Mekler: Három verseny öt hét alatt

Sűrű programmal kezdte az idei rali szezont Mekler László, aki öt hét alatt három versenyen vett részt, két különböző autóval és két különböző navigátorral. Március elején a spanyol historic Eb-futamon, a Costa Brava Ralin kezdett, majd Ausztriában egyik kedvenc versenyén, a Rebenland Ralin vett részt és végül a másik kedvenc Eb-futamán, az olasz Sanremo Storicón zárt.

SONY DSC
SONY DSC

Costa Brava Rali, abszolút 6., 2-es csoport 3., C3 kategória 1. hely

„Három nagyon jó versenyen indultunk” – mondta Mekler. „A Costa Braván Sárdi Zoli navigált, (Mekler-Mikó) Edit nem tudott eljönni, mert az egyik gyerekünket műtötték. Zoli, Kátai Tomival ment már az Eb-n, úgyhogy tapasztalat, nagyon jó navigátor, de az a fajta összeszokottság, ami Edittel kialakult az elmúlt öt évben, természetesen nem volt meg.

Ez volt az piros Alfánk első versenye azóta, hogy tavaly az Alpi Orinetalin kiütöttem a futóművét. A télen alaposan felújítottuk, hibátlanul üzemelt, abszolút hatodikok lettünk, a kategóriát pedig megnyertük.”

Rebenland Rali, 8.3-as kategória 3. hely

Egy héttel utána már Ausztriában álltunk rajthoz, ott a fehér Alfával és Edittel mentem. Azért indultunk, mert nagyon nehéz versenynek tartom és tetszik ez a fajta kihívás. Sajnos a pályákat eléggé kijárta a mezőny, előttünk elment az osztrák első osztályú bajnokság is. Rosszabb volt a pálya minősége, mint az Akropoliszé. Mi nem tudjuk azokat az íveket használni, mint a modern kocsik, ezért elég sokat kellett lerakni az Alfát.

unnamed (Medium)

Sanremo Rali, abszolút 23., C3 kategória 4. hely

A Sanremón visszatértünk a piros Alfához. Ez az egyik legnehezebb verseny, ahol van minden, napsütés, köd, eső. Az első nap a38.-nak rajtoltunk és beraktak elénk egy TR8-as versenyzőt, akiről tudni lehetett, hogy a pálya felénél utolérjük. Reklamáltunk, a második gyorsaságitól kaptunk két percet (rajtidőt), de így is utolértük őt. A Sanremo Ralin pedig nem tudsz félre állni, mert az út szélén vagy sziklafal vagy szakadék van. Az első nap ezzel buktunk egy percet az olasz Rino Righihez képest, aki kettővel előttünk rajtolt Escorttal.

Másnap leugrott az eső meg a köd, amiben hoztuk a formánkat. Az első nap az abszolút 33. helyen voltunk, másnap tíz helyet javítottunk úgy, hogy nem estek ki előlünk senki. Righivel szemben megmaradt az egy perc hátrány, így kategória negyedikek lettünk. Ha nem érjük utol a TR8-ast, akkor talán a dobogóért harcolhattunk volna. Az első két helyen két fiatal srác végzett Fiat 124 Abarthtal, akik mint az állat, úgy mentek, őket nem tudtuk volna megfogni.

A Sanremo Ralin volt egy elég ciki szituációnk, etapon nekimentem a korlátnak. Ilyen sem volt még, hogy valaki etapon törje össze a kocsit. Köd volt, bepárásodott az ablak, én meg nem figyeltem és egyszer csak azt láttam, hogy hoppá, elfogyott az út. Szerencsére csak kozmetikázni kellett a karosszériát, nagyobb baja nem esett a kocsinak.

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre