart versenyzés egyik legrangosabb sorozata, az FIA Európa-bajnokság. Krózser Menyhért az első Eb-futam előtt az olasz bajnokságban indult egy tesztversenyen, ahol problémamegoldó képességből és tempóból egyaránt jelesre vizsgázott. 

Július első hétvégéjén veszi kezdetét a KZ2-es FIA gokart Európa-bajnokság. A sorozat idén két futamból áll: először Spanyolországban, Aragonban mérkőzik meg a mezőny, majd szeptember első hétvégéjén Olaszországban, Val Vibratában. 

Két héttel az első Eb-futam előtt az ACI olasz bajnokságban állt rajthoz Krózser Menyhért. Az MHH Racing Team egyrészt bemelegítésnek szánta a versenyt, másrészt pedig az olasz pályán akartak számára teszt lehetőséget biztosítani az idei második Eb-futamra. 

Mivel tesztversenyről volt szó, a műszaki hátteret biztosító olasz csapat más típusú vázat próbált ki. Az időmérőig többet is finomítottak rajta, de végül szembesültek vele, hogy ez váz nem fekszik a magyar versenyzőnek. Kicserélték, és innentől kezdve Menya szárnyalt. Az első előfutamán például hét pozíciót javítva jött előre. 

Fotó: MHH Racing Team // Krózser Menyhért, ACI olasz bajnokság

A harmadik előfutamában eltört az első futóműben a csapszege, ami miatt fel kellett adnia a versenyt. 

Ez a kiesés három ponttal fosztotta meg a döntőbe jutástól, de így is rengeteg tapasztalatot szerzett a pályáról. Most már tudják, hogy melyik váz fekszik neki a legjobban és nem mellesleg azt is megmutatta, hogy kirobbanó formában van. 

„Val Vibrata nehéz pálya, sok visszafordítóval és kevés előzési ponttal – mondta Krózser Menyhért. – Még Mini60-ban versenyeztem itt, de azóta teljesen megváltozott, úgyhogy kellett ez a tesztverseny. Most már a nyomvonalát és a trükkjeit is ismerem. A szeptemberi Eb-futamon nem lesz vele gond. 

Fotó: MHH Racing Team // Krózser Menyhért, ACI olasz bajnokság

Az edzéseken a csapat javaslatára kipróbáltunk egy másik vázat. Sajnos ezt bármennyire is finomítottuk, nem feküdt nekem. Az időmérőn csak 35. lettem. Az első előfutamra kicseréltük a vázat, és szárnyaltam. Ez volt a hétvég csúcspontja. Sokat előztem és nagyon élveztem. 

A harmadik előfutamon eltört a gokartom bal első csapszege, ami miatt ki kellett állnom. 

Összességében felkészülési versenynek jó volt, azon az egy futamon, ahol semmi hátráltató tényező nem volt, jó formában versenyeztem. Most már azt is tudjuk, hogy melyik vázat használjuk az Eb-n, úgyhogy szerintem amiért jöttünk azt teljesítettük. Két hét múlva Aragonban szeretnék Eb-pontokért harcolni.“

A 2024-es KZ2-es FIA Európa-bajnokság futamai

  • július 4–7., Motorland Aragon, Spanyolország
  • augusztus 29–szeptember 1., Val Vibrata, Olaszország

Krózser Menyhért, MHH Racing Team KZ2 eredmények

ACI olasz bajnokság – Val Vibrata (Olaszország), 2024. június 21–23.

  • Résztvevők: 63
  • Időmérő csoport: 18.
  • Időmérő: 35.
  • BC előfutam: 10.
  • AC előfutam: 18.
  • CD előfutam: 30. (műszaki hiba miatt kiesett)
  • Előfutamok összesített: 41

Az MHH Racing Team együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., BDP – Brilliant Driver Program

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax