Leitold újabb sikere a Lahti Ralin

Újabb, a maximálisan megszerezhető, 15 ponttal lett gazdagabb Leitold Károly és Bazsó Ildikó a rali-Európa-bajnokság finnországi futamán, a Lahti Ralin. A magyar páros Fiat 131 Abarth-tal az Eb-re nevezett versenyzők közül a D csoportban és a D3-as kategóriában is az élen végzett. Ezzel a peches szezonkezdés után öt pontra csökkentették hátrányukat a bajnokság harmadik helyezettjéhez képest, így Leitold álma, az Eb-dobogó elérhető közelségbe került.

LeitoldLahti201501

A Lahti Rali érdekessége volt, hogy az első két helyért a rali-világbajnokságról jól ismert versenyzők vívtak. A győzelmet Jari-Matti Latvala szerezte meg Audi Quattróval, míg Mikko Hirvonen Ford Escort Mk II-essel második lett. Az abszolút első 15 helyen pedig egy kivétellel csak finn versenyzők végeztek.

Leitold Károly: – Nagyon jó verseny volt, de egyben nagyon nehéz is. A finn pályákról mindenki tudja, hogy milyen speciálisak és szerintem nem hogy nehéz, de lehetetlen felvenni a versenyt azokkal, akik ezeken az utakon nőttek fel.

LeitoldLahti201502

Kevesen jöttünk el az Eb-mezőnyből és be kell ismerni, hogy borzasztóan kikaptunk a finnektől, akik nagyon betyárosan mennek. Igaz, hatalmasakat is tudnak esni.

Nekünk az első nap összetört a bal hátsó kerékagycsapágyunk, amit nem tudtunk kicserélni, ezért óvatosan kellett teljesítenünk az egész távot. Nagyon sok áldozatot vállaltunk ezért a versenyért és tudtam, hogy ha célba érünk, akkor megvan a 15 pont, úgyhogy nem akartam kockáztatni.

Öt pontra sikerült felzárkóznunk az Eb-n a harmadik helyre, most jönnek majd az olasz versenyek és a Mecsek Rali, ahol nagyon szeretnénk az év végi dobogóért megküzdeni.

LeitoldLahti201503

Bazsó Ildikó: – Nagyon érdekes verseny volt a Lahti Rali. Három héttel ezelőtt Észtországban egy szigorú szabályok között megrendezett versenyen vettünk részt, ahol a pályabejáráson már azért is büntettek, ha 50 helyett 51-gyel mentél.

Finnországban ezt sokkal lazábban kezelték, nem volt GPS a tréningautóban, nem csak kétszer lehetett bejárni a pályákat. Viszont szokatlan módon az időellenőrzőkön nem volt kirakva óra és nem is mondták meg, hogy mennyi az idő, csak a saját mérésedre tudtál hagyatkozni.

Rengeteg szurkoló volt a versenyen, hatalmas népünnepélyt csaptak és nagyon jól esett úgy elrajtolni, hogy ott volt a magyar zászló is, amit kizárólag a mi tiszteletünkre húztak fel.

Bazso_Latvala_Lahti2015

A Historic Rali-Európa-bajnokság D csoportjának állása:

  1. Marenzana 89 pont
  2. Wirtmann 70 pont
  3. Pagella 50 pont
  4. Leitold 45 pont
  5. Domenech 2 pont
  6. Valliccioni 1 pont

 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax