Latvala nyerte a Finn Ralit

Pályafutása egyik legnagyobb sikerét elérve Jari-Matti Latvala nyerte a Finn Ralit, a Citroën két gyári versenyzője, Sébastien Ogier és Sébastien Loeb előtt.

A 25 éves finn versenyző ezzel megdöntötte Markku Alen rekordját, és ő lett a hazai futama legfiatalabb győztese.

„Ez egy olyan álom volt, amire még nem is mertem volna gondolni” – mondta Latvala a győzelemrő. „Egész kicsi korom óta arról álmodtam, hogy egyszer megnyerem a Finn Ralit. A szurkolók fantasztikusak voltak, és a saját honfitársaim előtt nyertem. Ez egyszerűen hitetlen számomra.”

„Nagyszerű dolog a legfiatalabb Finn Rali győztesnek lenni. Loeb minden rekordot besöpört, így legalább nekem is maradt egy kevés.”

Latvala a hetedik szakaszon vette át a vezetést Petter Solbergtől, de egészen az utolsó előtti gyorsaságiig komoly nyomás alatt tartotta a két Citroënes. Latvala azonban ellenállt és még azzal a teherrel is megküzdött, hogy Hirvonen kiesése után ő maradt az egyetlen gyári Ford versenyző.

Remekül sikerült Sébastien Ogier bemutatkozása a Citroën gyári csapatában, hiszen ezúttal is megverte Sébastien Loeböt és a második helyen végzett. Ogier ezzel mind a három legutóbbi murvás versenyen legyőzte Loeböt.

A hatszoros világbajnoknak nem volt sietnie valója. A Finn Rali nem az ő versenye, ráadásul pénteken megrongálta C4 WRC-je első lökhárítóját, ami miatt vezethetetlen volt az autója. Ez után nem kockáztatott, és bejött harmadiknak, de még így is toronymagasan, 48 pont előnnyel vezeti a vb-t.

Az első napon még vezető Petter Solberg nem tudott többet kicsavarni privát Citroënjéből és végül a negyedik helyen végzett, megelőzve a Citroën Junior versenyzőjét, Dani Sordót.

Matthew Wilson, a Stobart–Forddal lett a hatodik, Mads Ostberg pedig a hetedik helyre hozta Subaru WRC-jét, miután az első napon sok időt veszített egy eltört felnivel.

Az egy futamra visszatért Juha Kankkunen remekül helytállt és a nyolcadik helyen fejezte be a versenyt.

Kimi Räikkönen a verseny második napján csúszott árokba, ahol tíz percet töltött, így végül csak a 24. helyen ért célba.

A Szuper–2000-esek versenyében hármas Skoda győzelem született, az IRC élmenő, Juho Hänninen volt a leggyorsabb, PG Andersson és Patrik Sandell előtt.

A világbajnokságot Loeb vezeti 166 ponttal. Ogier a második 118-cal, Latvala pedig a harmadik 105-tel.

A gyártók versenyében a Citroën tovább növelte előnyét, és 265 ponttal áll az élen a 210 pontos Ford és a 145 pontos Citroën Junior Team előtt.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“