Matics szerencsésen volt szerencsétlen a Baranya Kupán

Az első gyorsasági szakaszon meghibásodott Matics Mihály és Zejda Viktória Mitsubishi Lancer Evo IX-ese a Baranya Kupán. Mint utólag kiderült, a fojtószelepből esett ki egy csavar, amit beszívott a motor. Az első gyorsaságin a gáz is fennakadt, ezt etapon Matics meg tudta javítani, a második gyorsasági utáni szervizben azonban megállapították, hogy elgörbült a szelep, ezért a verseny feladására kényszerültek. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy ez nem az Országos Ralibajnokság soron következő futamán, a Kassa Ralin fordult elő, és csak tesztkilométereket, nem pedig bajnoki pontokat buktak vele.

Baranya Kupa 2015.
Baranya Kupa 2015.

„Nem sikeredett hosszúra a verseny” – mondta Matics Mihály. „Az első gyorsaságin kiesett egy csavar a fojtószelepből, a szelep átfordult és fennakadt a gáz, a motor pedig elkezdett három hengerezni. A pályáról úgy tudtunk lejönni, hogy folyamatosan le kellett kapcsolni a gyújtást, visszaváltani, majd megint ráadni. Etapon visszafordítottam a szelepet, a megmaradt egy csavart meghúztam, és gondoltam, hogy a szervizparkig elmegyünk, hátha egy gyertyacserével megússzuk. De a szervizparkban kompressziót mértünk, amiből egyértelműen kiderült, hogy görbe a szelep, így kiálltunk.”

Baranya Kupa 2015.
Baranya Kupa 2015.

„Aki ezer éve foglalkozik Mitsubishivel, az sem hallott még ilyet. A fojtószelepet tavaly cseréltük a házával együtt, ezt a csavart a gyárban beleteszik, és soha többet nem kell hozzányúlni.”

Baranya Kupa 2015.
Baranya Kupa 2015.

„Az egyik szemem sír, a másik nevet. Egyrészről így dobtuk a Baranya Kupát, amire nagyon készültünk, és biztos vagyok benne, hogy nagyon fog hiányozni minden egyes gyorsasági kilométer. Másrészről örülök neki, hogy itt jött ki ez a hiba és nem Kassán, egy ORB-futamon estünk ki miatta. Harmadrészről meg bennem van az is, ha még egy kört megyek a verseny előtti teszten, akkor ott esik ki a csavar, levesszük a hengerfejet és már a versenyre is jó lett volna az autó.”

Baranya Kupa 2015.
Baranya Kupa 2015.

„Most az elsődleges feladatunk a motort rendbe rakni. A kipufogó kilőtte a csavart, de átment a turbón is, úgyhogy azt is szét kell szednünk. Ha minden jól megy, akkor a Kassa Rali előtt még tartunk egy tesztet, hogy az elmaradt gyorsasági kilométereket pótoljuk.”

A Red Ribbon Team együttműködő partnerei: Sepi Trans Kft., Rother.hu Kft., Ferme Kft., Formance Kft., Molnár Zoltán e.v., NBT Capital Kft., Agro-Clean Kft., Unitranscoop Kft., Unitranscoop Logistic Kft., Onlinet, Combit, Frituspecial, Reményi Károly e.v., CargoPlaza Kft., E-Vapor, Hidvégi László e.v. Autófényező, ACJ.SK

Foto: Brilliant Driver Program

Brilliant Driver Program – Why is a pre-season test important? And why do you need three of them?

As in most sports, karting is also about pre-season preparation. That’s why the Brilliant Driver Program team has prepared three themed tests for the season opener. 

With four drivers in three categories, the Brilliant Driver Program – BDP Team – will be competing in this year’s Hungarian and international karting championships. 

Last year Balázs Juráncsik competed in the SeniorMax category, this year he switched to DD2. 

Marci Fally will start his second season in JuniorMax, while his younger brother, last year’s MiniMax Hungarian champion Markó Fally will move up a category and continue in JuniorMax. All three will focus on the international series, especially the Central European Rotax Max Challenge (CEE).

Foto: Brilliant Driver Program

Joining the BDP Team this year is Marcus Papp from Sweden, who will compete in MiniMax in the Hungarian championship. 

„Preparation at the beginning of the year is also very important in karting,” said Róbert Kurgyis, team manager of the BDP Team. – Three of our four drivers changed categories, so we had to prepare even more thoroughly. 

We started testing in January in Jesolo. Here we were lucky with the weather, as the wet track required less effort from the drivers, which made it easier for them to learn. 

Foto: Brilliant Driver Program

This was followed by a test in Kecskemét, which was specifically designed to give our drivers a more serious fitness session on the dry asphalt. All of them have a fitness programme, but kart racing requires special muscles that can almost only be acquired through karting. 

Our third test was again in Jesolo, a week before the CEE Bonus Cup. Here we were in the final phase of preparation. We tried several settings on each kart. It is important to rely on the feedback of the drivers as well as the stopwatch. The whole programme was set up so that there was always progress by the end of the day. And at the end of the three-day test, all four of our drivers got out of the kart feeling satisfied and motivated. 

Balázs Juráncsik has made good progress and I think we can even fight for victory in DD2 with him. 

Foto: Brilliant Driver Program

Marci Fally and Markó Fally have also made a lot of progress. They are two very talented youngsters. Marci is getting a better lead in JuniorMax. Markó had a successful year in MiniMax last year, this year he will have a big challenge in JuniorMax, but he is making serious progress. I expect a good performance from both of them in qualifying. With them we are aiming for continuous improvement. 

Marcus Papp was with us for the two tests in Jesolo. He has previously competed in the Swedish championship. He still has a lot to learn, but he is a very intelligent and determined driver who shows a tremendous desire to improve. He’s got better and better at every entry. He will take part in two more tests in Kecskemét before the Hungarian Championships. 

In Jesolo, the BDP team was strengthened by Bertold Bors, who had a good result in DD2 at the Grand Finals last year. This time he was not a driver but a mechanic and coach. In the Brilliant Driver Programme we want to train complex drivers, and Berti’s introduction in a different role was part of this. He has done a very good job and we hope to see him in a racing overall as soon as possible.

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

It was a great pleasure for us that while he was testing for BDP Team in Jesolo, Brilliant Driver Program driver Menyhért Krózser was doing a great job in the WSK Super Master Series in Franciacorta. We would like to congratulate him.” 

The BDP Team’s first race of the year will be in Jesolo from 23-25 February, where Balázs Juráncsik (DD2), Marci Fally (JuniorMax) and Markó Fally (JuniorMax) will compete in the CEE Bonus Cup.