Magyar dobogós a historic-Eb-futamon

Európa-bajnoki futammal ért véget az Országos Historic Ralibajnokság a Mecsek Ralin. A nemzetközi mezőnyben kiválóan szerepeltek a magyar versenyzők, akik közül a Wirtmann–Barna kettős két Porsche mögött a harmadik helyet szerezte meg, a C korcsoportban pedig nyertek. Mivel a Mecsek Rali egyben Közép-Európai Zónakupa (CEZ) futam is volt, Wirtmann ebben a bajnokságban idei hatodik győzelmét aratta, de a bajnoki címet már korábban megszerezte.

IMG_8516 (Large)

A Kiscsatári–Siroki kettős volt a második legjobb magyar páros, a Lada 2107-essel az abszolút ötödik helyen végeztek és a replica csoportot is megnyerték, amivel egyben a bajnoki cím is az övék lett.

Öt év után tért haza a magyar pályákra a Huberth–Köhler páros és nyerték meg a D csoport versenyét Ford Caprival.

079B0014 (Large)

A C csoport második és C2-es kategória első helyén végzett a Mekler–Mikó kettős Alfa Romeo Giulia Sprint GTA-val. Ezzel az eredményükkel a CEZ historic bajnokságban Wirtmann mögött a második helyen végeztek.

Az idén a historic rali-Európa-bajnokság utolsó futama volt a Mecsek Rali, így kevesebb nemzetközi versenyző jött el, mint a korábbi években, ám a mezőny így is nagyon erős volt. A győzelmet az osztrák Wagner–Zauner kettős szerezte meg a versenyt korábban már kétszer megnyerő olasz Rossi–Beltrame duó előtt. Mindketten Porschéval versenyeztek.

IMG_7201 (Large)

A legjobb nem porschés kettős a magyar Wirtmann–Barna duó volt, akik a péntek esti két gyorsasági után a hatodik helyen álltak, bár már a rajtjuk is kérdéses volt. „A rajt előtt a Fordunk elkezdett több vizet fogyasztani, mint benzin. A szervizcsapat mindent bevetett és az első gyorsaságira rendbe jött az autó” – mondta Wirtmann. „Péntek este a hatodik helyen zártunk és úgy gondoltuk, hogy szombaton a világosban, száraz pályán majd fokozatosan csúszunk hátra, de nem így lett. Másnak is volt műszaki hibája, ki is estek előlünk, így végül harmadikok lettünk, a C csoportot pedig megnyertük, ami álomszerű eredmény.”

Wirtmann a Mecsek Ralin jubilált, hiszen 40 éve itt kezdett ralizni és egyben ez volt a kék Escort Mk I-esének az utolsó versenye is.

Kiscsatari

Az R csoportos bajnoki cím volt a tét a Kiscsatári–Siroki kettős számára, akiknek ehhez a Merencsics–Varga kettős Suzukiját kellett legyőzniük. Utóbbi motorhiba miatt kiesett, akárcsak a Budapest Ralit megnyerő Váradi–Laboncz kettős a Mercedes 124-essel. Kiscsatárinak így a pontszerzés is elegendő lett volna, ám ő a magyar értékelés második, a replica csoport első helyén végzett a Lada VFTS-sel. „Tiszta versenyünk volt, minden flottul működött” – mondta Kiscsatári. „Nagyon örülök a győzelemnek és pályafutásom első bajnoki címének, de akkor lenne teljes az örömöm, ha Zsírpapa is itt lett volna egész évben és vele is megmérkőzhettem volna. Remélem, jövőre ő is teljes szezont fut.”

Huberth

A 2008-as Mecsek Ralin láthattuk utoljára hazai pályán versenyezni a Hubert–Köhler párost. Ők az idén két Eb-futamon indultak, a magyar értékelésben megnyerték a D csoportot, az Eb mezőnyében pedig ugyanitt negyedikek lettek a Ford Caprival. „Jó volt újra itthon versenyezni” – mondta Huberth István. „Spanyolországban és Olaszországban indultunk az idén Eb-futamon, és azokhoz a versenyekhez hasonlítva is nagyon kemény volt a Mecsek Rali. Bátorság kell ilyen gyorsan menni a pályákon. Nagyon örülök a magyar és az Eb-helyezésünknek is.”

Mekler

Az idén elsősorban CEZ-futamokon szerepelt a Mekler–Mikó kettős, akik Pécsen a CEZ historic második helyüket akarták bebiztosítani az Alfa Romeo Giulia Sprint GTA-val. Ez a C2-es kategória győzelmével sikerült is. „Nagyon jó eredmény ez a számunkra. Az autó remekül működött, én viszont nem, mert egy kicsit odacsaptam a hátulját a szalagkorláthoz. Az alumínium elemek azonnal törtek, úgyhogy otthon kap az autó egy kisebb szépségkúrát. A GTA inkább pályára vagy hegyi versenyzésre alkalmas, ezért is nagy dolog a számunkra ez az eredmény, és hogy a CEZ-ben is másodikok lettünk.”

079B0635 (Large)

Huberth mögött a D csoport második és a D3-as kategória első helyét szerezte meg a Gaál–Gaál kettős Opel Asconával. Az apa-fia párosnak a Mecsek Rali volt a második közös versenye és a legnagyobb problémát az első két éjszakai gyorsasági szakasz jelentette számukra, ahol a historic lámpák fénye nem volt az igazi.

A D csoport harmadik és a D2 első helyén végzett a Horváth–Jezsó kettős Renault 5 Alpine-nal, amivel megnyerték a D csoport bajnokságát.

Horvath

A D csoport harmadik és a D3 kategória első helyéről esett ki a Leitold–Bazsó kettős, miután a Fiat 131 Abarth motorjában két hajtókar is eltört. A C csoport harmadik helyén végzett a Madár–Sasvári kettős Toyota Celica 1900-zal.

IMG_7359 (Large)

A replica csoport több Ladával is kiegészült a Mecsek Ralira. Kiscsatári mögött a Csomor–Harányi kettős végezett a második helyen VFTS-sel. A harmadik helyet az R2 győztese, a Denke–Farkas duó szerezte meg gruppe 2-es Lada 2101-essel. Őket követte a Benkő–Friedrich páros szintén egy 2101-es Ladával és a Kari–Szilassy kettős Alfa Romeo GTV6-tal.

A MECSEK RALI HISTORIC VÉGEREDMÉNYE (nem hivatalos)
1.           Wagner–Zauner                   A         Porsche 911                D4/1.        1:18:17,3
2.           Rossi–Beltrame                    I           Porsche 911 SC          D4/2.        +3:13,1
3.    1.    Wirtmann–Barna                 H         Ford Escort Mk I       C3/1.        +5:33,0
4.           Werner–Edelmann               D         Audi Quattro              D4/3.        +7:50,5
5.    2.    Kiscsatári–Siroki                  H         Lada 2107                  R1/1.        +8:58,2
6.    3.    Huberth–Köhler                   H         Ford Capri                  D4/4.        +9:04,8
7.    4.    Mekler–Mikó                       H         Alfa Romeo Giulia     C2/1.        +10:01,7
8.    5.    Csomor–Harányi                  H         Lada VFTS                R1/2.        +11:47,8
9.           Zampaglione–Consiglio       I           Porsche 911S              B4/1.        +12:46,9
10.         Zivian–Arena                       I           Audi Quattro              D4/5.        +13:06,4
11.         Corredig–Borghese              I           BMW 2002 TII          C3/2.        +13:26,4
12.         Norrgaard–Hämäläinen       FIN     BMW 2002 TI            B4/2.        +14:35,4
13.         Bergquist–Magnusson         S          Volvo 122 Amazon    B4/3.        +15:20,4
14.  6.    Gaál–Gaál                            H         Opel Ascona               D3/1.        +15:28,7
15.  7.    Denke–Farkas                      H         Lada 2101 Gr. II        R2/1.        +16:29,2
16.  8.    Horváth–Jezsó                     H         Renault 5 Alpine Gr2 D2/1.        +19:56,9
17.  9.    Benkő–Friedrich                  H         Zsiguli 2101               R1/3.        +20:37.5
18.  9.    Madár–Sasvári                     H         Toyota Celica 1900    C3/3.        +23:41,5
19.         Măttik–Maslenikov              EE       Lada 2101                  C1/1.        +33:16,1
20.  10.  Kari–Szilassy                       H         Alfa Romeo GTV6    R3/1.        +36:38.7
21.         Parisi–d’Angelo                   I           Fiat 2300 S Coupé     B5/1.        +36:39,0

*Az első oszlopban az Eb értékelés, a második oszlopban a magyar értékelés sorrendje

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA
2013. április 5–7. Eger Rali (két verseny)
2013. május 10–12. Miskolc Rali
2013. augusztus 24–25. Baranya Kupa
2013. október 4–5. Budapest Rali
2013. november 8–9. Mecsek Rali

AZ ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREI
Iharos és Goller Kft., Kumho, MTVA Telesport

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax