Mekler: Három verseny öt hét alatt

Sűrű programmal kezdte az idei rali szezont Mekler László, aki öt hét alatt három versenyen vett részt, két különböző autóval és két különböző navigátorral. Március elején a spanyol historic Eb-futamon, a Costa Brava Ralin kezdett, majd Ausztriában egyik kedvenc versenyén, a Rebenland Ralin vett részt és végül a másik kedvenc Eb-futamán, az olasz Sanremo Storicón zárt.

SONY DSC
SONY DSC

Costa Brava Rali, abszolút 6., 2-es csoport 3., C3 kategória 1. hely

„Három nagyon jó versenyen indultunk” – mondta Mekler. „A Costa Braván Sárdi Zoli navigált, (Mekler-Mikó) Edit nem tudott eljönni, mert az egyik gyerekünket műtötték. Zoli, Kátai Tomival ment már az Eb-n, úgyhogy tapasztalat, nagyon jó navigátor, de az a fajta összeszokottság, ami Edittel kialakult az elmúlt öt évben, természetesen nem volt meg.

Ez volt az piros Alfánk első versenye azóta, hogy tavaly az Alpi Orinetalin kiütöttem a futóművét. A télen alaposan felújítottuk, hibátlanul üzemelt, abszolút hatodikok lettünk, a kategóriát pedig megnyertük.”

Rebenland Rali, 8.3-as kategória 3. hely

Egy héttel utána már Ausztriában álltunk rajthoz, ott a fehér Alfával és Edittel mentem. Azért indultunk, mert nagyon nehéz versenynek tartom és tetszik ez a fajta kihívás. Sajnos a pályákat eléggé kijárta a mezőny, előttünk elment az osztrák első osztályú bajnokság is. Rosszabb volt a pálya minősége, mint az Akropoliszé. Mi nem tudjuk azokat az íveket használni, mint a modern kocsik, ezért elég sokat kellett lerakni az Alfát.

unnamed (Medium)

Sanremo Rali, abszolút 23., C3 kategória 4. hely

A Sanremón visszatértünk a piros Alfához. Ez az egyik legnehezebb verseny, ahol van minden, napsütés, köd, eső. Az első nap a38.-nak rajtoltunk és beraktak elénk egy TR8-as versenyzőt, akiről tudni lehetett, hogy a pálya felénél utolérjük. Reklamáltunk, a második gyorsaságitól kaptunk két percet (rajtidőt), de így is utolértük őt. A Sanremo Ralin pedig nem tudsz félre állni, mert az út szélén vagy sziklafal vagy szakadék van. Az első nap ezzel buktunk egy percet az olasz Rino Righihez képest, aki kettővel előttünk rajtolt Escorttal.

Másnap leugrott az eső meg a köd, amiben hoztuk a formánkat. Az első nap az abszolút 33. helyen voltunk, másnap tíz helyet javítottunk úgy, hogy nem estek ki előlünk senki. Righivel szemben megmaradt az egy perc hátrány, így kategória negyedikek lettünk. Ha nem érjük utol a TR8-ast, akkor talán a dobogóért harcolhattunk volna. Az első két helyen két fiatal srác végzett Fiat 124 Abarthtal, akik mint az állat, úgy mentek, őket nem tudtuk volna megfogni.

A Sanremo Ralin volt egy elég ciki szituációnk, etapon nekimentem a korlátnak. Ilyen sem volt még, hogy valaki etapon törje össze a kocsit. Köd volt, bepárásodott az ablak, én meg nem figyeltem és egyszer csak azt láttam, hogy hoppá, elfogyott az út. Szerencsére csak kozmetikázni kellett a karosszériát, nagyobb baja nem esett a kocsinak.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax