Mads Östberg vezet – Svéd Rali első nap

Mads Östberg, a Stobart–Ford színeiben vezeti a rali világbajnokság szezonnyitó futamát, a Svéd Ralit az első nap után. Mikko Hirvonen a második a gyári Forddal, míg Petter Solberg a harmadik egy privát Citroën DS3 WRC-vel.

Hóesés fogadta a mezőnyt a Svéd Rali első napjának reggelén, amely miatt a rajt előtt le kellett kotorni a pályákat. Ennek ellenére is maradt friss hó a gyorsaságikon, így az elsőnek rajtolók takaríthattak. A legnagyobb hátrányban Loeb volt, aki emiatt 2 perc 48 másodperc hátránnyal csak a kilencedik helyen zárta a napot.

Brillírozott viszont a Stobart–Ford versenyzője Mads Östberg, aki pénteki első négy gyorsasági szakaszt zsinórban nyerte és az ötödik gyorsasági után már 32 másodperc előnnyel vezetett. A nap végére visszavett ugyan a tempóból, de így is megtartott előnyéből 14, 8 másodpercet.

A nap másik sztárja PG Andersson volt, aki a csütörtök esti prológ megnyerése után vezette a versenyt, de péntek reggel az első gyorsaságin a hófal megakasztotta autóját, és anélkül, hogy a privát színekben nevezett Ford teteje leért volna, dobott egy szaltót. Ez után két gyorsasági szakaszon is ő volt a leggyorsabb (mind a kétszer Östberggel azonos idővel), de egy defekttel megint sokat veszített és több mint négy perc hátránnyal a 12. helyen zárta a napot.

Östberg mögött Mikko Hirvonen áll a második helyen a gyári Ford Fiesta WRC-vel, ám a második rajpozíció szombatra jobbnak tűnik, így holnap könnyen átveheti a vezetést.

Petter Solberg 57,4 másodperc hátránnyal a harmadik, de így is magasan ő a legjobb citorënes a versenyen. A pénteki utolsó gyorsaságit megnyerő Jari-Matti Latvala a gyári Forddal a negyedik, Henning Solberg a Stobart–Forddal az ötödik, míg Sébastien Ogier a gyári Citroënnel a hatodik. A harmadik és a hatodik versenyző között azonban mindössze 26 másodperc van, így köztük szombaton nagy csata várható.

Némi meglepetésre két Szuper–2000-es Skodával Patrik Sandell és Eyvind Brynildsen állnak a hetedik, nyolcadik helyen. Loeb az említett okok miatt csak kilencedik, míg az Abu-Dzabi-csapat versenyzője Khalid Al-Qassimi a tizedik. Kimi Räikkönen egy defekt miatt veszítette el a pontszerző helyet és jelenleg a 11. helyen áll, a két szakaszt is nyerő PG Andersson előtt. Ken Block több mint hat perc hátránnyal csak a 18.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“