Mekler negyedik, a Scuderia második

Szép magyar sikerek szültettek a Vltava Ralin, a historic Európa-bajnokság ötödik futamán, ahol Mekler László és Mikó Edit a C3-as kategória második, a C csoport és abszolút értékelés negyedik helyén végeztek Alfa Romeo Giulia Spint GTA-val. Ezzel a bajnokságban Mekler a hetedik, a navigátorok pontversenyében Mikó pedig a hatodik helyre lépett előre. A magyar Scuderia Coppa Amici-csapat is kiválóan szerepelt, hiszen Wirtmann Ferenc, Mekler László és Ludwig Kuhn sorrendben az abszolút harmadik, negyedik, ötödik helyen végeztek, így a Scuderia volt a verseny második legeredményesebb csapata és a bajnokságban is három helyet javítva a negyedikre lépett előre.

MeklerVltava1

„Igazi raliverseny volt, aminek minden egyes méterén meg kellett küzdeni” – mondta Mekler László. „Ha valaki csak hobbiból versenyez, az ne ide jöjjön pontot gyűjteni. A gyorsaságik nekem változatlanul nem a szívem csücskei, jobban szeretem az olasz hegyi pályákat, ami az Alfának is jobban fekszik.”

„Az egyik legnagyobb feladat elé mi állítottuk magunkat. A kilencedik gyorsaságiról kikéstünk, (Mikó) Edit gyorsan kiugrott, hogy előreszalad az idő ellenőrzőre, én meg ki akartam kerülni az előttünk álló autót. Csakhogy Edit nem húzta ki az átbeszélő kábelt és elrántottam. Szegény akkorát perecelt, hogy a keze, a térde szétment.”

MeklerVltava2

„Az átbeszélőt nem is tudtuk megjavítani. Próbáltam Editnek egy szócsövet csinálni, de nem volt sok haszna, annyira hangos az autó, hogy semmit sem hallottam. Az utolsó öt gyorsaságit kézzel mutogatva navigálta végig. Ennek ellenére megvédtük a negyedik helyünket. Nem is annyira az eredményre vagyok büszke, hanem arra, hogy hangosítás nélkül is célba tudtunk érni. Az ilyen helyzetekben jön ki, hogy milyen jó a csapat.”

„Nagyon jól szerepelt a Scuderia is. Mi voltunk a második legeredményesebb csapat a versenyen és a bajnokságban is a negyedik helyen állunk. Ha megnézed, hogy milyen komoly, nagy múltú csapatok vannak körülöttünk, akkor nagyon büszkék lehetünk rá, hogy mi Magyarországról ott vagyunk közöttük.”

MeklerVltava1

A Historic Rali-Európa-bajnokság C korcsoport (2-es kategória) állása öt futam után:
1. Mats Myrsell (S) Porsche Carrera 138 pont
2. Lucio da Zanche (I) Porsche Carrera 117 pont
3. Wirtmann Ferenc (H) Ford Escort RS 70 pont
4. Valter Chris Jensen (N) Porsche Carrera 66 pont
5. Anders Johnsen (S) Porsche Carrera 48 pont
6. Danis Moynihan (IRL) Ford Escort RS 45 pont
7. Mekler László (H) Alfa Romeo GTA 44 pont
8. Antonio Sainz (E) Porsche/Ford Escort RS 35 pont
9. Villu Mättik (EE) VAZ 2101 33 pont
10. Carlo Falcone (I) Porsche 914 30 pont
 
A Historic Rali-Európa-bajnokság C korcsoport (2-es kategória) navigátorok, állása öt futam után:
1. Esko Junttila (S) 138 pont
2. Giulio Oberti (I) 117 pont
3. Erik Pedersen (N) 66 pont
4. Ingrid Johnsen (S) 48 pont
5. Gerard Conway (IRL) 45 pont
6. Mekler-Mikó Edit (H) 44 pont
7. Arvo Maslenikov (EE) 33 pont
8. Pietro Ometto (I) 30 pont
9. Barna György (H) 22 pont
10. Michele Ognibeni (I) 6 pont

A Historic Rali-Európa-bajnokság csapatverseny állása öt futam után:
1. Historic Rally Club Finland 278 pont
2. Rododendri Historic Rally 231 pont
3. Tractive Motorsport 186 pont
4. Scuderia Coppa Amici 148 pont
5. Profil Racing Team 129 pont
6. Black Motorsport 116 pont
7. Winners Rally Team 81 pont
8. Rally Club Sandro Munari 66 pont
9. Escuderia Madrid Historicos 35 pont
10. SK Villu 33 pont
11. Circolo Della Biella 30 pont

A Historic Rali-Európa-bajnokság 2014-es naptára:
2014. február 28., Rallye de España (Spanyolország) 2-es szorzó
2014. március 14., 62 Rally Costa Brava (Spanyolország) 3-as szorzó
2014. április 4., 29° Sanremo Rally Storico (Olaszország) 3-as szorzó
2014. május 2., International Rally of the Lakes (Írország) 3-as szorzó
2014. május 16., 23. Historic Rallye Vltava (Csehország) 2-es szorzó
2014. június 5., 13th Historic Acropolis Rally (Görögország) két külön verseny 3-as szorzó
2014. június 20., Ypres Historic Rally (Belgium) 2-es szorzó
2014. július 3., Historic San Marino Rally (San Marino) 2-es szorzó
2014. július 18., Auto24 Rally Estonia (Észtország) 2-es szorzó
2014. augusztus 7., Lahti Historic Rally (Finnország) 3-as szorzó
2014. augusztus 28., 19° Rally Alpi Orientali Historic (Olaszország) 2-es szorzó
2014. szeptember 18., XXVI Rally Elba Storico (Olaszország) 3-as szorzó
2014. október 3., 6 Rallye de Asturias Historico (Spanyolország) 1-es szorzó
2014. október 17., 48. Mecsek Rallye (Magyarország) 2-es szorzó

További információ: www.scuderia.huwww.historic-racing.hu

Foto: Brilliant Driver Program

Brilliant Driver Program – Why is a pre-season test important? And why do you need three of them?

As in most sports, karting is also about pre-season preparation. That’s why the Brilliant Driver Program team has prepared three themed tests for the season opener. 

With four drivers in three categories, the Brilliant Driver Program – BDP Team – will be competing in this year’s Hungarian and international karting championships. 

Last year Balázs Juráncsik competed in the SeniorMax category, this year he switched to DD2. 

Marci Fally will start his second season in JuniorMax, while his younger brother, last year’s MiniMax Hungarian champion Markó Fally will move up a category and continue in JuniorMax. All three will focus on the international series, especially the Central European Rotax Max Challenge (CEE).

Foto: Brilliant Driver Program

Joining the BDP Team this year is Marcus Papp from Sweden, who will compete in MiniMax in the Hungarian championship. 

„Preparation at the beginning of the year is also very important in karting,” said Róbert Kurgyis, team manager of the BDP Team. – Three of our four drivers changed categories, so we had to prepare even more thoroughly. 

We started testing in January in Jesolo. Here we were lucky with the weather, as the wet track required less effort from the drivers, which made it easier for them to learn. 

Foto: Brilliant Driver Program

This was followed by a test in Kecskemét, which was specifically designed to give our drivers a more serious fitness session on the dry asphalt. All of them have a fitness programme, but kart racing requires special muscles that can almost only be acquired through karting. 

Our third test was again in Jesolo, a week before the CEE Bonus Cup. Here we were in the final phase of preparation. We tried several settings on each kart. It is important to rely on the feedback of the drivers as well as the stopwatch. The whole programme was set up so that there was always progress by the end of the day. And at the end of the three-day test, all four of our drivers got out of the kart feeling satisfied and motivated. 

Balázs Juráncsik has made good progress and I think we can even fight for victory in DD2 with him. 

Foto: Brilliant Driver Program

Marci Fally and Markó Fally have also made a lot of progress. They are two very talented youngsters. Marci is getting a better lead in JuniorMax. Markó had a successful year in MiniMax last year, this year he will have a big challenge in JuniorMax, but he is making serious progress. I expect a good performance from both of them in qualifying. With them we are aiming for continuous improvement. 

Marcus Papp was with us for the two tests in Jesolo. He has previously competed in the Swedish championship. He still has a lot to learn, but he is a very intelligent and determined driver who shows a tremendous desire to improve. He’s got better and better at every entry. He will take part in two more tests in Kecskemét before the Hungarian Championships. 

In Jesolo, the BDP team was strengthened by Bertold Bors, who had a good result in DD2 at the Grand Finals last year. This time he was not a driver but a mechanic and coach. In the Brilliant Driver Programme we want to train complex drivers, and Berti’s introduction in a different role was part of this. He has done a very good job and we hope to see him in a racing overall as soon as possible.

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

It was a great pleasure for us that while he was testing for BDP Team in Jesolo, Brilliant Driver Program driver Menyhért Krózser was doing a great job in the WSK Super Master Series in Franciacorta. We would like to congratulate him.” 

The BDP Team’s first race of the year will be in Jesolo from 23-25 February, where Balázs Juráncsik (DD2), Marci Fally (JuniorMax) and Markó Fally (JuniorMax) will compete in the CEE Bonus Cup.