Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax
Róma Rally: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally

Bertalan Márton és Paizs Róbert másodikok lettek a Róma Rallyn!

Három futamból immáron második Rally Európa-bajnoki dobogóját szerezte Bertalan Márton és Paizs Róbert, akik az ERC4-es értékelésben a második helyet szerezték meg a Róma Rallyn, ráadásul megnyerték a Power Stage-et is. 

Újra szárnyalt a Peugeot Kupa tavalyi bajnok párosa. Az Európa-bajnokság szezonnyitóján, a Rally Hungaryn aratott meglepetés második helyezésük és egy igen küzdelmes Észt Rally után, pályafutásuk első külföldi aszfaltos versenyén, a Róma Rallyn újra dobogóra állhattak. A bajnokságban pedig mindössze 12 pontra megközelítették a harmadik helyezetett. 

Különleges volt a Róma Rally Bertalan Márton és Paizs Róbert számára, hiszen ezt a versenyt a Peugeot Kupa bajnoki címéért kapták. 

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

„Óriási dolog ez számunkra – lelkendezett Bertalan Márton. – Tavaly év végén még csak beszélgettünk arról, hogy az Európa-bajnokságon indulunk. 

A Rally Hungaryn minket is meglepett a második hely, az Észt Rallyn pedig megkaptuk azt a sokkot, amit mindenki, aki először indul az Eb-n. Rómába úgy jöttünk, hogy szeretnénk célba érni, és pontokat szerezni. 

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Az első öt hellyel már maximálisan elégedett lettem volna, a dobogóra csak nagyon merész álmomban mertem gondolni. Ez a második helyezés pedig még most is egészen hihetetlen dolog. 

Ha egy héttel ezelőtt valaki azt mondja nekem, hogy a Róma Rallyn megnyerjük a Power Stage-et, a célban a helybéli versenyzők odajönnek hozzám és gratulálnak, akkor biztos kinevettem volna. 

Nagyon köszönöm Balkányi Györgynek és a Peugeot Kupának, hogy a bajnoki címünket egy Eb-futammal jutalmazták, a Tagai Racing Technologyinak, hogy egy hibátlan autót kaptunk a versenyre, a HRT Racingnek, akik ezúttal is támogattak minket, és persze a szurkolóknak. Nagyon sok gratulációt kapunk. Rettenetesen jól esik, de szerintem kell pár nap, hogy feldolgozzuk, mi történt velünk ezen a hétvégén.“

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Róma Rally a nehéz versenyek között is az egyik legnehezebb

Nincs könnyű Európa-bajnoki futam, de a Róma Rally a nehéz versenyek között is a legnehezebbek közé számít. A pálya talaja folyamatosan változik, a tapadást pedig csak versenykörülmények között lehet kitapasztalni. Éppen ezért a helybéliek hatalmas rutinjával nehéz felvenni a versenyt.

„Az első külföldi Eb-futamunkra, az Észt Rallyra is alaposan felkészültünk, de a két verseny közti két hétben erre rátettem még egy lapáttal – mondta Bertalan Márton. – Napi két alkalommal futottam melegítőben a napon. Senkinek sem ajánlom, hogy kipróbálja, borzalmas érzés, de ennek köszönhetően bírtuk a versenyt. 

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

A pályák valóban nagyon különlegesek. Van jól tapadó fehér aszfalt, rosszul tapadó fehér aszfalt, töredezett aszfalt, jól tapadó sima aszfalt és rosszul tapadó sima aszfalt. Csak akkor derül ki, hogy mennyire tapad, amikor féktávot veszel rajta. Féktáv pedig van bőven, mert száz méternél hosszabb egyenest nem írtunk az itinerünkbe.

A mezőny egy kicsit kisebb volt a szokásosnál, a Róma Rally nem volt része a junior Eb-nek, ezért sokan nem jöttek el, de a helyi versenyzők mindenképpen komoly mércét jelentettek. 

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Már az első gyorsaságin is sikerült negyedik időt autóznunk és folyamatosan tudunk gyorsulni. A szombati utolsó előtti gyorsaságin azonban kaptunk egy gyomrost. A szervizben módosítottunk a beállításon, érzésre nagyon jót jöttünk, de az előző körhöz képest még magunknál is 10 másodperccel rosszabbak voltunk. Majdnem sírtam a célba, hogy mennyire kikaptunk. 

Az utolsó gyorsaságira jól felszívtam magam és ott jöttünk egy második időt, ami helyrebillentette az önbizalmamat. 

Az eredmény mellett fontosnak tartom, hogy végig kiegyensúlyozottan, hiba nélkül tudtunk autózni és messze nem kaptunk olyan sokat a helyiektől, mint ahogyan gondoltuk. Észtországban is sokat tanultunk, most még többet. A következő versenyünk, a Barum Rally még komolyabb feladat lesz.“

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Etapon elfogyott a fék 

A Róma Rally nehézségei közé tartozik, hogy nem elég gyorsan menni, az autót is be kell osztani. 

„Az itthoni pályák tapasztalatai alapján nehéz elképzelni egy Eb-futamot – mondta Paizs Róbert. – Mész a 37 fokos melegben egy 32 kilométeres pályán úgy, hogy egyik kanyarból esel a másikba. Mi 22 perc alatt teljesítettük ezt a szakaszt. Marci mondta a céljában, hogy ez már önmagában is sportteljesítmény. 

Ráadásul egy ilyen hosszú pályán az autót is be kell osztani. Ha gyorsan mégy, biztosan elfogy a fék, csak az a kérdés, mikor. Velünk előfordult, hogy lejöttünk a gyorsaságiról, a beíró után volt egy rövid egyenes, majd már etapon következett egy elágazás. Marci rálépett a fékre és nem történt semmi, egyenesen átmentünk a kereszteződésen. Akkorra fogyott el a fék, ami azt jelenti, hogy a gyorsaságin jól osztottuk be. 

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Az Észt Rally után is mondtam, hogy borzasztóan elfáradtunk, ez most méginkább igaz. Azonban nagyon jóleső ez a fáradság és nagyon boldogok vagyunk. 

Az Észt Rally is nehéz volt, a Róma Rally még nehezebb, de szerintem most jön az igazi megpróbáltatásunk a Barum Rallyn. Biztosan sok magyar szurkoló lesz kint. Mindenképpen szeretnénk pontokat szerezni, nem lesz könnyű a bajnokságban előre lépni, de mindent megteszünk érte. Csehországban találkozunk!“

Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert // Róma Rally 2024

Az FIA Rally Európa-bajnokság ERC4 állása a Róma Rally után:

1. Mille Johansson (svéd) 100 pont
2. Calle Carlberg (svéd) 72 pont
3. Max McRae (brit) 62 pont
4. Timo Schulz (német) 55 pont
5. Daniel Polasek (cseh) 54 pont
6. Karl Markus Sei (észt) 53 pont
7. Jaspar Vaher (észt) 51 pont
8. Bertalan Márton (magyar) 48 pont
9. Aofie Raftery (ír) 48 pont
10. Herczig Patrik (magyar) 41 pont

A Róma Rally hivatalos eredménye itt található

Bertalan Márton és Paizs Róbert együttműködő partnerei: 

HRT SPED, PR-Parts Autóalkatrészek Kft., RI-Car Kft., Kezew Tabak Bt., Autodekor.hu, Balázs-Diák Kft, ZÉG Kft., Vári-Vill Kft., HRT Racing, Peugeot Rally Cup Hungary, Autogumiplaza.hu, MNASZ