Mads Östberg vezet – Svéd Rali első nap

Mads Östberg, a Stobart–Ford színeiben vezeti a rali világbajnokság szezonnyitó futamát, a Svéd Ralit az első nap után. Mikko Hirvonen a második a gyári Forddal, míg Petter Solberg a harmadik egy privát Citroën DS3 WRC-vel.

Hóesés fogadta a mezőnyt a Svéd Rali első napjának reggelén, amely miatt a rajt előtt le kellett kotorni a pályákat. Ennek ellenére is maradt friss hó a gyorsaságikon, így az elsőnek rajtolók takaríthattak. A legnagyobb hátrányban Loeb volt, aki emiatt 2 perc 48 másodperc hátránnyal csak a kilencedik helyen zárta a napot.

Brillírozott viszont a Stobart–Ford versenyzője Mads Östberg, aki pénteki első négy gyorsasági szakaszt zsinórban nyerte és az ötödik gyorsasági után már 32 másodperc előnnyel vezetett. A nap végére visszavett ugyan a tempóból, de így is megtartott előnyéből 14, 8 másodpercet.

A nap másik sztárja PG Andersson volt, aki a csütörtök esti prológ megnyerése után vezette a versenyt, de péntek reggel az első gyorsaságin a hófal megakasztotta autóját, és anélkül, hogy a privát színekben nevezett Ford teteje leért volna, dobott egy szaltót. Ez után két gyorsasági szakaszon is ő volt a leggyorsabb (mind a kétszer Östberggel azonos idővel), de egy defekttel megint sokat veszített és több mint négy perc hátránnyal a 12. helyen zárta a napot.

Östberg mögött Mikko Hirvonen áll a második helyen a gyári Ford Fiesta WRC-vel, ám a második rajpozíció szombatra jobbnak tűnik, így holnap könnyen átveheti a vezetést.

Petter Solberg 57,4 másodperc hátránnyal a harmadik, de így is magasan ő a legjobb citorënes a versenyen. A pénteki utolsó gyorsaságit megnyerő Jari-Matti Latvala a gyári Forddal a negyedik, Henning Solberg a Stobart–Forddal az ötödik, míg Sébastien Ogier a gyári Citroënnel a hatodik. A harmadik és a hatodik versenyző között azonban mindössze 26 másodperc van, így köztük szombaton nagy csata várható.

Némi meglepetésre két Szuper–2000-es Skodával Patrik Sandell és Eyvind Brynildsen állnak a hetedik, nyolcadik helyen. Loeb az említett okok miatt csak kilencedik, míg az Abu-Dzabi-csapat versenyzője Khalid Al-Qassimi a tizedik. Kimi Räikkönen egy defekt miatt veszítette el a pontszerző helyet és jelenleg a 11. helyen áll, a két szakaszt is nyerő PG Andersson előtt. Ken Block több mint hat perc hátránnyal csak a 18.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax