Európa-bajnoki futammal ért véget az Országos Historic Ralibajnokság a Mecsek Ralin. A nemzetközi mezőnyben kiválóan szerepeltek a magyar versenyzők, akik közül a Wirtmann–Barna kettős két Porsche mögött a harmadik helyet szerezte meg, a C korcsoportban pedig nyertek. Mivel a Mecsek Rali egyben Közép-Európai Zónakupa (CEZ) futam is volt, Wirtmann ebben a bajnokságban idei hatodik győzelmét aratta, de a bajnoki címet már korábban megszerezte.
A Kiscsatári–Siroki kettős volt a második legjobb magyar páros, a Lada 2107-essel az abszolút ötödik helyen végeztek és a replica csoportot is megnyerték, amivel egyben a bajnoki cím is az övék lett.
Öt év után tért haza a magyar pályákra a Huberth–Köhler páros és nyerték meg a D csoport versenyét Ford Caprival.
A C csoport második és C2-es kategória első helyén végzett a Mekler–Mikó kettős Alfa Romeo Giulia Sprint GTA-val. Ezzel az eredményükkel a CEZ historic bajnokságban Wirtmann mögött a második helyen végeztek.
Az idén a historic rali-Európa-bajnokság utolsó futama volt a Mecsek Rali, így kevesebb nemzetközi versenyző jött el, mint a korábbi években, ám a mezőny így is nagyon erős volt. A győzelmet az osztrák Wagner–Zauner kettős szerezte meg a versenyt korábban már kétszer megnyerő olasz Rossi–Beltrame duó előtt. Mindketten Porschéval versenyeztek.
A legjobb nem porschés kettős a magyar Wirtmann–Barna duó volt, akik a péntek esti két gyorsasági után a hatodik helyen álltak, bár már a rajtjuk is kérdéses volt. „A rajt előtt a Fordunk elkezdett több vizet fogyasztani, mint benzin. A szervizcsapat mindent bevetett és az első gyorsaságira rendbe jött az autó” – mondta Wirtmann. „Péntek este a hatodik helyen zártunk és úgy gondoltuk, hogy szombaton a világosban, száraz pályán majd fokozatosan csúszunk hátra, de nem így lett. Másnak is volt műszaki hibája, ki is estek előlünk, így végül harmadikok lettünk, a C csoportot pedig megnyertük, ami álomszerű eredmény.”
Wirtmann a Mecsek Ralin jubilált, hiszen 40 éve itt kezdett ralizni és egyben ez volt a kék Escort Mk I-esének az utolsó versenye is.
Az R csoportos bajnoki cím volt a tét a Kiscsatári–Siroki kettős számára, akiknek ehhez a Merencsics–Varga kettős Suzukiját kellett legyőzniük. Utóbbi motorhiba miatt kiesett, akárcsak a Budapest Ralit megnyerő Váradi–Laboncz kettős a Mercedes 124-essel. Kiscsatárinak így a pontszerzés is elegendő lett volna, ám ő a magyar értékelés második, a replica csoport első helyén végzett a Lada VFTS-sel. „Tiszta versenyünk volt, minden flottul működött” – mondta Kiscsatári. „Nagyon örülök a győzelemnek és pályafutásom első bajnoki címének, de akkor lenne teljes az örömöm, ha Zsírpapa is itt lett volna egész évben és vele is megmérkőzhettem volna. Remélem, jövőre ő is teljes szezont fut.”
A 2008-as Mecsek Ralin láthattuk utoljára hazai pályán versenyezni a Hubert–Köhler párost. Ők az idén két Eb-futamon indultak, a magyar értékelésben megnyerték a D csoportot, az Eb mezőnyében pedig ugyanitt negyedikek lettek a Ford Caprival. „Jó volt újra itthon versenyezni” – mondta Huberth István. „Spanyolországban és Olaszországban indultunk az idén Eb-futamon, és azokhoz a versenyekhez hasonlítva is nagyon kemény volt a Mecsek Rali. Bátorság kell ilyen gyorsan menni a pályákon. Nagyon örülök a magyar és az Eb-helyezésünknek is.”
Az idén elsősorban CEZ-futamokon szerepelt a Mekler–Mikó kettős, akik Pécsen a CEZ historic második helyüket akarták bebiztosítani az Alfa Romeo Giulia Sprint GTA-val. Ez a C2-es kategória győzelmével sikerült is. „Nagyon jó eredmény ez a számunkra. Az autó remekül működött, én viszont nem, mert egy kicsit odacsaptam a hátulját a szalagkorláthoz. Az alumínium elemek azonnal törtek, úgyhogy otthon kap az autó egy kisebb szépségkúrát. A GTA inkább pályára vagy hegyi versenyzésre alkalmas, ezért is nagy dolog a számunkra ez az eredmény, és hogy a CEZ-ben is másodikok lettünk.”
Huberth mögött a D csoport második és a D3-as kategória első helyét szerezte meg a Gaál–Gaál kettős Opel Asconával. Az apa-fia párosnak a Mecsek Rali volt a második közös versenye és a legnagyobb problémát az első két éjszakai gyorsasági szakasz jelentette számukra, ahol a historic lámpák fénye nem volt az igazi.
A D csoport harmadik és a D2 első helyén végzett a Horváth–Jezsó kettős Renault 5 Alpine-nal, amivel megnyerték a D csoport bajnokságát.
A D csoport harmadik és a D3 kategória első helyéről esett ki a Leitold–Bazsó kettős, miután a Fiat 131 Abarth motorjában két hajtókar is eltört. A C csoport harmadik helyén végzett a Madár–Sasvári kettős Toyota Celica 1900-zal.
A replica csoport több Ladával is kiegészült a Mecsek Ralira. Kiscsatári mögött a Csomor–Harányi kettős végezett a második helyen VFTS-sel. A harmadik helyet az R2 győztese, a Denke–Farkas duó szerezte meg gruppe 2-es Lada 2101-essel. Őket követte a Benkő–Friedrich páros szintén egy 2101-es Ladával és a Kari–Szilassy kettős Alfa Romeo GTV6-tal.
A MECSEK RALI HISTORIC VÉGEREDMÉNYE (nem hivatalos)
1. Wagner–Zauner A Porsche 911 D4/1. 1:18:17,3
2. Rossi–Beltrame I Porsche 911 SC D4/2. +3:13,1
3. 1. Wirtmann–Barna H Ford Escort Mk I C3/1. +5:33,0
4. Werner–Edelmann D Audi Quattro D4/3. +7:50,5
5. 2. Kiscsatári–Siroki H Lada 2107 R1/1. +8:58,2
6. 3. Huberth–Köhler H Ford Capri D4/4. +9:04,8
7. 4. Mekler–Mikó H Alfa Romeo Giulia C2/1. +10:01,7
8. 5. Csomor–Harányi H Lada VFTS R1/2. +11:47,8
9. Zampaglione–Consiglio I Porsche 911S B4/1. +12:46,9
10. Zivian–Arena I Audi Quattro D4/5. +13:06,4
11. Corredig–Borghese I BMW 2002 TII C3/2. +13:26,4
12. Norrgaard–Hämäläinen FIN BMW 2002 TI B4/2. +14:35,4
13. Bergquist–Magnusson S Volvo 122 Amazon B4/3. +15:20,4
14. 6. Gaál–Gaál H Opel Ascona D3/1. +15:28,7
15. 7. Denke–Farkas H Lada 2101 Gr. II R2/1. +16:29,2
16. 8. Horváth–Jezsó H Renault 5 Alpine Gr2 D2/1. +19:56,9
17. 9. Benkő–Friedrich H Zsiguli 2101 R1/3. +20:37.5
18. 9. Madár–Sasvári H Toyota Celica 1900 C3/3. +23:41,5
19. Măttik–Maslenikov EE Lada 2101 C1/1. +33:16,1
20. 10. Kari–Szilassy H Alfa Romeo GTV6 R3/1. +36:38.7
21. Parisi–d’Angelo I Fiat 2300 S Coupé B5/1. +36:39,0
*Az első oszlopban az Eb értékelés, a második oszlopban a magyar értékelés sorrendje
ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA
2013. április 5–7. Eger Rali (két verseny)
2013. május 10–12. Miskolc Rali
2013. augusztus 24–25. Baranya Kupa
2013. október 4–5. Budapest Rali
2013. november 8–9. Mecsek Rali
AZ ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREI
Iharos és Goller Kft., Kumho, MTVA Telesport