Latvala nyerte a Finn Ralit

Pályafutása egyik legnagyobb sikerét elérve Jari-Matti Latvala nyerte a Finn Ralit, a Citroën két gyári versenyzője, Sébastien Ogier és Sébastien Loeb előtt.

A 25 éves finn versenyző ezzel megdöntötte Markku Alen rekordját, és ő lett a hazai futama legfiatalabb győztese.

„Ez egy olyan álom volt, amire még nem is mertem volna gondolni” – mondta Latvala a győzelemrő. „Egész kicsi korom óta arról álmodtam, hogy egyszer megnyerem a Finn Ralit. A szurkolók fantasztikusak voltak, és a saját honfitársaim előtt nyertem. Ez egyszerűen hitetlen számomra.”

„Nagyszerű dolog a legfiatalabb Finn Rali győztesnek lenni. Loeb minden rekordot besöpört, így legalább nekem is maradt egy kevés.”

Latvala a hetedik szakaszon vette át a vezetést Petter Solbergtől, de egészen az utolsó előtti gyorsaságiig komoly nyomás alatt tartotta a két Citroënes. Latvala azonban ellenállt és még azzal a teherrel is megküzdött, hogy Hirvonen kiesése után ő maradt az egyetlen gyári Ford versenyző.

Remekül sikerült Sébastien Ogier bemutatkozása a Citroën gyári csapatában, hiszen ezúttal is megverte Sébastien Loeböt és a második helyen végzett. Ogier ezzel mind a három legutóbbi murvás versenyen legyőzte Loeböt.

A hatszoros világbajnoknak nem volt sietnie valója. A Finn Rali nem az ő versenye, ráadásul pénteken megrongálta C4 WRC-je első lökhárítóját, ami miatt vezethetetlen volt az autója. Ez után nem kockáztatott, és bejött harmadiknak, de még így is toronymagasan, 48 pont előnnyel vezeti a vb-t.

Az első napon még vezető Petter Solberg nem tudott többet kicsavarni privát Citroënjéből és végül a negyedik helyen végzett, megelőzve a Citroën Junior versenyzőjét, Dani Sordót.

Matthew Wilson, a Stobart–Forddal lett a hatodik, Mads Ostberg pedig a hetedik helyre hozta Subaru WRC-jét, miután az első napon sok időt veszített egy eltört felnivel.

Az egy futamra visszatért Juha Kankkunen remekül helytállt és a nyolcadik helyen fejezte be a versenyt.

Kimi Räikkönen a verseny második napján csúszott árokba, ahol tíz percet töltött, így végül csak a 24. helyen ért célba.

A Szuper–2000-esek versenyében hármas Skoda győzelem született, az IRC élmenő, Juho Hänninen volt a leggyorsabb, PG Andersson és Patrik Sandell előtt.

A világbajnokságot Loeb vezeti 166 ponttal. Ogier a második 118-cal, Latvala pedig a harmadik 105-tel.

A gyártók versenyében a Citroën tovább növelte előnyét, és 265 ponttal áll az élen a 210 pontos Ford és a 145 pontos Citroën Junior Team előtt.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax